Gevoelige hoefzool.. Iemand ervaring?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smart

Gevoelige hoefzool.. Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 17:21

Zoals in de titel vermeld is het zo dat het paard een gevoelige hoefzool heeft. Het advies van de DA is om het paard op ijzers te zetten.. Heeft iemand ervaring met deze diagnose en ging het dan ook beter?

Deze vraag is naar aanleiding van een afgekeurd paard dat op de harde volte linksom niet regelmatig liep, de DA zei dat het waarschijnlijk HKO was maar eenmaal op de foto gezet bleek dat het niet te zijn... Wel kwam daar dus uit dat hij een gevoelige zool had..

Anoniem

Re: Gevoelige hoefzool.. Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:31

Dat heeft mijn paard ook een keer gehad. Ik kreeg ook het welbekende ijzer-advies, maar ik heb gekozen voor hoefschoenen. Die heeft ze een paar maand nodig gehad en toen waren haar zolen weer aangesterkt en konden de schoenen weer in de kast.

Grote voordeel van hoefschoenen is dat je die alleen aan doet wanneer je bijv. een buitenrit gaat maken. Voor de rest kan het paard gewoon op blote voeten in de wei. En dat is natuurlijk altijd beter dan continue ijzers onder hebben.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 18:33

Okè bedankt, ik ga eens wat informatie aanschaffen over hoefschoenen..

Nou is het wel zo dat hij die ijzers eigenlijk moet hebben voor een volgende klinische keuring omdat hij er anders niet doorheen komt, kan dit ook met hoefschoenen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:35

Geen idee. Knipoog

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 18:49

Jammer... Boos!

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:51

Mijn paardje had dat ook en ik heb ijzers met een leren zooltje eronder gedaan. Sindsdien loopt ze super! Er zit dus niks in de hoef, alleen leer tussen het ijzer en de hoef zodat ze niet alles voelt wat onder haar hoef komt.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 18:55

En jou paard had ook gewoon gevoelige voeten of was daar meer mee aan de hand?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:59

Nee, gewoon gevoelige hoefzool. Helemaal opgelost door de ijzers met zooltjes. Ik heb het sindsdien zo gelaten, dus ik weet niet hoe ze loopt zonder leren zooltjes. Zo duur is dat niet. Ik wil zowiezo ijzers omdat ik vaak buiten rij.

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 19:01

Okè bedankt voor je informatie, ik zal er eens naar vragen als de hoefsmid dinsdag komt, ben benieuwd wat hij er over te zeggen heeft en wat hem het beste lijkt, dat zowiezo.. Om het geld gaat het zowiezo niet, zie hem liever vrolijk en pijnloos rond lopen .. Lachen

Heel fijn dat je paard weer goed loopt... Lachen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:35

Tilmar schreef:
Nee, gewoon gevoelige hoefzool. Helemaal opgelost door de ijzers met zooltjes. Ik heb het sindsdien zo gelaten, dus ik weet niet hoe ze loopt zonder leren zooltjes. Zo duur is dat niet. Ik wil zowiezo ijzers omdat ik vaak buiten rij.

Dan weet je toch ook niet of het nu opgelost is? Het is pas opgelost wanneer de zolen niet meer gevoelig zijn, toch?

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:48

ehhh, zo had ik het niet gezien. Ik dacht als ze dat heeft dan heeft ze dat gewoon altijd. Het is met alles een beetje een prinsesje, heeft ook een gevoelig huidje.
Haar ene hoef is wat platter dan de andere, dus als ze zonder ijzers zou lopen dan voelt ze ieder steentje en zelfs met ijzers is dat zo. Met dat leren zooltje ertussen is het dus voor haar opgelost.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:32

Tilmar schreef:
ehhh, zo had ik het niet gezien. Ik dacht als ze dat heeft dan heeft ze dat gewoon altijd. Het is met alles een beetje een prinsesje, heeft ook een gevoelig huidje.
Haar ene hoef is wat platter dan de andere, dus als ze zonder ijzers zou lopen dan voelt ze ieder steentje en zelfs met ijzers is dat zo. Met dat leren zooltje ertussen is het dus voor haar opgelost.

maar de oorzáák is niet aangepakt hiermee

en de oplossing 'zooltjes' kun je beter met een zooltje van een hoefschoen doen. Die doe je alleen aan wanneer het nodig is en na het rijden gewoon weer uit. Hoefschoenen beperken niet het hoefmechanisme en hebben niet dezelfde nadelen als ijzers. Bovendien staat een paard er niet 24.7 mee.

Een gevoelige zool komt doordat het hoefbeen niet stevig in de hoornschoen hangt, daardoor gaat het hoefbeen drukken op de zool, die niet gemaakt is om het gewicht van het paard te dragen. De zool wordt geplet door het gewicht van het paard (enkele honderden kilo's per hoef) raakt daardoor geirriteerd en gaat ontsteken wat gevoeligheid geeft.

Een gevoelige zool los je op door de hoef weer gezond te maken: meer bewegen, regelmatig bekappen en een juiste voeding. Daardoor wordt de witte lijn, de verbinding tussen hoefbeen en hoornschoen weer sterk en komt het gewicht niet meer op de zool te drukken.

Tot die tijd kun je hoefschoenen gebruiken voor de moeilijke ondergronden.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:22

Nou, dan geloof ik dat ik hier verkeerd zit. Mijn paard heeft dat niet. Ze vindt het gewoon vervelend als er een steentje onder haar hoefzool komt.
Ik snap ook wel dat het beter is zonder ijzers, maar mijne doet het goed op dit beslag en dat wou ik even melden hier.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:36

Mijn pony heeft gevoelige hoefzolen als de hoefsmid de zool bekapt. Zolang de hoefsmid van de zool afblijft bij het bekappen is er niets aan de hand, maar zodra de zool wordt bijgesneden, krijgt ze klachten. Bij mij moet de hoefsmid dus vooral van de zool afblijven. Heeft best veel hoefsmeden gekost voordat ik er één gevonden had die niet zo eigenwijs was om toch de zool bij te snijden...

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:52

Mijn paard heeft ook dunne zolen. Hij stond al een tijdje op ijzers, dus op advies van DA een zooltje ertussen gezet en dat gaat heel goed.
Voorheen was hij altijd erg gevoelig op onregelmatige ondergrond en van overgangen van zachte naar harde ondergrond maar nu niet meer. Hij loopt veel zekerder en veel ruimer.
Het schijnt wel dat de zool weer aan kan sterken en dat je na een tijd weer zonder kunt maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Regelmatig bekappen waarbij de zool met rust gelaten wordt, voldoende beweging en goede voeding zijn goede adviezen maar het kost wel tijd om de hoef in betere conditie te krijgen.

Ik vraag me af of je hoefschoenen op een keuring mag gebruiken. Aan hoefschoenen kleven ook nadelen: je moet ze eigenlijk op maat laten maken zodat ze goed passen, want als ze net niet passen heb je er ook ellende mee. Verliezen tijdens het rijden, schuurplekken, etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:18

Silfre schreef:
Regelmatig bekappen waarbij de zool met rust gelaten wordt, voldoende beweging en goede voeding zijn goede adviezen maar het kost wel tijd om de hoef in betere conditie te krijgen.

En waarom zou je het die tijd niet geven?
Wanneer je zelf bijv. een blessure hebt, dan geef je het toch ook de tijd om te herstellen? Waarom dan de gevoelige zolen van je paard niet?
Silfre schreef:
Ik vraag me af of je hoefschoenen op een keuring mag gebruiken. Aan hoefschoenen kleven ook nadelen: je moet ze eigenlijk op maat laten maken zodat ze goed passen, want als ze net niet passen heb je er ook ellende mee. Verliezen tijdens het rijden, schuurplekken, etc.

Het op maat maken vind ik dus geen nadeel. Je weet dan zeker dat de schoen perfect past om die betreffende hoef.
Verliezen en schuurplekken heeft mijn paard nooit last van gehad. Juist omdat ze op maat gemaakt waren (per voet) en dus goed pasten.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:21

Mijn paard had dat ook en op aanraden van de hoefsmid heb ik er ook een leren zooltje tussen de ijzers laten zetten. En dat bevalt prima! Ze heeft nergens meer last van. (en het is nog makkelijk met hoevenkrabben Knipoog )

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 09:40

Bedankt voor de reacties..

Lopen jullie paarden trouwens ook onregelmatig op bijvoorbeeld een harde ondergrond op de volte zonder hoefschoenen of ijzers?

In ieder geval komt de hoefsmid morgen en komen er voor toch ijzers onder omdat het anders met de keuring en verzekering later moeilijk word en dat been uitgesloten kan worden, als hij ijzers heeft is dit weer niet het geval.. Een beetje vreemd maar het moet maar even.. Ik laat iemand komen die ook balance ijzers kan plaatsen, iemand hier ervaring mee?

Ik wil het paard het liefst op blote voeten hebben en dus vind ik hoefschoenen een hele goede optie zeker met buitenrijden en dergelijke. Moet je hoefschoenen aan laten meten en wat is de prijs van hoefschoenen ongeveer? Hebben jullie met specifieke merken al ervarning en hoe was die?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:57

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:13

Arabesk schreef:
Een gevoelige zool los je op door de hoef weer gezond te maken: meer bewegen, regelmatig bekappen en een juiste voeding.

Als het paard daadwerkelijk dunne zolen heeft zal dat allemaal niet baten. De dikte van de zool is ook erfelijk bepaald en bij metname de engels volbloed kan die weleens gewoon dun zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:17

fransje23 schreef:
Als het paard daadwerkelijk dunne zolen heeft zal dat allemaal niet baten. De dikte van de zool is ook erfelijk bepaald en bij metname de engels volbloed kan die weleens gewoon dun zijn.

Ook dunne zolen kunnen 'eelt kweken'.
Dat is wel gebleken bij mijn merrie (dochter van een engels volbloed), wiens zolen inmiddels toch dikker en harder zijn geworden dankzij een periode hoefschoenen, continue beweging, juiste voeding en goed hoefonderhoud.

Metalstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:44

ligt aan wat je zelf wilt.. als je get najjekuhjer vind dat ze ijzers krijgt zou ik dat doen je zou ook inderdaat kunnekiezen voor hoeschoenen..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 17:12

fransje23 schreef:
Arabesk schreef:
Een gevoelige zool los je op door de hoef weer gezond te maken: meer bewegen, regelmatig bekappen en een juiste voeding.

De zool groeit 3 mm per maand, dus de dikte van een zool is geen statisch of erfelijk gegeven. De zool kan zich aanpassen aan de hoeveelheid slijtage.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 18:26

Arabesk schreef:
De zool groeit 3 mm per maand, dus de dikte van een zool is geen statisch of erfelijk gegeven. De zool kan zich aanpassen aan de hoeveelheid slijtage.

Het is inderdaad geen geheel statisch gegeven maar het is wel zo dat de maximale dikte van de zool erfelijk bepaald is. Je kan nog zo je best doen maar dan nog blijven ze relatief dun en dus gevoelig op steentjes etc. Engels volbloed staat er ook gewoon om bekend. Die hebben vaak ook een dunne gevoelige huid en idem karakter. Lachen
Net als bijvoorbeeld de lengte van de manen of de dikte van de vacht dat is. Daarom hebben sommige paarden manen van 1 meter en moeten anderen het doen met een banketstaaf plukje.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 19:17

Ben ook voorstander van blote voeten, zou waarschijnlijk dus ook voor schoenen gaan als ongelijke ondergrond met steentjes niet kan vermeden worden.
Bedenk wel, ieder paard is anders, en best kans dat je paard na een half jaar of een jaar op blote voeten er wel beter tegen kan (mits uiteraard voeding e.d. in orde zijn).