Poepen onder het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cadaz

Poepen onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:32

ik ben sinds een paar weken aan het rijden op mijn jonge fries
en nou valt het me op dat hij onder het rijden erg vaak poept

halfuurtje licht rijden dus alleen beetje stappen draven poept ie wel 4 x

is dit normaal of zou er toch iets zijn?

000

Re: Poepen onder het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:35

ken meerdere jongen paarden die veel poepen onder het rijden, vaak ook erg dun.
heb van instructrische gehoord dat het vaak met spanning te maken heeft, zeker omdat jonge dieren vaak dingen nog spannend en lastig vinden.

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:36

het is idd niet heel erg dik

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:39

_Daniella schreef:
het is idd niet heel erg dik

dan denk ik idd dat dat het is. word vaak wat minder na maten ze wat meer gewend zijn, al blijven sommige paarden altijd veel poepen onder het rijden(gelukkig die van mij niet, die gaat stil staan Nagelbijten / Gniffelen )

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:39

heb het ook gehoord net als rommeke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:43

Is normaal als ze het allemaal nog een beetje spannend vinden. Geen zorgen om maken.

Verklaring ervoor: als paarden in het wild onraad ruiken of iets vreemds zien oid dan gaan ze ook mesten. Scheelt gewicht als ze moeten vluchten, en mesten onder het keiharde galopperen gaat minder makkelijk.

CustomSAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:42

Het is soms wel vervelend hoor, staat je paard ineens stil, geen beweging meer in te krijgen. Maarja zelf wil je ook niet gestoord worden toch Haha!

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:52

CustomSAN schreef:
Het is soms wel vervelend hoor, staat je paard ineens stil, geen beweging meer in te krijgen. Maarja zelf wil je ook niet gestoord worden toch Haha!

idd, daarom laat ik haar gewoon even haar gang gaan, rijd toch geen wedstrijden dus daarvoor hoef ik het niet af te leren. dus waarvoor wel ? lekker rustig even laten poepen en dan hup weer verder Haha!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 18:54

de paarden waar ik op rij lopen 9/10 gewoon door

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:00

hahaha mijn jonge friesje is nu ook 2 weken onder het zadel en poept ook 4 keer in een half uur hahaa wat grappig had er niet ana gedacht. Ze stopt dan ook meteen ahah.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:41

Sonja schreef:
Is normaal als ze het allemaal nog een beetje spannend vinden. Geen zorgen om maken.

Verklaring ervoor: als paarden in het wild onraad ruiken of iets vreemds zien oid dan gaan ze ook mesten. Scheelt gewicht als ze moeten vluchten, en mesten onder het keiharde galopperen gaat minder makkelijk.

Haha nou dan zal ik maar oppassen voor je paard met je keidhard weggeloppeerd Vork . Is dit niet ongezond voor jonge paarden? Bij Linda's paard komt dit ook inderdaad voor, ik vraag mij ook af hoe je nou moet reageren daarop. Interressant topic.

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:45

Ik volg 'm even. Mijn paard doet het vaak tijdens het longeren Nagelbijten / Gniffelen

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:53

Mijn instructrice zegt, dat het moet doorlopen als het aan het poepen is, heeft ze niet tegen mij gezegt, maar tegen me nichtje (wij krijgen beide les van haar) en haar paard stopt dan meestal

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:57

mijne poept ook altijd onder het rijden maar dit doet ze meestal als er iets nieuws in de bak is zoals linten langs de kant. dus zenuwen voor de rest loopt ze gewoon door:D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 21:59

xDanielle schreef:
Mijn instructrice zegt, dat het moet doorlopen als het aan het poepen is, heeft ze niet tegen mij gezegt, maar tegen me nichtje (wij krijgen beide les van haar) en haar paard stopt dan meestal

Die van mij ook. Ik vind het niet eerlijk en consequent om een paard in de training toe te staan om stil te staan om te mesten, en in een wedstrijd de sporen erin te zetten als 'ie stil wil gaan staan. Alles of niets, wat mij betreft. En aangezien mesten prima onde het lopen kan, wordt er wat mij betreft dus niet stilgestaan.
Plassen is uiteraard een heel ander verhaal. Dat sta ik altijd toe.

xDanielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 22:05

Plassen heeft het bij mij nog nooit gedaan in die tijd dat ik rijd.
teminste niet dat ik 't merkte ofzo.
Maar wedstrijden heb ik nog nooit gedaan xD ik ben nog maar 2maanden tepaard

Lin4Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 07:48

Ik heb ook een jonge fries, nu 3 maand onder het zadel en poept ook vaak onder het zadel.
Dit doen ze vooral door spanning, die je helemaal niet hoef te voelen tijdens het rijden,
Ook vond hij het eerst heel moeilijk om te mesten en de lopen tegelijk.. dat doet die in de wei toch ook niet Knipoog
Maar het gat al steeds beter.

Zelf ben ik geen voorstander van paarden die gaan stil staan bij mesten.
Ik ben zelf dan ook fanatiek wedstrijdruiter en dan is het niet zo praktisch.
maar ook tijdens mijn lessen op mijn werk vind ik het niet handig. daar moeten de paarden stil staan met mesten omdat het dan makkelijker helemaal op te scheppen is ivm de bodem.
Maar dan is iemand lekker aan het galoperen en HOP paardje stil want moet mesten.. Als je dan een beginner hebt, die galopeert dan gewoon door.. zonder paard..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:15

Is heel normaal. Door spanning, maar ook omdat bij beweging de darmen meer gaan werken. Met een koliekerig paard ga je ook stappen in de hoop dat ze gaan mesten Lachen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 14:52

haha ja. Maar ik geeft haar nu wel wat tikken o pde kont hahaha als ze steeds poept en dan loopt ze meestal ook wel verder

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:13

Net ook een paard op stal, tijdje niet onder het zadel geweest (of helemaal niet) en ging ook veel mesten. Mijn paard poept trouwens ook de hele trailer onder (door de spanning).
Consequent zijn en verder blijven lopen is inderdaad het beste wat je er tegen kan doen. Wat je zegt, om met wedstrijden ineens de sporen erin te zetten heeft geen nut Knipoog.
Het blijven grappige wezen die paarden. Trouwens, Lin4 Life ga je ook wedstrijden doen met jouw Fries straks? edit, ik lees net je onderschrift Bloos . Tof zeg, plaats je foto's ervan?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 19:57

--> MD

Sandraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:43

Onze 4 jarige fries doet het ook altijd.. Erg vervelend als je op buitenrit bent haha Knipoog

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:46

Kan idd een beetje spanning zijn.

Ik zou nou niet met volle overtuiging dit jonge paard vooruit willen jagen tijdens het poepen. Maar ik vindt wel dat een paard wel door moet kunnen lopen tijdens het poepen. Dus ik zou niet met opzet aan leren dat ie mag stil gaan staan.

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:02

Kan het ook niet zijn dat hij, misschien door het voer, 'verstopt' is, dat het er pas uit kan komen, als hij goed in beweging is? Misschien een raar idee hoor.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:10

Die van mij poepte in het begin wel 6 keer in een uur onder het rijden, vooral bij buitenritten. Dat was gewoon angst en is na een tijdje helemaal overgegaan.