ocd operatie of...

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kionana

ocd operatie of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 11:33

hallo medebokkers!
als jarelange meelezer hier mijn eerste bericht, omdat ik graag advies wil vragen.
mijn net 4 jarige tuiger heeft ocd in zijn rechterachter been.
dit is 1.5 week geleden geconstateerd dmv foto"s.

de sprong is behoorlijk dik en geirriteerd, hij loop niet kreupel, maar ook niet 100% rad.
nu blijkt dat mijn eigen dierenarts het niet aandurft omdat het nogal gecompliceert is en er behoorlijk wat splinters zitten.
tevens kreeg ik te horen dat het nog duurdere wordt, door dit hierboven beschreven.

eerst had ik besloten alle benen op de foto te zetten, om zo een beslissing te nemen.
omdat het niet duidelijk is of het van buitenaf kom, of het erfelijk is aangelegd.

echter ben ik nu behoorlijk van slag, omdat de DA mij dus vertelde dat er een kans bestaat, dat ze niet alles eruit krijgen.
maar hij vind het schoonmaken van het gewricht het belangrijkste.

ik zie het herstel nu toch wat minder rooskleurig in, zeker als er idd splinters blijven zitten.
op dit moment zweeft allles, hij word zo rustig mogelijk gehouden(alleen stap) en staat op een heel klein stukje buiten.

al het advies, hoe hard het soms ook klinkt, is welkom!
thanks

Airiin

Re: ocd operatie of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:41

Mijn paard heeft ook ocd, ik heb besloten om niet te opereren tot ze er last van krijgt. Maar ik lees even mee! Ik ben best wel bang voor het moment dat ze toch echt onder het mes moet...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:47

Eigenlijk als ik je verhaal lees denk ik dat je hem niet zo kan laten lopen. Omdat hij niet 100% rad is zeg maar.

In eerste instantie zou ik ook denk ik wachten tot je er last van krijgt. Maar blijkbaar is dit al geconstateerd omdat er iets aan de hand is. Tenminste dat maak ik uit je verhaal op.

Ik zou persoonlijk naar een (andere) kliniek gaan en eens gaan overleggen wat hun er van denken. Hem zo laten lopen lijkt mij ook geen oplossing.

Dan is natuurlijk nog de vraag wat wil je met je paard? De sport in? En wat dan als niet alles weg blijkt te kunnen worden gehaald? Tja dan klinkt het hard maar is er maar 1 oplossing! Dan wel verkopen voor iemand die niet de sport in wil dan wel uit zijn 'lijden' verlossen.

Maar eerst een second opinion!!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 14:48

Mijn paard heb ik dus 2 maanden geleden laten opereren aan een ocd in zijn achterknie..
Hij was niet kreupel iod, maar zijn knie vulde zich elke keer met vocht..

Op de kliniek waar de foto's zijn genomen werd mijn paardje gelijk afgeschreven. Ik heb deze foto's naar diverse klinieken gemaild, en ze gaven hem toch een kans van 60-80% op volledig herstel..
Ik heb em dus laten opereren bij een bekende van mij.
Nu gaat het eigenlijk hartstikke goed met mijn schatje..!!!

Hij staat sinds deze week weer op de wei, en het gaat byzonder goed met em..

kionana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 15:05

nee ermee doorlopen is zeker geen optie.
de bedoeling is om hem te opereren(volgende week), alleen heb ik nu wat minder positieve berichten van de DA gehad.
het lijkt mij logisch dat hij klachten blijft houden aan dat been, als er splinters blijven zitten.
Laatst bijgewerkt door kionana op 22-07-08 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 15:07

kionana schreef:
nee ermee doorlopen is zeker geen optie.
de bedoeling is om hem te opereren, alleen heb ik nu wat minder positieve berichten van de DA gehad.
het lijkt mij logisch dat hij klachten blijft houden aan dat been, als er splinters blijven zitten.

Ik zou bij verschillende DA gaan informeren wat hun er van denken. Kijk is het echt een onbegonnen zaak dan hoor je dat vlug genoeg! En dan is er dus maar 1 oplossing!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 16:02

Splinters kunnen ook ingekapseld raken na verloop van tijd, en dan heeft hij er geen last meer van..
Ligt er ook aan waar ze zitten, soms kan een operatie op een bepaalde plek meer problemen gaan geven dan ocd die ingekapseld is..

Als je foto's hebt, mail ze gewoon door naar verschillende klinieken.. en vraag hun prognose als er geopereerd wordt..

Zou je de foto's er eens op willen zetten? Ben benieuwd..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:57

Ik zou inderdaad contact opnemen met een paar klinieken waar veel ervaring is met dit soort operaties. Ze kunnen steeds meer, zeker als het gaat om OCD-operaties. Ik weet niet waar je woont, maar in Emmeloord is zeker veel ervaring met dit soort aandoeningen, Jan Greve doet het volgens mij ook veel.

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 07:22

mijn paard heeft ook ocd gehad, in erngstige mate. Hij had het in zijn kniegewricht, komend door een trauma van buitenaf.

De ocd bij hem was zo erg dat zijn knie er op de foto uitzag als een grintbak. De dierenarts gaf 50% kans op herstel aan. De operatie was noodzakelijk, want zijn kniegewricht was erg hoekig en er waren veel botsplinters. Ook zat er veel vocht rond zijn knie.

Ik heb hem in Emmeloord laten opereren. Door de ernst moest hij 2 keer onder het mes. Gelukkig is alles goed gekomen.

Ik raad je zeker een operatie aan. De splinters irriteren je paard alleen maar en herstel kan niet zonder dat deze wegehaald zijn.

Er gaat wel veel tijd en geld in de operaties en herstel zitten, maar dat is het zeker waard.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:00

Ik denk dat men alleen iets kan zeggen als we weten wat je met dit paard wil (qua doelen), of je daarbij evt. gaat voor alternatieven (zou je hem ook houden als ie voor recreatie blijft?) en wat een evt. operatie (evt. dus in meervoud) mag gaan kosten/hoe lang het mag duren. En dat is een vinklijstje wat je zelf ook kunt maken eigenlijk (confronterend soms ja)

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:40

Ik ken de TS. Zolang het maar eerlijk blijft tov het paard, zal ze hem houden.

Zijn er nog mensen met ervaringen dat er na de operatie dus splinters blijven zitten en of ze daar dan nog last van hebben? En moeten de overgebleven splinters dan eerst inkapselen voordat het paard weer mag bewegen? Ik weet dat er na de operatie 6 weken rust nodig is, maar dat de DA dat zei ging hij er vanuit dat alles weggehaald zou worden.

Ze woont in Den Helder, dus om naar Emmeloord bijv. te gaan is een stuk moeilijker qua vervoer.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:55

Een goeie arts zal de hinderende stukjes zowiezo verwijderen, anders kunnen ze net zo goed niet opereren..

Mochten er stukjes zijn die niet makkelijk te bereiken zijn, maar wel problemen kunnen gaan geven, zullen ze er toch uit moeten. Ze zullen daar in het gewricht afwegen nav wat ze tegen komen.
Op de foto zie je veel maar niet alles..
Alleen als de arts denkt dat het paard er geen hinder van zal krijgen laten ze ze zitten.
Wellicht zijn ze dan ingekapseld, of zitten ze op een plek wat absoluut geen kwaad kan zodat ze in kunnen kapselen..

Nogmaals, ik heb mijn paard wel laten opereren, en heb er echt nog geen moment spijt van!!
En al is het maar voor de recreatie, dan gaan we gewoon lekker buitenritjes doen..!!
Maar vooralsnog kan hij straks gewoon de sport in.. wel rekening houdende met het letsel wat hij daar heeft gehad..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 14:57

Zou je de foto's hier neer kunnen zetten, dan kunnen we onze mening erover geven.. is makkelijker dan via tekst en uitleg Clown

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:00

Bij deze DA krijg je de foto's niet mee.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 15:05

_Kimberley schreef:
Bij deze DA krijg je de foto's niet mee.

Das raar...
Ik heb er toen ook zelf om gevraagd, zowel bij de foto's vooraf bij kliniek 1 en achteraf bij kliniek 2..
Het is jouw paard, en jij hebt gewoon recht op die foto's..

Dan kan je ook verschillende klinieken om raad vragen.. en dan zal je zien dat het allemaal een stuk positiever is.. (mijn ervaring, en die van anderen) Haha!

Mijn paard kon wat die kliniek betreft linearecta naar de slacht..
Andere klinieken gaven 60-80% kans op volledig herstel!
Ik bedoel maar..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:30

Echt vreemd...gewoon even doorzeuren, ik ken meer dierenartsen die er moeilijk over doen. Argumenten zijn vaak dat zij ze voor jou bewaren enz. enz. Maar jij hebt er voor betaald en dus zijn het jouw foto's! En ik weet niet hoe modern ze zijn, maar bij ons sturen ze alles gewoon digitaal door naar andere dierenartsen, nooit een probleem.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:48

Kendra schreef:
Echt vreemd...gewoon even doorzeuren, ik ken meer dierenartsen die er moeilijk over doen. Argumenten zijn vaak dat zij ze voor jou bewaren enz. enz. Maar jij hebt er voor betaald en dus zijn het jouw foto's! En ik weet niet hoe modern ze zijn, maar bij ons sturen ze alles gewoon digitaal door naar andere dierenartsen, nooit een probleem.

Je kan ze ook nog vragen of ze ze digitaal naar jouw email sturen..
Maar idd.. het zijn jouw foto's!!!

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 18:55

Ze zijn wel naar een andere DA gestuurd hoor door hun. Ze zal ze ook vast wel krijgen, ze heeft ze alleen nu niet om ze erop te zetten.

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:39

Volgens mij denk je dat er vaak gezegd gaat worden om je paard te laten inslapen? Het is natuurlijk aan jou. Ofwel wil je voor het leven van je paard vechten en komen er kosten bij te kijken, ofwel ...
Het paardje van mijn vriendin heeft een spuit gehad tegen OCD en het werkt echt prima. Ik weet echter niet of hij splinters had. Anders zou ik zeker eens iemand die met acupuntuur werkt raadpegen. Ik weet dat ze zelfs botkanker glad kunnen maken... Misschien ook OCD dragelijk maken?

struiksma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:45

hey
wij hebben een fries en had ook ocd in zn rechter achterbeen en alles is weer goed hij loopt weer
in het 4 span en hij heeft er nooit wat mee
dus zal wel wat mee vallen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:56

kseniya schreef:
Volgens mij denk je dat er vaak gezegd gaat worden om je paard te laten inslapen? Het is natuurlijk aan jou. Ofwel wil je voor het leven van je paard vechten en komen er kosten bij te kijken, ofwel ...
Het paardje van mijn vriendin heeft een spuit gehad tegen OCD en het werkt echt prima. Ik weet echter niet of hij splinters had. Anders zou ik zeker eens iemand die met acupuntuur werkt raadpegen. Ik weet dat ze zelfs botkanker glad kunnen maken... Misschien ook OCD dragelijk maken?

OCD is altijd loszittend, al dan niet ingekapseld.
Anders is het (nog) een OC..

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:06

De behandeling kan bestaan uit:

rust en eventueel inspuiten met hyaluronzuur of

operatie van het gewricht met als doel het verwijderen van losse fragmenten en het afvlakken van kraakbeenbeschadigingen.

Niet in alle gevallen is operatie mogelijk omdat je soms niet bij de aangetaste plek of bij de losse fragmenten kunt komen. Dit is ook bepalend voor de kans op genezing. Bij waardevolle veulens kan het verstandig zijn op jonge leeftijd (bijvoorbeeld 1 jaar) de sprongen en de knieën te laten fotograferen om OCD vroegtijdig te ontdekken, voordat er veel geld in de ontwikkeling wordt gestoken .

(Een volledige röntgenkeuring heeft pas zin vanaf 3 jaar omdat dan pas de botstructuur, van bijvoorbeeld de hoefkatrol, zich definitief heeft ontwikkeld).

Weet iemand wat hyaluronzuur doet?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 13:10

_Kimberley schreef:
Ik ken de TS. Zolang het maar eerlijk blijft tov het paard, zal ze hem houden.

Zijn er nog mensen met ervaringen dat er na de operatie dus splinters blijven zitten en of ze daar dan nog last van hebben? En moeten de overgebleven splinters dan eerst inkapselen voordat het paard weer mag bewegen? Ik weet dat er na de operatie 6 weken rust nodig is, maar dat de DA dat zei ging hij er vanuit dat alles weggehaald zou worden.

Ze woont in Den Helder, dus om naar Emmeloord bijv. te gaan is een stuk moeilijker qua vervoer.

Toch zou ik er eens de tijd voor nemen en een second opion laten nemen. Vooral als deze DA de ervaring mist kan het verhaal nog wel eens anders lopen.

Je zou ook naar Nijkerk of Uithof kunnen gaan.

Idd wat zijn de kosten?.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:08

Mijn paard is dus én geopereerd, én ingespoten met Hyaluronzuur, en moet dit nog 1 x herhalen.

Hyaluronzuur zorgt er toch voor dat het kraakbeen goed gevoed wordt vanuit de synovia, voor beter herstel?? Of zit ik er nu helemaal naast?

Toegevoegd:
Citaat:
Hyaluronzuur is het hoofdbestanddeel van de synovia (gewrichtsvloeistof), en werkt als smeermiddel bij alle gewrichtsbewegingen. De viscositeit verandert onder invloed van de inwerkende mechanische krachten. Om precies te zijn neemt de viscositeit af naarmate de belasting zwaarder wordt. Ze is vloeibaar, maar door de hoogmoleculaire structuur viskeus genoeg om niet uit het gewricht weggeperst te worden. Op deze manier verricht het een stootkussenfunctie in het gewricht.
Laatst bijgewerkt door Casarell op 24-07-08 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:11

Om een goed oordeel te kunnen geven, moet je toch meer weten over bv de plek van de chipjes. Zeker in de kogel maakt dat wel heel veel uit. Of een paard er (meer) last van krijgt, weet je nooit.
Ik weet wel dat de kans dat ze er last van krijgen groter is als de belasting toeneemt. Wij hebben een jong springpaard met een (traumatisch) chipje op de kogel en die gaat er dus wel uit omdat het paard bestemd is voor de sport.

Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat er stukjes achter blijven, dus daar zou ik me niet al te druk over maken. In NL is dit voor sommige dierenartsen (helaas) bijna routinewerk, dus daar zou ik me niet te veel zorgen over maken.

PS Den Helder Emmeloord vind ik nog wel meevallen..anderhalf uur met de trailer en gegarandeerd filevrij, wat wil je nog meer?