[MD] wat is dit?? ik weet het niet meer..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BianCatjee

[MD] wat is dit?? ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 20:51

Hallo Bokkers,

Bij mijn paard staat een grote zwarte shet..
hij had altijd mooi dikke manen, en sinds een aantal jaar heeft hij zomerexceem..
maar de afgelopen 2 zomers is het wel heel erg.. en ik twijfel of het wel echt nog
zomerexceem is of niet iets anders..
Hij loopt wel met een exceemdeken op (nu een weekje niet, en ziet er niet uit)
maar ik vind het er zo raar uit zien..
Een koe op die boerderij heeft een keer schurft gehad en het ziet er een beetje net zo uit
maar die boer zegt dat het geen schurft is..
Ik heb een aantal foto's gemaakt van de wonden/plekken die hij toen het meeste had..
het is nu nog erger geworden :'(
Ik weet niet meer wat ik ertegen kan doen (ik verzorg die shet al 6 jaar, en nu sinds een
paar weken is het paard dat erbij staat van mij! Haha! maar ik blijf die shets wel verzorgen)
Hier is een link naar de foto's.. http://www.mijnalbum.nl/Album=CAPVCXKE
hij was eerst helemaal zwart.. en nu zie je ook plekken door de vacht heen.. net alsof het
uit het niets verdwijnd.. :S
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat het is.. alvast super bedankt!!
alle tips zijn welkom!!

BEDANKT!!

__Astrid

Re: [MD] wat is dit?? ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:02

Haal er meteen de DA bij en k zou je paard scheiden van deze shet moest ik van jou zijn!
Zou wel eens schurft idd kunen zijn... :s

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:11

sweet_pony schreef:
Haal er meteen de DA bij en k zou je paard scheiden van deze shet moest ik van jou zijn!
Zou wel eens schurft idd kunen zijn... :s

Dit paard is niet van mij (die shet dan, de andere wel) maar ik kan er geen DA bij halen..
omdat het niet de mijne is..
die eigenaar wil geen DA erbij halen omdat hij dat te duur vind :S

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:14

Dan zou ik het desnoods zelfs betalen, dit moet je natuurlijk niet doen, maar dit ziet er vreemd uit.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:17

Dapy schreef:
Dan zou ik het desnoods zelfs betalen, dit moet je natuurlijk niet doen, maar dit ziet er vreemd uit.

zo dacht ik er dus ook over (dat het er vreemd uit ziet) Verdrietig maar ik was eigenlijk niet van plan om het zelf te betalen..
Ik heb nog nooit een DA over de vloer gehad.. en het is mijn shet niet..
kijk als het leven of dood is doe ik het echt wel, maar de shet is nu gewoon
nog springlevend.. doet alles nog, etc etc..

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:19

wassen met sebacil

en na een week weer, is het exceem dan gebeurt er niks is het schurft knapt het wel op

het kan goed exceem zijn natuurlijk maar ook iets anders

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:19

sassefras schreef:
wassen met sebacil

en na een week weer, is het exceem dan gebeurt er niks is het schurft knapt het wel op

het kan goed exceem zijn natuurlijk maar ook iets anders

bedankt voor de reactie!

Waar is da sebacil te koop?
in een ruitersportzaak of ergens anders?

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:20

lijkt mij gewoon dat i ehele erge zomerexceem heeft .
vriendin van mij heeft een fries met zomerexceem en als die zijn deken niet op heeft heb je ook binnen een dag zulke plekken .
ik zou toch zijn deken ophouden lijkt me voor het paard ook geen pretje zo .

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:21

karina1977 schreef:
lijkt mij gewoon dat i ehele erge zomerexceem heeft .
vriendin van mij heeft een fries met zomerexceem en als die zijn deken niet op heeft heb je ook binnen een dag zulke plekken .
ik zou toch zijn deken ophouden lijkt me voor het paard ook geen pretje zo .

hij heeft zijn deken ondertussen al weer een aantal dagen op maar het word er niet beter op..
hij heeft ook nogsteeds last van vliegen..
hij kan helaas alleen een vliegenmasker op als we erbij zijn, anders vind je hem de volgende dag gescheurd in de wei..
maar vorig jaar schuurde hij tot bloedens aan toe..
het zijn nu niet echte wondjes.. maar meer hele kale plekken, die zo uit het niets komen..
(hij heeft wel wondjes maar dat is bij zijn manenkam, en staart, dat is wel het zomerexceem maar de andere vele plekken lijkt er niet eens op..)
Laatst bijgewerkt door BianCatjee op 23-07-08 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 21:22

het kan wel eczeem zijn, toen ik mijn pony kocht zag ze er ook zo uit (en met bloedtesten bewezen eczemer).

Maar het zou ook iets anders kunnen zijn, dus probeer de eigenar over te halen, desnoods met wat horror in je verhaal, dat werkt meestal wel.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:24

Equidea schreef:
het kan wel eczeem zijn, toen ik mijn pony kocht zag ze er ook zo uit (en met bloedtesten bewezen eczemer).

Maar het zou ook iets anders kunnen zijn, dus probeer de eigenar over te halen, desnoods met wat horror in je verhaal, dat werkt meestal wel.

helaas hebben we al vele malen en op verschillende manieren geprobeerd hem over te halen..
maar het lukt gewoon echt niet.. net als hij naar de hoefsmid moet.. dan moet je het ook eerst
6x zeggen voor ze een keer bellen voor een afspraak die dan als nog weet ik het hoe lang duurt
(mede daarom een nieuwe hoefsmid geregeld voor mijn paard, maar ook om meerdere omstandigheden!)

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:37

Sebacil is enkel bij Dierenartsen te verkrijgen.

Probeer de eigenaresse te overtuigen dat er echt een DA bij het beestje moet komen! Een spuit tegen de jeuk en passend middel om het te behandelen zouden geen overbodige luxe voor hem zijn!

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 22:28

CarpeDiem schreef:
Sebacil is enkel bij Dierenartsen te verkrijgen.

Probeer de eigenaresse te overtuigen dat er echt een DA bij het beestje moet komen! Een spuit tegen de jeuk en passend middel om het te behandelen zouden geen overbodige luxe voor hem zijn!

Bedankt!

Ik ga het morgen zeker nog een keer proberen om haar zo ver te krijgen!!
vind het gewoon sneu voor hem.. alhoewel hij zelf nogsteeds net zo vrolijk is
maar toch zie ik in zijn ogen dat hij er wel last van heeft Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 00:08

Dit zou ik als schurf/schimmel behandelen, dat is het waarschijnlijk ook. Paarden nemen wel vaker dit soort dingen over van koeien, soms zelfs via de stal. Als de sebacil/imaverol niet helpt en anti-jeukmiddeltjes ook niet, dan is het nog vroeg genoeg om te kijken of het eczeem is.
Vergeet niet ook de deken, borstels en je eigen kleding goed te wassen, voor het geval het toch schimmels is, anders blijf je zelf steeds de schimmel weer meebrengen. Het is ook geen slecht idee om de stal eens goed te ontsmetten als de dieren buiten staan, liefst met veel water en schoonmaakmiddel en liefst 2 keer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 05:20

lijkt wel eczeem he.
die eczeemdeken moet op en moet de eigenaar er niet weer afhalen anders werkt het nooit.
zodra hij weer 1x geprikt word oor een vliegje is het weer mis,dus deken opdoen en oplaten!

ik zie op de foto's bomen staan,zijn erveel vliegjes daar?

krijgt de shet ook iets van vitamines?
en smeren ze ook iets op de plekjes tegen de jeuk?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 06:41

Lovely schreef:
Dit zou ik als schurf/schimmel behandelen, dat is het waarschijnlijk ook. Paarden nemen wel vaker dit soort dingen over van koeien, soms zelfs via de stal. Als de sebacil/imaverol niet helpt en anti-jeukmiddeltjes ook niet, dan is het nog vroeg genoeg om te kijken of het eczeem is.
Vergeet niet ook de deken, borstels en je eigen kleding goed te wassen, voor het geval het toch schimmels is, anders blijf je zelf steeds de schimmel weer meebrengen. Het is ook geen slecht idee om de stal eens goed te ontsmetten als de dieren buiten staan, liefst met veel water en schoonmaakmiddel en liefst 2 keer.

bedankt voor je reactie!
is het ook schadelijk/besmettelijk voor mijn paard dan?
hij staat er nu 1,5 jaar bij en heeft er nog nooit last van gehad, hij helpt de shet altijd even als het ergens kriebelt.. Lachen
De merrie (shet) die er ook bij staat (nu even 5 weken niet) begon ook licht te schuren.. zou zij het ook al hebben dan?
zij is nu naar een hengst, hoe groot is de kans dat ze daar pony's ''aansteekt'' ermee als zij het heeft..? Bloos!
over de stal.. ze staan 24/7 buiten Knipoog ook 's winters dus in de stal komen ze niet.. behalve als we een buitenrit gaan maken dan zetten we ze wel aan het hek vast maar staan dan niet in de stal.. in de stal zelf staan ze alleen als het echt heel erg stormt.. anders staan ze gewoon lekker buiten Lachen er liggen wel regelmatig koeien in de stal (ze hebben maar 1 grote stal, 4 bij 4 is die ongeveer) maar die koeien zijn of ziek, of ze krijgen een kalfje..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 06:45

Ziet er in mijn ogen toch echt uit als eczeem in een erge gradatie.

Waarom is de deken af en toe af?

Dan mist het totaal zijn doel !
Je moet hem opleggen en in principe niet meer afdoen, behalve binnen.

Elk steekje dat ie krijgt van de mugjes die het veroorzaken, zorgen voor een allergische reactie, die niet terug te dringen is.

Je moet dus voorkomen dat ie nog meer gestoken word,maar de allergische reactie is al in werking gezet. Dus daar ben je al rijkelijk laat mee.

Was de pony met teershampoo of betadine en smeer olie op de plekken tegen de jeuk. Gezien de da er niet bij word gehaald omdat het jouw pony niet is, volstaat kamferolie of babyolie.

Probeer m ajb die deken op te houden, arme beest heeft zo geen leven.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 06:48

ellepel schreef:
lijkt wel eczeem he.
die eczeemdeken moet op en moet de eigenaar er niet weer afhalen anders werkt het nooit.
zodra hij weer 1x geprikt word oor een vliegje is het weer mis,dus deken opdoen en oplaten!

ik zie op de foto's bomen staan,zijn erveel vliegjes daar?

krijgt de shet ook iets van vitamines?
en smeren ze ook iets op de plekjes tegen de jeuk?

vorig jaar schuurde hij het tot bloedens aan toe..

in de wei waar ze nu staan is er aan 1 rand een rijtje bomen maar verder is het open (langs het hele terrein staan bomen maar aan de wei maar aan 1 kant) het zijn vooral gewone vliegen die je ziet.. de echte kleine vliegjes/mugjes zie ik eigenlijk niet..
ik heb wel een aantal weken terug gezien toen was ik er 's avonds laat nog om even wat te controleren, en toen zaten ze helemaal vol met kleine vliegjes!! vond het gewoon zielig dat ik ze binnen wilde zetten! helaas lag er een koe in dus dat kon niet..
hij had toen op dat moment nog geen deken (hij had al wel een deken maar die is door iemand meegenomen Verdrietig waardoor hij helemaal onder zat) we hebben zo snel mogelijk een nieuw deken besteld en daar loopt hij nu elke dag 24/7 mee..
er zijn wel veel horzels (zo noemen wij ze.. sommige noemen ze ook anders maar kan ff niet op de naam komen)
ik heb er van de week op 1 middag al niet overdreven 15 dood geslagen Verdrietig (ook 2 super grote Bloos! ) word echt gek van die beestjes..

Nee ze krijgen gras (staan in een weiland dus ja dat kan niet anders) en af en toe hooi.. (er staat genoeg gras vandaar maar af en toe) en verder eigenlijk stukjes brood, wortel en soms appel.. verder word er niks gevoerd..
ik ben wel van plan deze week nog even een liksteen te kopen, daar zitten ook vitamines in toch? (of heb ik het nu mis Clown )

we hebben vee rust, bij mijn paard werkt dat, maar bij de shet niet..
hij heeft al wel verschillende dingen geprobeerd (weet niet wat) maar dat hielp ook niet dus is hij mee gestopt..

edit: ik zie nu dat hij op de foto's nog in de andere wei stond.. daar kon hij op heel veel plekken tegen bomen etc. schuren..
er zaten daar veel teken dus we hebben ze uit die wei gehaald en in een andere wei gezet met dus maar aan 1 kant bomen.. waar hij niet bij kan want zit een klein slootje tussen.. het enige waar hij eventueel langs zou kunnen schuren is het hek maar die is glad (ronde buisjes, zo'n ijzeren hek) dus daar kan hij zich gelukkig niet aan openhalen Lachen
Laatst bijgewerkt door BianCatjee op 25-07-08 06:56, in het totaal 1 keer bewerkt

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 06:53

crossmonster schreef:
Ziet er in mijn ogen toch echt uit als eczeem in een erge gradatie.

Waarom is de deken af en toe af?

Dan mist het totaal zijn doel !
Je moet hem opleggen en in principe niet meer afdoen, behalve binnen.

Elk steekje dat ie krijgt van de mugjes die het veroorzaken, zorgen voor een allergische reactie, die niet terug te dringen is.

Je moet dus voorkomen dat ie nog meer gestoken word,maar de allergische reactie is al in werking gezet. Dus daar ben je al rijkelijk laat mee.

Was de pony met teershampoo of betadine en smeer olie op de plekken tegen de jeuk. Gezien de da er niet bij word gehaald omdat het jouw pony niet is, volstaat kamferolie of babyolie.

Probeer m ajb die deken op te houden, arme beest heeft zo geen leven.

het deken was af omdat er een gaatje in zat, die werd gemaakt..
ze staan nu in een wei waar hij niet langs hekken bomen etc kan schuren dus dat is al beter, ondertussen heeft hij zijn deken alweer op en die doen we niet meer af (alleen om een keer een poets beurt te geven of te wassen)
een aantal weken terug heeft hij ook een tijdje zonder deken gestaan.. omdat zijn exceemdeken toen was meegenomen Boos!
we hebben zo snel mogelijk een nieuwe besteld en die heeft hij nu al weer even op.
de tip over teershampoo heb ik inderdaad via pb ook gehad, dat ga ik zeker even halen morgen (werk in een ruitersportzaak dus dat is heel handig!) betadine hebben we vorige zomer de gehele zomer gedaan maar dat heeft niks geholpen helaas Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:53

Ik had niet zo goed gelezen dat het probleem eigenlijk al jaren speelt. Heb je de shet al eens eerder met sebacil/imaverol gewassen, of alleen nog met betadine?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 10:23

Lovely schreef:
Ik had niet zo goed gelezen dat het probleem eigenlijk al jaren speelt. Heb je de shet al eens eerder met sebacil/imaverol gewassen, of alleen nog met betadine?

geeft niet, kan gebeuren Knipoog
alleen met betadine.. verder hebben we wel eens babyolie erop gedaan dat werkt heel eventjes maar eigenlijk niet echt..
ik zal eens kijken voor andere olie.. misschien helpt dat Lachen

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:45

Als je in een ruitersportzaak werkt dan moet imaverol wel te bestellen zijn. Is geloof ik nu ook op recept, maar net zo als wormenkuren met recept wel in de winkel te verkrijgen. Misschien dat het voor jou als medewerker wat makkelijker is.

Edit: ik zie bij agradi niks over recepten staan bij imaverol.
Laatst bijgewerkt door Marsu op 25-07-08 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 10:45

Marsu schreef:
Als je in een ruitersportzaak werkt dan moet imaverol wel te bestellen zijn. Is geloof ik nu ook op recept, maar net zo als wormenkuren met recept wel in de winkel te verkrijgen. Misschien dat het voor jou als medewerker wat makkelijker is.

ik zal het eens navragen! Lachen
bedankt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 10:50

Marsu schreef:

de honden versie kan je zo halen Haha!
als er een paarden plaatje bij staat niet Vork

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 10:51

nickyu schreef:
Marsu schreef:

de honden versie kan je zo halen Haha!
als er een paarden plaatje bij staat niet Vork

maar werkt de honden versie net zo goed dan? Tong uitsteken haha