Korte hoeven, wat te doen? (Incl. foto's)

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Korte hoeven, wat te doen? (Incl. foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 13:23

Ik heb Rowan (haflinger) nu ruim 3 maanden en sinds ik hem heb had besloten om te kijken of natuurlijk bekappen wat voor ons zou zijn, ik had me er wat over ingelezen en stalgenootjes hadden goede ervaringen. Dus natuurlijk bekapper laten komen en heeft alles netjes bekapt. Al snel was een bekapbeurt weer nodig (na 3 weken) dus, wederom natuurlijk bekapper laten komen. Na een week of 3 was bekapper weer nodig (door overmatig brokkelen van de voorhoeven) en heeft hij de 3e keer een flink stuk van zijn hoeven gehaald en een dikke mustangrol gezet. Brokkelen bleef echter aanhouden en Rowan is erg gevoelig gaan lopen.

Ik had er al geen lekker gevoel over, maar ik had vaker gelezen dat paarden wat gevoelig gaan lopen na natuurlijk bekappen. Ik heb navraag gedaan bij traditioneel hoefsmid en die schrok eigenlijk best wel. Die adviseerde mij om Rowan zo min mogelijk uit het land te halen en hoeven een aantal maanden hun gang te laten gaan zodat hij er tegen het najaar weer wat van kan maken.

Ben toen gaan kijken voor hoefschoenen omdat ik graag toch met Rowan wilde blijven fietsen/wandelen/rijden en dergelijke. Echter, zelfs hoefschoenen van Marquis en Easyboot zijn (veel) te hoog voor m. Dat baarde mij zorgen, daar veel natuurlijk bekapte paarden wel gewoon hoefschoenen kunnen dragen.

Maten Rowans voorhoeven in cm:

Breedte: 14 cm
Lengte: 14 cm
Hoogte (schrik niet): 6 cm

Zo ziet het er nu uit:

Vooraanzicht van de hoef:
Afbeelding

Onderkant van de hoef:
Afbeelding

Zijaanzicht van de hoef:
Afbeelding

Zijaanzicht van de benen:
Afbeelding

Vooraanzicht van de benen:
Afbeelding

Extra info:
Rowan staat 24/7 in het weiland. Normaliter fiets ik 1 a 2x per week over de weg en rij ik 1x per week les in de bak. Soms nog wat wandelen over de weg maar dat is nog geen 1 km. Fietsen is ongeveer 4 á 5 km. Hij krijgt Pavo-koek als enige bijgevoerd naast het gras uit het land. Fietsen ben ik mee gestopt sinds 2 weken omdat Rowan erg gevoelig loopt en niet meer zo enthousiast draaft als ie in het begin deed.

Oké, het is niet de bedoeling dat dit topic wordt gebruikt over de voors of tegens van het natuurlijk bekappen. Namen van bekappers/smeden worden niet prijsgegeven, ook niet per pb. Ik wil graag advies over wat ik kan doen. Wie heeft voor mij de gouden tip?

Edit: daarmee bedoel ik eigenlijk dat ik wel graag nog zou willen fietsen en dergelijke. Ervaringen met op maat gemaakte hoefschoenen of plakbeslag zijn erg welkom!
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 05-08-08 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

montoya

Re: Korte hoeven, wat te doen? (Incl. foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:25

pfff zie zijn echt kort zeg :S
ik zou ze goed vochtig houden en lekker effe laten groeien .
doordat je ze vochtig houd brokkelen de hoeven ook niet zo .
succes met de hoefjes

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:26

oe pijnlijk, spijt me zeer maar dit wil ik even zeggen: Wat een prutser. Maar goed je bent nu nog wel even een paar maanden zoet, even laten rusten is inderdaad het beste, kunnen de hoeven weer lekker groeien (groeien harder in de zomer dan winter),

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 13:29

Hoefjes worden al goed natgehouden dmv afspuiten en 's nachts 's morgens het dauw in het weiland en door regen. Lachen Ik heb juist het idee dat de hoeven harder brokkelen dan groeien.

Edit: even anders geformuleerd! Lachen
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 05-08-08 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:30

Vooral in het land laten lopen, zo min mogelijk over stenen in ieder geval. Misschien ook een supplement geven om de hoeven sterker te maken? Een vriendin van mij heeft dat ook een tijd gedaan tegen brokkelhoeven en dat heeft goed gewerkt. Weet zo alleen even niet meer hoe dat heette..

Edit: dit misschien iets? http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25426

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:33

wat je ook nog kunt doen als de hoeven wat vochtig zijn ,hoefvet met laurier er op doen en dan boven aan de rand van de hoef dus de kroonrand. (laurier groeien de hoeven sneller van)
zijn tips die ik had bij mijn paard van de hoefsmid mijn paard had nl. ook last van brokkelige hoeven en ik heb zijn tip gevolgt en het gaat nu goed met zijn hoeven. (effe afkloppen)

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:37

Verschrikkelijk.......... arm paard. Wat een sloper is hier aan bezig geweest.
Hier kan je niet veel aan doen, dit heeft tijd nodig. Lekker in het land laten lopen en laten groeien.
Je kan laurierzalf op de kroonranden doen, dat kan de groei wat bevorderen. Blijf dit echter niet te lang smeren, het kan gaan blisteren en das ook niet prettig voor je paard.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 13:40

Ik zit er inderdaad ook aan te denken biotine te gaan voeren dus ervaringen zijn welkom! Nadeel is dat k dus ook weer muesli moet gaan voeren of iets dergelijks. Rowan is al dik zat eigenlijk Haha!

Hoefvet stoot juist het vocht af toch?

Sythaa, wat bedoel je met blisteren?

Ik heb zelf het idee dat als ik Rowan zoveel mogelijk in het land laat, dat de hoeven dan alleen maar weker worden. Ze hoeven zich dan nooit aan te passen aan andere omstandigheden alleen het zachte (soms vochtige) gras.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:42

Oh mijn god, ik schrik echt van deze voetjes!!! Mijn paard wordt ook natuurlijk bekapt, maar die heeft kerngezonde, sterke voeten (http://www.horsesgonatural.com). Ik ben er heel erg enthousiast over en hij loopt al bijna 2 jaar op natuurlijk bekapte voeten en doet het prima. Maar die zien er heel anders uit dan op deze foto.

Laat je paard voorlopig op het land staan, zodat de voeten zich kunnen herstellen. Voer eventueel goed bij (gezondheid komt ook van binnen uit, supplement voor de hoeven), al hoewel een Haf nu vaak genoeg heeft aan het gras natuurlijk. Voetjes veel afspuiten (zodat ze niet uitdrogen), desnoods een stukje modderpoel maken op het land, als dat mogelijk is? Laurierzalf kan ook helpen inderdaad.... Hoefvet niet gebruiken, is echt slecht!

Ik zie ook wat ribbels op de hoefjes, wat ook meestal een teken is dat er van binnenuit iets niet helemaal goed is..... Sterkte voor je Hafje!!!

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:44

Dan ben ik toch degene die over het bekappen begint. Sorry hiervoor..Knipoog Mijn pony had dit ook verschrikkelijk, heb een andere hoefsmid genomen welke de hoeven verschrikkelijk goed navijlde helemaal rondom en ook vrij hoog op de hoef. Sindsdien zijn alle problemen verholpen.

Misschien even met je hoefsmid praten en vragen of hij goed na wil vijlen na het bekappen...

Groetjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:45

Mijn pony had ook heel brokkelhoeven, bij hem hebben we het een tijdje elke dag ingesmeerd met laurierzalf. Daar werden zijn hoeven echt een stuk beter van.
Verder is het volgensmij een kwestie van rustig afwachten en weer aan laten groeien!

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:46

klopt vet houd vochttegen daarom zeg ik ook dat het hoefvetmet laurier erin alleen op de kroonrand moet smeren .
en het vocht kan van onder de hoef er wel in .
succes

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 13:47

Dat wordt smeren met laurierzalf vanavond dus Haha!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:48

vraag even aan een goede hoefsmid of hij er ijzers onder kan plakken!
als ze weer op lengte zijn kan je ze er weer onderuit laten.
en laat voort een gewone smid zijn hoeven doen. Pling

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:48

Ik gebruik trouwens zelf geen laurierzalf, maar wel hoefvocht van de Paardendrogist. Dat sluit niet af. Maar het beste werkt het nat houden van de hoeven.........

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:52

Joto schreef:
oe pijnlijk, spijt me zeer maar dit wil ik even zeggen: Wat een prutser. Maar goed je bent nu nog wel even een paar maanden zoet, even laten rusten is inderdaad het beste, kunnen de hoeven weer lekker groeien (groeien harder in de zomer dan winter),

Ik denk dat het niet te wijten is aan de bekapper. Een heel zwakke hoefwand maak je niet gezond met één bekapping. Zwakte van de hoefwand creëer je met de tijd, met diezelfde tijd zal het moeten helen.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:52

Je kan ook biotine plus gaan voeren. Schijnt erg goed te werken tegen hoeven die van binnenuit niet helemaal in orde zijn.

Kijk anders eens in de volgende link. Het is van de paardendrogist. Ze bieden ook andere dingen aan, maar dit staat volgens mij vrij goed bekend.

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25426

Onder informatie en omschrijving kun je ook vinden hoe het komt dat hoeven brokkelig worden! Lachen

Gr. Yvet
Laatst bijgewerkt door Yvet_90 op 05-08-08 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:53

brigitta1987 schreef:
Mijn pony had ook heel brokkelhoeven, bij hem hebben we het een tijdje elke dag ingesmeerd met laurierzalf. Daar werden zijn hoeven echt een stuk beter van.
Verder is het volgensmij een kwestie van rustig afwachten en weer aan laten groeien!

Het probleem is dan alleen dat de gevolgen aanpakt en niet de oorzaak. Zodra je weer stopt met de laurierzalf, is de kans groot dat de problemen weer terugkomen. En zo blijft het paard pijnlijke en zwakke hoeven houden.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:55

amazone77 schreef:

Maar ijzers maken hoeven niet sterker, eerder minder sterk;)
Laatst bijgewerkt door Yvet_90 op 05-08-08 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:56

Die hoeven zijn echt veels te kort, niet vreemd dat je paard gevoelig loopt. Je bent er een poos zoet mee voordat de hoeven weer normaal zijn. Mijn advies alleen maar in de wei laten lopen en hoefsmeer van de welkoop erop doen. En biotine (ook van de welkoop) bijvoeren. Ik had ook een pony met brokkelhoeven maar na paar maand biotine werd het minder. Als je geen muesli wilt voeren omdat hij dan te dik word kun je het poeder misschien ook door de appels en wortels doen. Alleen blijft er dan misschien wat achter in de voerbak. Ligt er een beetje aan of je paard zijn bak altijd netjes uitlikt. Dan zou het wel kunnen. Of op een snee brood met een beetje stroop. Succes ermee. Het heeft alleen wel veel tijd nodig om weer te herstellen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:59

Yvet_90 schreef:
amazone77 schreef:

Maar ijzers maken hoeven niet sterker, eerder minder sterk;)

Inderdaad! Pling

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 14:00

Dat idee heb ik dus ook als ik m alleen maar in het land laat staan, ze worden er niet sterker op. Maar als het probleem van binnenuit komt (en in aanmerking nemende dat hij nu wel gezond is en goed gevoerd wordt), is het dan wel weer goed om het in het land uit te laten groeien, omdat ze daar minder kwetsbaar zijn.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:01

als je ijzers kan laten plakken zal het paardje denk een stuk beter lopen,en ijzers maken een hoef niet minder sterk volgens mij,dat komt van binnen uit.als je daar bij biotine voert komt het vast allemaal goed,zet je er geen ijzers onder dan kan je de eerste paar maanden niet meer met hem over het harde.
vraag aan een smid wat hij er van denkt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:02

Yvet_90 schreef:
Je kan ook biotine plus gaan voeren. Schijnt erg goed te werken tegen hoeven die van binnenuit niet helemaal in orde zijn.

Kijk anders eens in de volgende link. Het is van de paardendrogist. Ze bieden ook andere dingen aan, maar dit staat volgens mij vrij goed bekend.

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25426

Onder informatie en omschrijving kun je ook vinden hoe het komt dat hoeven brokkelig worden! Lachen

Gr. Yvet

Ik vaak erg goede verhalen over kerabol. Sterke hoeven is niet alleen biotine, maar ook methionine, zink en zwavel. Paard krijgt er ook een mooie vacht en manen/staart van.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:04

Ja klopt! Bedankt voor de aanvulling!