Help! kreupel maar toch niet........

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aliealie

Help! kreupel maar toch niet........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 15:36

Graag zou ik het volgende aan jullie voorleggen, misschien herkent één van jullie dit?
Overigens ben ik zeker van plan dit wel ook te laten onderzoeken hoor zit er aan te denken om mijn paard bij de paardenkliniek in Garijp te laten bekijken.

Mijn arabofriesje heeft sinds een maand of drie dat de onregelmatig loopt, maar toch niet echt kreupel is. Ze heeft dit eigenlijk alleen in de draf op de verharde weg. Je moet het zo zien dat ze in de draf met haar hals als het ware "meeknikt". Zou het kunnen zijn dat ze een been wil ontlasten en daardoor te snel op haar andere been gaat "leunen" waardoor de onregelmatigheid verschijnt? Ik kan er geen pijl op trekken eerlijk gezegd. In de stap op de verharde weg is hier totaal niets van te zien en bij alledrie de gangen in de bak/berm ook niet. Afijn dit is zo vaag, zijn het de spieren, benen of wat dan ook, ik weet het niet. Herkent iemand dit? Graag zie ik jullie reacties tegemoet.

amanda2

Re: Help! kreupel maar toch niet........

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:40

Meestal als ze onregelmatig zijn op het harde zit het in de botjes...
En onregelmatig en meeknikken is -sorry... Ach gut - gewoon kreupel hoor.
Een paard "valt" altijd op zijn goede been, dus het been dat ze belast als ze haar hoofd omhoog doet, is geblesseerd.
Goed na laten kijken!
Succes!

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:48

Zal het zeker na laten kijken, wat amanda2 al zegt ze is dan wel kreupel........

Wil je niet bang maken kan natuurlijk heel veel andere dingen zijn, maar mijn zus haar paard deed dit ook, voelde ook of ie wat raar liep maar we zagen het niet, totdat hij het weer deed minimaal en ook dan met het hoofd mee knikken, hij is vorig jaar op de foto's gezet en daar is HKO 3/4 uit gekomen.

Wil natuurlijk niet zeggen dat die van jou dat nu ook heeft, voordat ik mensen over mij heen krijg dat ik zeg dat je paard nu ook HKO heeft.

Met mijn zus haar paard gaat het goed en ze rijdt en doet alles zowat weer met hem, na veel dingen uitproberen wat bij hem het beste past

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 15:49

tinkersjakie schreef:
Zal het zeker na laten kijken, wat amanda2 al zegt ze is dan wel kreupel........

Wil je niet bang maken kan natuurlijk heel veel andere dingen zijn, maar mijn zus haar paard deed dit ook, voelde ook of ie wat raar liep maar we zagen het niet, totdat hij het weer deed minimaal en ook dan met het hoofd mee knikken, hij is vorig jaar op de foto's gezet en daar is HKO 3/4 uit gekomen.

Wil natuurlijk niet zeggen dat die van jou dat nu ook heeft, voordat ik mensen over mij heen krijg dat ik zeg dat je paard nu ook HKO heeft.

Met mijn zus haar paard gaat het goed en ze rijdt en doet alles zowat weer met hem, na veel dingen uitproberen wat bij hem het beste past

Klinkt misschien wat dom maar wat is HKO 3/4?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:52

Hoefkatrolontsteking ......

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:53

HKO is hoefkatrol ontsteking

Je kunt zelf ook alvast een buigproef doen en kijken hoe ze daar op reageert.
Kan verschillende oorzaken hebben. Hoeft niet in de hoef te zitten maar kan
ook in de schouder zitten (ik heb een paard gereden die had een onsteking
in de schouder en deed dit knikken ook, eigenlijk een kleine blessure maar
duurde lang voordat we het hadden gevonden wat het was en konden behandelen)
Dus ik zou het zsm laten onderzoeken. Je kunt er beter maar op tijd bij zijn

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:54

trickrider89 schreef:

Je kunt zelf ook alvast een buigproef doen en kijken hoe ze daar op reageert.
Kan verschillende oorzaken hebben. Hoeft niet in de hoef te zitten maar kan

Zelf een buigproef zou ik zeker niet doen. Met een slecht uitgevoerde buigproef kan je een hoop kapot maken........

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-08 15:55

ja....dat ga ik ook zeker doen, alleen gisteravond viel het me echt goed op en ja int weekend moet je wachten tot het maandag wordt om te bellen.......heb al tranen met tuiten gehuild, zie al een heel doemscenario voor me wat het allemaal kan zijn....... Verdrietig

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 15:58

Het kan ook heel iets anders zijn natuurlijk....
Laat je ons weten als je wat weet?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:01

Wat er ook uitkomt het hoeft niet gelijk het einde te zijn............. Ach gut

We dachten ook met HKO dat het het einde betekende maar dat is niet zo, na een jaar lang verschillende dingen uitproberen van ijzers en supplementen, is mijn zus terecht gekomen bij rechtrichten wat hem goed doet, als hij goed gereden wordt loopt hij niet kreupel en zit hij de laatste tijd er goed en vrolijk uit......
Zelfs mennen gaat super!!

Trickrider zegt ook al dat ze na lang zoeken er achter zijn gekomen wat het is en die (ga ik vanuit) gaat het ook weer goed mee.

Gewoon maandag bellen naar de DA en je paard goed laten onderzoeken, buigproef enz. ..........

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:10

ik snap eerlijk gezegd niet dat je nog steeds geen da erbij hebt gehaald terwijl je in je 1e bericht zegt dat je paard al 3 maanden onregelmatig loopt
ik haal er na max. 1 week onregelmatigheid een da bij

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 21:13

trickrider89 schreef:

Je kunt zelf ook alvast een buigproef doen en kijken hoe ze daar op reageert.Kan verschillende oorzaken hebben. Hoeft niet in de hoef te zitten maar kan

meen je dat nu zelf serieus!

voor de dierenarts is t al lastig om dat te leren, laat staan dat je t zelf gaat frutten!

als je t niet goed doet,.loopt t paard sowiezo krom!!!!!!!
Mijn was ook licht onregelmatig,

bij de dierenkliniek een geden kreupelheidonderzoek laten doen, evt uitverdoven en foto's zou ik doen!

heeft mijn paardje iig heel goed geholpen!!!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 08:06

tamaramt schreef:
ik snap eerlijk gezegd niet dat je nog steeds geen da erbij hebt gehaald terwijl je in je 1e bericht zegt dat je paard al 3 maanden onregelmatig loopt
ik haal er na max. 1 week onregelmatigheid een da bij

Nou ben ik misschien niet duidelijk genoeg geweest, als ik nu achteraf kijk heb ik begin juni wel eens gedacht hee struikelt ze nou, of....wat doet ze.......... maar dan was er weer niks aan de hand, dus tijden niks......... en vrijdagavond was het gewoon ineens heftig, dus eigenlijk ineens "erg", dus vandaar dat toen ook ineens het kwartje viel van hier klopt iets niet. Ik neem nooit risico's en als er wat is bel ik meteen een arts alleen in dit geval, viel het me ineens vrijdag op!
Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt voor jullie reacties!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:12

Dit deed een paard op mijn vorige manege, die was ook dik kreupel. Hij knikte ook altijd met zijn hoofd. En toen een keertje gaf hij ene keer een rodeo show, toen ging er bij de eigenaar eindelijk ene lampje branden Lachen

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:19

Hoi,

Ik las net je berichtje. Zou inderdaad heel goed hoefkatrolontsteking (HKO) kunnen zijn. Vaak begint dat ook met struikelen. Bij HKO wordt middels cijfertjes de ernst van de aandoening aangegeven.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij zijn er goede resultaten met speciaal beslag en rechtrichten hoor je ook altijd hele goede resultaten over.
Maar maak je niet te druk, misschien valt het allemaal wel mee. June is ook zo'n struikelaar, maar dat komt bij haar voornamelijk door te lange tenen en te veel op de voorhand lopen. Zij krijgt volgende week weer kunstof beslag. De laatste kapbeurt heb ik dat laten verwijderen, maar ik merk toch dat ze daarmee veel beter loopt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 08:22

Ik wilde zeggen, is 'ie misschien wat kort bekapt de laatste keer?
maar als je er al langer wisselend last mee hebt kan dat het bijna niet zijn, of hij moet vaker kort bekapt zijn achter elkaar...
Heb je het er al eens met je hoefsmid over gehad?
Het zou ook nog een gevoelige zool kunnen zijn bijv, dat kun je oplossen met een zooltje of aangepast beslag...

Mijn paard liep van het voorjaar ook in al het werk prima, maar op de harde volte rechtsom licht onregelmatig.
Ik dacht ook dat het door het bekappen kwam, maar toen het na een paar weken niet over was heb ik een kreupelheidsonderzoek laten doen.
Bij haar bleek het lichte artrose in de kogel te zijn...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 09:06

Maak je niet al te veel zorgen! Misschien valt het allemaal mee en is het iets dat eenvoudig op te lossen is.
Je gaat in ieder geval naar een goede kliniek, we zullen duimen voor je OK dan!

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-08 11:28

super bedankt voor jullie meelevende reacties!
Morgenvroeg acht uur hang ik aan de telefoon.........!!

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:10

kim1207 schreef:
trickrider89 schreef:

Je kunt zelf ook alvast een buigproef doen en kijken hoe ze daar op reageert.Kan verschillende oorzaken hebben. Hoeft niet in de hoef te zitten maar kan

meen je dat nu zelf serieus!

voor de dierenarts is t al lastig om dat te leren, laat staan dat je t zelf gaat frutten!

als je t niet goed doet,.loopt t paard sowiezo krom!!!!!!!
Mijn was ook licht onregelmatig,

bij de dierenkliniek een geden kreupelheidonderzoek laten doen, evt uitverdoven en foto's zou ik doen!

heeft mijn paardje iig heel goed geholpen!!!

Ik heb een tijdje met de DA meegelopen en hij heeft me dit voorgedaan.
Ik heb ook een tijdje bij een grote handelstal gewerkt waar de eigenaar het niet op prijs stond als ik om ieder wisse wasje die DA belde dus deed ik de buigproef meestal zelf. Ik heb het wel eens aan de DA laten zien natuurlijk en die vind dat ik het goed doe, moeilijk is het niet als je het een beetje met gevoel doet ! In ieder geval is het dan gemakkelijk te herkennen of je wel of niet de DA moet bellen.

Het paard waar ik van te voren over sprak zijn we ook mee bij de DA kliniek geweest kreupel onderzoekk gedaan en fotos ect kon hij niets vinden. Weer terug naar huis en weer onregelmatig na verder zoeken bleek het in de schouder te zitten dus verdoven en fotos is ook niet altijd de oplossing vooral niet als het in de rug of schouder zit!

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 21:03

Mijn pony heeft dit ook gedaan. Ze was bijna altijd zuiver, maar af en toe maakt ze een aparte pas, dit bleef dan bij 1 pas dus ik zocht er verder niks achter. Ze knikte ook niet mee met haar hoofd. Ik ben na 2 maanden ofzo een keer een paar dagen weggeweest en toen ik terug kwam was ze kreupel. We hebben het 2 weken aangekeken (met overleg stalbaas) en daarna een fysiotherapeut erbij gehaald. Ik dacht namelijk dat het wel eens in haar rug kon zitten omdat het niet altijd hetzelfde been was. Ze had toen ook ong. rond dezelfde tijd dat ze deze pasjes ging maken een koprol gemaakt. Dit was het niet en toen ben ik op aanraden van hem nog 2 weken doorgegaan met 2x daags halfuur wandelen op het harde. Het werd wel iets beter, maar ze bleef kreupel. We zijn toen naar de DA gegaan en hij heeft buigproef enz. gedaan. Hier reageerde ze niet op, ze was daar ook niet meer kreupel, ik heb haar toen goed moe moeten maken aan de longe daar en toen hebben we de buigproef opnieuw gedaan. Deze keer was het niet goed. We hebben foto's laten maken en het bleek dat ze in het beginnend stadium was van spat.
Ondertussen zit ze in het eindstadium en heeft ze geen pijn meer en kan ik haar weer gewoon rijden. Ze maakt nog wel af toe een pasje onregelmatig, maar dit komt door de stijfheid van het spronggewricht volgens de DA.

Ik zou dan ook zeker even goed laten kijken naar je paardje.

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-08 09:41

morgenochtend half elf naar de kliniek...........

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:27

Succes!!!!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 10:43

Heel verstandig dan heb je zekerheid.
Heel veel succes en we duimen voor je OK dan!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 11:52

--> BEH

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-08 15:00

succes!