snel verbrande neus

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

snel verbrande neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 22:11

wat op te smeren tegen verbranden
en wat op te smeren na verbranden

mijn ponny heeft snel een verbrande neus

een hoofdkap is absoluut geen optie Bloos

de ene dag in felle zon nergens last van de andere dag is de neus droog
en zwart van het zand ,, soms met duidelijk verbrande stukjes
maar niet dagelijks dus en niet elke dag

vandaag dus weer wel
laatste keer was 2 weken terug
en ja het is hier erg warm en zonnig geweest ..

maar wat smeren jullie tegen zonnebrand of na zonnebrand ?

rissa

Re: snel verbrande neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:15

Mijn merrie heeft een mooi roze neusje en bij erg zonnig weer is het weer raak. Ik heb bij de drogist zonnebrandcreme gehaald voor kinderen, hoogste factor en bestand tegen zand, water e.d. Werkt aardig goed. Voor 's avonds smeer ik er wat op om de vochtbalans te herstelen en eventueel te verzachten. Meestal gebruik ik hiervoor uierzalf.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:17

Tegen zonnebrand smeer ik dagelijks haar neus in met Fotosen creme van de paardendrogist, als het al verbrand is smeer ik er eerst een laagje sudocrem op.. dit helpt bij Perdy goed Ja

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 22:30

heb 1 x savonds uierzalf gesmeerd en kwam overdag wat later
toen was het erger dan ik ooit gezien had Bloos

sudocreme vaker gehoord
gaat het hierdoor niet sneller verbranden ?

(helaas is sudo hier niet verkrijgbaar .. hoop dat manlief vd week een keer vroeg vd wagen komt kan die eens shoppen voor me ,,)

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:34

uierzalf is ook absoluut geen sunblocker, maar werkt verzachtend op een geirriteerde huid.
Ze verkopen bij de paardendrogist ook speciale kapjes voor op de neus. Nadeel is alleen wel dat ze dan hun halster om moeten houden en daar ben ik geen voorstander van.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 22:47

ja die kapjes kan ik zelf ook leveren Clown
en vele andere ,,
maar pony wil zelf niks omhouden en als pony eht omlaat haalt de shet het er wel af Clown

als het zo simpel was dan had die wel een goeie zonne kap op Vork

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:58

misschien komkomerschijfjes? ik weet niet Tong uitsteken

Aloe vera gel helpt bij mensen als verkoeling. meestal staat er op de achterkant op hoeveel procent erin zit. hoe meer hoe beter.
Maarja je moet natuurlijk zelf weten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:01

Om verbrandıng te voorkomen gewoon sımpel smeren met de hoogste factor zonnebrandcreme voor mensen ( factor 50 plus). En daarna om te verkoelen aleo vera of ıdd uıercreme. Wat bıj mıj goed helpt en wat denk ık ook geen kwaad kan bıj een paard nıvea creme s´avonds smeren als verkoeler.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:02

om de neus te laten herstellen hebben wij een of ander zalfje op stal staan. Maar dan moet ie niet vervolgens in de volle zon staan Clown wij zetten die hengst dan ook 's avonds rond 8en pas buiten en in de ochtend weer op stal (is wel koel)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 23:04

okee weet iemand een licht verzorgende zonnecreme

tot nu toe hebben we dus de fotosen creme van de pdrogist

aloa vera hele nare ervaringen mee Bloos

zal de vraag verduidelijken
paard heeft een takke hekel aan alles wat je opsmeert
wil dus zo min mogelijk smeren Bloos

de ene dag dat je zou verwahcten dat het vragen om brand wonden is
heeft die nergens last van en op een andere dag dat je het niet verwacht is het ineens harder gegaan en voel je je schudig waarom je m toch niet gepest hebt met zallf
hij praat geen mens dus uitleggen dat het voor zijn bestwel is werkt niet Clown

zoek dus iets wat we savonds kunnen opsmeren als het net te veel zon heeft gehad
(en nog niet verbrand is !) wat de dag erna niet voor brandwonden zorgt

want dat gebeurd nu , dan is het net ff te hard gegaan , is niet verbrand
en dan wil je ter verzachting iets opsmeren wat die dag erna
dus wel leid tot verbranden .. Verdrietig en dat is uiteraard niet de bedoeling ..
Laatst bijgewerkt door nickyu op 30-07-08 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 23:06

nickyu schreef:
okee weet iemand een licht verzorgende zonnecreme
tot nu toe hebben we dus de fotosen creme van de pdrogist

aloa vera hele nare ervaringen mee Bloos

Die wij hebben werkt best goed, hangen er iig geen vellen meer aan en herstelt het weer. zal even voor je zoeken Knipoog

edit: geloof dat het arnica zalf is, een groen/geelige tube Lachen

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 07:49

zonnebrandcreme met een hele hoge factor. Mijn ervaring is dat juist vaseline of uierzalf inbrand en alleen maar zorgt dat het erger wordt. Zonnebrand verzacht ook heel goed. Dus gewoon een paar keer per dag insmeren met zonnebrand.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 10:26

het was bij ons iig fout gegaan
door savonds een iets vettige wondzalf op te smeren
toen er lichte irritatie was Bloos
door lief te willen zijn heb ik het juist erger gemaakt Verdrietig
arm peard

heb het nu iig zo voorelkaar dat die met een zonnedoekje loopt Vork

arnica zalf .. geeft dat niet meer kans op verbranding ?
zo nee dan is dat miss een optie

zonnebrand creme heeft die echt een takke hekel aan
is iedere keer een heel gevecht om het 1 x per dag op te krijgen
en het lijtk soms eerder te vergergeren dan te voorkomen ..
meermaals er dag 15 tot 30 minuten bezig zijn met een neus insmeren
maak ik m ook niet blij mee , maar ja verbrande neus is ook niks

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:31

Mijn paard verbrand ook erg snel haar neus. Ik smeer haar in met zwitsal zonnebrandcreme factor 50. Neuslapje vindt ze ook helemaal maar niks. Aan haar halster heb ik een vliegennetje genaaid. Je moet de sliertjes dan wel bijknippen zodat het net iets boven haar neusgaten valt. Sinsdien verbrandt ze haar neus niet meer, wordt het hooguit rozig.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:26

Mijn bonte merrie vebrandt ook erg snel, vorig jaar heel erg op haar neus. Heb toen zo'n heel masker gekocht met neusflap en die dit voorjaar al gelijk opgedaan als ze in de wei gaat. Met longeren en rijden heeft ze die niet op en nu is toch nog boven een neusgat de boel enorm verbrand, ik snap er niets van want dat moet dan in heel korte tijd gebeurd zijn (ik rijd/longeer bijna nooit langer dan een half uur en in de wei draagt ze dus die kap).

Het is nu heel rood, pijnlijk en er komt vocht uit de blaasjes. Weet dus ook niet wat daar nu op moet smeren of misschien juist niets?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:52

Staat je paard op (hoog) gras? Want dat is over het algemeen de rede waarom ze verbranden. Gras waar de regen of dauw in blijft hangen en zo worden de neusjes van grazende paarden nat en in de zon verbranden ze.

Vorig jaar stond mijn pony op een kleiner stuk land en was het de eerste weken rot weer, tegen de tijd dat de zon kwam hadden ze het al kaalgegeten en is hij helemaal niet verbrand. Dit jaar op een andere wei, veel groter, veel hoger gras en 5 keer een verbrand hoofd, neus en de huid boven zijn ogen, smeren ed. heeft ook geen zin maar hij is gelukkig ook niet zo dramatisch verbrand als ik bij andere paarden weleens heb gezien.
Land is gemaait en nu dus op een kaal land en afgelopen week met die felle zon helemaal niks verbrand, zonder enige bescherming (terwijl het paard met een witte neus in de ongemaaide wei ernaast wel verbrand is).
Volgend jaar vraag ik dan ook gewoon eerder of het land gemaait kan worden want dan verbrand hij niet.

Isabelle877

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:35

simodi schreef:
Het is nu heel rood, pijnlijk en er komt vocht uit de blaasjes. Weet dus ook niet wat daar nu op moet smeren of misschien juist niets?

Ik zou er nu even niets op doen, is waarschijnlijk ook erg pijnlijk voor je paard. Als het wat droger is, zou ik er uiercreme op doen. Heeft bij mijn paard goed gewerkt.

Shanedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:51

Zonnebrand cremé met hooge factor en water,zand(handdoek) bestendig, 's avonds als de zon weg is/of ze op stal gaan uierzalf smeren(niet met uierzalf in de zon zetten)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:41

Ze heeft wel vaak 's morgens vroeg in het nog natte gras gestaan en dan ging ze om een uur of 11 (als de zon te heet werd) naar binnen .... dus misschien is dat het idd wel, een natte neus die daarna toch nog verbrandde ... Huilen . Nooit aan gedacht .... Bloos

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 20:45

idd hele hoge factor zonnebrand erop.

wat ik ook altijd van mensen hoor is als het neusje eenmaal goed verbrand is, dat het daarna eigenlijk veel minder wordt. weet niet of het zo is, niet geprobeerd vond het maar wat ik vind verbranden ook niks.
had gewoon zo'n stikkiej op zak en maar smeren hihi.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:13

shadowprince schreef:
wat ik ook altijd van mensen hoor is als het neusje eenmaal goed verbrand is, dat het daarna eigenlijk veel minder wordt. weet niet of het zo is, niet geprobeerd vond het maar wat ik vind verbranden ook niks.

Da´s dus echt onzin en absoluut niet waar, afgezien van dat het hartstikkelijke pijnlijk is voor het paard Boos! ! Ik praat uit ervaring want mijn merrie had het dus vorig jaar ook heel erg en nu weer, dus ze worden er zeker niet harder van!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:18

Het klopt wel dat veel paarden niet meer echt verbranden na een keer verbrand te zijn aan het begin van de zomer.
Maar die van mij verbrandt echt té erg, dus ik smeer Zwitsal zonnebrandcreme factor 30 of 50 elke morgen, en 's avonds vaak zwitsal aftersun. Dat werkt heel goed. Duur, maar het blijft lang zitten, en smeert wat dikker dan de sprays enzo.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:20

Gewone zonnebrand creme met een hoge factor en als de neus toch verbrand is dan bij het binnen halen aftersun creme. Als er eenmaal korstjes inkomen kan je vaseline of spenenzalf gebruiken om de huid soepel te houden waardoor het sneller geneest. Als je paard er vaak en snel last van heeft kan je hem ook overdag binnen houden en 'savonds naar buiten of alleen tussen 12 en 3 naar binnen als de zon het felst is.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:23

Mijn pony heeft ook al snel last van een verbrande neus, maar bij haar werkt zonnebrand creme niet goed, vaseline doet wonderen bij m'n pony haar neusje, mischien doordat het erg vet is. Zonnebrandcreme met een hoge factor is ook zeker aan te raden.

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:26

simodi schreef:
shadowprince schreef:
wat ik ook altijd van mensen hoor is als het neusje eenmaal goed verbrand is, dat het daarna eigenlijk veel minder wordt. weet niet of het zo is, niet geprobeerd vond het maar want ik vind verbranden ook niks.

Da´s dus echt onzin en absoluut niet waar, afgezien van dat het hartstikkelijke pijnlijk is voor het paard Boos! ! Ik praat uit ervaring want mijn merrie had het dus vorig jaar ook heel erg en nu weer, dus ze worden er zeker niet harder van!

ehm ik zeg niet dat ze er harder van worden duhuh, maar dat "ze zeggen " dat ze daarna minder snel verbranden.
verder zeg ik er ook bij dat ik het niet zou willen proberen omdat ik zelf ook verbrand zijn geen pretje vind nog een keer duhuh hihi.
ik praat ook uit ervaring, net als vele anderen met een paard met een roze neus.

als er nu blaasjes en dergelijke op zitten zou ik haar nu ook even lekker uit de zon houden trouwens, anders wordt het alleen maar erger.
blaasjes is dus al tweede graads verbranding! niets opsmeren lijkt me ja misschien iets op doen wat niet in de wond gaat zitten maar wel even verkoeld net als bij mensen spoelen missch maar met lauw water, niet ijskoud . te koud is ook niet prettig voor t beestje