Jaarling met wormeninfectie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MilouNigel

Jaarling met wormeninfectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 08:47

Mijn paardje heeft een tijdje geleden wormen gehad. Het waren er flink wat, van die grote witte wormen. We hebben hem toen meteen ontwormt en op advies van de hoefsmid na 6 weken nog eens ontwormt.
Maar nou heeft hij nog steeds wormen. Er komt een koffiemelk-kleurige afscheiding uit de anus en er ik heb weer een worm weggehaald bij zijn anus. (weliswaar dood maar weer een worm). Vandaag bel ik met de DA om eens te kijken wat er aan gedaan kan worden want hij is mager en wil niet echt groeien. (allemaal tekenen dat hij nog steeds die wormen heeft).

Nu is mijn vraag aan jullie of iemand dit herkent? En wat hebben jullie er mee gedaan?

Groetjes Milou

ElCid

Re: Jaarling met wormeninfectie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 08:53

Dan lijkt het me een goed idee om een bloedtest te laten doen en hem daarmee helemaal te laten checken. Er kan nog meer aan de hand zijn, want zijn weerstand heeft nu natuurlijk ook een flinke douw gehad.
Bedenk je dat de darmen beschadigd kunnen zijn en dat kost veel tijd om te herstellen.
Bepaalde wormen kunnen in de bloedbaan terecht komen, dus ik zou hem helemaal binnenste buiten laten keren en misschien ( in overleg met de DA) ook eens denken aan een antibiotaca kuur, goede kans dat er infecties zijn opgetreden.
Ik heb het zelf gelukkig nog nooit meegemaakt.

Sterkte ermee.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:06

Dit is waarschijnlijk een ernstige spoelworm infectie. Met wat heb je hem ontwormd? Ik zou opteren voor panacur (fenbendazole) of horseminth (pyrantel) aan DUBBELE dosis).

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:09

Inderdaad. Want was er voor ivermectine geen resistentie bij spoelwormen?? (weet niet zeker)

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:49

ik weet dat tegenwoordig veel geadviseerd word om met equest te ontwormen. nu en dan na 2 weken nogmaals.

maar overleg met de dierenarts in dit geval omdat het een ernstige besmetting betreft.
rgote kans dat er ook bloedarmoede is,dus bloedonderzoek is zeker goed

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 16:24

Bedankt allemaal voor de reacties, ik heb vandaag de DA gebeld en die bellen me nog terug vandaag. Ik zal hem zeker het bloedonderzoek voorleggen, want ik maak me flinke zorgen als ik dat hier zo hoor. Ik laat jullie straks nog wat weten over mijn belletje met de DA.

froukjeschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:22

je moet ff te DA bellen want veulens zijn imum voor ivermectine. en de DA heeft een nieuw wormenmiddel speciaal voor veulens. wij hebben het ook gehad bij een veulen en moesten toen met spoed naar utrecht, (terwijl we altijd goed ontwormen) het is een wit groene doosje met appeltjes erop ik ben ff de naam vergeten. maar je DA weet waarschijnlijk wel waar ik het over heb,

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:47

Ben wel benieuwd naar de naam daarvan, froukjeschot Lachen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:11

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:19

froukjeschot schreef:
je moet ff te DA bellen want veulens zijn imum voor ivermectine. en de DA heeft een nieuw wormenmiddel speciaal voor veulens. wij hebben het ook gehad bij een veulen en moesten toen met spoed naar utrecht, (terwijl we altijd goed ontwormen) het is een wit groene doosje met appeltjes erop ik ben ff de naam vergeten. maar je DA weet waarschijnlijk wel waar ik het over heb,

Dat is dus panacur, zoals ik reeds had gezegd. En veulens zijn helemaal niet immuun voor ivermectine. Ze hebben wel vooral last van spoelwormen (die lange witte), die resistent zijn voor ivermectine. Panacur is fenbendazole, waarvoor nog een goede gevoeligheid is bij spoelwormen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:19

Je kunt ook mestonderzoek doen (voor de volgende keer dan) en dan krijg je heel secuur ontwormadvies en uitslag van de eierentelling en welke wormen je paard heeft.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:22

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:28

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:32

Ja da's waar, lekkere groene appeltjes Clown. En ze eten het nog graag ook (echt waar Ja)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:36

Heb al geschreven dat het hier waarschijnlijk over panacur gaat, MET uitleg! Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:37

Jawel, maar het ging hier even om de post van froukjeschots Knipoog

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 12:50

heel erg bedankt weer, de DA heeft gezegt dat ik moet ontwormen met eraquell maar daar zit dus ook ivermectine... een week naar die kuur moet ik idd mest naar de praktijk brengen voor onderzoek.. maar is het dan niet beter om met de wormkuur te ontwormen die jullie hier beschrijven??

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 12:52

Heb je al eens met fenbendazole/pyrantel ontwormd? En met Moxidexine?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 12:53

nee nog niet.. welke kuur adviseer je me??

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:23

Panacur! Nogmaals, is fenbendazole. Geef hem eens een kuur daarvan. Opletten trouwens met moxidectine, mogen ze maar vanaf een jaar ouderdom hebben. Maar geef hem eens panacur.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:58

Moxidectine mag bij warmbloedveulens vanaf 4 maanden leeftijd!

Bij veulens/jonge paarden raad ik je Pyrantel aan. Bijvoorbeeld Equiworm P. Dan met 10 dagen zou je de Panacur kunnen nemen. (of andersom) en als er dan nog wormen afkomen weer met 10 dagen een Pyrantel. Komen er geen wormen meer dan met een maand nog een keer ontwormen en dan overgaan op een normaal wormschema. Eventueel via bloedtest controleren. mestonderzoek is niet zeker genoeg. Goed de mest weghalen op de weides en stal en ook de andere paarden goed ontwormen.

Verder kan ik je aanraden wat te geven om het immuunsysteem te sterken en wat voor de darmflora.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 14:06

Ik zou ook Pyrantel geven. Volgens een recent onderzoek wat wij op school bij parasitologie te lezen hebben gekregen zijn spoelwormen daar momenteel het gevoeligst aan. Equest (moxidexine) is uiteindelijk ook wel fijn vanwege het effect op de jeugdige wormpjes onder ons Lachen.

Equest mag trouwens inderdaad vanaf 4 maanden, en niet pas vanaf een jaar.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 10:51

Het gaat om een haflingerjaarling..
De DA zei dat ik over 3 weken moet ontwormen met eraquell en een week daarna met mest naar de praktijk komen. Raden jullie aan om even goed om een bloedonderzoek te vragen? Ik denk dat ik dat wel ga doen (al is het maar voor mijn gevoel).
Hier wordt aangeraden om equest of equiworm p tegen geven. Maar welke werkt, volgens jullie ervaringen, beter? Hij heeft dus grote witte (slierten) wormen. Volgens mij spoelwormen? Wat werkt het beste tegen dit type worm?? Heel erg bedankt alvast voor de reacties en de adviezen.

ellepelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 11:11

equest,onze veulens hadden ze ook,zijn daarmee behandeld en nu zijn ze schoon.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-08 11:13

heel erg bedankt dan ga ik die meteen halen....