Ataxie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyBubble

Ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 11:42

Ik vraag mij naar aanleiding van een topic van 2006 af, Of er voor paarden met een lichte vorm van Ataxie trainingen zijn om zelf te doen.. Ik bedoel er dus mee, trainingen voor een paard met Ataxie wat nu gewoon op de wei geparkeerd is en daar de rest van zijn leven door moet brengen? Is het dan nie tbeter om dit diertje weer als voorheen te gaan trainen om zo nog wel wat met hem te gaan doen ? Dieren met lichte vorm van Ataxie kunnen toch best nog goed recreatie rijden als er en goede training mee word gedaan? (Correct me if i'm wrong) (Ik open dit topic alleen, omdat ik zeer geintereseert ben in anatomie van het paarden vind dit dus een interresant discussie punt vanwege de verschillende meningen , en aandoeningen daarvan begrijp me niet verkeerd haha) Heb dus zelf geen paard met Ataxie.
edit:
Ik heb de zoekfunctie gebruikt m,aar kreeg alleen ontzettend oude topics, en wil graag een nu-topic en nu-meningen hebben
Mag dit topic niet open blijven so be it, jammer maar helaas Lachen Mocht het ook niet goedstaan i.v.m discussies mag het verplaatst worde

Machie

Re: Ataxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:46

HEt is allemaal afhankelijk van welke vorm ataxie.. De mijne heeft altijd al ataxie. Ik kan prima met hem rijden, naja, buitenritjes. Dressuurmatig niet zo veel helaas...

dmv trainen, zoals balkjes lopen om zijn achterhand sterker te maken gaat hij beter lopen. Dus met trainen is wel het een en ander te doen Lachen

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 11:50

Machie schreef:
HEt is allemaal afhankelijk van welke vorm ataxie.. De mijne heeft altijd al ataxie. Ik kan prima met hem rijden, naja, buitenritjes. Dressuurmatig niet zo veel helaas...

dmv trainen, zoals balkjes lopen om zijn achterhand sterker te maken gaat hij beter lopen. Dus met trainen is wel het een en ander te doen Lachen

Oke, het is dus echt de bedoeling dat de achterhand geactiveerd blijft bij een paard met Ataxie?

Ik ken een dier wat dus inderdaad op de wei geparkeerd is, dit dier heeft en lichte vorm van ataxie maar geloof dat de eigenaar het zelf allemaal niet zo ziet zitten en dit dier maar zo laat voor wat het is (erg zonde).
Dier heeft het dus al langere tijd (Is ook nooit vastgesteld d.m.v fotos en dergelijke) De DA vond gewoon dat ze Atactisch was.. vind ik ook al zo jammer.
Ze was toen zwaar hoefbevangen geweest, daardoor haar rug verrekt/gekneusd (was daar toen zelf bij moest zelf ook nog voor de eigenaar een stuk wei afzetten omdat ze haast niet mog bewegen), Volgens haar DA is de Ataxie daardoor ontstaan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:52

Ik heb zelfs gecrossed met een paard die een lichte vorm van ataxi had , namelijk hanetred, hanetred is een lichte vorm van ataxi Knipoog

Wat heel belangrijk is, is rechtrichten. Natuurlijk ook de achterhand sterk maken door bab altijd goed te plaatsen en veel overgangen te rijden. Maar dagelijks 30 minuten rechtuit stappen en evt draven op het harde is ook heel erg goed .
Wel belangrijk om bij het buiten rijden ook goed recht te richten.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:54

De mijne staat ook geregeld een poos in de wei hoor. Maar daar wordt ie niet beter van Lachen
idd rechtrichten is erg belangrijk! Helaas bij de mijne ook erg moeilijk..

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 11:54

crossmonster schreef:
Ik heb zelfs gecrossed met een paard die een lichte vorm van ataxi had , namelijk hanetred, hanetred is een lichte vorm van ataxi Knipoog

Wat heel belangrijk is, is rechtrichten. Natuurlijk ook de achterhand sterk maken door bab altijd goed te plaatsen en veel overgangen te rijden. Maar dagelijks 30 minuten rechtuit stappen en evt draven op het harde is ook heel erg goed .
Wel belangrijk om bij het buiten rijden ook goed recht te richten.

Oke, als je (nog) niet buiten kan dan is het ook goed te doen in de bak, om rechtuit te draven tot de bespiering zodanig sterker is, dat het verdere werk verricht kan worden?
Wat als je dier al meer dan een half jaar nie tmee rbereden is?Is het dan niet beter om het eerst aan de longe te proberen? En hoe kan je dan het beste die achterhand actief houden ? (Geloof het of niet maar dit schrijf ik allemaal op haha)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:56

Juist longeren is slecht voor zulke paarden.
Het is echt een must om zoveel mogelijk rechte stukken te stappen, en zeker als je dit op het harde doet, ivm doorbloeding.

Longeren belast teveel eenzijdig, en door de tekortkoming in de croupe/achterhand, is de kans groot dat tijdens longeren paard zijn lichaam helemaal verkeerd gebruikt. Longeren zou ik dus zeker niet tevaak doen.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 11:59

crossmonster schreef:
Juist longeren is slecht voor zulke paarden.
Het is echt een must om zoveel mogelijk rechte stukken te stappen, en zeker als je dit op het harde doet, ivm doorbloeding.

Longeren belast teveel eenzijdig, en door de tekortkoming in de croupe/achterhand, is de kans groot dat tijdens longeren paard zijn lichaam helemaal verkeerd gebruikt. Longeren zou ik dus zeker niet tevaak doen.

Oke duidelijk, Dus je kan gewoon ook al staat het paard al een half jaar stil/op de wei erop stappen om te gaan stappen, kan natuurlijk ook aan de hand maar dat gaat wat moeilijke rmet draven natuurlijk (moet et natuurlijk wel opbouwe). Maar longeren is dus niet helemaal uit den boze, mits je het met mate doet? (sorry voor al mijn vragen hoor ik ben gewoon echt zeer geintereseert)
Ik heb zelf een jong paard, heb ook gehoord/gelezen dat er een Ataxie vorm is wat Wobbler heet, wat houd dat precies in?

Kan het ook niet zijn, dat als een DA zoals bij het dier waar ik het net over had, te snel geoordeeld heeft over Ataxie dat het dier eigenlijk Spierbevangen is ? Wat mij niet zo gek lijkt in haar situatie ?

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:01

mijn paard heeft ook ataxie.
althans hoogstwaarschijnlijk hier zijn de meningen nog over verdeeld.
in deze mate kun je hem nog zekerwel rijden maar een paar maanden geleden is hij bij de da geweest omdat hij niet meer wilde en eigenlijk ook niet echt goed kon lopen als het zover is dan is hij niet te rijden en een paard raakt daa rerg gefrustreerd van.
niet van het niet rijden maar hij zelf wil lopen en de achterhand doet niet wat hij wil.
we hebben door middel van foto's en uitgebreid bloed onderzoek geprobeerd te achterhalen wat er precies aan de hand was en door middel van vitamine e en spierversterkers loopt hij nu weer goed genoeg voor het rijden.
wij rijden recreatief maar hij kan in principe nog meer.
dus het ligt er wel een beetje aan in welke mate hij het heeft en probeer erachter te komen wat de oorzaak ervan is want dat kan wel veel verschil uitmaken.
oja longeren vind ik zelf absoluut niet verstandig maar misschien kan het wel bij een zeer lichte vorm.
er zijn zeker in de springsport best veel paarden met een lichte ataxie

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:04

Ik longeer dus wel. Simpelweg omdat ik er niet zomaar op kan stappen en kan wegrijden.
Wel longeer ik niet langer dan 5 minuten per kant en na het longeren mag hij altijd nog even los in de bak draven.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 12:05

scoobydoo schreef:
mijn paard heeft ook ataxie.
althans hoogstwaarschijnlijk hier zijn de meningen nog over verdeeld.
in deze mate kun je hem nog zekerwel rijden maar een paar maanden geleden is hij bij de da geweest omdat hij niet meer wilde en eigenlijk ook niet echt goed kon lopen als het zover is dan is hij niet te rijden en een paard raakt daa rerg gefrustreerd van.
niet van het niet rijden maar hij zelf wil lopen en de achterhand doet niet wat hij wil.
we hebben door middel van foto's en uitgebreid bloed onderzoek geprobeerd te achterhalen wat er precies aan de hand was en door middel van vitamine e en spierversterkers loopt hij nu weer goed genoeg voor het rijden.
wij rijden recreatief maar hij kan in principe nog meer.
dus het ligt er wel een beetje aan in welke mate hij het heeft en probeer erachter te komen wat de oorzaak ervan is want dat kan wel veel verschil uitmaken.
oja longeren vind ik zelf absoluut niet verstandig maar misschien kan het wel bij een zeer lichte vorm.
er zijn zeker in de springsport best veel paarden met een lichte ataxie

Het lijkt mij inderdaad ook vrij frustrerend als mijn benen niet zouden doen wat ik wou, Maar dan zijn wij juist degene die het beter voor ze kunnen maken toch Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:06

Je kunt ataxi zelf ook testen, door met een puntig voorwerp, zachtjes de spier van de rug in te drukken, van voor naar achter. Paard dient op de prikkel te reageren, paarden met ataxi reageren minder tot niet op prikkels die je geeft vanaf de wervel waar de ataxi zit .

spierbevangen is niet te vergelijken met ataxi.... bij ataxi slingerd de achterhand, bij spierbevangen lopen ze kreupel of op eieren, niet slingerend.

Ook herkenbaar is dat paard zijn achtervoeten voor elkaar wegzet, als een koorddanser om ff te visualiseren.

Ook als je de achterbenen kruist, dus ene been over het andere been, zal een paard met redelijke ataxi, zijn been niet terugzetten op de plek.

hehe heb je vast ff wat te doen Haha!

Dat ze geen conditie heeft kun je beter opbouwen door onder de man beginnen met stappen, 2 weken alleen maar stappen, en daarna 5 minuten draven toevoegen, na 2 weken 10 minuten. Intervallen nemen van minimaal 2 weken .
Als ik een slap paard heb zonder conditie begin ik echt met een paar weken flink stappen, dit is minder belastend voor het lichaam en de spieren. Je kunt het stappen uitbouwen tot haast wel een uur. Het kost minder energie en ze hebben niet zo'n spierpijn als wanneer je al te snel gaat draven.

Spierbevangenheid is overigens te meten in het b loed Knipoog

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 12:06

Machie schreef:
Ik longeer dus wel. Simpelweg omdat ik er niet zomaar op kan stappen en kan wegrijden.
Wel longeer ik niet langer dan 5 minuten per kant en na het longeren mag hij altijd nog even los in de bak draven.

Oke, ja dit bedoelde ik dus ook, maar naar mate het dier sterker word, kan het dan opgebouwd worden aan de longe?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:09

ik lees even mee,
vind het ook erg interressant.
mijn pony heeft ook iets aparts met de achterbenen, en iemand dacht het te herkennen als ataxie.
ze loopt van achter wijd en stapt dan met de achterbenen buiten de massa om.
laatst na een lange wandeling (aan de hand) 2 keer kort achter elkaar door de achterhand gezakt.
gelijk na de grote vakantie komt de fysio erbij.

ze kan ook staan te grazen en dan als ze omdraait een achterhoef laten staan, ipv mee te stappen (dus helemaal gedraaid op de hoef staan).
pony heeft al tijden niks gedaan en aan de stik gestaan, nu op het land maar ik zie nog geen verbetering.

goede test tips Crossmonster, ga ik binnenkort eens even proberen! Lachen

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 12:09

crossmonster schreef:
Je kunt ataxi zelf ook testen, door met een puntig voorwerp, zachtjes de spier van de rug in te drukken, van voor naar achter. Paard dient op de prikkel te reageren, paarden met ataxi reageren minder tot niet op prikkels die je geeft vanaf de wervel waar de ataxi zit .

spierbevangen is niet te vergelijken met ataxi.... bij ataxi slingerd de achterhand, bij spierbevangen lopen ze kreupel of op eieren, niet slingerend.

Ook herkenbaar is dat paard zijn achtervoeten voor elkaar wegzet, als een koorddanser om ff te visualiseren.

Ook als je de achterbenen kruist, dus ene been over het andere been, zal een paard met redelijke ataxi, zijn been niet terugzetten op de plek.

hehe heb je vast ff wat te doen Haha!

Dat ze geen conditie heeft kun je beter opbouwen door onder de man beginnen met stappen, 2 weken alleen maar stappen, en daarna 5 minuten draven toevoegen, na 2 weken 10 minuten. Intervallen nemen van minimaal 2 weken .
Als ik een slap paard heb zonder conditie begin ik echt met een paar weken flink stappen, dit is minder belastend voor het lichaam en de spieren. Je kunt het stappen uitbouwen tot haast wel een uur. Het kost minder energie en ze hebben niet zo'n spierpijn als wanneer je al te snel gaat draven.

Spierbevangenheid is overigens te meten in het b loed Knipoog

Dat klopt ja, maar weet ook niet of er wel bloed afgenomen is. Het is ook mijn diertje niet jammer genoeg, want ik zou er wel de energie in wille steken.
je moet dus gewoon op het dier zelf letten wanneer het aangeeft wat het wel en niet kan.
Eerlijk gezegt vind ik inslapen ook een te snelle conclusie, mits ze natuurlijk niet meer kunnen staan.

Kan een dier ook een ataxie vorm krijgen voor een ruiter die te zwaar is waardoor het dier eerdere kreupelheid heb gehad?
Laatst bijgewerkt door PinkyBubble op 29-07-08 12:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:10

geen idee. Ik vind een minuut of 10 aan de longe meer dan genoeg Haha! Heb nooit de behoefte tot langer longeren gehad...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:13

Een ruiter die te zwaar is, en zonder krukje opstijgt, kan idd ervoor zorgen dat er een wervel verschuift, dan zit de ataxi vrij ver naar voren ..

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 12:15

crossmonster schreef:
Een ruiter die te zwaar is, en zonder krukje opstijgt, kan idd ervoor zorgen dat er een wervel verschuift, dan zit de ataxi vrij ver naar voren ..

Oke, dat is opzig ook wel weer een discussie punt opzig. Jammer dat sommige mensen dat niet realiseren en gewoon met hun zware gewicht op kleine ponys blijven zitten, ook al zijn ze zwaar kreupel geweest met kneuzingen en al in de hoef.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:16

pinkybubble:het kan zo erg zijn dat het voor het dier zo frustrerend is dat het gewoon niet meer wil.
dat was bij die van mij ook zo en vandaar dat we foto's van de nekwervels hebben laten maken en uitgebreid bloedonderzoek.
als hij niet beter was gaan lopen dan moesten we hem echt in laten slapen want als je dat gezien had hoe hij toen liep dan was je je kapot geschrokken.
in zo ene geval kun je er dus niks aan doen qua rijden of bewegen.
uiteindelijk hebben we dus die vitamine e en spierversterkers/spieropbouwers gebruikt en dat gaf goede resultaten zodat we hem hebben kunnen redden.
dankzij onze belgische arts anders waren we hem kwijt geweest.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 12:19

scoobydoo schreef:
pinkybubble:het kan zo erg zijn dat het voor het dier zo frustrerend is dat het gewoon niet meer wil.
dat was bij die van mij ook zo en vandaar dat we foto's van de nekwervels hebben laten maken en uitgebreid bloedonderzoek.
als hij niet beter was gaan lopen dan moesten we hem echt in laten slapen want als je dat gezien had hoe hij toen liep dan was je je kapot geschrokken.
in zo ene geval kun je er dus niks aan doen qua rijden of bewegen.
uiteindelijk hebben we dus die vitamine e en spierversterkers/spieropbouwers gebruikt en dat gaf goede resultaten zodat we hem hebben kunnen redden.
dankzij onze belgische arts anders waren we hem kwijt geweest.

Oke, Dat is wel heavy, Maar gelukki gmaar dat je hem heb kunnen redden. Zelf hoop ik dat het bij mijn paardje zlef niet zoveer gaat komen.

Maar hoe zit het nu eigenlijk met de Wobbler vorm ? zoals ik al eerder zei heb ik een haflinger van 3 jaar die ook wel inmens snel groeit.
Zijn er nog dingen waarop ik dan juist moet letten en wat ik juist nie tmoet doen en wel?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:19

PinkyBubble schreef:
crossmonster schreef:

Oke, dat is opzig ook wel weer een discussie punt opzig. Jammer dat sommige mensen dat niet realiseren en gewoon met hun zware gewicht op kleine ponys blijven zitten, ook al zijn ze zwaar kreupel geweest met kneuzingen en al in de hoef.

Het rijden op zich , mits reeeel gewicht icm grootte van paard. En een ruiter die in balans is , en met de beweging mee, kan niet zoveel kwaad.
Wel het opstijgen, dat is voor zwaardere mensen vaak moeilijker, en hierdoor komt er teveel gewicht op de wervels te staan.
Daarom vind ik het ook een must voor deze mensen om met een krukje op te stijgen.

Sterker nog,op deurne was vroeger een lerares, die was niet dik ,maar wel gezet, ik denk dat ze tegen de 90 woog. was een flinke vrouw. Had 2 paarden. op een gegeven moment liepen ze beide niet lekker meer. Conclusie dierenarts was dat er bij beide een wervel verschoven was... dit dankzij het opstijgen. Vanaf dat moment steeg ze dus alleen via een krukje op....
dus ik bedoel maar, 90 kilo op een groot paard is nog niet eens zo veel...

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 12:22

crossmonster schreef:
Het rijden op zich , mits reeeel gewicht icm grootte van paard. En een ruiter die in balans is , en met de beweging mee, kan niet zoveel kwaad.
Wel het opstijgen, dat is voor zwaardere mensen vaak moeilijker, en hierdoor komt er teveel gewicht op de wervels te staan.
Daarom vind ik het ook een must voor deze mensen om met een krukje op te stijgen.

Sterker nog,op deurne was vroeger een lerares, die was niet dik ,maar wel gezet, ik denk dat ze tegen de 90 woog. was een flinke vrouw. Had 2 paarden. op een gegeven moment liepen ze beide niet lekker meer. Conclusie dierenarts was dat er bij beide een wervel verschoven was... dit dankzij het opstijgen. Vanaf dat moment steeg ze dus alleen via een krukje op....
dus ik bedoel maar, 90 kilo op een groot paard is nog niet eens zo veel...

Nee inderdaad.
Ik weeg zelf 80 en heb een haflinger van 1m45 haha ik denk dat ik voortaan ook maar met krukje ga opstappen.

Maar ik denk dat het voor een ruiter die totaal uit balans is en voor een dier met zeer dunne beentjes en zelf ook ontzettend rank is wel een ander verhaal is ?

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:29

als ik het goed heb komt wobbler vanuit de nek toch?
mijn paard heeft dus op 2 plaatsen in de nek ene probleem zitten.
waarschijnlijk als veulen zijnde een hele flinke smak gemaakt in de wei maar gek genoeg heeft hij daar echt niet veel last van.
hij is makkelijk te rijden goed te bewerken en zo lenig als maar kan.
maar vanaf dat ik hem heb toen nog geen 4 nu 9 jaar heeft hij al een zwakke achterhand en is dus toen al vastgesteld waarschijnlijk atactisch.ook de testen die op hem zijn uitgevoerd gaven dat grotendeels aan maar mijn paard let vaask niet goed op en is afgeleid en vandaar dat die testen niet helemaal 100% betrouwbaar zijn en kan dus ook nog andere oorzaken hebben zoals dus toen in het bloed ook is gebleken.
dat is wel iets waar je goed op moet letten.

en mijn paard loopt achter ook erg apart ook wat wijd zoals ook eerder hier al vermeld is door een mede bokker dat zou er dus op kunnen wijzen dat hij ook atactisch is of juist heel erg stijf van het niks doen of het juist teveel doen,of iets anders met de spieren.
bloedafname is dna ook ene goede optie eventueel in combinatie met foto's van de nek/hals wervels.

oja ik heb 2 grote paarden van boven de 170 en ik stap altijd maar dan ook altijd met krukje op.
dat raad ik ook mijn bijrijdsters aan.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 12:33

scoobydoo schreef:
als ik het goed heb komt wobbler vanuit de nek toch?
mijn paard heeft dus op 2 plaatsen in de nek ene probleem zitten.
waarschijnlijk als veulen zijnde een hele flinke smak gemaakt in de wei maar gek genoeg heeft hij daar echt niet veel last van.
hij is makkelijk te rijden goed te bewerken en zo lenig als maar kan.
maar vanaf dat ik hem heb toen nog geen 4 nu 9 jaar heeft hij al een zwakke achterhand en is dus toen al vastgesteld waarschijnlijk atactisch.ook de testen die op hem zijn uitgevoerd gaven dat grotendeels aan maar mijn paard let vaask niet goed op en is afgeleid en vandaar dat die testen niet helemaal 100% betrouwbaar zijn en kan dus ook nog andere oorzaken hebben zoals dus toen in het bloed ook is gebleken.
dat is wel iets waar je goed op moet letten.

en mijn paard loopt achter ook erg apart ook wat wijd zoals ook eerder hier al vermeld is door een mede bokker dat zou er dus op kunnen wijzen dat hij ook atactisch is of juist heel erg stijf van het niks doen of het juist teveel doen,of iets anders met de spieren.
bloedafname is dna ook ene goede optie eventueel in combinatie met foto's van de nek/hals wervels.

oja ik heb 2 grote paarden van boven de 170 en ik stap altijd maar dan ook altijd met krukje op.
dat raad ik ook mijn bijrijdsters aan.

Oke, ja gelukkig loopt mijn 3 jarige gewoon normaal voor zover een 3 jarige normaal kan lopen hahah!

Of hij een keer traumas heb gehad als veulen zijnde weet i kniet, ik heb hem sinds 2,5 jarige leeftijd bij een handelaar gekocht, die weet natuurlijk ook niet alles over het dier. Maar kwa gezondheid is er niets mis met mijn ventje, behalve zijn allergie Lachen

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:54

mag ik misschien vragen wat voor allergie?
mag ook via pm