Paard met ernstige zandkoliek,Iemand ervaring?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angeltjuhhhh

Paard met ernstige zandkoliek,Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:36

Hey iedereen,

Mijn paard is al vanaf zaterdagmiddag heel ziek. Hele zware zandkoliek. DA is 7 keer geweest. Zondag naar de kliniek in Someren geweest. Behandeling met Parafine gehad. Bloedonderzoek was allemaal goed dus mocht ze weer mee. Eenmaal thuis weer 2x Da erbij geweest voor pijnstilling. Vannacht om 2 uur werden haar ogen ineens geel en haar tandvlees ook. Ze stond te kreunen van de pijn terwijl ze een paar uur eerder hele zware pijnstilling had gehad. Weer DA erbij. Nadat ze voor de 7de keer opgevoeld was begon ze ineens te zuchten en te boeren met een sterke mestlucht erbij. Direct met spoed naar Someren. Daar is ze nu en de kansen op overleven zijn vrij klein. Ze willen eigenlijk voorkomen dat ze moeten opereren, omdat de kans groot is dat de darm door het gewicht van het zand scheurt. Ook plast ze knaloranje, maar daar heeft niemand een verklaring voor. Eten en drinken doet ze ook niet dus krijgt ze nu via een neussonde water. Ik wil heel graag koste wat kost proberen haar te redden. Het geld is geen probleem. Maar de pijn na de operatie en de overlevingskansen zijn natuurlijk ook van belang. Heeft iemand ervaring met een heftige zandkoliek en eventueel operatie? Ik wil haar ook niet door zo'n lange lijdensweg laten gaan terwijl ze er niks mee op schiet..............Ik heb mijn paard al 10 jaar en wil haar absoluut niet missen, maar zij gaat natuurlijk voor alles. Daarom twijfel ik zo wat ik moet doen. Ik zou heel graag jullie verhaal willen weten om te helpen bij het maken van de juiste keuze......
Alvast bedankt!
Huilen Evelien Huilen

ikenindi

Re: Paard met ernstige zandkoliek,Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:37

laatst had bojangles daar ook een topic over gemaakt. even kijken daar anders?

sterkte met je paard.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:41

Oei wat vreselijk!
Ik wou dat ik je advies kon geven, heb zelf wel ervaring met (zware) zandkoliek maar gelukkig is dat allemaal toch nog goedgekomen toen.

Ik zou zelf toch kiezen voor opereren (hoewel ik je dat niet wil aanpraten hoor!), want het kan zijn dat de darm al gescheurd IS (b.v. door het opvoelen). Maar dat kunnen ze misschien uitvinden door een nieuw bloedonderzoek?

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:42

Een pony van een meisje van de ponyclub had jaren geleden zandkoliek. Is toen naar Utrecht gegaan, en daar hebben ze het zand direct eruit gehaald (opgevoeld, niet geopereerd). Pony heeft het gewoon overleeft, heeft er toen ook niet veel mee geleden.

Ik snap de kliniek niet helemaal. Er zit zand in zijn darmen, waarom hebben ze dat er niet meteen proberen uit te halen zondag? Of heeft je veearts dat al geprobeerd?

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:45

Zondag hebben ze een aantal echt kei harde ballen mest eruit gehaald. Maar op dat moment was ze vrij rustig. Dus zeiden ze dat we het thuis konden behandelen met pijnstilling en parafine. Ze hebben toen ook geen echo gemaakt. Gisternacht wel en daaruit bleek dus dat de darm echt helemaal op de bodem hangt en echt bomvol zand zit.....Ik maak me zoon zorgen. Ik heb echt de neiging om te zeggen al is de overlevingskans maar 1 procent toch opereren. Maar er zit zoveel risico en pijn aan vast dat ik niet weet of dat wel het beste is voor haar. Zit nu al 2 uur bibberend bij de telefoon te wachten.

Edit: De bloedwaarden van gisteravond gaven eigenlijk alleen maar aan dat ze aan het uitdrogen was. Vandaar het gedwongen water geven via de sonde.......

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:49

wat een ramp,ik heb er geen ervaring mee...
alleen wens ik je veel sterkte!

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:52

Ik ken wel iemand die er volgend mij enige ervaring mee heeft dus ik zal eens proberen die een mailtje te sturen en dan hoor je nog van me !

Gr,
Martin.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:55

Als ik jou zo hoor, dan zou ik toch voor een operatie gaan. Heb het idee dat je je anders te schuldig zou voelen. Bovendien zal je paard nu alleen maar zwakker worden, zodat ze altijd maar moeilijker door een operatie zal komen. In het slechtste geval gaat het mis op tafel, maar daar zal je paard niets meer van voelen. Dan slaapt ze al en heeft ze geen pijn meer...
Ik hoop dat ze er bovenop komt! Veel sterkte!

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 09:56

Ja dat heb je helemaal goed. Ik ben dan echt zoon type die blijft hangen in: Wat als ik het wel geprobeerd had...........

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:57

Arm meisje, wat een ellende, even gauw dit, dat ze knaloranje plast is volgens mij
galkleurstof wat in haar urine terecht is gekomen door afsluiting van haar lever.
Vraag er maar eens naar.
Veel sterkte met je paardje, weet wat het is om er zo bij te moeten zitten.
Liefs Lisa

Annemar10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:58

Heel veel sterkte gewenst,hopelijk komt het goed.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:59

FrankavdT schreef:
Een pony van een meisje van de ponyclub had jaren geleden zandkoliek. Is toen naar Utrecht gegaan, en daar hebben ze het zand direct eruit gehaald (opgevoeld, niet geopereerd). Pony heeft het gewoon overleeft, heeft er toen ook niet veel mee geleden.

Ik snap de kliniek niet helemaal. Er zit zand in zijn darmen, waarom hebben ze dat er niet meteen proberen uit te halen zondag? Of heeft je veearts dat al geprobeerd?

Zo simpel kan je niet even zand eruit halen!!!!!!!

Zou leuk zijn.. maar kan niet...
Je kan met opvoelen en met je armen nooit never niet al het zand verwijderen...
heb je wel enig idee hoeveel meter darm er in een paard zit??

Ken ook zandkoliekers..
sommingen na keertje parafine helemaal oke..
andere na herhaling..
Weer andere na een week aan het infuus.. en veel parafine oke. .
Weer andere pas na een operatie!!! waarbij er echt bakken zand
verwijderd werden oke.. en ja!!! met het risico op scheuren vanwege
het gewicht... maar soms moet je wat..

Gaat vaak goed.. met zandkoliek ook wel eens niet...
Hoop dat het in dit geval weer goed komt! sterkte meid!!!!

xsandraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 09:59

Mijn veulen heeft ook zandkoliek gehad + wormen, hij ging zand eten door die wormen en hij had heel erg bloedarmoede! en zijn lever was vergroot door de wormen! onze dierenarts zij als een paard zand gaat eten geeft dat een teken dat het paard ergens te kort aan heeft! bij mijn veulen is het zand er gewoon uit gehaald (opgevoeld)! en misschien is er wel een reden dat je paard zand is gaan eten!
ik wens je heeel veel sterkte! Ach gut

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:01

Angeltjuhhhh schreef:
Zondag hebben ze een aantal echt kei harde ballen mest eruit gehaald. Maar op dat moment was ze vrij rustig. Dus zeiden ze dat we het thuis konden behandelen met pijnstilling en parafine. Ze hebben toen ook geen echo gemaakt. Gisternacht wel en daaruit bleek dus dat de darm echt helemaal op de bodem hangt en echt bomvol zand zit.....
Edit: De bloedwaarden van gisteravond gaven eigenlijk alleen maar aan dat ze aan het uitdrogen was. Vandaar het gedwongen water geven via de sonde.......

Dus eigenlijk hebben ze maar half werk werk verricht. In Utrecht is bij die pony toen meteen een echo gemaakt. Het zand was er zo uit. Kunnen ze dan echt niets meer proberen voordat ze opereren? Hopelijk kunnen ze je paard nog helpen!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:02

Angeltjuhhhh schreef:
Ja dat heb je helemaal goed. Ik ben dan echt zoon type die blijft hangen in: Wat als ik het wel geprobeerd had...........

Je moet echt doen wat jij goed vindt. Mijn paard heeft vrij heftige zandkoliek gehad. Als ze me toen gevraagd hadden te opereren had ik nee gezegd (en dat zou ik denk ik nu weer doen). Maar dat is enorm persoonlijk. Daarom: doe -iom de DA- wat jij denkt wat goed is, waar jij mee kunt leven, ook als de beslissing verkeerd uitpakt.

Ik wens je heel succes!!

shamyrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:02

Als er nog weinig kans heeft dat je paard het overleefd, operatie of niet, moet je misschien toch gaan nadenken over euthanasie. Het paard heeft volgens jou veel pijn en voeld zich verschrikkelijk. Is het dan ook niet eerlijk om na 10 fijne jaren, eerlijk te zijn en zeggen van bedankt, maar ik gun je niet zoveel pijn. Vraag de dierenarts om advies. Dit kan je ook ellende besparen en ook het geld. Je gaf al wel aan dat dat geen probleem was, maar wees eerlijk als het een verloren zaak is, is het ook weggegooid geld.
Probeer te handelen naar datgene wat voor je paard het beste is, en verwijt jezelf niets. Hier kan jezelf niets aan doen.
Ik wens je heel veel sterkte toe. ( mijn eigen paardje is uiteindelijk na veel ellende zelf gestorven aan zandkoliek).

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:04

Angeltjuhhhh schreef:

Als je je echt zo voelt, dan moet je er gewoon voor gaan. Ik weet uit ervaring dat het verschrikkelijk is als het toch nog fout afloopt en je achterblijft met het gevoel dat je niet alles hebt gedaan. Haar kansen zijn nu enorm laag blijkbaar en die zullen er niet op vooruit gaan als je de operatie uitstelt. Je wil je paard in zo goed mogelijke conditie hebben voor een zware operatie. Haar kansen zijn misschien met een operatie ook zeer laag, maar het is misschien wel het enige dat redding kan bieden. En ik zeg het, de seconde dat je paard op tafel ligt, voelt ze geen pijn meer, ze ziet niet meer af. Dus als het dan in het allerslechtste geval niet goed afloopt, dan zal ze gewoon inslapen op tafel, geen pijn meer, niet meer aftakelen.

Wil je niet tot een beslissing dwingen hoor, maar merk aan je berichten dat je het jezelf niet zult vergeven... En heb ook de indruk dat je eigenlijk al beslist hebt... Misschien eens overleggen met je DA? Ze kunnen ook met de operatie beginnen en dan ter plaatse zien hoe het er voor staat. Dan kan ze ook op tafel nog ingeslapen worden als het er heel er slecht uit ziet. Dan is de kost ook niet zo heel groot. Maar je moet het er voor over hebben. Denk gewoon eens heel goed na wat je wil en wat je wil voor je paard en beslis dan... Sterkte!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:08

tjee dat is echt een erg lastige keuze.
ja je kan parafine laten opgieten maar dan heb je kans dat het vastloopt op het zand en de darm nog zwaarder wordt. maar ook de kans dat het zand losweekt.
zorg iniedergeval dat ze genoeg water krijgt maar dat krijgt ze ook al zoals ik lees.
eventueel toch maar voor de operatie gaan dan
iniedergeval heel veel sterkte ermee

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:10

Mijn paard heeft dit ook gehad. Die had er ook nog maag- en darmontsteking bij en was zwaar ziek.
Ze heeft een paar weken in de kliniek in wolvega gestaan en daar zagen ze er eerst ook totaal geen heil meer in. Maar ik wilde dus ook dat ze hoe dan ook haar zouden redden. En uiteindelijk is het wel gelukt.
Ze hebben haar dagelijks parafine en vocht e.d. door de neus gegeven en ze stond aan 2 kanten aan infusen om haar vocht en bloedwaardes op peil te houden want eten mocht ze dus niet al die tijd. Haar darm was heel poreus geworden, het bloed kwam er zelfs uit. Waarschijnlijk ook al door al dat zand, dus opereren zat er zeker niet in.
Maar na een week kwam de mest toch vanzelf los en daarna ging het stukken beter. En nog een week later stond ze weer thuis in de stal. En nu is het inmiddels 3 jaar geleden en ik zorg er wel voor dat ze nooit weer zoveel zand binnen krijgt!

Ik hoop voor je dat jou paard het ook gaat redden! Zal heel hard voor je duimen. Wat vinden de dierenartsen van een operatie? Is dat dé oplossing als het lukt of moet het zo ook vanzelf goed kunnen komen?

Veel sterkte en succes!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:12

Ik ben het met shamyrah eens,maar het is en blijft een persoonlijke keuze.
Ik wens je héél veel sterkte toe in deze zo moeilijke tijd. Ach gut

Angeltjuhhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 10:40

Heb net de kliniek aan de telefoon gehad. Ze staat nu aan een infuus omdat haar bloedwaardes achteruit liepen. Vanochtend rond 8 uur weer een hevige aanval gehad....Er zit gas in de blindedarm, maar dat is nog lang niet zorgwekkend. Ze hebben ook een punctie gedaan omdat er vrij vocht in de buik zit maar daar zaten verder ook geen bacterieen of ontstekingsmaterialen in. Ze wachten nu een paar uur af krijgt ze weer een terugval is de enige optie toch een operatie. Ze durven niet te zeggen hoe groot de kans is dat de darm scheurt, maar ze zeiden wel dat als dat niet gebeurd ze een goede redelijke kans heeft het te overleven. Mocht ze rustig blijven en zelf zand blijven mesten blijven ze haar behandelen zoals ze dat nu doen, maar dan duurt het alsnog weken voordat alles weer normaal is....Ik heb een eventuele operatie besproken en ze zeggen zelf eigenlijk ook dat het wel het proberen waard is. Haar laten staan met constant terug vallen is einde verhaal, want dan zal ze sterven van uitputting. Een scheur in de darm is ook einde verhaal.......

Zucht, Ik word echt helemaal gek Huilen

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:51

Mijn paard heeft vele jaren geleden ook een zeer zware zandkoliek gehad. Hij moest wel direct geopereerd worden want hij had door het gewicht van het zand al een slag in zijn darm. Wij hebben hem toen net op tijd in de kliniek kunnen krijgen (Kerken in Duitsland, bij Arcen de grens over) en op de operatietafel bleek dat de darm ook nog gescheurd was en dat er niet een maar twee slagen in zaten! Er zat een kruiwagen (!) zand in zijn buik... Na de operatie heeft ie ook nog eens alle complicaties gekregen die mogelijk waren (buikvliesontsteking, bloedbeeld niet goed, zwaar hoefbevangen...) en wilde hij niet eten. We zijn 5 keer per dag met hem gaan grazen op de wei en daarvan ging hij weer eten. 'De grasmaaier' was zijn bijnaam daar in de kliniek Tong uitsteken . Al met al heeft hij bijna een maand in de kliniek gestaan en daarna nog een intensieve nabehandeling thuis vanwege zijn gekantelde hoefbeen, maar behalve de eerste week is hij er eigenlijk niet echt ziek van geweest. Hij was, toen hij eenmaal weer aan het eten was weer heel snel heel levendig (en dat was niet zo handig omdat hij nog maanden moest stappen aan de hand Haha! ) Uiteindelijk deed hij 8 maanden na de operatie alweer mee aan de selectiewedstrijden voor de kampioenschappen en liep hij de oefencross in Ede met succes uit! En dat terwijl er geen enkele dierenarts nog een cent voor gaf!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:07

mijn paard heeft ook een koliekoperatie ondergaan. 2 zelfs in 3 dagen tijd (omdat de peesplaat in de buik gescheurd was). Het was geen zandkoliek, maar koliek van het vlas. Na 2 weken op de kliniek, 2 maanden op stal, 2 maanden op de wei, kon hij weer heel rustig aan het werk. Inmiddels loopt hij in het ZZ springen.

Heel veel sterkte, ik weet hoe je je voelt.

bianca77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:27

Paard bij ons op stal heeft ook zandkoliek gehad maar vast niet zo erg als die van jou. Die is naar de DA geweest is onderzocht en heeft parafine gehad. Heeft daar bijna 2 weken gestaan en het is weer helemaal goed gekomen. Heel veel sterkte en ik duim voor je!

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:31

Ik zou in jou geval dan wel voor operatie kiezen. Als je paard het dan al dan niet red heb je in ieder geval gedaan wat je kon. Je paard gaat zo ook kapot aan de pijn!!!

Ik zou persoonlijk niet willen dat het dier constant zo veel pijn zou hebben, terwijl operatie over het algemeen best wel vaak helpt!

Ik hoop het beste voor je!