Ik had er al geen lekker gevoel over, maar ik had vaker gelezen dat paarden wat gevoelig gaan lopen na natuurlijk bekappen. Ik heb navraag gedaan bij traditioneel hoefsmid en die schrok eigenlijk best wel. Die adviseerde mij om Rowan zo min mogelijk uit het land te halen en hoeven een aantal maanden hun gang te laten gaan zodat hij er tegen het najaar weer wat van kan maken.
Ben toen gaan kijken voor hoefschoenen omdat ik graag toch met Rowan wilde blijven fietsen/wandelen/rijden en dergelijke. Echter, zelfs hoefschoenen van Marquis en Easyboot zijn (veel) te hoog voor m. Dat baarde mij zorgen, daar veel natuurlijk bekapte paarden wel gewoon hoefschoenen kunnen dragen.
Maten Rowans voorhoeven in cm:
Breedte: 14 cm
Lengte: 14 cm
Hoogte (schrik niet): 6 cm
Zo ziet het er nu uit:
Vooraanzicht van de hoef:

Onderkant van de hoef:

Zijaanzicht van de hoef:

Zijaanzicht van de benen:

Vooraanzicht van de benen:

Extra info:
Rowan staat 24/7 in het weiland. Normaliter fiets ik 1 a 2x per week over de weg en rij ik 1x per week les in de bak. Soms nog wat wandelen over de weg maar dat is nog geen 1 km. Fietsen is ongeveer 4 á 5 km. Hij krijgt Pavo-koek als enige bijgevoerd naast het gras uit het land. Fietsen ben ik mee gestopt sinds 2 weken omdat Rowan erg gevoelig loopt en niet meer zo enthousiast draaft als ie in het begin deed.
Oké, het is niet de bedoeling dat dit topic wordt gebruikt over de voors of tegens van het natuurlijk bekappen. Namen van bekappers/smeden worden niet prijsgegeven, ook niet per pb. Ik wil graag advies over wat ik kan doen. Wie heeft voor mij de gouden tip?
Edit: daarmee bedoel ik eigenlijk dat ik wel graag nog zou willen fietsen en dergelijke. Ervaringen met op maat gemaakte hoefschoenen of plakbeslag zijn erg welkom!
Ik heb juist het idee dat de hoeven harder brokkelen dan groeien.
Mijn pony had dit ook verschrikkelijk, heb een andere hoefsmid genomen welke de hoeven verschrikkelijk goed navijlde helemaal rondom en ook vrij hoog op de hoef. Sindsdien zijn alle problemen verholpen.