Lijd een paard er onder als baasje depresief is?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ja
58 (59%)
Nee
2 (2%)
Mischien
34 (34%)
Geen idee
4 (4%)

Totaal aantal stemmen: 98

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 07:07

Ik zit al een tijd met een vraag in me maag.
Ik ben zelf vaak depresief.
Of eigelijk altijd wel. (klink alleen zo lekker negatief)
Dagen dat ik me echt goed voel zijn bij me zeldzaam.
Het is me altijd al op gevallen dan mij pony hier op heel heftig op reageert.
Meestal hangt hij op die dagen echt de clown uit.
Dan doet hij echt alles om me aan het lachen te krijgen.
Nu sinds een 2 weken gaat hij dus in verzet.
Iets wat ik helemaal niet gewend ben van hem.
Ik moet er bij zetten dat ik mometeel helemaal vol zit met zinloze gedachtens.
Voel me schuldig over dingen waar ik me helemaal niet schuldig voor hoef te voel en dat soort dingen.
Sinds dit gedachtens erger zijn geworden is mijn pony dus gaan verzetten.
Hij weigert te lopen en dat soort dingen.
Waar door ik me zelf alleen nog rotter door ga voelen.
Hij heeft zelf een tijdje geweigert om te eten.
En dat is echt helemaal niets voor hem.

Ik heb het als eens over gehad met een enkeling.
Van de gene waar ik altijd les van krijg vertelde me dat haar paard dus ook weigert te eten op de dagen dat het slecht met haar gaat.
Een stal maatje denk zelf dat het niet nadelig is voor mijn pony. Maar zeker weten doet ze niet.

Maar ik vraag het me toch af.
Hoe denken jullie hier over?

KiWiKo

Re: Lijd een paard er onder als baasje depresief is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 07:08

ik heb misschien gestemd....... het ene paard is daar gevoeliger voor en zal meer reactie geven als het andere paard.

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:25

Paarden zijn gevoelige dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:28

Ja, ik denk van wel. Mijn paard iig wel. Ik zit de laatste tijd ook vaker dan normaal niet lekker in mijn vel. Op die dagen is mijn paard ook heel anders, zij is dan ook minder goed gestemd zowel met rijden als met andere dingen als wandelen of poetsen. Dus ik weet het wel zeker.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:33

Paarden zijn gevoelige dieren en ik denk dat het wel zeker invloed kan hebben. Jouw pony voelt waarschijnlijk dat het verergerd is bij je en kan het nu denk ik niet meer oplossen met de clown uit te hangen dus gaat hij het op een andere manier aangeven. Dikke kans dat het er zeker dus wel mee te maken heeft!
Misschien kun je het wel zó ver gaan doortrekken op jezelf dat je pony dus niet meer jouw enthousiasme voor hem voelt, zich wat onzeker bij je gaat voelen en daarom dus in de staak gaat. Misschien probeert hij er ook zelfs wel mee aan te geven dat het nu wellicht eens tijd gaat worden om aan jezelf en je depressiviteit te gaan werken. Je pony kan hier een grote steun in zijn maar tja, het is en blijft een ding dat je zelf moet gaan doen, hoe zwaar het ook is! Zou dus best kunnen dat hij het nu een beetje zat is en zijn grens aangeeft als het ware.

Ik wil benadrukken dat het allemaal theoretisch mogelijk is en IK er best in geloof maar ja het kan ook totaal met iets anders te maken hebben dat je pony in de staak gaat. Een lichamelijk ongemak? een niet goed meer passend zadel? Kan ook allemaal hoor en tja, kan best doordat jij in een roes leeft, dat je dat soort tekenen niet op tijd hebt gezien waardoor je pony nu aangeeft ergens ‘pijn’ te hebben…

Veel succes ermee in ieder geval! Met je pony en jezelf!

Doreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:35

Ik denk zeker dat er beinvloeding plaatsvindt, en dat is wederzijds. Maar als je paardje nu echt anders doet dan normaal, zou ik er ook een s aan denken dat het een andere oorzaak kan hebben, bijvoorbeeld iets fysieks wat hem niet lekker zit. Zoek het niet altijd zo bij jezelf (al is dat wel een kenmerk van mensen die een beetje depressieve aard hebben).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:39

Als ik iets geleerd heb in de afgelopen 30 jaar, is het wel dat paarden enorm kunnen aanvoelen.
Dus ja, ik denk dat een paard er onder kan leiden als zijn eigenaar mentale problemen heeft.
Natuurlijk is het ene paard gevoeliger als het andere, maar dan nog, ze hebben het allemaal in zich.
Dat vind ik zo mooi aan paarden en soms ook heel confronterend. Zolang je er maar iets mee doet, denk ik dan maar.... Lachen

Overigens kan het idd nooit kwaad om altijd te checken of er niet meer aan de hand is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:40

Toont je paard dat jij met jezelf in de knoop zit? Ja, de voorbeelden beschrijf je zelf al.
Lees de boeken van Linda Kohanov, die gaan over dit soort zaken.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:42

Ben zelf zwaar depressief geweest, de interactie met mijn paard was van dien aard, dat ik er helemaal niet meer wilde komen dus ik heb ja gestemd

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:43

Ik denk dat het per paard verschilt....
Mijn paard is hypersensibel en die voelt het feilloos aan. Alleen meestal is hij zelf dan ook van slag. Er zijn dagen dat ik dan besluit niet te rijden. Dan ga ik knuffelen en wandelen met hem.
2,5 jaar geleden ben ik burned out geraakt van mijn werk. Ik heb dit niet voelen aan komen maar wel aan mijn paard gemerkt....ik vond hem hyper, rillerig enz.
Maar goed het ene paard zal er gevoeliger voor zijn als het andere paard.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 11:43

Ik wil het gewoon heel zeker weten.
Dan weet ik of ik hulp moet in schakkelen of niet.

Ik zal het me zelf niet kunnen vergeven al mijn pony er straks ook aan onder door gaat.
Dat heeft hij gewoon niet verdient.

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:44

Je paard spiegelt jou en confronteert je dus met jezelf.
Als jij niet goed in je vel zit dan reageer je ook anders op de dingen om je heen.
Vaak reageer je sneller geïrriteerd, heb je minder geduld en dat merkt hij natuurlijk.
Hij confronteert jou ermee dat het ook wel even anders kan.
Wat ik je aanraadt is als je naar je paard toegaat om je dan onderweg al te focussen op je paard.
Als je er bent, maak dan eerst je hoofd leeg door bijv. eerst te mesten of pak voor mijn part een stoel en ga naar hem en/of de andere paarden zitten kijken.
Wat er maar nodig is om je hoofd leeg te maken.
Als je dan zover bent dan kan je je gaan concentreren op je paard en zal je zien dat jij je anders/beter/lekkerder voelt en je paard beter reageert op jou.
Succes!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:46

Ik weet het niet, misschien dat een gevoeliger paard er wel gevoeliger voor is als een ander?
Ik ben zelf ook een keer depressief geweest, maar ik merkte niet perse iets aan mijn pony. Maar ik weet wel dat je dat gevoel afgeeft, want met rijden ging het in die tijd voor geen meter bij ons. Is uiteindelijk helemaal goed gekomen, want mijn pony was echt mijn lichtpuntje...

Doreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:46

Linda Kohanov? Heb je ook een titel, Tamary?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:48

Een paard is erg gevoelig die van mij is ook heel erg,zondag wilde hij mijn dochter beschermen en wilde een ander paard weg jagen.Mijn dochter zat er helaas tussen en hij liep lomp over haar heen,zij helemaal in de stress.Dus ik zei snel hou de schijn op niet huilen,hij kwam naar haar toe en keek heel erg zielig.Er liep zelfs een traan uit zijn oog, terwijl zijn ogen daar voor droog waren.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:49

Rashja schreef:
Ik wil het gewoon heel zeker weten.
Dan weet ik of ik hulp moet in schakkelen of niet.

Ik zal het me zelf niet kunnen vergeven al mijn pony er straks ook aan onder door gaat.
Dat heeft hij gewoon niet verdient.

Als jij bijna alle dagen niet lekker in je vel zit zou ik zeker hulp gaan inschakelen!
Niet voor je pony maar voor jezelf! En dat je pony er dan ook beter van wordt,
is mooi mee genomen. Maar meid ga eerst eens goed aan jezelf denken!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:52

Doreas schreef:

Ik heb ''Ruiter Tussen Twee Werelden'' in de kast staan en ''De Tao van Equus'' van haar....
Prachtige boeken. Ja

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:54

Heb ook ja gestemd!

Paarden pikken veel op van ons en dus ook onze al dan niet negatieve stemmingen. Ik heb een tijdje geleden een reading laten doen met het paard, puur uit nieuwsgierigheid en alles kwam overeen met hoe ik en het paard in ons vel zaten. Zelfs klachten bij paarden kunnen voortkomen (geen idee of het in de boeken staat) uit bv. chronische hoofdpijn of rugpijn van de eigenaar van het dier. Ze schijnen dingen van ons over te nemen waardoor ze zelf ook in de knoop komen te zitten.
Ik weet wel van m'n huidige paard, dat als ik niet lekker in m'n vel zit, ik gelijk een corrigerende hap in m'n bips krijg....zijn manier om aan te geven dat hij "positieve" aandacht wil blijkbaar Tong uitsteken
We liggen dan echt veel minder op 1 lijn en dat merk ik al tijdens het poetsen aan hem.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:02

Ik merk het ook meteen aan mijn paard als ik slecht in mijn vel zit. Krijg meteen een spiegel voor gehouden.
Net als dat ik een dag heb met weinig energie. Nou, dan is die van mij ook niet zo actief. Clown
Andersom ook, gelukkig. Haha!

En toen mijn paard zo in de lappenmand zat begin dit jaar, was ik zo overbezorgd dat hij ook al mijn zorgen over nam. Hij keek heel anders uit zijn ogen die tijd, ook nadat hij inmiddels genezen was. Totdat iemand tegen me zei (was nog iemand van bokt ook!!): ''Kop op, Natas, wees weer trots op hem, geef hem weer het gevoel dat je weer geniet van hem'', wat ik meteen ging doen en prompt veranderde hij. Wat mij weer aanzette tot nog meer liefde en trots voor hem. Krijg het elke dag terug van hem, zo mooi.....

Ben ik in een ongeduldige bui, nou, reken maar, dat we dan niet meer zo lekker rijden, hoor, dan gaat alles fout. En ik ben niet zo'n ongeduldigerd dat ik gemeen ben, want daarvoor ben ik veel te gek op mijn paard, maar dan zit ik niet goed in mijn vel, ben snel boos op de mensen om me heen, de wereld om me heen, haha, en dan merk ik meteen aan Sam 'mens, doe normaal, hier heb ik geen zin in!!'
Schitterend. Haha!

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:05

Doreas schreef:

'De tao van equis' en ' Ruiter tussen twee werelden'.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:06

Die heb ik ook in de kast staan, moet er nog aan beginnen Haha!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:09

Mijn paardje heeft mij er helemaal door gekregen.
Zij was ontzettend lief en braaf en legde vaak haar hoofd in mijn nek.
(ik heb 1 jaar met een postnetale-depressie gelopen na de geboorte van mijn jongste dochter)

Nu ik weer beter ben is ze weer de dondersteen van vroeger. Clown

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:09

_Saida_ schreef:
Je paard spiegelt jou en confronteert je dus met jezelf.
Als jij niet goed in je vel zit dan reageer je ook anders op de dingen om je heen.
Vaak reageer je sneller geïrriteerd, heb je minder geduld en dat merkt hij natuurlijk.
Hij confronteert jou ermee dat het ook wel even anders kan.
Wat ik je aanraadt is als je naar je paard toegaat om je dan onderweg al te focussen op je paard.
Als je er bent, maak dan eerst je hoofd leeg door bijv. eerst te mesten of pak voor mijn part een stoel en ga naar hem en/of de andere paarden zitten kijken.
Wat er maar nodig is om je hoofd leeg te maken.
Als je dan zover bent dan kan je je gaan concentreren op je paard en zal je zien dat jij je anders/beter/lekkerder voelt en je paard beter reageert op jou.
Succes!

Met minder gedult en sneller geïrriteerd heb ik gelukkig niet zo last van en zeker niet in de buurt van mijn pony.
Ik ben alleen half afwezich om het maar zo te zegen.
Ik ben zo ie zo al geen leider voor mijn pony maar een maatje.
En ja ik weet het , dat je eigelijk een maatje en leider moet zijn.
Maar ik vind het verder zo best.
Hij doet precies wat ik vraag.
Ik hoef eigelijk nooit kwaat te worden.
Het staken doet hij ook alleen als er iemand in de buurt is waar ik mee kan praten.
Net of hij dan zo iets heeft van gooit het nu maar eens even alles er uit.
Heb ik dat gedaan dan loopt hij weer zonder moeite aan.
Heel raar is dat.
Met de clown uit halen ook daar kan ik nooit kwaat om worden.
Moet er altijd weer om lagen.
Dan gaat hij met me jas er van door dan gaat hij midden op de weg zitten of weet ik wat.
Heerlijk vind ik dat altijd.
Maar voel me onder tussen ook schuldig tegen over hem.

Over dat hoofd leg maken.
Ja dat maakt helemaal niets uit wat ik doe ik blijf er over piekeren.
Zelf in me slaap blijf ik door malen.
Ik ga soms echt een uur lang in de wei zitten of borstelen maar dat help allemaal niet.
Vroeger ging ik altijd de duinen in maar ja die zijn bij deze stal niet.
Ik loop nu heel vaak door de polder.
Medicheinen werken ook niet echt.
Heb ook begleidig maar niets lijkt echt te werken.
Ik moet echt eens aan me zelf gaan werken maar heb echt geen idee hoe.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:14

Ik zal eerlijk zeggen, ik heb borderline en juist mijn paard helpt mij enorm met mijn wisselende buien, mijn woede jegens de wereld, mijn ongeduld en overgevoeligheid voor prikkels, mijn grenzen bewaken, enzovoort. Hij is echt mijn leermeester in mijn eigen mentale ellende Knipoog .

Mijn stalbazin zei laatst 'jij hebt zo'n engelengeduld met paarden', maar zij weet niet dat ik een borderliner ben en dat mijn naasten weten hoe gecompliceerd mijn buien kunnen zijn. Clown
Mijn paard helpt mij enorm met deze stoornis, meer dan sommige mensen ooit zullen en kunnen beseffen.
In ruil daarvoor geef ik hem een fijn paardenleven en alle liefde, zorg en aandacht en ik voel dat we elkaar dankbaar zijn voor alles wat we elkaar geven....

Gaat misschien diep, maar zo ervaar ik het echt. Lovers

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:16

Bij sommige paarden kun je ook prima alleen een maatje zijn, hoor. Knipoog
Elk paard is anders namelijk. Het hangt ook van bv. de leeftijd af soms. Met mijn jonkie (hij is inmiddels 4 jaar) moest ik ook echt leren een leider te zijn, toen kwam daarbij de hechte vriendschap en ik vermoed dat als hij wat ouder en wat ervarener is, wij ook kunnen voldoen met voornamelijk de vriendschap. Dat denk ik echt...... Ja