straal gescheurd? *met fotos

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Stephanie

straal gescheurd? *met fotos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 21:14

hallo,
ik heb even een vraagje, was net de hoeven aan het krabben, en toen zag ik dat zijn straal soort van gescheurd is. Aan de achterkant van zijn hoef heeft hij ook een scheur/soort van gat(zie fotos)
mischien handig om te weten, want hij had eerst een te droge staal(bij alle hoeven) en heb ik op advies van de hoefsmid een middeltje gekocht waardoor de straal harder zou worden.
ik heb hem net geredenalleen gestapt voor de zekerheid en hij loopt iets korter met dat been, en hij sloft meer, dus je ziet wel dat hij er last van heeft?
ik hoop dat iemand mij kan helpen? Bloos

Afbeelding de achterkant van zijn hoef, je ziet het scheurtje een beetje.

Afbeelding onderkant, is niet heel duidelijk, maar tog

Afbeelding nog een keer.

Afbeelding

de foto's zijn niet zo heel goed omdat het buiten een beetje donker was, als het nodig is kan ik wel duidelijkere maken.
ik hoop dat iemand weet wat ik er aan kan doen of zo? alvast bedankt

Iccc

Re: straal gescheurd? *met fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:34

stipje, ik heb het zelfde probleem als jou, ook zo scheurtje maar dan op meer benen.. alleen loopt die van mij er niet gevoellig op.Wat voor spul gebruik jij ervoor?

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 23:00

uhm ik had bij de paarden winkel hoof en sole gekocht, om de straal harder te maken(erg goed spul!)maar we hebben de hoefsmid gebeld, en die dacht dat de hoef nu mischien in een keer te hard is geworden?hij heeft het niet gezien

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:01

bedoel je nou dat daar tussen de ballen? in het midden zeg maar? mijn pony had hier ook heel veel last van want t hoort eigenlijk helemaal dicht te zitten maar door nat weer en dus rotstraal kan daar dus een hele "scheur" tussen komen omdat mijn pony op een gegeven moment wel kreupel ervan ging lopen gebruik ik nu geen teer meer voor de hoeven maar floramphenicol oplossing (weet niet zeker of t goed gespeld is Bloos ) maar nu tot mijn verbazing zit t voor t eerst van zn leven daar tussen echt dicht kon ik er eerst een hoeven krabber tussen doen kan ik nu gewoon direct zien dat t helemaal dicht is en hoeft t alleen nog maar schoongeborsteld te worden........

ik weet niet zeker of je dat bedoelde maar als t op een andere plek is weet ik haast wel zeker door de hoeven van je paard te zien dat ie gewoon last heeft van het vocht en je misschien meer moet teren of ook net als ik een ander product moet gebruiken mijn pony heeft altijd al rampen stralen gehad die bij het kleinste beetje vocht al week beginnen te worden dus ik weet er alles van Clown

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:04

Valt dit niet onder rotstraal? Stinkt het ook? Egyptische zalf is altijd wel goed en je hebt ook van die spuitbussen mert rietje (naam ff kwijt) die reinigen van binnen uit, zeker nu het open is. Anders toch ff laten nakijken door de smid. Weet je het zeker Knipoog

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 23:11

het stinkt niet... en gister was het nog niet, of iig nog niet zo erg zegma.
en Majy: ik bedoel idd dat tussen de bal zegma, want er loopt een soort scheur vanaf de straal naar de achterkant van zijn hoef(naar de bal zegma)
bedankt voor de reacties

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:15

jahoor, tussen die ballen had mijn pony ook en valt toch onder rotstraal zonder dat het stinkt je kan idd egyptische zalf proberen (heeft bij mijn pony nooit effect gehad) in de ruitersport zaken verkopen ze soms straal tinctuur (een soort rozige waterige oplossing in zon flesje met een rietje aan de dop dan kan je het met dat rietje daar mooi tussen die ballen krijgen) ik hoor altijd goede dingen over die straal tinctuur dus misschien een aanrader?

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 23:17

okee bedankt! ik denk dat wel tog even de hoefsmid moeten bellen? of de dierenarts?? een vriendin van mij zei dat we de hoef ook konden behandelen met ctc spray?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:43

Als het ontsmettend is zal het vast geen kwaad kunnen

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 11:11

maar dan is nu nog de vraag of ik kan rijden? zal ik weer net als gister alleen gaan stappen? of kan het geen kwaad is ik gewoon ga rijden?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:13

Meestal niet maar als ie onregelmatig is daardoor zou ik alleen wat aan de hand stappen of gewoon de wei tot je echt weet wat het is.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 11:16

okee, ja hij is niet echt onregelmatig, hij sloft wel meer met dat been als anders?

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 11:22

Dus niet helemaal rad! Zou niet rijden als ik jou was en zsm de smid laten kijken wat hij ervan vind.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:14

Hoi,

Ze noemen het rostraal idd. Maar is super moeilijk te behandelen omdat je er slecht bijkomt. Een spuitbus zoals CTC is wel leuk, maar je kan het nooit in die groeven spuiten. Daarvoor is de middelste straalgroeven te diep en te smal. Denk ik ( is bij mijn paard wel zo ).
Vaak spelen ook schimmels mee, en dan helpen veel anti-rotstraal middelen niet ( werken vaak alleen tegen bacterieen ).
Wel kan je proberen met een injectiespuit in die groeve te komen en er dan b.v. betadine in te spuiten.

Hoe natter het is buiten hoe eerder mijn paard gevoelig is op zijn stralen. Bij onregelmatig lopen zou ik niet gaan rijden. Loopt je paard neit onregelmatig dan gewoon lekker rijden. Hoe meer doorbloeding hoe beter !

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 16:30

@ Maris : bedankt voor je reactie!
okee dan koop ik dus geen CTC want idd wat je zecht de middelste gleuf is veel te diep om in te spuiten. ik kan denk ik niet met een spuit in de groeve komt , want als ik er aan kom trekt hij zijn hoef al weg.
ik heb bij de winkel dry feet gekocht, de hoefsmid zei dat we daar even mee moesten stoppen, en sommige mensen zeggen dat ik er juist mee door moet gaan??

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:04

Stinkt het?

Mijn verzorgpaard had ook rotstraal:
We moesten dat elke dag schoonmaken door met het einde van een koffielepel doorheen die groeve te gaan. Dan een poeder erin doen en dan met een watje het dichtdrukken en het hielp zeer goed!

Dat poeder is beige van kleur en moest door de apotheker worden bereidt.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 17:17

Armaris: het stinkt niet! ik kan er niet met een koffielepel door heen gaan, want als ik er aan kom dan trekt hij zijn hoef al weg.
is het mischien slim aan de dierenarts spul te vragen? of kan je het ook gewoon bij de winkel kopen??

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:44

Ik zou eerder naar je hoefsmid luisteren dan naar alle goed bedoelde adviezen Knipoog

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:51

Het is pas rotstraal als er een infectie bijkomt hoor! Als het alleen maar gescheurd is en verder niet, is het nog geen rotstraal, maarrrr het kan het wel worden natuurlijk als je het niet goed schoonhoudt.

Een scheurtje in de straal hoeft niets te betekenen, mijn paard heeft dat ook, alleen hij heeft er geen last van, maar heb van mijn bekapper wel het advies gekregen het goed schoon te houden, liever niet met de voeten de hele dag in het water en beetje in de gaten houden.

Als je paard gaat kreupelen, als het gaat stinken, als het weker (zachter) wordt, als er pus uitkomt of vocht, of als het echt een diepe scheur wordt en je paard er pijn aan heeft, altijd even de hoefsmid vragen! Maar scheurtjes komen daar echt wel vaker voor. In jouw geval zou ik liever even wat advies vragen, bijvoorbeeld ook hoe je het het beste schoon kunt houden.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:53

Bloos Hoi
Is het aan 1 hoef of meerdere

_Sanneman_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:58

Hai, de mijne heeft ook een slechtere straal aan 3 hoeven. Het stinkt niet, ook geen ontsteking, is alleen diep. Op aanraden van de hoefsmid hyposol gebruiken. Is een bus met een rietje eraan zo kan je er echt tussen. Zowiezo ook goed schoon houden!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:05

hyposol, ja dat bedoel ik dus eerder maar kon niet meer op de naam komen Bloos

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 11:21

Het lijkt mij dat je niets ruikt omdat het zo diep is, de bacterieen en/ of schimmels zitten verstopt.
Dat een "scheur" niet hoeft in te houden dat er niets zit, vraag ik me af. Die scheur hoort er gewoon niet te zitten. DAt hij er wel zit houdt in dat er iets aan de hand is dat niet klopt. ??
Laatst vertelde een hoefsmid me dat er niets aan de hand was, dat die scheur normaal is bij sommige paarden. DAt vraag ik me dus echt af !

Maar stel dat die scheur idd niet hoeft te betekenen dat er iets zit, dan is de kans dat er iets in komt wel heel groot. Lekker nauw, weinig zuurstof, veel vocht. Ideale plaats voor bacterieen en schimmels !
Dus goed schoonhouden is in ieder geval heel belangrijk.

Dry feet kan helpen idd. MAAR ook dat spul moet je IN die scheuren ( = groeven ) zien te krijgen. Alleen op de straal spuiten heft geen zin, het probleem zit in die groeven.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:10

Dit komt door vochtige ondergrond. Je kan aan de hoefsmit henneptouw vragen (is dat touw wat ook wel onder zooltjes wordt gebruikt) of watjes gebruiken. Touw of watjes doop je in de teer en daarna in de binnenste straalschroeven, zo diep mogelijk. Als het touw of watje de volgende dag weg is behandeling herhalen. Je zal merken dat de straal minder week wordt (kan de behandeling verminderd worden) en daarna de straalgoeve weer dichtgroeid.

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 16:05

bedankt voor alle reacties!
ik gebruik idd dry feet! en als ik het boven aan die scheur spuit, dan loopt het er in zegma(als je er genoeg op spuit)
en het is maar aan 1 hoef!
de straal is verder gewoon hard/droog.
is het genoeg als ik er alleen dry feet in spuit, en het probeer schoon te houden? want het is denk ik geen rotstraal, het stinkt niet, en het is zomaar in een keer open gegaan?