Paardje al 7 weken kreupel..

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

TiaraBungy

Paardje al 7 weken kreupel..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 13:13

Heey,

ik weet niet of het hier goed staat, maar ik moet m'n verhaal even kwijt..

Mijn paardje is al 7 weken kreupel, en ik baal echt stevig! Hij heeft de afgelopen jaren alleen maar in een slechte bak gelopen (als manegepony).. En toen ik hem kocht in april 2005 heb ik nog een tijdje dressuur gereden. In maart 2007 ben ik overgestapt op western..
Nu ging het in het begin allemaal supergoed! Hij vond het hartstikke leuk, wilde graag voor je werken en pikte alles snel op.. Langzaam opgebouwd Knipoog Toen ben ik verhuisd naar een andere stal. Daar hadden ze een hele harde bak.. (vraag me niet wat voor spul is..) Daar liep hij wel beter in als bij de oude stal, maar later begon hij ook weer slechter te lopen.. Van die periodes dat hij onregelmatig liep, en daarna weer goed!
Later ben ik verhuisd naar mijn huidige stal, in Den Haag.. Knipoog De eerste 2 à 3 weken liep hij super Knipoog Kon lekker verder met trainen, rustig opgebouwd.. Hij begon lekker te glijden, en de (beginselen van de) spins gingen ook supergoed!
Toen een periode weer rustig aangedaan, zodat hij het in zijn koppie kon verwerken en in zijn lichaam.. En langzaam begon hij onregelmatig te lopen, toch nog een paar keer eropgezeten (alleen stap & draf!)
Ik merkte ook dat hij niet meer wílde lopen.. Intussen liep hij al echt kreupel, en toen hebben we er na een week een veearts bijgehaald.. gekeken hoe hij liep, buigproeven gedaan, en er kwam uit dat hij linksvoor onregelmatig liep, alleen hij reageerde héél heftig op de buigproef Rechtsvoor!
Nou, dat zou wel kunnen kloppen, over dat rechtsvoor, want hij is daar geopereerd, en het kan zijn dat er veel littekenweefsel zit en dat dat een beetje ''trekt''.
Nou, pijnstillers meegekregen, om er toch weer even op te gaan zitten want het kan soms zijn dat ze even door de psychische grens heen moeten.. 's Avonds ga ik er op zitten, stap & draf ging goed, 1 rondje galop.. En ik maak m'n overgang vanuit galop naar draf, en hij loopt ineens (bijna) op 3 benen!! Ach gut
Nou, met pijnstillers ging het wel al wat beter daarna, maar zonder pijnstillers ging het niet echt.. Besloten om hem dan niet verder te rijden! Want het was alweer 1,5 week na het bezoekje van de DA.. In die tussentijd is hij zich ook meer gaan vervelen, en ik zie dat hij niet happy meer is.. Hierdoor voel ik mezelf erg schuldig.. Verdrietig

Intussen loopt hij nog niet echt goed, en het is al 7 weken aan de gang.. Dus hebben we besloten om foto's te laten maken.. Om zekerheid te krijgen.

Sorry voor het lange verhaal, moest het even kwijt.. Verdrietig

Zwetsloot

Re: Paardje al 7 weken kreupel..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:17

Misschien is het verstandig om eens een gedegen onderzoek te laten doen in een kliniek, met foto's en scans. Zodat je precies weet wat er aan de hand is. Met pijnstillers wordt het alleen maar erger omdat je paard dan door de blessure heen loopt en er dus alleen maar meer schade optreedt. Ik zou er dusnu zeker niet meer op gaan zitten en rust houden tot je meer weet.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 13:19

dat staat er ook in Knipoog dat ik foto's ga laten maken.
Ik ga er ook niet meer op zitten, alhoewel hij gister goed liep..
Ik geef hem ook geen pijnstillers meer

Bedankt voor je advies!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:20

Ik snap niet dat je op een paard rijd wat regelmatig op (bijna!!) 3 benen staat!!

Ik had er geen 7 weken op gaan zitten wachten voor ik naar de kliniek ging voor foto's.

Ik hoop dat het goed komt met je paardje, 7 weken is wel buitengewoon lang.

Mokkel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:20

Jeetje zeg dat is ook vervelend. Mn tante heeft ook zoiets gehad met dr paardje en is ermee naar de kliniek gegaan.
Daar is artrose ontdekt bij dr.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 13:23

Hij staat niet regelmatig op 3 benen! Dat was alleen die ene keer, en daarvoor liep hij nog redelijk goed, en die middag had ik hem pijnstillers gegeven..
Ik ga heus niet op een paard zitten wat op (bijna) 3 benen loopt!
Nee, ik vind 't ook dom dat ik al 7 weken zit te wachten, maar niet alle mensen kunnen binnen 2 dagen geld uit hun zak trekken..
Sowieso wilden we het toch nog even aankijken, omdat hij ''betere'' periodes had zegmaar..
Maar, ik snap je reactie, bedankt

edit: Mokkel_: Ja, idd is het vervelend.. Verdrietig Ik heb ook 't idee dat het iets met zijn gewrichten is ofzo.. Aangezien hij daarvoor ook al een paar keer struikelde.. Toen had ik er al een raar gevoel over..
Bedankt voor je reactie

2e edit: Ik had niet zelf besloten om te wachten, mijn ouders deden dat.. Je moest 's weten hoevaak ik ruzie heb gehad omdat ik 't zielig vond en dat ik zekerheid wilde!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:28

Ik zeg niet dat je het 2 dagen moet afwachten, maar 7 weken is in mijn ogen echt te lang!

Ik heb zelf eens 10 dagen afgewacht, daar voelde ik me al schuldig over. Ik zie dat het niet je eigen besluit was, maar dat van je ouders. Wat mij betreft lijkt het me dus raadzaam voor je ouders om de reacties hier eens te lezen en zich eventueel wat te verdiepen in paarden.

Een paard wat 7 weken kreupel loopt, is echt niet in orde namelijk.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 13:34

Denk je dat ik me niet schuldig voel?! Denk je dat ik niet heel wat heb afgejankt! Ik snap heus wel dat hij niet in orde is..! Als ik dit lees moet ik alweer bijna huilen, je weet half zo niet hoe schuldig ik me voel!! Hoeveel pijn het doet om hem zo te zien!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:37

Print het topic uit en leg het voor aan je ouders. In dit geval is het niet jouw schuld dat het dier er te lang mee loopt.

Mijn excuses dat ik zo hard over kom. Ach gut

Dierenleed is in mijn ogen nooit goed te praten, ook niet als het door onwetendheid komt.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 13:41

Tuurlijk is dierenleed niet goed te praten!
Maar onwetendheid is het denk ik niet, mijn moeder heeft best goed inzicht daarin.. Alleen hun denken altijd dat het wel goed komt, omdat het hiervoor ook altijd goed kwam..
We zijn allemaal gewoon erg bang om hem te verliezen (aangezien mijn moeder ook vaak rijd en helemaal gek van hem is)
We hebben al een keer een operatie moeten laten doen, en sindsdien zijn we erg bang dat er nog iets gebeurd..
Mijn moeder en stief-vader zien ook aan mij dat het me sloopt van binnen, en ik denk dat ze daarom nog hopen dat het goedkomt, en ze denken dat er nog een gezwel zit aan de binnenkant op zijn borst.. en dat hij weer geopereerd moet worden.. Dáar zijn ze bang voor denk ik..

Al neemt dit inderdaad niet weg dat we al eerder naar de kliniek hadden moeten gaan..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:50

Er worden in ieder geval binnenkort foto's gemaakt. Ik ga ook niet meteen bij de eerste de beste onregelmatigheid naar de DA hoor. Ik kijk het ook altijd eerst even af, vaak kunnen ze zich gewoon wat verstapt hebben oid. Dus ik begrijp best dat je ouders het even hebben willen aankijken. Knipoog

Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen. Kan misschien een peesprobleem zijn doordat je paardje veel in een zware bak heeft moeten werken of misschien HKO als je paardje vaker vaag onregelmatig liep in het verleden. Maar da's allemaal speculeren. Wanneer moet je foto's laten maken? Alleen dan heb je duidelijkheid. Ik hoop voor jou en je paardje dat het allemaal meevalt.
Waar is hij eerder aan geopereerd?

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 13:56

Nou, de DA is wel al 2 keer geweest.. en die zei ook dat ik foto's moest laten maken omdat het best lang duurde..

De bakken waren niet zwaar Knipoog De 1 (waar hij heel lang in heeft gelopen) was heuvelachtig.. :s Net de himalaya..
en de andere (waar hij maand of 5 in heeft gelopen) was heeeeeeel hard.. Het leek net beton!! Bloos!

Ik heb ook al gedacht aan HKO idd.. omdat hij af en toe ook struikelde enzo, en omdat hij op slechte ondergronden heeft gelopen..

M'n moeder gaat vandaag (zometeen) bellen, dan weten we wat meer over een datum en wat er allemaal gaat gebeuren.

Hij is geopereerd aan een goedaardig gezwel, op zijn borst. Was een heftige ingreep, daarna nog best veel problemen gehad met opengaan enzo en schoonmaken was een ramp!!
Alleen, hij had nog een bultje, maar die kon ze niet weghalen, omdat er anders teveel weefsel weg zou worden gehaald.. En dan zou 't niet meer mooi dicht kunnen groeien. En 't was al een hele woekering zegmaar..
Beetje onduidelijk verhaal.. sorry..

Maaaaaar.. opeens was dat bultje weg!! Bloos! Heel raar!! Hij had er ook nog een paar keer aan staan bijten enzo, en dan ging 't open en dan kwam er allemaal spul uit.. Echt heel raar.. Maar het was ineens weg!!
Maar het kan ook zijn dat 't naar binnen is geslagen en dat het nu ergens tegenaan drukt ofzo.. Of zit ik nou heel raar te denken?? Bloos
Laatst bijgewerkt door TiaraBungy op 08-07-08 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:56

Tiaar, ik denk dat je er toch eens over moet gaan nadenken wat dat westernrijden met hem doet. Als manegepony heeft hij namelijk nooit een pas kreupel gelopen (ik heb hem zien komen als 3 jarige). Inderdaad is de bak niet al te best, maar ook niet zo verschikkelijk slecht.
Als hij straks weer rad loopt zou je hem eigenlijk eens veel meer moeten oprichten, die achterhand eronder. Ik weet niet hoe ver je inmiddels gevordert ben, maar toen je nog bij ons stond liep hij ontzettend op de voorhand. Bun is maar een ielig pony'tje.

Het lijkt me niet dat de operatiewond er iets mee te maken heeft.

Dit is niet om je aan te vallen, maar denk er eens over na.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:01

Utixo schreef:
Tiaar, ik denk dat je er toch eens over moet gaan nadenken wat dat westernrijden met hem doet. Als manegepony heeft hij namelijk nooit een pas kreupel gelopen (ik heb hem zien komen als 3 jarige). Inderdaad is de bak niet al te best, maar ook niet zo verschikkelijk slecht.
Als hij straks weer rad loopt zou je hem eigenlijk eens veel meer moeten oprichten, die achterhand eronder. Ik weet niet hoe ver je inmiddels gevordert ben, maar toen je nog bij ons stond liep hij ontzettend op de voorhand. Bun is maar een ielig pony'tje.

Het lijkt me niet dat de operatiewond er iets mee te maken heeft.

Dit is niet om je aan te vallen, maar denk er eens over na.

''Dat westernrijden'' ging juist super! Hij liep nu veel beter, met zijn rug mooi bol en zijn achterhand eronder! Tuurlijk heb ik daarover nagedacht, en ik vond de bak wel slecht..

p.s. de bak op V....... was (als je er later tegenaan kijkt) nog slechter..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:06

MD-->BEH

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:09

Struikelen en kreupelen kunnen ook een teken zijn van artrose. Wat op zijn leeftijd nog niet eens gek is. Er zijn namelijk weinig paarden die geen artrose hebben, ze hebben er alleen niet allemaal last van.

En het kan natuurlijk zo maar zijn dat hij er nu wel last van krijgt door zware oefeningen en de slechte ondergrond.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:11

Ja, hij liep ook veel op z'n voorhand.. maar 't gaat (ging) nu sowieso veel beter.. en al had ze dat nou eerder gezegd ipv achteraf..

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:11

Hoe oud is je paardje? Of heb ik daar overheen gelezen? Bloos

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:12

jaar of 15.. en volgens mij had ik dat niet opgeschreven..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:18

Ik ben heel erg benieuwd wat eruit gaat komen. Aan de ene kant snap ik je ouders hun beredenering, een paard verstapt zich idd wel eens en niet elke kreupelheid is meteen een da. Aan de andere kant... een paard dat zó vaak kreupelt, struikelt ed, daar is iets mee aan de hand en dat kan van alles zijn.

Heeft je moeder al een afspraak staan voor een echo of scan of foto's?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:19

Staat in je profiel Knipoog

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:20

Breghje schreef:
Ik ben heel erg benieuwd wat eruit gaat komen. Aan de ene kant snap ik je ouders hun beredenering, een paard verstapt zich idd wel eens en niet elke kreupelheid is meteen een da. Aan de andere kant... een paard dat zó vaak kreupelt, struikelt ed, daar is iets mee aan de hand en dat kan van alles zijn.

Heeft je moeder al een afspraak staan voor een echo of scan of foto's?

Ieder paard kan zich verstappen en kreupelen. Maar om er vervolgens 7 weken mee te wachten is IMO te lang.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:21

Nee, mijn moeder gaat zo bellen..

Ik ben ook benieuwd, hoop dat het niet heel erg is..
Dank je wel voor je reactie

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:25

Wat ik me wel afvraag, heeft het paard in de tussentijd dat ie kreupelde ook lekker op de wei een weekje gestaan voor je weer ging rijden? En is er toen ook opgebouwd vanuit alleen stap en niet meteen ook met draf? Mijn paard had een peesblessure, en ik heb van de 2.5 jaar dat ik haar heb, er een dik jaar naast gelopen...... omdat ik dus niet wilde dat ze er een chronische blessure aan over zou houden, en ik niet op een kreupel paard ga zitten. Is geen aanval, alleen dit mis ik in je posts. De rust voor het paardje.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:28

Nee, hij heeft niet op de wei gestaan, ik woon in het Westland, en daar is niet veel land te bekennen. Maar, ja tussendoor heeft hij ook rustperiodes gehad Knipoog Ik ga ook niet op een kreupel paard zitten, toen alleen met die pijnstillers..

Ik ben nu ook hard op zoek naar een land.. Maar kan niet echt veel vinden in de buurt.. En anders is het ook met stal, en gaan ze maar 4 uurtjes per dag de wei op.. Heb liever dat hij gewoon dag en nacht buiten staat.. (als je het doet, moet je het wel goed doen Knipoog)