hoe krijg ik die kilo's eraf bij ponylief?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

hoe krijg ik die kilo's eraf bij ponylief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 16:02

ik weet het even niet meer.

Ik heb een 4 jarige fjord die niet slank te krijgen is....

Ze is niet het luxe typ, en ook niet het oude typ, ertussenin.
Ze is sinds ik haar heb niet slank, ook niet vet, maar vol. ik zou er graag wat kilo's vanaf willen zien, maar het lukt me niet. Qua eten denk ik dat er niet veel meer vanaf moet, anders krijgt ze helemaal niks meer.

Ze krijgt het volgende: s'ochtends een kwart pavo liga(brok voor sobere rassen) en een klein plukje hooi, en ja wat is klein, lastig uitleggen, het komt van een grote baal, dus het is niet duidelijk te zeggen hoeveel het is, maarik denk zo ter grote van 1 plak uit een klein pak.

S'avonds krijgt ze dezelfde portie.
Overdag staan ze van 10-11 tot 18-19 op de wei, die vrij kaal is.
Ik rij 4x per week op haar, een 3 kwartier ongeveer, en best wel veel in draf en galop. Niet teveel geestelijke belasting, maar rondjes draven voor het spekbuikkie kan wel in mijn ogen.

Nu kan en wil ik niet meer met haar rijden, omdat ze dus nog maar 4 is. Kan ik nog minder hooi gaan voeren, of niet. Ik dacht altijd dat je niet teveel op ruwvoer moet beknibbelen, maar daar komt ze ook het meest van aan.
Ander hooi/ruwvoer voeren kan niet, want ze staat op een stal bij andere mensen. Hooi is trouwens goede kwaliteit van bemest land.

skessa

Re: hoe krijg ik die kilo's eraf bij ponylief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:07

Geen brok meer geven. Alleen voor de vitamientjes kun je ook een Pavo Aura/Summefit koek geven. Die brok heeft ze verder niet nodig, ze krijgt energie genoeg binnen.

2 per dag 1 plak hooi vind ik best veel als ze de rest van de dag ook nog gras krijgt.

Vergis je niet in de hoeveel gras die ze binnenkrijgen, zelfs al is het gras kort! Eventueel kun je vragen of ze op een nog schralerder wei kan staan of een deel van de dag in de paddock.

Maar probeer eerst maar eens hoe ze het doet zonder de brok.

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:10

inderdaad geen kracht voer je zecht het zelf al het is een sober ras en deze paardjes hebben niet veel nodig om te dik te worden
als je niet meer wilt rijden dan zou ik inderdaad geen kracht voer geven , maar alleen hooi. Wel hooi van goede kwaliteit dat is heel belangrijk.

rosenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:12

gewoon het voer houden wat je nu doet,
maar ga elke dag een uur rijden en bijf. op zondag niet,
4x in de week 45 minnuten is dan egt te wijnig,
probeer het maar eens

suc6 ermee Haha!

en ja geen kracht voer

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:18

Ipv rijden kan je haar ook naast de fiets laten lopen, mits ze braaf is natuurlijk.
Verder gaat een lichaam van te weinig voedsel in spaarstand en wordt dan ook makkelijk dikker. Je moet dus proberen uit te rekenen of ze niet te weinig te eten krijgt nu.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 16:20

rosenna schreef:
gewoon het voer houden wat je nu doet,
maar ga elke dag een uur rijden en bijf. op zondag niet,
4x in de week 45 minnuten is dan egt te wijnig,
probeer het maar eens

suc6 ermee Haha!

en ja geen kracht voer

op een 4 jarig paard ga ik niet elke dag rijden!

maar even over het krachtvoer, de liga is al een brok voor sobere rassen, en ik hebme laten vertellen dat het niet uit maakt of je nu de liga of de summerfit koek voert, zijn beide alleen vitaminen en mineralen.(of zit er dan in de liga net iets meer energie0.

En wat mij ook is verteld is dat een paard van brok niet dik wordt?(ik weet het niet...

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 16:22

tamary schreef:
Ipv rijden kan je haar ook naast de fiets laten lopen, mits ze braaf is natuurlijk.
Verder gaat een lichaam van te weinig voedsel in spaarstand en wordt dan ook makkelijk dikker. Je moet dus proberen uit te rekenen of ze niet te weinig te eten krijgt nu.

ja en hoe reken je dat uit Haha!

ik vindt dat ze niet te weinig krijgt, maar ook niet teveel eigelijk. Qua hooi is het klastig te omschrijven wat ze krijgt, omdat het niet van een klein pakje is, maar uit een grote baal. Het is dus niet een net plakje, maar een pluk uit die baal.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 16:24

skessa schreef:
Geen brok meer geven. Alleen voor de vitamientjes kun je ook een Pavo Aura/Summefit koek geven. Die brok heeft ze verder niet nodig, ze krijgt energie genoeg binnen.

2 per dag 1 plak hooi vind ik best veel als ze de rest van de dag ook nog gras krijgt.

Vergis je niet in de hoeveel gras die ze binnenkrijgen, zelfs al is het gras kort! Eventueel kun je vragen of ze op een nog schralerder wei kan staan of een deel van de dag in de paddock.

Maar probeer eerst maar eens hoe ze het doet zonder de brok.

ze heeft 2 maanden lang op de summerfit gestaan, een halve per dag, met bovengenoemd hooi, en daar werd ze ook niet dunner van, Nou weet ik dat dat ook niet in 1 week gebeurt, maar dan had ik toch wel verandering gezien?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 16:26

starjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:31

Van brok kan een pony wel degelijk te dik worden, en hoefbevangen raken door overmatig eiwit.
Ik vind de hoeveelheid hooi goed die je geeft als het kwalitatief maar goed hooi is.
Pony zoals Fjorden ,Haflinger, e.d zijn zeer sobere rassen . Je voert ze eerder dood dan dat je ze tekort doet

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:32

Is dat jouw pony op de foto's? Op die foto's kan ik nou niet echt zeggen dat ik 'm te dik vind. Hou er rekening mee dat het een Fjord is, die er al snel dik uitzien, vooral als je ze vergelijkt met het gemiddelde sportpaard. Ik heb het omgekeerde met mijn NRPS, die zou ik graag wat breder willen hebben, maar ik vergeet dat hij, vergeleken met mijn merrie, gewoon veel ranker gebouwd is en dus gewoon echt niet veel breder wordt.
Verder, als je toch gaat bezuinigen op het voer, bezuinig dan op de brokken inderdaad, een fjord heeft ze eigenlijk helemaal niet nodig. Hooi is zat, vooral als ze ook nog op de wei staan.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 17:11

ja dat is mijn pony op de foto's! ik weet ook wel dat een ford van zichzelf niet een slanke den is, maar ietsie te dik is ze wel hoor. Zoals ik al schreef, ze is niet moddervet, maar ook niet slank.

@starjo:de liga is al aangepast aan het sobere ras, dus aanzienlijk minder eiwit dan een 'normale'bork. Neemt niet weg dat je ze idd dood kan voeren!

Ze heeft rijk gevulde flanken, een kuiltje op de kont, en onder het zadel een vetrol voor het zadel/op de schouder.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 17:16

Ik denk dat het beste is om haar 24/7 op de wei te gooien als dat kan. Dan loopt ze uit zichzelf meer, en hoef je haar ook geen hooi bij te voeren. Lachen

* Niet hele topic gelezen, negeer me maar als ik dubbele dingen zeg!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 17:18

Oamaru schreef:
Ik denk dat het beste is om haar 24/7 op de wei te gooien als dat kan. Dan loopt ze uit zichzelf meer, en hoef je haar ook geen hooi bij te voeren. Lachen

* Niet hele topic gelezen, negeer me maar als ik dubbele dingen zeg!

ik denk dat dit niet goed is, ze staat nl de hele tijd te 'vreten'in de wei, ookal is het gras kort en weinig.
en bovendien wil de staleigenaar de paarden s'nschts binnen hebben, en als ik haar alleen buite laat, gilt ze de hele boel bij elkaar..

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:06

even ter vergelijking:
ik heb een ijslander. Als die een rit van 1-1,5 uur maakt krijgt ze 0,5 kilo Pavo Liga. Als ze niet uit rijden gaat krijgt ze geen brok.
Verder staat ze 24/7 in een schrale wei.
Wanneer ik meer brok voer wordt ze gegarandeerd te dik.

In de winter doet ze het prima op 'sochtends en 'savonds 1 plak hooi en een vitaminekoek per dag.

Wat jij voert is dus nog best veel!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:08

wat voor bodembedekker gebruik je? Sinds ik mijn shet op vlas heb staan ipv stro zijn de pondjes er af gevlogen!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:13

Heb 1 van de 3 foto's gezien (computer opend zooo langzaam.) maar die paar kilo'tjesgaat er wel af als ze ouder is denk ik eigelijk Knipoog

maar goed.. ehm wat bij mijn verzorgpony erg goed geholpen heeft is gewoon normale pluk hooi en halve emmer wortelen s'ochtend en s'avonds.

pas als je echt intensief wil trainen met haar kan je er dan krachtvoer bijgeven Lachen maar het is niet voor niks krachtvoer.. niet basisvoer Knipoog, paardje kan wel zonder Ja tenzij je merkt dat ze dan tekort komt natuurlijk!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 18:29

skessa schreef:
even ter vergelijking:
ik heb een ijslander. Als die een rit van 1-1,5 uur maakt krijgt ze 0,5 kilo Pavo Liga. Als ze niet uit rijden gaat krijgt ze geen brok.
Verder staat ze 24/7 in een schrale wei.
Wanneer ik meer brok voer wordt ze gegarandeerd te dik.

In de winter doet ze het prima op 'sochtends en 'savonds 1 plak hooi en een vitaminekoek per dag.

Wat jij voert is dus nog best veel!

ja als je het zo ziet wel ja. dan gaan we drastisch in brok naar beneden. Kan dus ook 2x eenhandje vol doen, en na het werken een kwartje extra?

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:45

Als de andere paarden op stal wel brok krijgen is het idd een goed idee om 2 keer per dag 1 handje te geven, dan krijgt je paardje toch ook wat, net als de anderen.
En na de rit een beloning van maximaal een halve schep.

x_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 08:48

Het kan ook aan haar bouw liggen maar ik zou haar gewoon op dieet zetten en elke dag voldoende beweging geven Hyper!

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:10

Niet minder ruwvoer geven! Als een paard (en zeker de sobere rassen) niks meer heeft om te knabbelen krijgen ze snel koliek.

Je kan wel op zoek gaan naar stengeliger hooi met minder voedingsstoffen erin.

Overgaan van brok op summerfit koeken is ook een goede tip.

Succes!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:26

wel weten dat summerfit koeken en biks aan mekaar geplakt worden met melasse en dat is rarara....suiker! Mss over gaan op een half schepje dieetmuesli ipv korrels te voederen? en eventueel ook enkel voer bijgeven als er gereden wordt. NIET gaan bezuinigen op ruwvoer, anders ga je spijsverteringsproblemen krijgen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 09:54

Ik vind haar er prachtig uitzien, ze heeft in ieder geval nog een taille. Verder weet ik dat als je met je fjord naar de keuring wil dat ze vlees willen zien en geen uitstekende ribben en ruggewervels. (We hebben zelf vroeger fjorden gehad.)
Ook weet ik dat het vreselijk frusterend is, je doet alles wat mogelijk is en toch vallen ze niet af. Ik denk dat je het wat beweging en voer prima doet.
Een paard (mens ook trouwens) gaat in de spaarstand als er te weinig gevoerd wordt. Dan gaan ze het weinige voedsel wat ze krijgen opslaan voor slechtere tijden.
Ik zou adviseren om goed naar de koolhydraten (suikers en zetmeel) te kijken. In dit geval geen wortels, appels, brood en granen enz. en kijk eens naar de procenten koolhydraten op de zak Pavo Liga. Voor een te dik paard moet dit eigenlijk onder de 10 procent blijven en dat lukt met de 'gewone' voeders niet.

Mijn paard (9 jaar veel te dik geweest) heeft erg goed gereageerd op magnesium. Op paardnatuurlijk wordt gesproken over een kuur van 6 tot 8 weken, als het dan niet werkt dan kun je er net zo goed mee stoppen. Misschien is dat nog een optie.

Onbelaste beweging, aan de fiets of aan de hand of als handpaard met een ander paard zou misschien ook hulp kunnen bieden.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 12:13

Klara16 schreef:
Niet minder ruwvoer geven! Als een paard (en zeker de sobere rassen) niks meer heeft om te knabbelen krijgen ze snel koliek.

Je kan wel op zoek gaan naar stengeliger hooi met minder voedingsstoffen erin.

Overgaan van brok op summerfit koeken is ook een goede tip.

Succes!

en dan de summerfit alleen in het weideseizoen, dus van voorjaar tot najaar, of hele jaar door?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 12:19

romeorowan schreef:
Ik vind haar er prachtig uitzien, ze heeft in ieder geval nog een taille. Verder weet ik dat als je met je fjord naar de keuring wil dat ze vlees willen zien en geen uitstekende ribben en ruggewervels. (We hebben zelf vroeger fjorden gehad.)
Ook weet ik dat het vreselijk frusterend is, je doet alles wat mogelijk is en toch vallen ze niet af. Ik denk dat je het wat beweging en voer prima doet.
Een paard (mens ook trouwens) gaat in de spaarstand als er te weinig gevoerd wordt. Dan gaan ze het weinige voedsel wat ze krijgen opslaan voor slechtere tijden.
Ik zou adviseren om goed naar de koolhydraten (suikers en zetmeel) te kijken. In dit geval geen wortels, appels, brood en granen enz. en kijk eens naar de procenten koolhydraten op de zak Pavo Liga. Voor een te dik paard moet dit eigenlijk onder de 10 procent blijven en dat lukt met de 'gewone' voeders niet.

Mijn paard (9 jaar veel te dik geweest) heeft erg goed gereageerd op magnesium. Op paardnatuurlijk wordt gesproken over een kuur van 6 tot 8 weken, als het dan niet werkt dan kun je er net zo goed mee stoppen. Misschien is dat nog een optie.

Onbelaste beweging, aan de fiets of aan de hand of als handpaard met een ander paard zou misschien ook hulp kunnen bieden.

ze moet ook zeker niet mager worden, dat de botten er it steken!

en qua onbelaste beweging, ik rij dus meestal 4 x per week. En dan zou ik haar de rest van de week gewoon lekker los kunnen gooien en los longeren? dat is toch ook vrij onbelast dan? niet op een cirkel,m aar gewoon lekkerlos in de rijbak.

heb even de samenstelling van de liga gekopieerd;

Samenstelling
Gerst
Luzerne
Sojaschillen
Tarwegries
Tarwe
Tarwezemelen
Rietmelasse
Lijnzaad
Vitaminen & Mineralen

Gewaarborgde gehaltes