paard door prikkeldraad gegaan

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

paard door prikkeldraad gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 13:09

gisteren is onze 2-jarige ruin door de prikkeldraad ontsnapt.
hij heeft nu vanvoor links een snede die vrij mooi staat.
maar op zijn linkerachterbeen is de snede vuil en zit ze vol vliegen, net nog ontsmet met iso-betadine
maar wat kunne we nu best doen? aangezien het vol zand en vliegen zit...

als jullie willen kan ik wel voor een foto zorgen maar dat zal voor straks zijn, ik moet zodadelijk gaan werken en ben tegen 7uur thuis.

Linda_love_U

Re: paard door prikkeldraad gegaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:10

Misschien de DA even langs laten komen? Soms hechten ze het of maken t iig goed schoen en antibiotica waarschijnlijk

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:11

Alleen hierom al snap ik niet dat er nog prikkeldraad gebruikt wordt als afrastering voor een paardenwei, als ik jou was zou k de Da er bij halen en die s laten kijken voor je zelf gaat dokteren en de boel wellicht ontstoken raakt?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:13

Helemaal mee eens! En de prikkeldraad helemaal verwijderen en vervangen door b.v lint oid.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:14

weg dat prikkeldraad! ik snap niét waarom mensen dat nog hebben.
en even de DA bellen, mischien dat het gehecht moet worden vóór je onstrekingen krijgt en nog verder van huis bent.

Ranny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:23

Gewoon de DA bellen, maar als je het al behandeld hebt met betadine weet ik niet of het eventueel nog gehecht kan worden. Als de wond schoon is kan je groene leem gebruiken om ervoor te zorgend dat de vliegen er niet bij kunnen.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:27

Als de wond vies is, schoon spuiten met koud water, welke tevens de zwelling voorkomt. En idd groene leem voor de vliegen en jodium/ blauwsel o.i.d. Maar voor een mooi resultaat de DA erbij halen die het wellicht nog kan hechten..
en v.w.b dat prikkeldraad, tis idd niet ideaal maar mijn paard is laatst door het koord gegaan en had ook een snijwond in zijn koot dus geef niet alleen het prikkeldraad op de kop... vroeger ging het ook goed...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:29

Waarom heb je de DA niet meteen laten komen? Als er gehecht moet worden is het nu te laat.

Over het prikkeldraad wil ik het hier niet hebben, dat hebben anderen al gedaan. En die opmerking dat het vroeger ook goed ging raakt kant nog wal. Vroeger moesten kinderen ook werken en kregen moordenaars de doodstraf...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:29

C_arola schreef:
Helemaal mee eens! En de prikkeldraad helemaal verwijderen en vervangen door b.v lint oid.

Niet om banketstaaf te doen, maar als een paard erdoorheen gaat zou ik het prikkeldraad eerder vervangen voor schrikdraad in plaats van lint. Draad breekt als ze erdoorheen gaan en lint niet. Met lint kan je enge diepe snijwonden krijgen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:30

schrikdraad word vaka hetzelfde genoemd als lint Knipoog

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:32

Jolliegirl schreef:

maar het is niet hetzelfde... lint is lint en draad is draad. Toch? Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 25-07-08 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Jolliegirl schreef:

En dat is toch echt niet hetzelfde...

Anoniem

Super he dat prikkeldraad? Pff, dat spul zou verboden moeten worden in de omgeving van paarden...

Je had de DA gisteren al moeten bellen, niet een dag later een topic erover openen op bokt. Wij zijn geen dierenartsen en kunnen van achter ons beeldschermpje niet gaan beoordelen of het ernstig is of niet. Maar als de wond nu helemaal vies is lijkt het mij niet gek als deze gaat infecteren met alle gevolgen van dien. Een foto maken hoeft ook helemaal niet, het enigste dat jullie moeten doen is de telefoon pakken en de DA bellen...

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:36

Linda_love_U schreef:
Misschien de DA even langs laten komen? Soms hechten ze het of maken t iig goed schoen en antibiotica waarschijnlijk

daar is ze nu een beetje te laat mee ... de wond is nu al `ouder`en zit zoals ze zei al zand en vliegen in ... als er dan gehecht word komt er een dikke ontstekking .
als de wonden oppervlakkig zijn moet je ze goed schoonhouden , anders toch maar even der DA erbij Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:36

Cassidy schreef:
Jolliegirl schreef:

En dat is toch echt niet hetzelfde...

oke schrikdraad en schriklint dan? Clown

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:38

Schrikdraad zie je niet altijd zo goed als lint.
Ik bedoelde lint icm schrikdraad. Sorry dat ik onduidelijk was.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:39

TS: denk eens ernstig na over jouw manier van paarden houden!

Een paardenwei hoort NOOIT omheind te zijn met prikkeldraad. Dat is heel gevaarlijk en in veel landen al terecht verboden. Je moet zo snel mogelijk je omheining volledig vervangen.

Verder vind ik het vreemd dat jouw paard gisteren 2 ernstige wonden oploopt zonder dat je er een veearts bijhaalt. De optimale periode om een wond te hechten is binnen 6 uur na het oplopen en die is nu dus voorbij. Dat wordt een lelijk litteken door jouw nalatigheid. Het paard zal in ieder geval antibiotica moeten krijgen om infectie te voorkomen. Het is bovendien over een paar uur weekend.

Dus sta op, zet de computer uit en laat een veearts komen!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:40

Wat balen dat je te laat bent om te hechten, hoop dat het dier goed geent is ivm tetanus, ik zou zsm een DA bellen , je bevindingen uit leggen en hem het werk laten doen. Het is nu erg heet en zoalng het open blijft blijven er vliegen op af komen, eitjes leggen, etc, daarom moet een DA beslissen wat er mee moet gebeuren denk ik.. Ach gut

Schrikdraad vind ik een dunne vorm van schriklint, echter schijnt lint naardere verwondingen te geven als er een paard in belandt...
Laatst bijgewerkt door detour op 25-07-08 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:41

Klara16 schreef:
TS: denk eens ernstig na over jouw manier van paarden houden!

Een paardenwei hoort NOOIT omheind te zijn met prikkeldraad. Dat is heel gevaarlijk en in veel landen al terecht verboden. Je moet zo snel mogelijk je omheining volledig vervangen.

Verder vind ik het vreemd dat jouw paard gisteren 2 ernstige wonden oploopt zonder dat je er een veearts bijhaalt. De optimale periode om een wond te hechten is binnen 6 uur na het oplopen en die is nu dus voorbij. Dat wordt een lelijk litteken door jouw nalatigheid. Het paard zal in ieder geval antibiotica moeten krijgen om infectie te voorkomen. Het is bovendien over een paar uur weekend.

Dus sta op, zet de computer uit en laat een veearts komen!

Ze is dan helemaal te laat. Komt vanavond pas tegen 7 uur thuis (na de werk).. Clown

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:44

brandewijn in een verstuiver en dat er op sproeien. ontsmet heel goed, goede resultaten van gezien en mee gemaakt. Maar we zien verder natuurlijuk niets anders dan ons blauwe boktscherm, dus hoe ernstig het is kunnen we niet beoordelen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:45

Dan zal ze weekendtarief mogen betalen. Haha!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:45

eigen schuld...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:47

Naar elkaar gaan wijzen heeft geen zin, toch? Probeer constructief advies te geven, ten bate van paard en eigenaar. Knipoog

De beste stuurlui staan immers altijd aan wal.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:48

jongens doe eens normaal!
wat maakt een weekendtarief nou uit! in het belang van je paard.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 14:51

texelse schreef:
brandewijn in een verstuiver en dat er op sproeien. ontsmet heel goed, goede resultaten van gezien en mee gemaakt. Maar we zien verder natuurlijuk niets anders dan ons blauwe boktscherm, dus hoe ernstig het is kunnen we niet beoordelen.

Dit vind ik slecht advies.
Je baseert je op het ontsmettend effect van alcohol. Maar het uitwassen van een open wonde met ontsmettingsalcohol is niet alleen pijnlijk maar beschadigt ook de weefsels waardoor meer littekenvorming optreedt. Een waterige joodoplossing is veel beter.

Bovendien zijn wonden van prikkeldraad vaak erg lelkijk en verhakkeld. er zal veel vuil/dood weefsel aanwezig zijn. Het beste zou zijn het paard te sederen en de wond grondig te reinigen met een produkt dat ervoor bedoeld is. Daarna een kuur antibiotica en natuurlijk een tetanusvaccin (aan het verhaal van TS te zien zullen de vaccinaties ook wel niet in orde zijn).

Wonden besmeren met allerlei huismiddeltjes is dé veroorzaker nummer een van wild vlees. Dus TS, als je nog meer problemen wil dan je nu al hebt moet je dit advies zeker volgen.

Arm paard... Huilen