rolijzers

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissDonna

rolijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:10

Aangezien mijn paardje binnenkort rol ijzers krijgt ben ik toch wel erg benieuwd wie het op bokt nog meer onder de hoeven van zijn/haar paard heeft. En waarom precies?

En heeft iemand toevallig een foto? kan er wijnig over vinden op het net.

Gr madieke

mellamoshan

Re: rolijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:11

wat zijn rol ijzers...?

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:15

zijn dat niet de break-over ijzers?
zo ja,ik heb 1 paard gezien die vanwege artrose etc die ijzers had gekregen,ik vond haar er nou niet bepaald veel fijner mee lopen,ook het staan was wiebelig.
het schijnt wel dat een paard veel minder moe word met deze ijzers,vergelijkbaar met bergschoenen,je voet rolt makkelijker over de teen heen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 15:33

ik weet dat de teen wat korter word gemaakt, en of het ijzer word er andersom op gezet. of het is een speciaal ijzer dat weet ik niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 11:26

Is dat zoiets als rolschaatsen? Vork

Nee, ik heb er nooit van gehoord, maar kan me er wel wat bij voorstellen, lijkt me inderdaad een ijzer met korte teen, zodat de hoef makkelijker afrolt.
Heeft je smid dit aangeraden? En niet verder vertelt wat het precies is en waarvoor het dient?
Had je paard zoveel problemen met lopen ofzo? Of wil de smid het gewoon eens uitproberen op jouw 'test'paardje?

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:36

Zover ik weet is het een speciaal soort ijzer dat ervoor zorgt dat het been sneller over de toon rolt. (niks geen rolschaatsen ROFL )

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:38

Jolie staat op Breakover ijzers, voorheen op Eggbars. Breakovers zijn duidelijk ronder dan normale ijzers waardoor de hoef beter afgerold kan worden. Sindsdien is ze niet kreupel geweest en loopt ze beter, geen vaste verkrampte schouders meer etc Lachen

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 17:36

Dioxide schreef:
Sindsdien is ze niet kreupel geweest en loopt ze beter, geen vaste verkrampte schouders meer etc Lachen

dit is precies wat mijne ook heeft!
nou hopen dat het bij haar ook helpt!

De DA heeft het mij trouwens aangeraden Knipoog

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 17:39

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 17:47

MissDonna schreef:
Dioxide schreef:
Sindsdien is ze niet kreupel geweest en loopt ze beter, geen vaste verkrampte schouders meer etc Lachen

dit is precies wat mijne ook heeft!
nou hopen dat het bij haar ook helpt!

De DA heeft het mij trouwens aangeraden Knipoog

Aan Jolie zit een hele voorgeschiedenis van artrose, OCD, toontreder met de voorbenen, hoefbevangen, peesblessures Vork Door de toontrederstand staat ze dus met de hoeven naar binnen gewezen en draait de schouder dus onnatuurlijk weg waardoor alles vast gaat zitten.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 08:53

nou die van mij staat er nu net een half uur op. Vanavond ga ik heen om te 'rijden' dus ik ben benieuwd Lachen

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:39

@MissDonna. Hoe bevallen de nieuwe ijzers?
Mijn paard heeft ze vanmorgen ook gekregen op aanraden van de smid. Ino slijt zijn ijzers altijd heel erg aan de voorkant wat er volgens de smid op wijst dat hij moeite heeft met het afrollen van de voet. Ik ben heel beniewd van de week hoe het gaat.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:18

Mijn paard heeft ze ook en loopt duidelijk beter als met gewone ijzers. (Heeft cystesm in de straalbenen). Wel moeten ze er een week of twee aanwennen.

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:23

mijn paard heeft ze ook omdat hij frans staat aan de voorkant + hoefkatrol dus minder belastend voor hem.
hij struikeld al een stuk minder.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 05:36

nou ze loopt er zó goed op!!
Ben er echt heel blij mee!! Ja

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:56

MissDonna schreef:
nou ze loopt er zó goed op!!
Ben er echt heel blij mee!! Ja

Heb jij nu ijzers die alleen aan de voorkant afgerond zijn of is het hele ijzer aan de onderkant afgerond?

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 18:24

alleen de randjes dus neit de 'echte" break ijzers. Deze zijn rondom wat afgeslepen. Maar loopt er echt super mee!

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:49

Hier ook een fjord met breack-over ijzers...hand-made bij mn mannetje Bloos
wegens artrose loopt onze Nannette nu al jaren op deze ijzers en zonder kan ze echt niet lopen dat weet ik zeker...ook heel goed ervaringen hier dus!

We hebben zelf ijzers aangepast gemaakt omdat de standaard van aluminium zijn, deze slijten veel te snel omdat we steeds op de weg moesten stappen en haar wel gewoon voor de kar konden gebruiken later ook weer. Ze loopt er super op en de dressuur ging ook echt super! je zag niets van haar artrose meer.

Via Emmeloord zijn we op dit systeem gewezen toen, echt superblij dat zoiets bestaat.
We maken de ijzers van achterijzers en dan aan de binnenzijde een staande rand van staal erinlassen en dan ook nog widea punten erin zodat ze nog minder slijten.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:50

Je bedoelt dan zeker de Equilibrium van Mustad?
Dat is het broertje van het break over beslag van de gebroerders van Nassau.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:44

Mijn paard heeft vanmiddag ook ijzers gekregen die aan de voorkant ronder/meer omhoog lopen.
De hoefsmid heeft zowel in het ijzer als in de hoef meer opzet gemaakt, zodat de voet beter af kan rollen.
Mijn paard heeft van zichzelf al een vrij ronde/brede voet met korte teen, hij hoefde de teen dus niet heel veel korter te maken dan normaal, hij is wel iets korter.

Dennis schreef:
Je bedoelt dan zeker de Equilibrium van Mustad?
Dat is het broertje van het break over beslag van de gebroerders van Nassau.

Het schijnt dat die nagemaakt is van de break over...

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 22:25

Van mijn kant ook alleen maar goede ervaringen. Het waren voor mijn merrie echt 'sportschoenen'. Jammer dat we ze niet eerder ontdekt hadden, want zelfs na hoefbevangen en artrose liep ze de laatste maanden van haar leven op deze ijzers beter dan de jaren ervoor.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 10:14

Ik ben gisteren voor het eerst ook op de break over ijzers gewezen na overleg tussen DA en de smid. Ik heb een paard dat als gevolg van een ongeluk een misvormde hoef heeft linksvoor, waarbij ze een stukje hoefwand mist linksachteraan zeg maar. Nu draagt ze een ijzer wat links is ingekort en met een schuin balkje verbonden is met het andere uiteinde. Na 9 jaar begint nu toch het probleem. Overbelasting.. :'( Ze mist een stukje steun in haar hoef. Nu worden er fotos gemaakt en hopelijk weten we dan meer over de status. Fijn te lezen dat jullie al goede ervaringen met deze ijzers hebben.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:01

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 17:16

ALLeen heeft mijn hoefsmit dan ook de zijkanten rond geslepen.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:23

Mijn paard maait ook wat naar buiten met zijn hoeven en heeft in het verleden oa hierdoor knieblessures gehad. Hij staat al een tijd op dubbellips ijzers die iets naar achteren liggen zodat hij makkelijk af kan rollen. Sindsdien loopt hij mooi strak!