Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
ArAx schreef:Ik had voor mijn oude paard altijd teer. Dan maakte ik eerst de hoef schoon en daarna met kwastje de teer erop smeren.
Staat je paard op stal? Wat bij mijn oude paard vooral hielp was om de stal eerst met een laag zaagsel te bedekken en daarna met stro want rotstraal komt meestal door een vieze ondergrond waar ze op staan. En wij hadden eerst alleen stro wat de urine niet goed opneemt en toen we zaagsel en stro deden was het zo goed als weg.
Misschien een tip. Succes!
Megamutsj schreef:Mijne had ook rotstraal, gelukkig nog niet zo erg. Ze had dus een gaatje waar veel vuil in zat ed.. De hoefsmid adviseerde om betadine op een klein stukje wat te doen en dan in het gaatje te porren, en de volgende dag eruit te halen. Wel eerst goed het gat reinigen voordat je de wat erin doet.
De rotstraal was binnen no-time weg.
Storm76 schreef:
Storm76 schreef:Gebruik je zoekfuntcie en vul 'rotstraal' en 'betadine' in, dan krijg je heel veel topics en tips van mensen die het gebruikt hebben.
Cassano1 schreef:Ik spoel de hoeven, scheurtjes, gaatjes in de straal altijd uit met water (wel een druk op het water zetten) zodat de onderste gedeelten van de straal zuurstof krijgen. Dan afdrogen, de scheuren en gaatjes met een wattestaafje met isobetadine schoonmaken en dan hoof and sole hardener erop. 2-3 later is alles weg. Succes
Maris schreef:Geen idee of je de scrub ook kan gebruiken voor dit doel. Scrub is meer een soort van zeep.
Normaal gebruik je de "gewone""betadine.

Jane_ schreef:Storm76 schreef:Gebruik je zoekfuntcie en vul 'rotstraal' en 'betadine' in, dan krijg je heel veel topics en tips van mensen die het gebruikt hebben.
Ik vind niks over de scrub terwijl dat ook gebruikt word.
. Je moet de andere gebruiken (naam kwijt). Prisca schreef:Niet de scrub dat is om te wassen. Je moet de andere gebruiken (naam kwijt).
Goed erin laten lopen been ff omhoog houden. In een droge stal zetten en zodra het over is regelmatog Teer gebruiken.
Scrub gebruik je bij wondjes en mok.

Jane_ schreef:Maris schreef:Geen idee of je de scrub ook kan gebruiken voor dit doel. Scrub is meer een soort van zeep.
Normaal gebruik je de "gewone""betadine.
Jaa dat hoorde ik ook!
Ik heb nu dan met watjes ik heb de scrub aangelengd met water en toen aangebracht met watjes..
Het werkt wel goed !

Steph86 schreef:Mijn paard heeft ook rotstraal aan 1 voetje en de hoefsmid adviseerde mij om elke dag zijn voet goed schoon te maken ( wassen ) met betadine scrub, dit doe ik echter niet, omdat mijn vorige paard ook last heeft gehad van rotstraal heb ik in die tijd een rotstraaloplossing bij de kliniek gekocht die de dierenarts zelf maakte, door dat goedje was mijn vorige paard binnen no time van zijn hardnekkige rotstraal af ( dit had hij al bij aankoop, en pas na 1 een jaar was hij rotstraal vrij) .
Egyptische zalf is mij afgeraden destijds ( vorige paard) omdat dit best wel agressief spul is.
Moet jij je paard zelf binnen en buiten zetten? Zo ja, na de weidegang de hoeven goed schoonmaken, direct na de weidegang met een harde borstel schoonborstelen.
Te vaak hoeven uitkrabben is namelijk ook niet goed ( 1 x per dag doe ik het hoe dan ook, en na weidegang of rijden, borstel ik ze schoon met een harde borstel).
Bij ons op stal worden de paarden binnen en buiten gezet, ik heb gevraagd of het mogelijk was dat ze zijn hoeven na de weide gang wouden schoonmaken en dat was geen probleem, als jou paard ook buiten word gezet en binnen gehaald, kan je misschien vragen of ze de hoeven schoon willen maken.
CustomSAN schreef:als je het met scrub doe, moet je het wel weer heel goed uitspoelen want eigenlijk is het dus zeep. je kan beter gewoon de betadine oplossing gebruiken. of egyptische zalf. ook kan de hoefsmid het (mits niet te diep ) zoveel mogelijk wegsnijden.
echter nooit teren want dat sluit de bacterie op waardoor het lekker kan gaan broeien en uitbreiden
succes
Jane_ schreef:Prisca schreef:Niet de scrub dat is om te wassen. Je moet de andere gebruiken (naam kwijt).
Goed erin laten lopen been ff omhoog houden. In een droge stal zetten en zodra het over is regelmatog Teer gebruiken.
Scrub gebruik je bij wondjes en mok.
Ja, daar was ik achter
Maar ik leng het aan met water en dat gaat ook goed!
Ik ga zoiezo de Betadine oplossing even halen zo heet dat geloof ik wat jij bedoelt
Bedankt voor je tip!
marleen_usar schreef:Ik gebruikte van die blauwe spray en met een paar dagen was het weg.