Dik been en een verbrande neus

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anouska4ever

Dik been en een verbrande neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 20:31

Bedankt dat je even kijkt!
Ik heb 2 problemen (nouja, eigenlijk mijn verzorgpaard Norton)

-Hij heeft een heel dik been (vooral bij zijn kogel) en hij heeft in zijn kootholte, maar ook gewoon op de zijkanten van zijn been kale wondjes waar geen haar meer op zit. ??? Het been is wit (ik weet niet of dat er mee te maken heeft?)

-Hij heeft ook last van een hele ernstig verbrande neus. Het lijkt net alsof zijn neus uit elkaar barst! Het is echt heeeeeel erg (erger dan je denkt)! We hebben al speciale creme gekocht bij de ruitershop, maar dat helpt niet. En bovendien is was het al heel moeilijk om zijn halster om te krijgen, want hij is heel groot en gooit dan zijn hoofd omhoog en rent weg. Als hij eindelijk zijn halster om heeft is ie opzich best lief. Maar als je de zalf op zijn neus wilt smeren, dan gooit hij zijn hoofd ook omhoog! En het halster vastpakken helpt ook niet want dan sleurt ie je mee omhoog! We hebben ook al een lapje voor zijn neus gehangen aan zijn halster, maar ook dat helpt niet goed want hij waait steeds omhoog en nu krijg je zijn halster nog moeilijker om. Ook hebben we al geprobeert zalf op het lapje te smeren en dat het dan vanzelf op de neus komt, maar ook dat helpt niet. Verder is Norton niet kopschuw en laat zich gemakkelijk over zijn hoofd aaien.

Verder staat hij nog op een weiland met een Fjord, een Haflinger, merrie (weet het ras niet) en een Tinker die wel eens ruzie zoekt (ik weet namelijk niet of die iets met dat dikke been te maken heeft maar het lijkt mij niet). De eigenaar woont in Amsterdam en Norton zelf staat in Noordwijk omdat ze ook nog een ander paard heeft en nu geen plek heeft voor Norton (ik ken die eigenaar niet, maar de eigenaar van de fjord en de haflinger kent haar wel), dus zorgt de eigenaar van de fjord en de haflinger ervoor samen met mij en mijn zusje en nog 2 verzorgsters.
Dit is misschien een beetje overbodige info maarja...
Wie o wie kan mij helpen???
Laatst bijgewerkt door Judje op 15-08-08 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Lynn_Nikita

Re: HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:32

een dierenarts bellen misschien

zonnebrand kan je tegengaan door goed in te smeren met waterafstotende zonnecreme,
en dat been kan wel eens mok zijn

maar laat de eigenaar gewoon de dierenarts bellen

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 20:47

Lynn_Nikita schreef:

zonnebrand kan je tegengaan door goed in te smeren met waterafstotende zonnecreme,

Dat been is zeker geen mok!
Maar bedankt verder!

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:09

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:13

dierenarst bellen, daar kom je het verste mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:28

anouska4ever ik zou als ik jou was even geen zonnebrand erop smeren.
Omdat het zo erg is zo als jij het omschrijft dat het gewoon prikt bij het paard.
Ik zou als ik jou was gewoon nivea kopen en dit er een tijdje op smeren.
Door zonnebrand droogd de huid veel en veel sneller uit en als je nivea gebruikt wordt het weer wat vochtiger (vettiger)
En gaat het sneller genezen en heeft die er geen last van.
En voor het been ik kan het niet zien messchien als je foto's plaatst maar ik zou toch even de da bellen dat die even komt kijken.
Soms moet je gewoon dingen gebruiken die je zelf ook zou gebruiken als jij ergens last van hebt.
Het hoeft niet duur te zijn om het zelfde effect te hebben.

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 10:43

missfcdb schreef:
anouska4ever ik zou als ik jou was even geen zonnebrand erop smeren.
Omdat het zo erg is zo als jij het omschrijft dat het gewoon prikt bij het paard.
Ik zou als ik jou was gewoon nivea kopen en dit er een tijdje op smeren.
Door zonnebrand droogd de huid veel en veel sneller uit en als je nivea gebruikt wordt het weer wat vochtiger (vettiger)
En gaat het sneller genezen en heeft die er geen last van.
En voor het been ik kan het niet zien messchien als je foto's plaatst maar ik zou toch even de da bellen dat die even komt kijken.
Soms moet je gewoon dingen gebruiken die je zelf ook zou gebruiken als jij ergens last van hebt.
Het hoeft niet duur te zijn om het zelfde effect te hebben.

We smeren er ook geen zonnenbrand op, maar een soort andere créme, maar die helpt niet, dan zal ik wel nivea proberen. Als ik de eigenaar was zou ik ook de dierenarts bellen hoor, maar het is niet mijn paard. Als het erger wordt zal de dierenarts vast wel komen maar ik kan er verder weinig aan doen want ik ben 13 en het is mijn eigenpaard niet. Maar bedankt voor de tip!

Baxter schreef:

Heel erg bedankt! Dit zou het wel eens kunnen zijn! Maar blijf tips geven allemaal!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-08 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:45

ehm, ik houd het ook op de dierenarts bellen, niet gaan smeren met vanalles, baat het niet dan schaad het niet, geloof ik niet in!
zonder diagnose kun je nooit een goed middel gebruiken volgens mij, succes, ik hoop dat hij snel beter is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:00

anouska4ever schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Dat been is zeker geen mok!
Maar bedankt verder!

hoezo niet??
door mok kunnen ze ook erg dik been krijgen hoor, uit zich op verschillende manieren, met einschuss bv

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:05

Ga er nou niet zomaar nivea of andere troep opsmeren en bel gewoon die dierenarts op. Gaat het nou om je gemak of om je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:27

LadyElmira was jou probleem.
Nivea is geen troep het helpt ook bij mensen hoor.
Je kunt toch niet voor alles een da bellen dan wordt het een duur grapje.
Ik ben al sinds mijn 5e bezig met paarden en pony's en ik gebruik gewoon nivea en spullen die ik ook zou gebruiken als ik ziek of pijn heb.
En tot nu is mijn paard/ pony altijd beter geworden.
En heeft nergens last van.
En anouska4ever gaf aan dat het niet haar paard is maar een verzorg paardje.
En voor het been zou ik wel advies vragen van de da.

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 15:01

LadyElmira schreef:
Ga er nou niet zomaar nivea of andere troep opsmeren en bel gewoon die dierenarts op. Gaat het nou om je gemak of om je paard?

Het niet om het gemak maar om het paard! Maar ik kan de dierenarts niet bellen want het is niet mijn paard!! Ik vind Nivea persoonlijk geen troep hoor! Volgende keer goed lezen alstjeblieft!

missfcdb schreef:
Ik ben al sinds mijn 5e bezig met paarden en pony's en ik gebruik gewoon nivea en spullen die ik ook zou gebruiken als ik ziek of pijn heb.

Inderdaad
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-08-08 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, er zit een editknop :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:11

anouska4ever zou je messchien een foto kunnen maken van het been dan kan ik een beetje zien wat je bedoeld en de rest ook.

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 15:15

missfcdb schreef:
anouska4ever zou je messchien een foto kunnen maken van het been dan kan ik een beetje zien wat je bedoeld en de rest ook.

Ja, zou kunnen maar ik ben bang dat de neus te schokkend is. Van het been kan ik misschien wel een foto maken want dat ziet er opzich niet super erg uit (het is wel erg, maar wat minder). Maar ik hoop dat jullie ook nog een paar tips geven hoe je zalf op een neus kan smeren als het paard de hele tijd zijn hoofd omhoog doet, want anders was het heel misschien al over geweest, maar het is bijna onmogelijk om er iets op te smeren. Maar ik denkt dat het is wat Baxter schreef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 15:31

hebben jullie daar een stal of zo.
Waar ligt het waar je verzorg pony staat als het niet te ver weg is wil ik wel komen helpen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:46

Het lijkt me hoog tijd om eens contact op te nemen met de eigenaar.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 16:51

Ik zou graag een foto willen zien, en waar staat het paard?

lumen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:45

ik denk dat ik er een dierenarts bij zou halen ,hoor
dat lijkt me het beste.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:56

De eigenaar erop aanspreken dat hij de dierenarts belt. Als het echt zo erg verbrand is, dan zou ik er ook niet vanalles opsmeren. En dat been zou ik zeker even laten nakijken, dus als hij dan toch moet komen, kan hij meteen die neus bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:37

capopjekop, lumen we kunnen wel masaal gaan lopen roepen da bellen.
Maar als de eigenaar dit weigerd en de dit meisje probeert ook te helpen vraagt tips maar is niet verantwoordelijk.
Ze kan de eigenaar alleen waarschuwen van he er is iets mis maar als de eigenaar zoiets heeft van nou nee.
Dan doen we hier niks aan en door te luisteren naar anderen kun je alvast bij het paard de pijn verminderen door nivea er op te smeren.

Stippie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 23:44

tsja.. Als er geen veearts bij komt (welke reden dan ook)
dan idd in elk geval proberen te verzachten.

Misschien gewoon heel simpel vaseline erop doen?
O ja en neem even contact op met potverdikkie, zij is inmiddels ervaringsdeskundige met dit soort wonden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 00:00

missfcdb schreef:

Jij bent geen paard. Je paard is geen mens. Als jij wormen zou hebben zou je toch ook geen wormenspuit bij jezelf naar binnen drukken? Dat je al sinds je 5de met paarden bezig bent wil niet per direct zeggen dat je goed bezig bent.

Je kunt niet voor alles de DA bellen, helemaal mee eens. Maar als je niet eens foto's wilt maken omdat het schokkend is, dan denk ik toch dat er iets aan de hand is. Iets wat misschien weleens een tikkie erger zou kunnen zijn dan 'een grapje'. Dat het paard geen halster om wil en ook niet aangeraakt wil worden op de neus geeft aan dat dit pijn doet.

Ik zou met de eigenaar gaan praten dat je toch denkt het er een DA moet komen. Wil de eigenaar dit niet, dan zou ik er persoonlijk ook niet allemaal zalfjes ed op gaan smeren. Je weet niet wat het is, voor hetzelfde geld veroorzaak je een alergische reactie.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 03:10

Toevoeging op het bovenstaande: je geeft je paard toch ook geen paracetamol als die pijn heeft, omdat het bij mensen ook werkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:09

Vjestagirl schreef:
Toevoeging op het bovenstaande: je geeft je paard toch ook geen paracetamol als die pijn heeft, omdat het bij mensen ook werkt?

Hoi,
Als mijn paard koorts heeft dan geef ik hem parcetomol ja.
Je kunt een paard ook paracetamol geven als je weet hoeveel je moet geven en neem maar van mij aan dat ik weet hoeveel ik kan geven en hoe ik het moet geven.
En dat dit meisje geen foto wilt maken omdat het te schokkend is.
Messchien valt het wel mee ik ben wel ergen wonden gewend.
En daarom geef ik tips van smeer er nivea op daar wordt de huid weer vettiger van en dan heeft die strax geen last.
Maar aangezien het paard kei bang is zullen ze eerst zijn vertrouwen terug moeten krijgen.
Nee ik zal geen wormen spuit bij mij zelf naar binnen steken aangezien er ook wormen keuren voor mensen zijn bij de apotheek voor nog geen euro.
Die ik trouwens ook aan mijn hond geef en dit werkt prima.
Dus snap jou probleem niet.
Zolang je maar weet wat je doet zie ik geen problemen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:41

missfcdb schreef:
capopjekop, lumen we kunnen wel masaal gaan lopen roepen da bellen.
Maar als de eigenaar dit weigerd en de dit meisje probeert ook te helpen vraagt tips maar is niet verantwoordelijk.
Ze kan de eigenaar alleen waarschuwen van he er is iets mis maar als de eigenaar zoiets heeft van nou nee.
Dan doen we hier niks aan en door te luisteren naar anderen kun je alvast bij het paard de pijn verminderen door nivea er op te smeren.

Nou dan vind ik toch maar dat die eigenaar zich achter de oren moet krabben. Als je aan dieren begint, moet je ook de verantwoordelijkheid nemen. En als die wonden zo erg zijn dat ze er geen foto van kan plaatsen, dan is het mijn inziens noodzakelijk om er een deskundige bij te halen en niet zelf aan te modderen.

Mss dat jij voor jou paard weet wat je kan doen, maar je weet in dit geval niet precies wat het paard heeft. Je hebt de wonden niet gezien. En het zal best zijn dat niveau bij veel wonden helpt, maar ik zou het risico niet nemen om het te adviseren als je niet precies weet wat er aan de hand is Lachen