mais

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Siers83

mais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 10:09

Voor mijn konijn en mn papegaai pluk ik in deze tijd van t jaar altijd wat maiskolven. Kan ik dat ook voeren aan mn hafje, gewoon als klein extratje door t voer? En moet dat dan los, van de kolf af zeg maar? Of kan ik haar een hele kolf geven? Btje stomme vraag misschien maar vroeg t me af.

lailapri

Re: mais

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:47

Mais zit wel eens door het voer heen, scheelt natuurlijk wat je voert. Ik wil best kijken of ik wat in mijn voedingsboekjes kan vinden

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:48

Je kan de hele kolf geven maar niet alle paarden vinden het lekker. Ze moeten veel moeite doen om het naar binnen te krijgen Lachen

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:51

Die van mij vinden het heerlijk! Haha!
Ze hebben er zelfs een tik van het stroomdraad voor over. Duivel
Ons weiland grenst aan een maisweiland en mijn paarden plukken de hele eerste rij maisplanten kaal.
(en dat over een lengte van wel 300 mtr.) Ze genieten ervan.
Vingers aflikken

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:55

Als ze verse mais lust kan je het wel geven. Als je in 1 keer een hele kolf geeft dan heeft ze in ieder geval iets te doen.
En niet in 1 keer te veel geven maar langzaam laten wennen. De mais in je voer is gedroogd en heeft dus een hele andere samenstelling als verse mais. En daar komt bij dat de mais die je nu plukt ook nog niet helemaal rijp is.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 17:59

Mais bevat wel erg veel zetmeel, ik zou dus zeker niet teveel voeren. Af en toe een kolfje kan volgens mij geen kwaad, maar meer zou ik zeker niet doen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:05

Ik voer subli muesli met kruiden, heb t eigenlijk nog niet echt bekeken of t erin zit. Maar ik dacht dus ook als tussendoortje een kolf als ze t lust. En is t dan erg als ze de kolf zelf ook opeet, dus zeg maar waar de zaadjes aanvast zitten?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:09

Nee hoor kan geen kwaad. Voor de koeien wordt ook de hele plant gehakseld en er zijn maar zat paarden die dit krijgen. En als ze het niet lust spuugt ze het wel uit.

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:12

In paardenvoer is de mais eigenlijk altijd bewerkt (gepoft, in stukjes geslagen, etc.), omdat paarden hele mais niet kunnen verteren. De celwand hiervan is van materiaal wat voor paarden onverteerbaar is. Bij jonge mais is de celwand echter nog niet van dat harde materiaal, dus kunnen paarden het nog wel onbewerkt verteren. Je moet de hele mais dus jong voeren geen maanden laten liggen.

De korf zelf kan je volgens mij ook voeren hoor. Ja

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 18:17

Dus als ik ze zeg maar nu pluk, moet ik ze voeren voordat de zaadjes hard zijn. Want als ik ze nu pluk kan ik de zaadjes met mn nagels indrukken zeg maar. En dat is goed dus?

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:26

@ wesselady: Mijn paarden krijgen altijd (lees elke dag een portie het gehele jaar door) gehakseld mais (dat wat ook aan de koeien gevoerd worden).
Maar in hun mest vind ik nooit mais terug (wat niet verteerd is dus) plus nu dus ongewild ook hele maiskolven (maar die zullen nog wel zacht zijn denk ik).
Aardig wat zetmeel dus... wat voor een gevolgen zou dat kunnen hebben?
Ze staan er blakend van welstand bij, ik merk niks. Waar moet ik op letten?

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:30

Het maakt niet zo veel uit, maar als je paard de korrels niet goed genoeg kapot bijt dan poept ze gewoon hele maiskorrels. Ze wordt er niet ziek van maar het heeft op die manier ook geen voedingswaarde en is dus zonde van je geld.
Van mais, en vooral het gehakselde zoals de koeien het krijgen, kunnen ze behoorlijk wat aankomen als je te veel geeft.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:37

mandyR: daarom krijgen ze het ook.... Haha! Niet teveel maar genoeg om mooi op gewicht te blijven.
(naast gewone brokken, onbeperkt hooi en weidegang hoor!)
In dit mais zit EM dat is een soort Yakult voor een goede darmflora. Onze paarden doet het er heel goed op, vandaar mijn vraag over het teveel aan zetmeel.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:49

Voor zover ik het goed onthouden heb, kan je niet zomaar een te veel aan zetmeel geven. Het enigste wat kan gebeuren is dat je paarden te vet worden (met alle gevolgen vandien), maar zo te lezen heb je dat onder controle.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:53

Ik gooide wel een hele stengels bij mijn paarden in. Was wel een leuk gezicht en ze zijn er even mee bezig..
De shet was namelijk heel goed in het uitpakken van de kolfen, die trok er een kolf af, pakte die dan bij het jasje en schudde dan de kolf eruit, dan even zoeken waar hij is beland en opeten!!
Daarna strippen ze de bladeren eraf en daarna begon de fjord aan de stengels..

Het is een lekker extraatje, zo moet je het ook zien..

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 18:54

Siersma schreef:
Dus als ik ze zeg maar nu pluk, moet ik ze voeren voordat de zaadjes hard zijn. Want als ik ze nu pluk kan ik de zaadjes met mn nagels indrukken zeg maar. En dat is goed dus?

Ja, dat is iig goed. Maar tot hoelang je ze kan laten drogen tot ze onverteerbaar zijn, dat weet ik niet.

Bij gehakselde mais zijn de korrels meestal ook niet helemaal heel meer, dus kunnen goed verteerd worden. Bovendien is maiskuil (daar hebben we het over neem ik aan?) een mix van maiskorrels (zetmeel) en plantenmateriaal, wat voornamelijk uit ruwe celstof bestaat. Maiskuil bevat relatief dus minder zetmeel dan pure mais. Het totale zetmeelgehalte valt daardoor nog wel mee. Knipoog Je kan dus beter de gehakselde mais nemen dan pure mais of maismeel.

Zetmeel wordt normaal enzymatisch verteerd in de dunne darm. Als je teveel zetmeel voert aan paarden stroomt dat onverteerd door naar de blinde en dikke darm, waardoor de populaties darmbacterien daar veranderen. Dat kan bijvoorbeeld leiden tot hoefbevangenheid.
Als paarden gewend zijn om veel zetmeel te eten, passen ze zich daar op aan. Juist grote hoeveelheden ineens zijn heel gevaarlijk. Als je het opbouwt en niet overdrijft, dan is het een prima energiebron!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 19:00

Het gaat dus om hele kolven die ik pluk op t land voordat ze geoogst worden(eigenlijk pikken dus Bloos ) Er is dan dus nog niks mee gedaan, de bladeren zitten er nog om en de zaadjes zijn nog zacht. Kan ik haar nu een hele gelijk geven of moet ik eerst beginnen met losse zaadjes? Want zo groot is zon kolf nou ook niet toch?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:05

Haha, das stelen! Bloos! Foei! Tong uitsteken
Maar denk wel dat je een kolf kan geven hoor. Zou het alleen wel daarbij laten. Gewoon een kolfje na het werken oid, zomaar een paar keer. Leuk als afwisseling voor je pony, dat is natuurlijk prima. Zolang je er niet dagelijks een berg kolven voor gooit, is er niet zo heel veel aan de hand hoor. Knipoog

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:13

Wesselady: bedankt voor het antwoord...

Siersma: grijns Haha! ach de onze "jatten" ze zelf wel...
Lekker een hele stengel geven, dan vermaakt je paardje zich ook nog een tijdje.
Voordat de kolf uitgedroogd is.... dat duurt wel een paar weken.. dus je kunt wel een klein voorraadje aanleggen. Haha! (als de boer het niet merkt.... Bloos )

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 19:14

De kolven zijn nu bijna uitgegroeid en al redelijk hard. Je kan proberen om een halve te geven en dan volgende week op bouwen naar een hele.
Als ik jou was zou ik het wel even bij die boer gaan vragen of je ze mag hebben. Hij heeft er ook voor moeten betalen en als jij iedere dag een kolf gaat voeren zijn dat er wel 7 per week. Als er eind september geoogst wordt dan zijn dat nog 5 weken en dus 35 planten die jij "even" meeneemt.
Plus, als je het even vraagt weet je ook of er nog bestrijdingsmiddelen gebruikt zijn. Waarschijnlijk niet in zo'n laat stadium maar beter het zekere voor het onzekere lijkt mij.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 20:02

Het is niet zo dat ik haar elke dag een tijdje een kolf per dag wil geven, dan word ze wss moddervet Haha! . Nee, ik pluk er een stuk of 5, een voor mn hafje en een voor haar weidegenootje, een voor mn konijntje en een voor mn papegaai. Dus t is eenmalig zeg maar. Eerst maar es kijken of ze ze uberhaupt moet Bloos ! Maar nu geef ik t tenminste met een gerust hart Knipoog .

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:08

Op die manier lijkt het me ook de beste en gezondste manier Siersma! Knipoog Gewoon een snackje voor tussendoor, prima! Paardje gaat vast blij zijn. *LOL*

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:08

aangezien hier de keuring er weer aan komt en de dames dus meer op de paddock staan en wat minder op de wei (om ze toch ietsje slank te houden maar wel buiten) krijgen ze van mij iedere dag 1 maisstengel kompleet direct van het land, puur als tijdverdrijf en niet als voeding, wel zijn ze er lekker mee aan het spelen. 1 merrie heeft al ontdekt dat de kolfjes het lekkerst zijn en zij pelt deze dan ook netjes af voor ze stukje voor stukje de rest van de plant verorberd. Heb nog nooit wat in de mest terug gevonden. (ze krijgen overigens met zn 4en 2 maisplanten die ik doormidden breek bij de kolf, ook omdat er gemiddeld momenteel 2 kolven per plant zitten)

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 20:09

Ik geef mijn pony altijd geborken mais en ze vind het herlijk

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 16:07

Nou ik heb mn paardje een maiskolf gegeven, ze vond m heerlijk! 2 happen en weg was ie!