Paard valt flauw?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

Paard valt flauw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 06:44

hallo,

Bij mij op stal staat een paard die altijd wondjes heeft aan haar voorknieën en voorkogels. Er zit ook een soort piephak op, alleen dan dus aan de voorkant. Nou wist de eigenaar niet waar dit vandaan kwam, nergens in de stal scherpe randjes of andere dingen waaraan ze zich open zou kunnen halen. Ook matten in de stal gelegt zodat ze niet op de stenen ligt als ze het zaagsel aan de kant duwt.
Maar nou hoorde ik de eigenaar van de stal tegen de eigenaar van het paard zeggen dat ze vanochtend had gezien dat het paard zeg maar in stort en dan op z'n knieën valt. Ze hadden het erover dat ze in slaap viel..??? Maar naar mijn idee vallen paarden niet zomaar in slaap. Toen was ik mijn eigen paard aan het poetsen en zij stond met haar paard in de poetsplaats naast me hem op te zadelen. En ineens laat het paard zijn hoofd zakken en zakt daarna door zijn benen heen, hij kon zich nog net optijd redden en viel dus niet op de grond, maar dat scheelde niet veel.. En daarna had ie moeite om zijn balans terug te vinden. Nou stond de eigenaar er zelf bij, ze keek een beetje geschrokken, maar zei dat haar paard gewoon in slaap viel.
Het lijkt mij verstandig om me er niet mee te bemoeien tegenover haar, sommige mensen kunnen daar namelijk niet tegen, en ik weet niet hoe zij daarop reageert, maar ik vroeg me af wat jullie hiervan denken? Mijn vader is huisarts en die zei dat het wel met het neurosysteem te maken zou kunnen hebben...

groetjes!

ellepel

Re: Paard valt flauw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 07:51

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:27

Ook paarden kunnen last hebben van neurologische afwijkingen waardoor ze plots in slaap kunnen vallen. Laat een DA het paard onderzoeken om te kijken wat eraan gedaan kan worden.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 15:44

ja, zoals ik al zei, het is niet mijn paard en ik ken de eigenaresse ook niet goed, dus ik ga er voorlopig maar niet over beginnen

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:16

Latisha schreef:
ja, zoals ik al zei, het is niet mijn paard en ik ken de eigenaresse ook niet goed, dus ik ga er voorlopig maar niet over beginnen

Ik zou het juist wel melden. Niet zozeer om je ermee te bemoeien, maar om informatie door te geven. Als je het omdraait en het was jouw paard, zou je het dan niet graag willen weten?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 21:19

he lien!
Ik zeg maar niets..... en zoek wel een ander topic

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 21:19

@ garny95: hoezo zeg je niks?
De eigenaresse weet het wel, ze was er zelf bij toen het gebeurde.. maar ze deed er verder niks mee.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:33

Zo een paard hebben we op de manege ook gehad. Deze raakte weg, als je hem aan het optuigen was. Heel raar en zijn benen zaten ook onder we wonden. Het is moeilijk te vinden, wat de oorzaak is.

sjappe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:37

Misschien is het wel een vorm van epileptie.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:40

Ik denk dat de eigenaar er toch verstandig aan doet de dierenarts te bellen. Blijkbaar wordt het ook erger, want nu zien jullie het ook al gebeuren.
Grote kans dat het neurologisch is, maar dit is ook echt gevaarlijk, zowel voor het paard als de mensen eromheen.

Succes met advizeren Knipoog

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 13:45

Ik denk dat het wel verstandig om het tegen haar te zeggen.
Als ze boos word jammer dan, maar denk dat je op zo'n moment even om het paard moet denken.

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-08 14:23

ja, als er een aanleiding voor is. Bijvoorbeeld als ik het nog een keer zie dan zal ik het erover hebben met dr.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:15

Jessie_J schreef:

Paarden doen eigenlijk niet aan epilepsie, is echt meeeeer dan zeldzaam.

Narcolepsie (zomaar in slaap vallen) komt relatief vaak voor bij paarden. De wondjes op de benen en de dikke knie zijn daar ook een sterke aanwijzing voor, want die paarden zakken eerst door hun voorbenen en vaak worden ze op dat moment weer wakker, maar soms zakken ze door en 'vallen' ze dus rusitg om. Narcolepsie is totaal niet gevaarlijk voor een paard, of zijn ruiter, want tijdens het rijden komt het niet voor, vanwege een verhoogde activiteit van de sympaticus (zeg maar het deel van het zenuwstelsel wat actief is tijdens arbeid of andere vorm van actie)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 13:20

Lijkt me wel gevaarlijk als het dier vast staat zonder dat er iemand bij is. Kan zich zo ophangen en voordat je het weet breekt er iets... Of op jou vallen.. Een paard dat zich bewust is van zijn bewegingen is heel wat anders dan een slap paard van 600 kilo.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:55

RianneH schreef:
Lijkt me wel gevaarlijk als het dier vast staat zonder dat er iemand bij is. Kan zich zo ophangen en voordat je het weet breekt er iets... Of op jou vallen.. Een paard dat zich bewust is van zijn bewegingen is heel wat anders dan een slap paard van 600 kilo.

Het paard wordt 99 van de 100 keer wakker voor het de grond raakt, dus op het moment van door de voorbenen zakken, en anders snel daarna.

maaikee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 10:59

aii apart. daar heb ik nog nooit van gehoord. ik denk dat je voor de zekerheid de dierenarts moet waarschuwen en dat er beter niet op gereden kan worden. mocht dat nog wel gedaan worden. stel dat ze valt onder het rijden.
het lijkt me iets met de hersenen en niet in slaap vallen aangezien paarden dat meestal staand doen..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:18

Is dat toevallig een hele magere vosmerrie?

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:21

Mackie schreef:
Jessie_J schreef:

Paarden doen eigenlijk niet aan epilepsie, is echt meeeeer dan zeldzaam.

Narcolepsie (zomaar in slaap vallen) komt relatief vaak voor bij paarden. De wondjes op de benen en de dikke knie zijn daar ook een sterke aanwijzing voor, want die paarden zakken eerst door hun voorbenen en vaak worden ze op dat moment weer wakker, maar soms zakken ze door en 'vallen' ze dus rusitg om. Narcolepsie is totaal niet gevaarlijk voor een paard, of zijn ruiter, want tijdens het rijden komt het niet voor, vanwege een verhoogde activiteit van de sympaticus (zeg maar het deel van het zenuwstelsel wat actief is tijdens arbeid of andere vorm van actie)

Paard van m'n nicht had het wel. Heeft ze ook in laten slapen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:31

Ons paard is ook een keer flauwgevallen. Hij schrok zo erg dat hij het even niet aankon. DA zei dat het kon, maar heel weinig voorkomt.

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:34

Paard van m'n opa viel ook een x opeens neer. Na 10 sec ofzo kwam ze weer bij en stond op... Verder nooit meer wat gehad.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:35

jeetje! ik zou er toch maar even mee langs de DA gaan...

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:25

Ik ben eigenlijk nog steeds benieuwd of we hetzelfde paard toevallig op het oog hebben.
Dus: gaat het in jouw geval om een magere E vosmerrie?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 09:47

Vervelend om dit te horen zeg!
Mijn vorige paard die had hier ook last van, uit het niks kon hij zo zijn ogen sluiten en neervallen. Hij moest op pensioen vanwege zijn atrose maar hij trapte altijd om niks zijn stal in elkaar en dit werd alleen maar erger.
Waarschijnlijk was dit zenuwpijn aangezien na zijn dood is vastgesteld dat er een tumor achter zijn oog zat.
Informeer de eigenaresse dus even dat ze ernaar moet laten kijken, kan ook wat onschuldigs zijn maar toch.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:38

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 14:42

Het kan ook een fout zijn in het sta-mechanisme die de knieen op slot moet zetten tijdens de rust fase. Paarden die bol staan in de knieen of slappe pezen hebben (zoals ex renpaarden) kunnen zichzelf soms moeilijk staande houden. Ik weet er een die hetzelfde heeft en zichzelf zo'n beetje aan de kaak over de deur heen hangt om niet op de grond te vallen. Ziet er heel eng en naar uit.