Ex kolieker (geopereerd) kopen of laten staan?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BarSjoe

Ex kolieker (geopereerd) kopen of laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 14:10

Zoals de titel al aangeeft ben ik wezen kijken bij een paard welke afgelopen voorjaar geopereerd is geweest aan een (verstoppings)koliek.
Vond het erg netjes dat de verkoper het melde maar het heeft me wel aan het twijfelen gebracht, vind het paard erg leuk maar is het dier nu niet een beetje een "wandelende tijdbom" of overdrijf ik?
Bovendien vraag ik me af wat een eerlijke vraagprijs is voor deze merrie.
Ze is 9 jaar en tot dusver eigenlijk voornamelijk op de club en recreatief gereden, heeft wel papieren en is een kleine E pony.
Wat vinden jullie?

fjordnina

Re: Ex kolieker (geopereerd) kopen of laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:13

Ik zou eens een belletje willen wagen naar de arts die de pony destijds geholpen heeft. Kijken wat hij ervan zegt.

Op basis daarvan zou ik de beslissing maken.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:13

mijn mening,laten staan!
en op je gemak verder kijken naar een ander paardje.
misschien is ze nu wel helemaal gezond,maar ik personlijk zou het niet doen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:14

Je zou even bij een DA kunnen informeren of er verhoogd risico is op herhaling of verkleving van de geopereerde plek. Dit voorjaar is wel erg kort geleden. Ook speelt het misschien een rol wat destijds de oorzaak van de verstopping was.
Zelf heb ik een 6-jarige pony die als veulen aan een aangeboren darmvernauwing is geopereerd. Volgens mijn DA was het verhoogde risico vijf jaar na de operatie zo goed als niets.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:16

meestal,bijna altijd eigenlijk,komt koliek door voedingsfouten door de mens....uitgesloten de slagen in de darm door rollen natuurlijk....in hoeverre een geopereerd paard vatbaarder is voor weer een koliek aanval...geen idee.
ik ken een paard wat als jaarling ernstige koliek had,geopereerd is en nu 15 is,en nooit meer koliek heeft gehad...maar dat is maar 1 voorbeeld natuurlijk.

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:16

Elk paard kan koliek krijgen, het ene paard is er natuurlijk wat gevoeliger voor dan de andere maar als je weet dat dit paard koliekgevoelig is en je let er extra goed op lijkt me dit geen groot probleem. Bijna elk paard mankeert wel wat, net zoals mensen is geen paard perfect.

Een goede prijs is moeilijk in te schatten zonder foto maar aangezien haar leeftijd/ training en maat zou ik niet meer dan 2500 ervoor geven. Maar bij goedkopere paarden hangt het vaak ook wat van de kleur af, een gewone vos is weer goedkoper dan een zwarte of palomino.

Succes met de beslissing!

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:18

Ik rij ook regelmatig met een paardje dat vorig jaar door het oog van de naald is gekropen en daar is niets meer van te merken zeg maar..
Ik ben dus wel benieuwd of er na zo'n operatie dus toch extra risico bij 'zo'n paard' is.. dus vind ik t wel interessant om dit topic te volgen Ja

BarSjoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 14:21

Had ook inderdaad al wel info opgevraagd bij de DA die haar toen heeft behandeld maar die wil er volgens mij ook niet echt zijn vingers aan branden.
Er was mogelijk een verhoogd risico de eerste 2 jaar en verklevingen waren zijns inziens altijd wel waarschijnlijk bij dit soort ingrepen alleen wat exact en in welke mate dat bleef gissen.
Als jullie het erop zouden durfen wagen om deze pony te kopen, wat zou ze jullie dan waard zijn?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:26

Klopt de 1ste 2 zijn zijn de kansen groot idd ivm verklevingen. Kangoed gaan maar ook mis.
Mijn oude paard was NOOIT koliekerig en opeens koliek en operatie. Was een ophoping van kleine stukjes stro in de overgang dikke dunnen darm. Dit kan ieder paard overkomen.

Van het voorjaar is ook wel erg kort. Weet je waarom ze hem verkopen?.

Koliek komt in veel periodes meer voor zoals voorjaar als ze naar buiten gaan en na jaar als ze van gras naar zand gaan.

Je zou even kunnen vragen wat de verstopping precies was?. Of toch niet van gras enz...is voor mij een groot verschil.

Als het je eerste paard is zou ik hem laten staan.

BarSjoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 14:32

Ze word verkocht omdat de ruiter de overstap van de pony's naar de paarden wil gaan maken.
De verstopping schijnt ruwvoer te zijn geweest.

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 17:31

Een collega van mij heeft ook een koliek operatie gehad, voordat die operatie uit werd gevoerd zeiden de dierenartsen tegen haar dat haar paard helemaal de oude zou worden als de operatie geslaagd is. Nu is hij geopereerd en nu zeggen ze, dat hji wel gevoelig is voor koliek zijn hele leven. Het heeft bij haar echt heel lang geduurd voordat ze weer iets met haar paard mocht doen, Heel veel stil gestaan, na hele lange tijden beetje stappen, en nu mag ze eindelijk weer rijden.
Maar als ik jou was zou ik nog een keer verder kijken misschien kom je nog een ander paard tegen die je heel leuk vind en die geen koliek operatie gehad heeft. Ik zou het risico liever niet nemen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:48

BarSjoe schreef:
Had ook inderdaad al wel info opgevraagd bij de DA die haar toen heeft behandeld maar die wil er volgens mij ook niet echt zijn vingers aan branden.
Er was mogelijk een verhoogd risico de eerste 2 jaar en verklevingen waren zijns inziens altijd wel waarschijnlijk bij dit soort ingrepen alleen wat exact en in welke mate dat bleef gissen.
Als jullie het erop zouden durfen wagen om deze pony te kopen, wat zou ze jullie dan waard zijn?

Tja, als die dierenarts het eigenlijk al niet helemaal ziet zitten, zou ik toch ernstig mijn twijfels krijgen. Denk dat ik de pony dan laat staan. Geen hand vol, maar een land vol toch?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:49

Een paard die ik heb verzorgd heeft een paar jaar terug (toen hij al ruim in de 20 was) 2 operaties achter elkaar gehad, en het oude mannetje loopt er nu nog, gaat elke dag naar buiten en maakt ook regelmatig een sprintje door de wei. Dus ze kunnen er natuurlijk ook helemaal geen last meer van krijgen.
Maar als de dierenarts er ook al niet superpositief over is, weet ik niet of ik het zou doen.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:53

mijn mening..
als je het ziet zitten.. ga ervoor Ja
ik heb zef een paard gehad die ook geopereerd is geweest aan koliek (draai in de darmen) daar heb ik daarna nog gewoon wedstrijden mee gereden en nergen last van gehad.
ik zou idd wel even precies uitvragen waardoor de koliek is ontstaan, want sommige paarden zijn nou eenmaal gevoeliger voor koliek als de andere.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:59

Ik heb zelf ook een aan koliek geopereerde merrie. Ik rij haar nu gewoon er is verder nooit iets met haar aan de hand. Ook koliek heeft ze niet meer gehad maar natuurlijk ben ik er wel oplettend op wat en hoeveel ze te eten en te drinken krijgt. Maar bij mijn pony kwam het van vlas eten.Nu staat ze weer op stro en is het over.

BarSjoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 12:00

En wat zouden jullie dan een redelijke prijs vinden? Bloos

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:05

Ik zou zelf zo 'kort' na een koliekoperatie dat paard niet kopen. Als het een aantal jaar geleden zou zijn zou ik dat geen probleem vinden want koliek kan ieder paard krijgen maar... het feit dat ze eraan geopereerd is en de buikholte dus geopend geweest is met alle risico's van dien... ik zou het risico niet nemen. Ik zou naar een ander paard uitkijken Lachen

nikkessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:18

Mijn paard is in 2003 aan koliek geopereerd. Zij had een slag in de darmen. Het eerste jaar heeft zij erg dunne mest gehad. Het tweede jaar heeft ze een veulen gehad. Ze is nu niet meer gevoelig op haar darmen. Als ik jou was zou ik de mening van een DA vragen. Groetjes en succes met je beslissing.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:21

BarSjoe schreef:
En wat zouden jullie dan een redelijke prijs vinden? Bloos

Euh niets?. Goed tehuis en jij het risico is meer geld waard.

Dus je wil hem wel kopen???. Ondanks het afraden hier en DA.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:29

Ik vind het ook erg belangrijk wat voor soort operatie ze hebben gedaan!
Daar lees ik hier nog niets van terug.
Hebben ze een stuk darm verwijderd? Hoe is het herstel geweest?
Misschien gaat het verder goed met dit paard en heeft hij nooit meer ergens last van.
Misschien gaat hij binnen een jaar dood aan een nieuwe, ernstige koliek. Ik heb geen idee hoe groot dat risico is. De arts die hem geopereerd heeft heeft daar meer kijk op.
Als het je paard al is, ga je ervoor. Als je twijfelt om zo'n paard aan te schaffen zou ik hem gauw proberen te vergeten en verder zoeken naar een gezond paard.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:45

ik zelf zou er persoonlijk niet aan willen beginnen om een paard te kopen waarvan bekend is dat het geopereerd is na een koliekaanval
ze kunnen altijd nog een terugval krijgen
paard van mijn vriendin was ook geopereerd na koliekaanval en na 6 maanden alsnog overleden met heel veel pijn door complicaties en nieuwe koliekaanval

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:49

als de dierenarts al zo vreemd doet lekker laten staan.

BarSjoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:58

Na nogmaals overleg met de kliniek waar de pony is geopereerd en een second opinion gevraagd te hebben bij een andere kliniek heb ik toch maar besloten om verder te gaan kijken voor een pony die niet al zo'n heel verhaal met zich meedraagt.
Er blijft gewoon toch een verhoogde kans op herhaling of alsnog (veel) later complicaties als gevolg van deze operatie.
Allemaal bedankt voor jullie adviezen en meningen! OK dan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:00

het hoeft geen probleem te zijn........... maar ik zou hem toch laten staan, er loopt genoeg gezond spul rond Lachen

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 10:01

Slimme keuze heb je gemaakt, ik had in jouw geval het zelfde gedaan