Weghalen sarcoom (kankergezwel), iemand ervaring?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Weghalen sarcoom (kankergezwel), iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 21:41

Mijn vriendin heeft vorig jaar een tof paardje gekocht.

Op dat moment had hij een onopvallend klein 'wratje' aan het oor (net in de huidplooi aan het hoofd).
Helaas begon dit wratje al snel te groeien, dus da werd erbij gehaald ...

Wratje bleek sarcoom te zijn (kankergezwel), en werd meteen operatief verwijderd (weggesneden)onder plaatselijke verdoving.

Helaas zijn nu op het litteken, van enkele centimeters, allemaal nieuwe sarcomen ontstaan,
ondanks het feit dat men extra 'gezond' weefsel heeft weggesneden uit veiligheid.
Dit blijkt wel meer voor te komen ...

Ook deze sarcomen groeien weer erg snel, het paard heeft er geen last van, maar het ziet er heel lelijk uit, en die rotdingen blijven steeds groter worden...

De kliniek geeft 3 opties:
- sarcomen laten verder groeien en hopen dat ze hun 'eindpunt' bereiken
- sarcomen opnieuw wegsnijden, met gevaar dat er een grote wonde overblijft, die zelf moet dichtgroeien omdat er op die plaats niet meer genaaid kan worden, anders zou het paard zijn oor niet meer kunnen bewegen, met opnieuw het risico dat er nieuwe sarcomen ontstaan én deze plaats weer eens zo groot is - maar zou ook kunnen dat ze deze keer wel wegblijven (ingreep kan onder plaatselijke verdoving)
- sarcomen laten bevriezen, maar dit geeft sowieso een grotere kans op terugkomen, bovendien moet paard dan volledig in slaap gedaan worden

Wie heeft dit ook meegemaakt en hoe hebben jullie dit opgelost?

Nikka

Re: Weghalen sarcoom (kankergezwel), iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:42

Bedoel je een sarcoom of een sarcoid?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:47

mijn paard heeft er een op zijn achterbeen,hij groeit niet meer nu en is mooi dicht.
het ding is ongeveer 4cm groot,weghalen kan maar alleen onder algehele narcose en dat durf ik niet aan...hij is 20 en niet super gezond....dus ik lees even mee...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:48

Bij ons op stal is dit eergisteren bij een paard vastgesteld. Maar het blijkt om een kwaadaardige vorm van kanker te gaan en er valt niet veel meer te doen, ze zullen het dus ook niet meer wegsnijden. Dit doen ze ook niet omdat ze niet weten hoe diep het al zit. Als ze gaan snijden is de kans groot dat ze meer aantreffen...Een volledige narcose wordt ook gevaarlijk omdat het paard 20 is en niet meer al te sterk...

Ze heeft een sarcoom zo groot als een flinke kastanje bij haar achterbeen...ziet er heel vies uit...maar daarnaast zijn er al veel meer zaken die op achteruitgang wijzen...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:49

Nikka schreef:
Bedoel je een sarcoom of een sarcoid?

Of melanomen?

Als het een sarcoid is, moet je anya (geloof ik) eens pb'en over iets uit engeland.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 21:54

Volgens de da is het een sarcoom, kwaadaardig en aggressief kankergezwel. Bij de eerste keer wegsnijden, zat het blijkbaar ook dieper dan men had gedacht, want het kwam dus groter en meer terug.

Het gaat hier om een heel jong paard ... moet nog beginnen aan zijn leven ...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 21:58

Wat mijn paard precies had, weet ik niet, maar een grote pukkel is een stuk minder groot geworden door maar een aantal keren Ditton creme er op te smeren. Mocht je het willen proberen, doe het dan buiten de vliegentijd.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 22:00

Bedankt voor de reactie, helaas al vanalles er opgesmeerd om groei tegen te gaan ... helpt helaas niet ...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 22:00

Ik zou toch anya eens pb'en, die weet nogal veel over dit soort dingen geloof ik.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 23:44

Er is ook wel degelijk verschil tussen melanomen, sarcomen en sarcoiden.
Ik zou Anya gewoon PB-en, daarnaast een VA vragen om advies.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 14:17

Mijn paard heeft net langs de schoft een gezwel van ongeveer 5cm in doorsnede, gelukkig heel plat, hij heeft geen last bij het rijden. Ik rij ook met een gel om het niet verder te irriteren. Het is een melanoom (goedaardige huidtumor) Ik blijf ervan, de da zei hoe meer ik er aan ga prullen hoe meer het geïrriteerd geraakt en gaat groeien. Hij heeft het nu een half jaar en blijft redelijk stabiel. Zolang het geen probleem vormt blijf ik eraf.
Maar een sarcoom is natuurlijk een heel ander verhaal. Hoop dat het goedkomt.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:51

Sarcomen zijn ook echt kwaadaardig en kunnen ook gaan uitzaaien. Melanomen en sarcoiden zijn goedaardig alleen kunnen ze zich wel gedragen alsof ze kwaadaardig zijn doordat je paard bv meer bulten gaat krijgen.
Mijn paard heeft ook een bult op zijn rug, ineens na de zomer vorig jaar. Nu is het plat. Hij heeft er geen last van. het wordt niet groter dus doe er niets aan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:58

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:58

jawel maar sarcoid is goedaardig je hebt nog andere sarcoomsoorten en die kunenn kwaadaardig zijn dus altijd even nakijken door arts.
Laatst bijgewerkt door _Luziream op 19-08-08 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 15:59

Ja en? O je hebt nu geedit.
Zoalng we hier niet weten wat het precies is kunnen we er helemaal niks over zeggen, dus.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:04

Daarom het kan van alles zijn en dus ook iets onschuldigs dus gewoon altijd even laten checken door je VA

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:06

De vraagstelling van TS is wie dit heeft meegemaakt en het opgelost heeft. We weten niet wat dit is en er is al een VA bijgeweest en heeft keuzes gegeven.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:10

ik ben er zelf voor om er nooit teveel in te snijden. Feit is vaak wel( zelf meegemaakt) dat het dus gewoon weer terugkomt. Tenzij de plek van het sarcoom erg onprettig voor het paard is waardoor het gehinderd wordt in zijn dagelijkse gang van zaken.Dan zou ik het overwegen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 16:17

Hallo bokkers, heel heel erg bedankt voor jullie reactie en medeleven, maar nog even voor alle duidelijkheid:

Er is een veearts bij geweest en er is bevestigd dat het om een SARCOOM gaat, daar bestaat geen twijfel over.

De twijfel zit 'm in de behandeling ... risico nemen van wegsnijden & groter worden, of juist van eraf blijven en het verder laten woekeren tot het uitgegroeid is (als het dan alsnog moet weggehaald worden indien het blijft groeien, zit je natuurlijk weer met een veel grotere plaats ...)

O ja nog even een edit: het paard heeft er niet meteen 'last' van maar wel jeuk, en schuurt het soms open ...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:21

Ja maar wat voor Sarcoom?
Fibrosarcoom, sarcoid, rhabdomyosarcoom enz enz .....
Het is namelijk een algemene naam waar heel veel types met verschillende prognoses aan vast hangen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 16:37

Nikka schreef:
Ja maar wat voor Sarcoom?
Fibrosarcoom, sarcoid, rhabdomyosarcoom enz enz .....
Het is namelijk een algemene naam waar heel veel types met verschillende prognoses aan vast hangen.

Hoi Nikka ... dat weet ik dus inderdaad niet ... da heeft het enkel over sarcoïd, melanoom en sarcoom gehad ...
Maar ik vraag het!

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:46

mijn pony heeft ook sarcoid, het zit er al eigenlijk hoelang ik der ken! het is niet kwaadaardig ofzo, ze heeft er ook gene last van gelukkig alleen het ziet er akelig uit. mij werd verteld, als het niet in de weg zit lekker laten zitten. bij mij pony zit het in der nek ( net achter der oor ) maar het begint nu richtig der oor te groeien zegmaar. op de manege hebben wij een DA rond lopen ( heeft ook een eigen paardje ) en hij zegt dat het bij mijn paard niet meer weg gehaald kan worden, het is te uitgebreid geworden en volgens hem zit het in der lympfeklieren ofzo!
maar anya hier op bokt weet er ook heel veel vanaf!

( sorry ik moest even me verhaal kwijt Tong uitsteken )

sorayaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:49

trouwens bij ons op de manege, hebben ze laatst een paardje behandeld met een creme uit engeland, heel gevaarlijk spul maar de bul bij t paard was wel weg, niet niet helemaal maar wel t meeste deel. maar het is wel aggressief spul Gaaaap

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:50

Dat is Liverpoolzalf

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 16:39

Ja dat is de zalf van DR Knottenbelt ofzoiets?