Paard hoest tijdens het rijden!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mek

Paard hoest tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 22:45

Moet ik me nou zorgen maken?

Het is gelukkig niet altijd zo! Ze doet het 3x dan is het over!

Is dit gewoon omdat er wat vast zit? ( dat zei ik gewoon altijd)
Meestal voor het echte werk ( bijv: in 't eerste rondje draven )

Ik geef me paard af en toe Foenegriek/ fenegriek ( stimuleert luchtwegen etc)

Alsvast bedankt! Pling

Lotje02

Re: Paard hoest tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:57

Mijn paard doet dat ook tijdens het eerste rondje draven. Volgens mijn instructice kan het geen kwaad omdat het na een paar keer hoesten over gaat.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:08

Ik heb me laten wijsmaken dat een paar keer hoesten in het begin en daarna briesen niet erg is Tong uitsteken
Ik hou echter niet van hoestende paarden. Laat voor de zekerheid de dierenarts even luisteren naar de longen. Bij mijn paard was het na een kuurtje over!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:11

Hm de mijne hoestte ook een tijdje. Weliswaar alleen met de galop en als ik net begon met rijden... Toch maar de dierenarts laten kijken en toen had hij bronchitis (het hooi&stro irriteerde zijn longen, en omdat hij daar al een tijdje mee rondliep, krijg hij dus bronchitis..) en moest hij aan de medicijnen.

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en gewoon even de DA laten komen, die kan het een en ander uitsluiten Lachen
Laatst bijgewerkt door Joonsel op 10-07-08 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:16

Krijgt je paard hooi? Dan kan het heel goed zijn dat het daarvan komt Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:17

hoesten is nooit goed,dus is er iets aan de hand.

meest voorkomende is wat last van slijm wat loskomt als de paarden gaan bewegen.
meestal word dat slijm veroorzaakt door stof in de stal of stof in het voer waar ze gevoelig op regaeren.

zou toch even de veearts gaan bellen voor een afspraak

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 10:54

_Skess_ schreef:
Krijgt je paard hooi? Dan kan het heel goed zijn dat het daarvan komt Knipoog

krijgt geen hooi, staat op 't land.
Misschien krijgt ze af en toe wat! een klein hapje als ik met der voorbij loop!

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 10:55

shera schreef:
Ik heb me laten wijsmaken dat een paar keer hoesten in het begin en daarna briesen niet erg is Tong uitsteken
Ik hou echter niet van hoestende paarden. Laat voor de zekerheid de dierenarts even luisteren naar de longen. Bij mijn paard was het na een kuurtje over!

ja, mijn paard briest daarna!
Mijn paard moet toch voor haar inentingen kan dat ook gelijk! Pling

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 10:56

Dank je wel allemaal.!

De dierenarst moet toch nog komen voor de jaarlijkse prik, dan mag hij dit ook gelijk onderzoeken!

bedankt!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:57

het kan zomaar stof allergie zijn hoor Lachen

wij hadden precies wat jij zegt met ons paard, nooit ziek. nooit ergens last van etc..
en ineens ging tie onder het rijden hoesten af en toe, wij : ach niets ergs, zal wel iets vast zitten,
Na een tijd werd het steeds erger, ook wel eens in de wei, dus maar naar de dierenarts,,
en ja hoor, stof allergie :p zal het dus maar goed in de gaten houden hoor Lachen kan natuurlijk ook gewoon een klein verkoudheidje zijn , hoef natuurlijk niets ergs te zijn,,

we kregen poedertjes. en het beste was om paard op land te laten, ook hooi moesten we nat maken.. etc.

als je zeker wil zijn ? gewoon da bellen Knipoog

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:00

Normaal gezien kan het geen kwaad, maar als je je zorgen maakt kan je mss toch het beste de dierenarts laten langskomen!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:07

mek schreef:
Dank je wel allemaal.!

De dierenarst moet toch nog komen voor de jaarlijkse prik, dan mag hij dit ook gelijk onderzoeken!

bedankt!

Ah goed zo, dat hij maar even goed luisterd naar de longen.
Een paard wat hoest is nooit goed.
Die van mij deed het eerst ook met aandraven, hij is geinhaleerd met etnische olieën en daarna was het gelukkig ook over.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:27

AaronYve schreef:
hij is geinhaleerd met etnische olieën

hihi, 'etnisch'... zeg maar 'zwarte' olie!!! ROFL

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:58

etherische oliën Knipoog

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:56

kan goed aan het land liggen hoor...
het is de laatste tijd zulk raar weer, mijn paard krijgt er ook last van, de ene keer omdat erg droog is dan krijgen ze tijdens het grazen ook veel stof binnen en andere keer als het benauwd is en erg vochtig, want dan is het weer te benauwd...

zou er niet gelijk van alles inproppen, de dierenarts geeft vaak ventipulmin maar dit is echt grote onzin zolang er niks ernstigs is, je bestrijdt alleen de gevolgen en niet de oorzaak dus komt het net zo hard weer terug en op een gegeven moment raken ze ook imuun voor dit medicijn als het te vaak wordt gegeven.

als er geen noodzaak aan de man is zou ik geen medicatie geven, hoogstens homeopatish wat goed kan helpen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:27

maximiliaan schreef:
kan goed aan het land liggen hoor...
het is de laatste tijd zulk raar weer, mijn paard krijgt er ook last van, de ene keer omdat erg droog is dan krijgen ze tijdens het grazen ook veel stof binnen en andere keer als het benauwd is en erg vochtig, want dan is het weer te benauwd...

zou er niet gelijk van alles inproppen, de dierenarts geeft vaak ventipulmin maar dit is echt grote onzin zolang er niks ernstigs is, je bestrijdt alleen de gevolgen en niet de oorzaak dus komt het net zo hard weer terug en op een gegeven moment raken ze ook imuun voor dit medicijn als het te vaak wordt gegeven.

als er geen noodzaak aan de man is zou ik geen medicatie geven, hoogstens homeopatish wat goed kan helpen.

Ben ik het helemaal mee eens hoor,dit medicijn is prima als je paard moeite heeft met ademen...maar voor een beetje hoesten... verslavende rommel en alleen in noodgevallen gebruiken.
Vaak is idd stof het probleem...als het droog en stoffig weer is dan houd het even op,op stal kun je het hooi eventueel even natmaken.Sommigen hebben ook een pollen allergie...misschien dat je met de zoekfunctie wat kunt vinden.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:20

De mijne heeft het ook, wij weten ook niet waar het aan ligt, als ik hem oppak en aandraaf dan begint het even, dan laat ik hem lange teugel (tot hij briest) en dan is het weer weg? Tong uitsteken

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:56

mijn paard hoest ook terwijl hij 24\7 opt land staat. heb laten kijken door veearts en die hoorde dat het met de longen niet helemaal soepel ging. heb toen 10 dagen ventipulmin gegeven en daarna leek het goed te gaan, maar nu gaat hij onder het rijden tog weer hoesten. en zo blijf je aan de gang....zucht

Blesje_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:00

Oud recept van vroeger; Haarlemmerolie Knipoog
Zijn pilletjes die je door zijn voer doet, is voor mensen maar gebruikte we vroeger ook altijd voor de paarden.
Helpt goed!
Bij mijn pony deden we altijd een stuk of 5 pillen door zijn voer heen Lachen
(Kun je miss. nog wel bij de drogist halen als het er nog is)

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:18

De mijn staat ook 24/7 buiten op de wei, en het is ook maar een paar keer en dan stopt het, doet het nu al lang. Moeder zegt dat het geen kwaad kan, maar in de winter gaan we hem geen droog hooi meer geven maar nat , voor de zekerheid Lachen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:25

rapido schreef:
mijn paard hoest ook terwijl hij 24\7 opt land staat. heb laten kijken door veearts en die hoorde dat het met de longen niet helemaal soepel ging. heb toen 10 dagen ventipulmin gegeven en daarna leek het goed te gaan, maar nu gaat hij onder het rijden tog weer hoesten. en zo blijf je aan de gang....zucht

Dat komt door dat spul ventipulmin, dat onderdrukt maar lost niks op Knipoog

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 21:01

De DA komt morgen langs, ook voor de jaarlijkse inentingen!
Mijn paard heeft trouwens gisteren niet gehoest onder het rijden! Voorderest merk ik niks aan der!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:49

Wanneer je paard een paar keer hoest aan het begin van het rijden dan is dat omdat de buikspieren aan het werk gezet gaan worden. Het is dus volledig onschuldig! Daarna volgt vaak een lekkere bries en huppa, je kunt aan het werk.

Wordt het hoesten anders of langduriger, dan moet je je wel zorgen maken. Het kuchje van het rijden komt ook niet vanuit zijn tenen, het is een gewoon droog kuchje.

Wanneer je echt het idee hebt dat het vanuit zijn tenen komt en hij er echt moeite mee heeft (tong er uit ed) dan moet je wel even de DA laten komen.

Maar het hoestje zoals de TS beschrijft, en de 2 posters daar direct onder, die zijn volledig onschuldig en komen dus voort uit het werk. Je zult ook merken dat het na een periode ineens weg is en soms ook weer voor een periode terugkomt. Heeft dus alles met de buikspieren te maken.

Gypsy_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:34

Ik hoor best vaak paarden aan het begin een paar keer hoesten. Kan niet veel kwaad. Gewoon even opletten of je paard niet steeds vaker gaat hoesten.

mek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 17:57

Hallo, vandaag kwam de DA langs,
heeft naar haar longen etc geluisterd en het is allemaal vlekkeloos!
Ik noemde het ook op van haar hoesten. Hij vertelde idd als de paard dan briest is er niks aan de hand, wel als het volgt met (veel) snot,( of al gesnotterd heeft)

!!