Welk voer voor shetlandpony?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelike

Welk voer voor shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 15:25

Ik zit op internet rond te kijken, welk voer ik het beste aan onze shetlandpony's
kan gaan geven.

Mij spreken de muesli's van Marstall heel erg aan, maar welke zou ik daarvan het beste
kunnen geven?
Heb hun al 2x gemaild voor een advies, maar krijg geen antwoord terug.

Wil wel voer, waar geen melasse in zit.

Heb 1x die weide koeken gezien van hun, maar die lijken mij zo hard voor hun. Heb het
idee dat ze die niet zo goed kunnen bijten.

Die koeken van Pavo heb ik ook eens gehad, maar vond ik ook geen succes.

capopjekop

Re: Welk voer voor shetlandpony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:16

Ikzelf voer Marstall Vito, omdat een van mijn shetten hoefbevangen is geweest. Daarvoor heb ik safe and sound van Dodson and Horrel gevoerd, ook aan mijn andere shet die nog nooit bevangen is geweest. De mijne doen het hier goed op.

Je kunt trouwens beter bellen naar Hilkens. Dan krijg je het nr van een dealer bij jou uit de buurt. Bij mij kwam dezelfde dag nog iemand langs.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:18

Werken je shetten? Zo nee, dan verder niks bijvoeren, alleen hooi en een goede mineralenliksteen zijn dan voldoende.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:31

Mijn Shet krijgt Pasture Mix van Dodson & Horrell. Alle produkten van D&H zijn melasse vrij.

Wanneer je Shet niets doet heeft hij ook vitamines en mineralen nodig die hij uit krachtvoer moet halen en waarvoor alleen een mineralenblok naast ruwvoer kunt geven. In dat geval zou ik kiezen voor wat capopjekop zegt Safe and Sound van Dodson & Horrell.

Mijn Shet (en Quarter) hebben ook Marstall gehad en ik ben geloof ik 1 van de weinige die hier niet tevreden over was. Er is iemand van Marstall bij ons geweest, maar kon het probleem (erg buikig en allebei voor het eerst sinds ik ze heb mok) niet verklaren en ook niet verhelpen. Over gezet op ander voer en de problemen waren na een maand ook opgelost.

Rene Wielens kan je heel goed adviseren, kijk hier maar eens: http://www.rwdh.nl/

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:14

Mijn merrie krijgt Safe and Sound van Dodson & Horrell. Ze vind het heerlijk. Zit zo goed als geen suiker en zetmeel in en is speciaal voor (hoefbevangen/risico op hoefbevangen) ponys Haha!

Lunatic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:55

Mijn kruising ShetxWelsh van een jaar krijgt net als mijn andere 2 pony's Pavo Nature's Best muesli en doet het daar uitstekend op. Het gaat wel om een paar handjes voer per dag, hooi en 24/7 weidegang. Hij krijgt een kwart Pavo Summerfit koek per dag en heeft de rode liksteen van KNZ.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 11:57

Evelli schreef:
Mijn merrie krijgt Safe and Sound van Dodson & Horrell. Ze vind het heerlijk. Zit zo goed als geen suiker en zetmeel in en is speciaal voor (hoefbevangen/risico op hoefbevangen) ponys Haha!

Kleine toevoeging:
Mijn merrie kan dus absoluut niet tegen summerfit koeken, schuurt ze zich binnen een dag helemaal van open

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 16:48

Ik geef ze de koeken van PAVO Summerfit met wat water todat het een papje wordt. Ze doen het er erg goed op, vachten glanzen en naar mijn idee zijn ze ook wat fitter. Lachen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 17:54

Maar nou zie ik vaker dat mensen hun shet een handje meusli geven, terwijl ik ook vaak lees dat je onderhand bijna 2 kilo meusli moet voeren als een paard daar voldoende vitamine uit moet halen.
Loont dat dan wel om een handje te geven?

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-08 14:37

Iedereen bedankt voor de reacties!

Ik zit toch te denken om die weide koeken eens te gaan proberen.
Ze werken niet, staan nog volop in het gras. Elke dag krijgen ze een klein stukje bij.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 20:33

Voert er iemand van jullie die weide koeken? En zou je me kunnen zeggen of ze inderdaad erg hard zijn?

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:35

Bij mij krijgen ze de weidekoeken wel, maar gewoon als lekker hapje na het werk.
Nee ze zijn niet hard en erg makkelijk te breken.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:38

niets voeren.. Mijn pony's lopen ongeveer 4x per week en staan alleen op gras. Van de winter hooi.. 1 ervan is hoefbevangen geweest, staan zomers zelfs met een muilkorf om.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 20:40

Ik vind het wel belangrijk dat ze de nodige vitamine en mineralen binnen krijgen, vandaar dat ik zo zoiets bij wil geven.

Monnik, zou je me de prijs kunnen zeggen wat ze kosten?

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:41

liksteen..

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 20:42

Ze hebben de hymalaya liksteen, alle andere hoeven ze niet.
Maar toch heb ik het idee dat ze daar niet voldoende uit kunnen halen.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:47

volgens mij heb je ook die in een emmer zit.. iets met herbal life ofzo? ik zoek het even op

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:50

van de Pavo: Vital, dat zijn geconsentreerde vitaminen en mineralen brokjes

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:50

Evelike schreef:
Iedereen bedankt voor de reacties!

Ik zit toch te denken om die weide koeken eens te gaan proberen.
Ze werken niet, staan nog volop in het gras. Elke dag krijgen ze een klein stukje bij.

Hebben ze wel echt bijvoeding nodig dan?
Ervaring leert toch wel een beetje dat je een shet snel erg dik hebt.
Op dit moment hebben wij er eentje helaas hoefbevangen staan wegens het verkeerd inschatten van de voedingswaarde van het land waar ze op liepen...
En onze shetten staan s'nachts binnen, overdag in de wei en werken erg weinig, hooguit een uurtje per week. Die krijgen echt geen bijvoeding, behalve een pluk hooi om ze op stal een beetje bezig te houden...

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:51

Evelike schreef:
Monnik, zou je me de prijs kunnen zeggen wat ze kosten?

Als ik het goed heb is zo'n doos met koeken 10 euro nog wat. Er zitten 3 lagen in en per laag volgens mij een koek of 6 a 7. Let eigenlijk nooit zo heel erg goed op.

Ik denk trouwens dat je niet alle Shetlanders over 1 kam kunt scheren. Als ik mijn Shet niet zo bijvoeren, dan gaat het gewoon hartstikke mis. Hij is erg slank, staat gewoon op het volle gras en werkt vrijwel iedere dag (loopt voor de kar of onder zadel). Ik moet hem echt krachtvoer en ruwvoer bijvoeren wil ik hem in (top)conditie houden. In de winter krijgt hij zelfs luzerne bij gevoerd. Ik heb hem inmiddels 6 jaar en gelukkig is hij nog niet hoefbevangen geweest en ik hoop dat dat zo blijft!!
Het Shetlander merrietje waaar hij mee samen staat is een ander verhaal. Zij raakt wel regelmatig hoefbevangen. Zij krijgt een handje ponybrok voor de vitamine en mineralen en verder in de zomer niks. In de winter krijgt ze er ook ruwvoer bijgevoerd.

De ene pony is de andere niet, dus zul je het per individu moeten bekijken!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 20:53

Een hard werkende shet is inderdaad een heel ander verhaal. Toen die van ons harder werkten, kregen ze ook heel gericht bijvoeding, dat is logisch.
Maar als ik het goed begrepen heb, zie mijn qoute hier boven, werken die van TS niet en staan lekker in de wei...

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 21:01

Onze pony's werken inderdaad bijna niet. Maar worden wel bijna elke dag eventjes gelongeerd. Maar ook dit rustig aan, dus ze hoeven zich echt niet in het zweet te werken.

Evelike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 21:03

Maar van de muesli zie ik toch vanaf nu, wil me nu dus richten op de vitaminen en mineralen.
En daar wil ik hun dan zo'n koek, of van de pavo die korrels van bij geven. Omdat ik die koeken van de pavo erg droog vind, zou ik eerst ervaringen willen horen over die van marstall.

Kan ik daarna nog altijd zien of ik die van de pavo geef, en eventueel nat maak.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:12

Mijne jeukt haar staart en manen eraf als ik Summerfit koeken voer

S_hirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:19

Voor die 2 van mij verdeel ik 1/4 over hun twee. Verder staan ze op het land zomers en 's winters staan ze op de paddock. Krijgen wel 2x per dag hooi en in de winter in de paddock ook nog een keer hooi.