Ik heb ruim 2 weken geleden een jaarling merrie gekocht, ben er superblij mee.
Toen ik d'r kocht is ze gekeurd middels een gezondheidsverklaring en goedgekeurd. Nu 2 weken later ging ik met d'r naar de DA
voor te laten chippen en vroeg aan de DA of ie nog ff t hart wilde beluisteren gewoon voor een second opinion, (en door een slechte ervaring uit verleden). Hij hoorde een duidelijke ruis bij t hart
Ik heb de vorige eigenaar hiervan op de hoogte gebracht en min of meer besloten om verdere onderzoeken te doen om t zeker te weten wat t is. Mocht ze idd nu een hartruis hebben wat dmv een echo bewezen zou moeten worden dan kan ik mn paardje terug brengen...Ik heb van mijn DA op papier staan wat hij gehoord heeft dus in principe kan ze terug. Nu ben ik al helemaal gehecht aan mn meissie en dat is t laatste wat ik wil. Ik heb haar wel gekocht om tzt recreatief en wedstrijden te gaan rijden.*Weet iemand of je iets aan een ruis kan doen om t hart sterker te krijgen bij zo'n jong dier?
*Is zoiets erfelijk, stel dat ik r hou en ooit een veulen mee wil fokken?
*Als ik een echo laat doen, voor wie zijn de kosten, (voor mijn gevoel 50/50, ik heb r gezond gekocht, of zie ik t te zw/w)?
*Zijn er mensen die een paard/pony met hartruis hebben en toch wedstrijden rijden?
* Kan een jaarling er overheen groeien??
Er zullen ongetwijfeld reacties komen van "terug brengen die knol" , maar dat is echt de aller laatste optie.
Ik wil eerst graag wat meer info over deze kwestie, en misschien zijn er wel andere mogelijkheden.
Ik hoor graag jullie reacties, tips, ervaringen, enz enz enz...