mijn paard heeft opgezwollen achterbenen???????????????????

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

mijn paard heeft opgezwollen achterbenen???????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 11:20

Ik kwam net in de stal en zag dat beide kootgewrichten van de achterbenen opgezwollen waren. We hebben dit paard nog niet zo lang.. net 2 weken. we hebben al aan vanalles zitten denken. Misschien omdat ze hier meer buiten staat in de wei en meer hooi kreeg (in haar oude stal stond ze slechts een uurtje per dag buiten en hier bijna de hele dag.. en er ligt bij ons altijd hooi in de stal) ook had ze eerst altijd hoefijzers aan alle 4 zijn benen, maar omdat het eerste stuk van het weiland heel sompig is heeft hij er 3 verloren en hebben we de ander er ook laten afhalen. De hoefsmid dacht dat het wel kon. Dat was een week geleden. Ook heeft ze altijd bandages in de stal omgehad. Omdat het een dressuurpaard is geweest. Wij vonden het een beetje onnodig maar misschien kan het daar ook wel door komen. Verder ziet het er niet naar uit dat ze pijn heeft. Ze loopt gewoon normaal en als ik erop druk reageert ze niet. Iemand enig idee wat het is? waar het door komt? en wat ik er tegen kan doen?

groetjes myrthe

Naomi

Re: mijn paard heeft opgezwollen achterbenen???????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:45

Kan misschien vocht zijn, als ze veel stil staat.
Mijnes heeft er soms ook last van. Ik zou even wat beweging geven en dan weer kijken

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:57

Als ze altijd bandages om heeft gehad in de stal, zouden bij mij de alarmbellen al gaan rinkelen. Waarom heeft ze altijd bandages om gehad op stal? Waarschijnlijk omdat ze anders stalbenen kreeg. Met een beetje geluk zijn het alleen stalbenen, maar deze zouden op zicht moeten verdwijnen als ze regelmatig beweging krijgt en veel buiten loopt. Dat de verdikking nu niet verdwijnt betekent dus dat er iets anders aan de hand is. Heeft ze zich niet aangestoten of overbelast (zware training o.i.d.)? Je zou het even (een dag) aan kunnen kijken, maar anders zou ik er toch even een veearts naar laten kijken.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:00

ik heb net nog even goed gekeken toen ze uit de wei kwam.. (ze heeft in de wei bandages omgehad) ik heb haar ook even gelongeert en daarna de benen afgespoten. Toen ik goed keek zag ik dat ze korstjes onder het kootgewricht had zitten. We vermoeden dat het mok is. We hebben nog speciale mokzalf staan (heeft mijn moeder meegenomen van haar werk. Ze is dierenarts assistente geweest. nu niet meer) ik heb het daarmee behandeld en de bandages nat gemaakt met koud water zodat de zwelling een beetje afneemt. Iemand verder nog tips wat ik er tegen kan doen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:01

dierenarts bellen??

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:02

we hebben het er met haar al over gehad.. ze zegt dat we het even moeten aankijken. Als het erger word moeten we haar weer bellen en dan komt ze langs. Ik vind trouwens wel dat de zwelling iets afgenomen is

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:03

waarom vraag je dan verder tips als de dierenarts er al naar heeft gekeken? Lachen

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:07

dierenarts heeft niet gekeken.. we hebben haar aan de telefoon gehad.. maar miss nog tips waardoor de zwelling zou kunnen afnemen en tips waardoor ik het de volgende keer kan voorkomen

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:10

ok, dacht dat ie wel had gekeken.
Afspuiten lijkt me, verder weet ik het ook niet.
De dag is snel voorbij, als het vanavond ook zo is zou ik morgen de dierenarts bellen.

Amber_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:13

Stalbenen kan je niet voorkomen,behalve door bandages. Je kan nu het beste met hem stappen, en als het allebei de achterbenen zijn lijkt het mij niks ergs. Zijn ze warm? Stap ie het weg?

Vin het nogal snel om gelijk een dierenarts te bellen.

Maar als hij toch altijd met bandages omstond? Dan heeft ie dat toch nodig of niet?..waarom zou je dat veranderen?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:18

ze zijn idd warm.. en nu je het zegt hij stapt het ook wel een beetje weg.. dat betekent dus dat het stalbenen zijn ofniet? ik zal nu in elk geval bandages blijven gebruiken als ze op stal staat en dan maar kijken of het beter word.
(ze heeft wel korstjes erop zitten. Dus dan zou ik toch eerder aan mok denken ofniet?)

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:20

Als een paard wat ik wil kopen altijd met bandages omstaat, zou ik graag willen weten waarom en het zou voor mij bij voorbaat al een reden zijn om m niet te kopen. Als dat noodzakelijk is, is er iets goed mis in die pootjes.

TS: als het mok is: maak je niet te druk om die zwelling. Zorg dat de benen zo droog mogelijk blijven. Dus niet in een vieze stal zetten, bij voorkeur in een droge paddock o.i.d. Niet afspuiten, alleen zachtjes (heel zachtjes) schoonborstelen.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:24

die vorige eigenaar had het paard ook nog maar 3 jaar.. ze zeiden dat het altijd bandages om heeft gehad omdat het een dressuurpaard is geweest en dat is die dus gewend. Het was waarschijnlijk niet erg verstandig om de bandages dus af te laten.

Als het mok zou zijn.. zou het dan ook aan beide achterbenen zijn? gister zag ik nog geen zwelling en vannochtend aan 2 benen tegelijk. Zou ik toch ook eerder denken dat het stalbenen zijn. Of denken jullie daar anders over????

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:27

De precieze reden van de bandages weet je niet TS?
Ik zelf ben daar écht geen voorstander van maar goed..
Het kunnen stalbenen zijn maar goed, dat is vanaf de pc moeilijk te beoordelen.
Wat geen kwaad kan, is op het harde stappen en kijken of het minder word.
Hoe oud is ie?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:29

het is al een redelijk oudje.. 19 jaar.. maar wel super braaf en rijd heerlijk.. het is een russische volbloed.. ruin

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:45

.
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 07-02-22 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:52

ik heb 4 dagen met een vriendin op de camping gestaan dus toen heb ik niet op hem gereden.. het kan best daardoor komen. Ze drinkt wel aardig veel.. Tenminste de emmer is snel leeg maar dat komt ook omdat ze een centenbakje heeft en de helft weer uit haar mond lekt als ze drinkt:P Ik zal het wel even aanzien en kijken of de zwelling wegtrekt.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:54

Je wilt niet weten hoeveel liter paarden per dag drinken.
Ik geloof iets van 40-50L ofzo per dag. Dus ik weet niet hoe groot je emmer is?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 16:55

15 liter.. ik weet dat paarden zoveel drinken, alleen deze krijgt echt niet die 15 liter binnen.. 5 liter valt er zowiezo naast:P

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:57

dan lijkt het me dat ze ook niet veel drinkt. Paarden drinken inderdaad tussen de 40-50 liter water per dag.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-08 19:34

die emmer vullen we zo'n 4 keer per dag en buiten staat ook een oude badkuip gevuld met water.. dus ze krijgt voldoende te drinken.. daar letten we heel scherp op

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 19:37

ok, ik dacht dat het paard zelf niet veel dronk. Sorry, dat ik het verkeerd had opgevat

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 20:00

Lekker veel laten bewegen moet al schelen denk ik.
Verder niet te rijk gras en niet te rijk hooi geven, dat wil ook nog wel eens verschil maken.

Als ze mok heeft zou ik de benen niet steeds nat maken, daarvan wordt de mok alleen maar erger.
Koelen zou ik dan doen met coolpacks, dan blijven de benen mooi droog.

Emz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:11

Waarschijnlijk stalbenen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:09

Lekker zorgen voor rustige gelijkmatige beweging en bij verdenking van mok zeker geen natte bandages omdoen.
Dan gaat het heerlijk broeien en wordt het alleen maar erger.
De redenering dat het een dressuurpaard geweest is gewend is aan bandages en ze daarom altijd om heeft is erg vreemd.
Ze zal waarschijnlijk stalbenen hebben die ze altijd bandageerden om het vocht tegen te gaan. Je moet daar wel voorzichtig mee zijn hoor als ze te strak gaan zitten door de zwellingen kan het flink knellen.
Altijd maar bandages is ook niet goed voor de benen.
Lekker veel en gelijkmatig bewegen is veel beter voor je paard.