Paard met lichte artrose toch kopen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Small_Talk

Paard met lichte artrose toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 09:00

Er is door middel van foto's lichte artrose vastgesteld bij een paard dat ik wil kopen.
Hij is 13 jaar en wordt gebruikt voor recreatie en licht dressuurwerk..
Kreupel loopt hij niet, heel soms is hij wat licht onregelmatig op het harde.

In hoeverre heeft een paard last van artrose en gaat dit een rol spelen in zijn dagelijkse beweging.
Hij zou wel op een stal komen te staan met weidegang en stapmolen, solarium etc.

Voor degene die graag foto's willen zien van het been, pb Lachen

Aukelizzy

Re: Paard met lichte artrose toch kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:27

Ik zou hem niet kopen maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Heb zelf een paard met lichte kogelartose maar die loopt daarmee nog geen pas onregelmatig,ook niet op het harde.
Het kwam aan het licht bij een peesblessure onderzoek.
Wanneer jouw paard nu op het harde soms al onregelmatig is gaat dit in de loop der tijd verergeren.
Je zegt nu wel dat je hem alleen gaat gebruiken voor licht recreatief werk maar het is wel een belemmering wanneer blijkt dat je toch iets meer wilt gaan doen met hem.
Mijn paard mag bv. niet meer het duin in wanneer het even niet geregend heeft.
Ook een sprongetje gaat niet, dan weigert hij snel terwijl hij dat eerder nooit had.
Mijn advies zou zijn;Kijk lekker verder naar een ander paard.
Succes met het nemen van een beslissing.

Small_Talk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 09:33

Bedankt voor je reactie....

Heeft jou paard het al lang of is dit ook pas ontdekt?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:35

Artrose heb je in veel gradaties. Bij mijn paard was er niets te zien op de foto, maar had wel een verstoorde gewrichtssmering, waarvoor ze eenmalig is ingespoten. Ik rij haar alleen buiten en dat gaat probleemloos. Leefregels: geen overgewicht, goed laten bekappen en veel beweging.

JuulAlexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:37

Aukelizzy schreef:
Ik zou hem niet kopen maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Heb zelf een paard met lichte kogelartose maar die loopt daarmee nog geen pas onregelmatig,ook niet op het harde.
Het kwam aan het licht bij een peesblessure onderzoek.
Wanneer jouw paard nu op het harde soms al onregelmatig is gaat dit in de loop der tijd verergeren.
Je zegt nu wel dat je hem alleen gaat gebruiken voor licht recreatief werk maar het is wel een belemmering wanneer blijkt dat je toch iets meer wilt gaan doen met hem.
Mijn paard mag bv. niet meer het duin in wanneer het even niet geregend heeft.
Ook een sprongetje gaat niet, dan weigert hij snel terwijl hij dat eerder nooit had.
Mijn advies zou zijn;Kijk lekker verder naar een ander paard.
Succes met het nemen van een beslissing.

Ben het met je eens.
Ik wens je nog veel succes met de beslissing, want dat is natuurlijk erg moeilijk voor je.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:40

Ik zou het ook niet doen, met dezelde reden als Aukelizzy zegt. Mijn tinker mag ook niet meer springen en in zwaar zand lopen. Bij haar is het vorig jaar geconstateerd.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:40

inderdaad, ik zou hem ook niet kopen. Zeker niet als hij nu soms al onregelmatig is.
het kan niets zijn/worden, maar het kan evengoed dat je over een aantal jaar met een gezelschapspaard zit, die niet meer/ weinig bereden kan worden.
Er zijn brave recreatie/(lichte)dressuurpaardjes genoeg die wel correct zijn.
Veel succ bij je keuze

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:42

In hoeverre heeft een paard last van artrose en gaat dit een rol spelen in zijn dagelijkse beweging.
Hij zou wel op een stal komen te staan met weidegang en stapmolen, solarium etc.

Ik zou zo'n paard niet kopen.
Artrose gaat niet meer over, maar kan wel erger worden.
Paarden kunnen prima leven met artrose., maar met aanpassingen.
Je moet heel goed kunnen aanvoelen wat je paard wel en niet kan. Dat is voor ieder paard weer anders.
Ik zou een paard met artrose niet in een stapmolen doen. Het is op een cirkel en net als longeren belast het best veel, ondanks dat ze alleen maar stappen.

Zoiets als een kleine volte, tja dat is voor veel paarden met artose ook moeilijk of niet te doen.
Zoals ik al zei, ik weet niet hoe dat met dit paard zit, dat is voor ieder paard verschillend.

Paarden met artrose reageren vaak erg op het weer. Een paard met artrose doet het het beste de hele dag buiten in de wei. Veel op stal is echt niet goed, vanwege het stilstaan. In de wei beweegt het paard gecontroleerd en dat is goed.
Mijn perfecte weidegang zou zijn dan met een schuilstal, omdat je paard ook warmte moet kunnen hebben, anders krijgt hij met vochtig weer waarschijnlijk last van de artrose. En misschien een deken bij erge regen.
Ik zou een paard met artrose zeker niet 's nachts op stal doen,... maar goed dat is mijn mening.

Verder zijn er allerlei suplementen op de markt voor paarden met artrose.
Het een helpt bij het ene paard, het ander bij een ander paard.

Small_Talk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 10:03

Bedankt voor de duidelijke reacties, het word inderdaad een hele moeilijke beslissing maar wel 1 die goed overwogen moet worden.

Het paard liep onregelmatig op de harde kleine volte maar niet als hij rechtuit moest lopen of in de binnenbak moest lopen, daar lijkt hij er geen last van te hebben.. Maar goed het risico blijft.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:05

Mijn tinker loopt ook niet goed op een harde of zachte volte. Ik mag dus ook niet meer longeren (deed ik toch al niet).
Ik zou er eerst heel goed over nadenken voordat je een beslissing neemt.

Small_Talk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 10:08

En hoe lang heeft jou tinker het al en wat kun je er nog wel of niet meer doen?
Geef je je paard nog supplementen?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:55

In september 2007 is het geconstateerd. in het begin heb ik poeder glucosamine gegeven. Heb toengeen verschil gemerkt. Nu is ze 2 weken geleden kreupel geworden. ik weet niet of dit te maken heeft met artrose of met bv een verstuiking. Ik geef nu een nieuw product aan haar van dr horse. Ik denk dat dit artikel nog niet op de markt is. Webdite is drhorse.nl.
Ik ga dit de komende maand geven en misschien nog een paar maanden langer om te kijken of het werkt bij haar.

Verder spring ik niet meer met haar (helaas, vinden het beide leuk). Longeren deed ik al niet maar nu helemaal nooit meer. In zwaar zand ben ik heel huiverig en vermijd ik als de pest. Verder rij ik haar alleen in een goede bak met een goede ondergrond. En heel voorzichtig opbouwen met het werk. Buten rijden doen we gewoon regelmatig en draaf ik ook over het asfalt zonder ijzers. Eerst rustig warmstappen met trainen, soms wel een 20/25 minuten voordat ik ga draven. Geen voltes 10 meter in bak rijden en korte bochten, dat kan ze gewoon niet. Haar kogelgewricht is niet echt flexibel in de bochten (osteopaat heeft dit laten zien aan mij). En vooral niet te gek doen met zware arbeid en veel galoperen in het bos ofzo. En heel goed luisteren naar je paard en herkennen wat ze wel en niet aankan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:08

Small_Talk schreef:
Bedankt voor je reactie....

Heeft jou paard het al lang of is dit ook pas ontdekt?

Bij mijn paard is het zes weken geleden ontdekt, maar hij heeft het wel al een langere tijd. Ik moet toevallig volgende week weer terug naar Bodegraven voor een controle. Mijn paard krijgt nu wel suppelementen bij. Hij krijgt Primeval Gelatinaat. Sommige paarden reageren hier heel goed op, andere helemaal niet. Ik heb het idee dat het bij mijn paard wel werkt. Ik Geef het nu bijna zes weken en hij wordt weer een stuk soepeler.

Net als Blackstar stap ik trouwens ook 25 minuten op de verharde weg in. Daarna ga ik trainen en stap ik hem weer 25 minten op de verharde weg uit. Dit moest ik van de arts doen, zodat alles heel goed opgewarmd is voordat hij echt aan het werk moet.

Maar nogmaals, denk er heel goed overna voordat je een beslissing neemt. Succes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:21

Bij mijn paard is het zo'n 2 maanden terug geconstateerd toen ik haar helemaal over wilde nemen van degene waarmee ik haar samen had.
Ze liep op de harde volte onzuiver.
Met buigproeven, verdovingen en foto's werd duidelijk dat het lichte artrose in de kogel was.
Ik heb besloten haar toch te kopen, omdat ze als deels van mij was...
We zijn nu druk met de behandeling bezig en de veearts geeft goede hoop dat ze de komende jaren nog gewoon goed de sport in kan!

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:28

Ik zou het niet zo snel doen. Mijn pony (van 23) heeft ook al een aantal jaar artrose.
Artrose is natuurlijk iets wat alleen maar slechter wordt naarmate het paard ouder wordt..

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:30

Lichte artrose bij een 13 jarige is nog niet zo heel vreemd. Als de DA een positief koopadvies geeft zou ik het gewoon doen (natuurlijk wel nog een beetje de prijs naar beneden). Op zich hoeft artrose geen ernstige rol te spelen, maar dat is helemaal afhankelijk van de gradatie van de artrose. Succes!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:36

Het verloop van Artrose laat zich moeilijk voorspellen, maar wordt altijd slechter, nooit beter. Bij sommige paarden is het binnen een jaar bekeken, anderen kunnen er nog een aantal jaren op vooruit, maar moet men altijd rekening houden met de belasting. Ik zou er nooit aan beginnen omdat mijn ervaringen met Artrose tot dusverre niet positief zijn. Het is ten allen tijde een aflopende zaak...

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:36

Ik zou het risico niet lopen. Je weet niet wanneer het erger word en voor je het weet is ze binnen een jaar zo kreupel dat ze niet meer bereden kan worden. Er zijn zoveel andere recreatie paarden, die net zo leuk lief en braaf zijn.. ik zou dat paard echt niet kopen!! Bij ons op stal had een oudere vrouw ook een recreatie paard gekocht, paard werd in de winter heel mager, wou niet meer lopen, en liep kreupel: atrose.
Medicijnen hielpen niet, en waren ook erg duur anders. Paard kreeg ze niet meer dik, uiteindelijk is het paard afgemaakt.

dolphs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:40

Ben toch wel benieuwd want ben zelf ook op zoek naar een paard. Bij een paar paarden werd het vermeld dat het paard lichte artrose had ook een in de nek of als dit als het niet gemeld wordt toch naar voren komt bij de aankoopkeuring? Particulieren zijn meestel wel reëel maar of een paarden handelaar ook zo is?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:15

Ja, een paard met lichte Artrose die te koop staat. Niet voor niets. Dan ben je er van af voor de ellende echt begint. En er is altijd wel een onwetend iemand die er toch voor gaat. (met alle respect hoor!)
En handelaren zat die er ook van af willen, want het levert toch zijn geld op. Anders kost het alleen.
Nee, nogmaals: ik zou er zeer beslist niet aan beginnen.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:20

Mijn eigen paard heeft ook de lichte vorm van kogelartrose, op foto's is nog niets te zien.
Tot nu toe gaat het goed en hij blijft bij mij zolang hij zich goed voelt en geen pijn voelt. Ik denk er niet aan om hem te verkopen nu hij dit heeft, paard wordt bij mij oud zolang het goed gaat. Ik heb hem nu 8 jaar vanaf zijn 3e en ben er erg gehecht aan.
Nu loopt hij supergoed en zou je niet zeggen dat hij dit heeft. Hij heeft wel breakovers en een supplement.
Om eerlijk te zijn zou ik zelf zo'n paard niet kopen als hij het al heeft. Het is toch elke dag weer bekijken hoe hij is en of het erger wordt. Dat vreet toch wel aan je.
Wanneer ik ooit een ander paard zou gaan kopen wil ik een "onbevlekt" paard waarmee ik een nieuwe onbezorgde start heb.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 22:34

@blackstar, ik heb dat spul op de site van drhorse ook gezien. Het komt bij mij allemaal nog wat vaag over, ben wel benieuwd!
Mijn paard heeft trouwens alleen problemen met de smering van haar gewrichten, dus geen echt artrose. Wij geven zelf Pegaflex, op advies van de dierenarts. Schijnt beter te zijn dan Primeval, en bij mijn merrie werkt het in ieder geval wel. Ik geef het trouwens wel gewoon door, om de dag een half schepje, paard doet het er goed op.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:25

Wat is er bij jouw dan vaag?? Als ik vragen mag.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:14

Omdat er maar één product van hen is, er alleen iets staat over 'wetenschappelijk bewezen', maar het tabje over onderzoek geen verder informatie geeft. Het lijkt me dus een middel als zoveel anderen, alleen met een slim verkooppraatje er bij.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:11

Ja oke, het is een nieuw bedrijf en ik moest het gewoon proberen van de veearts.
Op hun testcentrum waren de resulaten goed en nu hebben ze een aantal flacons aan dierenartsen gegeven zodat een of meerdere van hun klanten het kunnen proberen. Ik ben daar 1 van.