Overgevoeligheid voor stof, wat te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mywiseguy

Overgevoeligheid voor stof, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 11:34

Hee,,

Ik heb een D-pony merrie van 4 jaar oud, ze heeft ong. een jaar geleden een luchtweginfectie gehad, dat heeft de DA behandelt met ventipulmin en antibiotica. Nu ong. een jaar later hoestte ze nog steeds en hebben we het weer later controleren door de DA, nu blijkt dat haar luchtweg weer helemaal vol pus zat. Volgens de DA is ze overgevoelig voor stof en slaat dat meteen op haar luchtpijp. We hebben dat dus weer laten behandelen met ventipulmin en antibiotica. Maar maandag wou ze helemaal niet eten en was ze heel erg aan de diaree, de DA geweest en heeft haar pijnstilling gegeven omdat ze waarschijnlijk gassen in de buik had. Het gaat nu steeds beter, volgens de DA kwam dat door de antibiotica, maar ze had het al eerder gehad en de kuur was al bijna afgelopen. Maar weet iemand misschien hoe ik kan voorkomen dat ze het weer krijgt? Ze krijgt al nat hooi en ze staat ook al niet op stro maar op zaagsel ( maar volgens mij is dat net soo stoffig Tong uitsteken ). Ik heb ook een keer iets gehoord over een soort kapje ofso voor haar mond dat zegt maar de lucht filtert ( oftewel het stof er niet doorlaat)

Heeft iemand dus tips om het te voorkomen??
BTW ze is ook drachtig!

qalipso24

Re: Overgevoeligheid voor stof, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:24

Bloos Misschiens een dom antwoord
maar je hebt het nu over haar stal, komt ze wel buiten? Ik heb "geleerd" dat een paard dat buiten staat veel minder last van haar luchtwegen heeft. Niet als aanval bedoeld

zaagsel is ID stoffig, mischiens vlas? of rubberen matten? er is ook een spray wat je kunt spuiten over de stalbedekking, het stoft dan minder. Ik weet helaas niet hoe dat heet, ik kan het voor je navragen als je wilt.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:30

Buiten zijn is idd het allerbeste voor een luchtwegpatientje...
Wij hebben er ook zo eentje die overgevoelig is voor stof. Idd ook op zaagsel, vlas vrat ze op met verstoppingskoliek tot gevolg en nat hooi of kuil. Verder staat ze op stal met een luik naar buiten als ze al niet gewoon buiten staat. Op een enkel kuchje na merk je d'r niets meer van, en dat ene kuchje is dan nog meestal een verkeerd zittend strootje oid...

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:32

10 druppels jodium (te verkrijgen bij de drogist) 10 dagen in de drinkbak. Tot nu toe bij alle paarden met acute stofallergie geholpen

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:33

Zoveel mogelijk naar buiten. Ja

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:33

vlas is ook niet 100% stofvrij , maar wel fijner dan zaagsel. Verder veel buiten laten lopen en evt hooi nat maken ? Lachen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:44

Aanraking met stof zo veel mogelijk vermijden, dus 24 u. weidegang of anders een buitenbox met aangepast strooisel.

mywiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 16:53

siena1 schreef:
Bloos Misschiens een dom antwoord
maar je hebt het nu over haar stal, komt ze wel buiten? Ik heb "geleerd" dat een paard dat buiten staat veel minder last van haar luchtwegen heeft. Niet als aanval bedoeld

zaagsel is ID stoffig, mischiens vlas? of rubberen matten? er is ook een spray wat je kunt spuiten over de stalbedekking, het stoft dan minder. Ik weet helaas niet hoe dat heet, ik kan het voor je navragen als je wilt.

Ja zeker komt ze buiten, het liefst de van smorgens tot savonds!! soms ook 's nachtst.. maar omdat ze gassen in haar darmen had en omdat ze aan de diaree was moest ze op stal staan van de DA! en ze mocht niet eerder naar de wei voordat dat goed was.. we hebben toen wel veel met haar gewandelt!

Vlas is toch heel duur? en waar kun je btw krijgen??

mywiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 16:53

Joki schreef:
10 druppels jodium (te verkrijgen bij de drogist) 10 dagen in de drinkbak. Tot nu toe bij alle paarden met acute stofallergie geholpen

Helpt dat? zeg maar 10 druppel op 1 dag dan?? en dan 10 dagen lang??

mywiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 16:55

Sisco4life schreef:
vlas is ook niet 100% stofvrij , maar wel fijner dan zaagsel. Verder veel buiten laten lopen en evt hooi nat maken ? Lachen

Nat hooi krijgt ze al;) dat had de DA ook al aangeraden!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:35

mywiseguy schreef:
Joki schreef:

Helpt dat? zeg maar 10 druppel op 1 dag dan?? en dan 10 dagen lang??

Ja dat is het middel bij acute stofallergie. Acute stofallergie komt veel voor en bij alle paarden die ik gezien heb die dit kregen ging het hoesten binnen die 10 dagen over

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:38

Zaagsel is idd niet echt geschikt. Mijn pony doet het nu eindelijk goed en staat op vlas, alleen dat is niet geschikt als ze het eten.
Verder krijgt hij foenegriek granulaat en als we daarmee stoppen begint het hoesten ook weer, dus dat helpt hem ook.
Verder veel naar buiten en het liefst een buitenstal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:03

Goed opletten dat je goede kwaliteit hooi hebt.
Stoffig hooi kun je natmaken, maar de dierenarts adviseerde mij om het ver van mijn paard te houden en eerst alleen nog goede voordroog te voeren. Als er schimmelsporen/bacteriën in het hooi zitten waar ze allergisch op reageren krijg je die er met natmaken niet uit.
Ik moest dus ook de andere paarden anders gaan voeren, omdat het stof van het hooi anders net zo goed bij mijn paard kan komen.
Liever ook geen hooi opslaan in dezelfde ruimte als waar je paard staat. Dat waren zijn tips.

Ik heb hier thuis gemerkt dat het heel belangrijk is dat het hooi of kuil niet heeft gebroeid en het hooi moet echt goed droog het pak in gaan, anders wordt het stoffig en vaak is dat stof schimmel die stuift. Het hoeven dus geen vaste plakkaten te zijn...

Daarnaast liefst zoveel mogelijk op het gras en gras eten en zo weinig mogelijk op stal en zo min mogelijk ruwvoer bij hoeven voeren scheelt ook. In elk geval bij mijn paard.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 23:36

Mijn paard heeft ook een stofallergie.
Hij loopt van 5uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds buiten.
Krijgt kuilgras en vlas.
Bij mij heeft dit echt super geholpen.
Ook opletten dat het paard niet onder een hooizolder oid staat (ivm stof die naar beneden dwarrelt) en het liefste een buitenstal.
Maar dat is wat mijn dierenarts heeft aanbevolen Ja

mywiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 17:00

x_lieze schreef:
Mijn paard heeft ook een stofallergie.
Hij loopt van 5uur 's ochtends tot 8 uur 's avonds buiten.
Krijgt kuilgras en vlas.
Bij mij heeft dit echt super geholpen.
Ook opletten dat het paard niet onder een hooizolder oid staat (ivm stof die naar beneden dwarrelt) en het liefste een buitenstal.
Maar dat is wat mijn dierenarts heeft aanbevolen Ja

Mijn pony staat wel onder een hooizolder en stro zolder.. maar we gooien er alleen pakken af als ze niet in stal staat.. we hebben eigelijk geen stallen die onder een stro/hooizolder staat!! dus daar staat ze zoiezo onder!

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:08

Ik zeg ook, het beste is dat ze daar niet staat.
Maar ook al ligt het er alleen, er valt toch stof naar beneden. Dat is gewoon zo.

mywiseguy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 20:09

x_lieze schreef:
Ik zeg ook, het beste is dat ze daar niet staat.
Maar ook al ligt het er alleen, er valt toch stof naar beneden. Dat is gewoon zo.

Tjah dat is zo.. maar dat zijn de enige boxen die we hebben dus ze zal het er mee moeten doen! Knipoog

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 20:14

Ja of niet Clown

EsjeNoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:51

kan ze neit vaker in de wei ofzo en is waar ze staat neti een buitenstal bij ons op de manege hebben we 3 buitenstallen omdat we ook een paard hebben dat slecht tegen stof kan

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:52

mywiseguy schreef:
Tjah dat is zo.. maar dat zijn de enige boxen die we hebben dus ze zal het er mee moeten doen! Knipoog

Wanneer je werkelijk wat wilt doen voor het welzijn van het paard, zul je naar een ander staladres moeten kijken Sigaar

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:28

--> MD

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 19:26

Mijn paard heeft ook erg gevoelige luchtwegen. Als hij schoon stro krijgt of kuilgras dan hoest hij zich een ongeluk, als hij buiten gras eet met van die 'stofbovenkantjes' losse stukjes dan hoest hij zich een ongeluk, hij schud met zijn hoofd in het bos ivm pollen, blaadjes etc...
Toen mijn paard net bij ons op stal komt heeft hij equipulmin gehad (nieuwe ventipulmin) en na 2 weken was het zo goed als weg (nog licht wat te horen in zijn longen) en de bovenstaande klachten zijn gebleven.
Via de paardendrogist heb ik voor buiten zo'n net-relief gekocht, dit scheelt al een heel eind.
Verder voer ik fenegriek en ga binnenkort over op een homeopatisch middel via Agradi.
Ook kun je via de paardendrogist een middel bestellen wat je in je stal moet spuiten ter bevordering van het openen van de luchtwegen (iets mint/kruiden achtigs) waardoor ze minder last van het stof zouden hebben...

Erg vervelende situatie, maar een oplossing kan ik je helaas niet geven.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 20:50

Mijn paard heeft ook last van een stofallergie.
DA gaf de volgende adviezen:
Het liefst een buiten stal of stallen die doorluchten.
Geen stro in de stal maar ook eigenlijk de stallen eromheen geen stro.
Niet mesten, vegen enz. terwijl het paard binnen staat. Dus ook niet als er aan de hele andere kant van de stallen word geveegd.
Zoveel mogelijk buiten staan.
En verder in de gaten houden dat het paard niet verkoude word aangezien de luchtwegen al gevoelig zijn.

xQuinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:12

Zet je paard zo veel mogelijk buiten.
Vaak hebben ze ook een reactie op stro, zaagsel of ander strooisel. Een (tamelijk dure) oplossing is: rubber matten.
Dat is duurder maar daardoor zal je paard een stuk fijner kunnen ademen. En hooi moet je natmaken meestal doe ik het in een hooinet en daarna in een grote emmer of met de tuinslang.
Maak niet een hele baal hooi nat want dan kun je kans krijgen op schimmels.

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:20

Hier ook een luchtweg probleem paardje...

maar daar zijn we pas sins een week achter, na 2 dagen kliniek bleek er uit de longspoeling te komen
dat hij overgevoeldig is voor bepaalde schimmels die in stof zitten..

we zijn druk aan het kijken voor een oplossing, hij gaat naar een buiten stal,en komt op vlas te staan !
Hij krijgt als hij in de buiten stal staat krijgt hij een kuurtje equipulmin.

Mijn paard hoest niet, maar heeft het benauwd,en gaat er onregelmatig van adem halen !
Zodoende kan hij ook niet veel werk verrichten !!