Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

rosenna schreef:gewoon het voer houden wat je nu doet,
maar ga elke dag een uur rijden en bijf. op zondag niet,
4x in de week 45 minnuten is dan egt te wijnig,
probeer het maar eens
suc6 ermee
en ja geen kracht voer
tamary schreef:Ipv rijden kan je haar ook naast de fiets laten lopen, mits ze braaf is natuurlijk.
Verder gaat een lichaam van te weinig voedsel in spaarstand en wordt dan ook makkelijk dikker. Je moet dus proberen uit te rekenen of ze niet te weinig te eten krijgt nu.
skessa schreef:Geen brok meer geven. Alleen voor de vitamientjes kun je ook een Pavo Aura/Summefit koek geven. Die brok heeft ze verder niet nodig, ze krijgt energie genoeg binnen.
2 per dag 1 plak hooi vind ik best veel als ze de rest van de dag ook nog gras krijgt.
Vergis je niet in de hoeveel gras die ze binnenkrijgen, zelfs al is het gras kort! Eventueel kun je vragen of ze op een nog schralerder wei kan staan of een deel van de dag in de paddock.
Maar probeer eerst maar eens hoe ze het doet zonder de brok.

Oamaru schreef:Ik denk dat het beste is om haar 24/7 op de wei te gooien als dat kan. Dan loopt ze uit zichzelf meer, en hoef je haar ook geen hooi bij te voeren.
* Niet hele topic gelezen, negeer me maar als ik dubbele dingen zeg!

maar het is niet voor niks krachtvoer.. niet basisvoer
, paardje kan wel zonder
tenzij je merkt dat ze dan tekort komt natuurlijk! skessa schreef:even ter vergelijking:
ik heb een ijslander. Als die een rit van 1-1,5 uur maakt krijgt ze 0,5 kilo Pavo Liga. Als ze niet uit rijden gaat krijgt ze geen brok.
Verder staat ze 24/7 in een schrale wei.
Wanneer ik meer brok voer wordt ze gegarandeerd te dik.
In de winter doet ze het prima op 'sochtends en 'savonds 1 plak hooi en een vitaminekoek per dag.
Wat jij voert is dus nog best veel!

Klara16 schreef:Niet minder ruwvoer geven! Als een paard (en zeker de sobere rassen) niks meer heeft om te knabbelen krijgen ze snel koliek.
Je kan wel op zoek gaan naar stengeliger hooi met minder voedingsstoffen erin.
Overgaan van brok op summerfit koeken is ook een goede tip.
Succes!
romeorowan schreef:Ik vind haar er prachtig uitzien, ze heeft in ieder geval nog een taille. Verder weet ik dat als je met je fjord naar de keuring wil dat ze vlees willen zien en geen uitstekende ribben en ruggewervels. (We hebben zelf vroeger fjorden gehad.)
Ook weet ik dat het vreselijk frusterend is, je doet alles wat mogelijk is en toch vallen ze niet af. Ik denk dat je het wat beweging en voer prima doet.
Een paard (mens ook trouwens) gaat in de spaarstand als er te weinig gevoerd wordt. Dan gaan ze het weinige voedsel wat ze krijgen opslaan voor slechtere tijden.
Ik zou adviseren om goed naar de koolhydraten (suikers en zetmeel) te kijken. In dit geval geen wortels, appels, brood en granen enz. en kijk eens naar de procenten koolhydraten op de zak Pavo Liga. Voor een te dik paard moet dit eigenlijk onder de 10 procent blijven en dat lukt met de 'gewone' voeders niet.
Mijn paard (9 jaar veel te dik geweest) heeft erg goed gereageerd op magnesium. Op paardnatuurlijk wordt gesproken over een kuur van 6 tot 8 weken, als het dan niet werkt dan kun je er net zo goed mee stoppen. Misschien is dat nog een optie.
Onbelaste beweging, aan de fiets of aan de hand of als handpaard met een ander paard zou misschien ook hulp kunnen bieden.