Hoefscheur vanaf de kroonrand?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Veloz

Hoefscheur vanaf de kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 22:48

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van een hoefscheur vanaf de kroonrand vertikaal naar beneden, ongeveer 3 a 4 cm... En dan ook horizontaal op de kroonrand scheuren... een soort "T". Nagelbijten / Gniffelen Iemand hier ervaringen mee??? Een vriendin van mij haar paardje heeft dit (ze is geen bokker..), is niet kreupel verder en word momenteel behandeld met CTC spray en de scheur is uitgehold en een horzontale snee ingevijld (tegen het verder scheuren) Scheur lijkt vrij diep te zitten. Ben benieuwd! Ja Graag ervaringen...

borderjay

Re: Hoefscheur vanaf de kroonrand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:00

Ik vraag me af of je mijn ervaring wel wil horen Bloos

Onze haflinger had mega slechte hoefjes(voor) toen we haar kochten,met verticale scheuren(diep) ik dacht: kom,ik gooi er een paar centen tegen aan,en vraag de hoefsmid van de kliniek haar te behandelen.Die freesde de scheuren uit zodat ze niet door scheurde....nou had ik dat maar nooit laten doen,want een week later zat de scheur vanaf het uiteinde tot in de kroonrand...kreupel Verdrietig
Na veel gedoe en kreupele periodes een plaatje er op gezet(voorkant hoef)met schroefjes,die schroefjes lagen er om de paar dagen uit,en dus nog -tig keer terug geweest om nieuwe schroefjes in te zetten....de laatste keer leek het goed te gaan,ik voerde de hele winter op aanraden van mijn DA Kerabol,en jippie,het zat vanaf de kroonrand 2 cm dicht! De hoefsmid doet haar nieuwe ijzers onder en haalt het plaatje eraf...2 weken en ze is weer stok kreupel,wederom door gescheurd tot in de kroonrand! Vandaag beslag met silliconen en rubber plaatje er onder gezet,en ze is zo kreupel en heeft zoveel pijn dat ze aan de metacam zit Verdrietig
Dit verhaal loopt van oktober 2007 tot nu....ik ben inmiddels een stuk armer Knipoog
Dus denk er heel goed over hoe en door wie je het laat behandelen,ik heb vreselijk spijt dat ik het toen uit heb laten frezen,ik wilde het allerbeste voor mn pony,maar heb alleen maar ellende tot nu toe...
Dus mocht er hier iemand zijn die dé oplossing heeft voor zulke scheuren,ik hoor ze ook graag!

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 12:42

Oh jee, dat is inderdaad erg vervelend zeg! Ach gut Maar uit jou verhaal te lezen moet je het eigenlijk niet uit laten vrezen door de dierenarts. Het paard loopt verder niet kreupel op de scheur, maar kan het überhaupt dicht groeien zonder er iets aan te doen?

Ik hoor graag nog meer ervaringen...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:03

uit laten frezen en of een plaatje er tegenaan schroeven is nou net datgene wat het alleen maar nóg erger maakt

beter is om de hoefwand vrij van druk te houden en de hoefgroei te stimuleren (veel bewegingsvrijheid en regelmatig bekappen), dan groeien scheuren en kloven vanzelf uit zonder dat ze nog verder scheuren.

Met frezen maak je de hoefwand alleen maar nóg zwakker. Met een plaatje erin schroeven verzwak je de hoefwand op de plaatsen van de schroeven en komt er ook een ongelijke spanning op de hoefwand te staan.

een scheur die gescheurd is groeit niet meer dicht. Je moet zorgen dat ie niet verder inscheurt en dan moet de scheur gewoon eruitgroeien.

Als je eigen nagel gescheurd is heeft het ook geen zin om die te spalken.

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:04

Mijn merrie heeft ook zoiets gehad tijdens de dracht. Begon met een verticaal scheurtje boven de kroonrand, en toen dat in de hoef groeide kwam er een verticale scheur onder. Voor de foto's van begin tot scheurvrije hoeven: Hoeven

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 09:06

www.hoofcare.nl

daar staan verschillende hoef problemen en hoe te laten oplossen.

borderjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 10:44

MiekeB schreef:
Mijn merrie heeft ook zoiets gehad tijdens de dracht. Begon met een verticaal scheurtje boven de kroonrand, en toen dat in de hoef groeide kwam er een verticale scheur onder. Voor de foto's van begin tot scheurvrije hoeven: Hoeven

Oei,die is ook heftig!
Maar het aparte bij jullie paarden vind ik dat de scheur boven aan begint in de kroonrand?

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 18:35

MiekeB schreef:

Zo dat is ook niet mis! Bloos Maar je beschrijft niet echt wat er allemaal aan gedaan is, behalve het ijzer anders om de druk eraf te halen... Het is vanzelf vanaf de kroonrand weer aangegroeid? Ook al begint de scheur daar? Geen plaatjes e.d.? Het ziet er precies zo uit. Alleen niet zo'n lange scheur.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 18:42

Citaat:
Als je eigen nagel gescheurd is heeft het ook geen zin om die te spalken.

Dit is natuurlijk niet te vergelijken!!
Een nagel draagt geen gewicht, of loop jij wel op je nagels?
Op tijd bekappen is zowiezo noodzaak, liever te vroeg dan te laat (bij alle paarden, ook met gezonde voeten).. maar soms wil het ook helpen om ook te frezen, uiteraard wel icm de druk van de wand af halen!

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:15

Mijn vriend zijn hengst(quarter) heeft ook een scheur in zijn rechtervoorpoot, maar die ligt meer naar de zijkant toe.
-De ene hoefsmid vijlde vanboven een horizontale streep om de druk van de scheur af te halen en kapte een heel stuk van zijn hoef weg zodat hij aan de zijkant niet meer kon steunen op zen hoef. Hij zei ook dat hoefijzers niet zouden helpen.
-Omdat hij nog mankte hebben we er dan een andere hoefsmid bijgehaald, die zei dan ook dat we een horizontale streep moesten vijlen bovenaan de scheur om de druk weg te nemen, maar hij zei dat hoefijzers dan weer wel goed waren. Maar hij heeft wel hoefijzers met een 'V' in het midden geplaatst. (waarom snap ik niet goed)
Nu met die hoefijzers mankt hij niet, maar als hij ze verliest mankt hij harder dan in het begin.

Dus wat nu juist heb beste effect heeft...?
Iemand nog reacties? Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:21

Sja hoefijzers bellemmeren de groei en maken juist de wand nog gevoeliger voor scheuren, dus lynnm ik vrees dat in jouw geval het ijzer een lapmiddel is, de pijn is even weg maar de schade kan groter worden.

Mijn schimmel heeft ook een dergelijke scheur gehad.
Moet er ergens nog foto's van hebben. Ze had iets op de wei uitgevreten, en had over een lengte van 4 a 5 cm de kroonrand gescheurd, en vanuit daar ook een stuk naar beneden ...

Het was ontstoken dus ik heb de eerste weken elke dag in de soda gezeten met dr pootje.

Ondertussen kreeg ze dagelijks bruin bier van me, bruin bier is goed voor de souplesse van de hoeven, en dat is erg belangrijk bij een dergelijke scheur.
De smid komt regelmatig bekappen en zelf vijl ik de voeten ook eens per week bij.

Door veel beweging, veel schoonhouden en invetten na het schoonmaken, icm bier en evt biotine doe je er alles aan om de hoef te laten groeien en soepel te houden.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:32

Mijn paard is ook verwaarloosd geweest. Hierdoor is ze dus ook ik schat +/- 2 jaar niet naar de smid geweest. Ze had dus hoeven gespleten in tweeën zo groot als zwemvliezen. Gelukkig zijn haar hoeven, nu na ruim anderhalf jaar weer mooi rond, maar die verdomde scheuren zitten er nog steeds in! Ik heb in de loop der tijd ook verschillende smeden gehad, van natuurlijk tot modern whatever.. Maar de meeste smeden hadden het toch wel over de druk weghalen. Nu, bij de zoveelste smid lijkt er een beetje schot in te zitten en gaat ze (maximaal!!) om de zes weken naar de hoefsmid. Haar scheuren zitten alleen niet tot de kroonrand, daar heb ik nog een beetje geluk mee! Jammer genoeg is haar hoef aan de binnenkant wel lichtelijk weggevroten.
Kreupelen doet ze gelukkig niet!

Edit; Ik zal er binnenkort eens foto's van maken

Missysop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:39

MiekeB schreef:

Ohhhh wat een erge foto's!
Ik weet niet precies wat je eraan moet doen maar het lijkt mij niet dat zoiets vanzelf dichtgroeit..
Veel succes ermee Ach gut

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:41

Sasje, heeft jouw paard geen schimmel in de hoeven dan?

Wij hebben een 2-jarige met dit probleem.
Mijn smid had de tip er honing in te smeren, daar kan het schijnbaar niet tegen ...
geen idee, maar wel het proberen waard gezien honing geen drol kost

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:47

@ Crossmonster, ja een schimmel of bacterie, whatever! Honing? Hmm, ik zal het eens aan mijn smid vragen of ik dit kan doen. En inderdaad, honing kost geen drol en volgens mij kan het ook niet echt schadelijk zijn voor het paard haha! Zand en dergelijke blijft dan wel plakken Cool

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:48

crossmonster schreef:
Sasje, heeft jouw paard geen schimmel in de hoeven dan?

Wij hebben een 2-jarige met dit probleem.
Mijn smid had de tip er honing in te smeren, daar kan het schijnbaar niet tegen ...
geen idee, maar wel het proberen waard gezien honing geen drol kost

Honing zit antibiotica in, daarom is het ook goed voor mensen die ziek zijn...
dus heeft een desinfecterend effect...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:50

Ah vandaar piewie.

Helaas eet ik het niet meer zo vaak na het bericht dat er ook jacobskruid stuifmeel in kan zitten Nagelbijten / Gniffelen

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 08:58

crossmonster schreef:
Ah vandaar piewie.

Helaas eet ik het niet meer zo vaak na het bericht dat er ook jacobskruid stuifmeel in kan zitten Nagelbijten / Gniffelen

Bloos als het slecht zou zijn, zouden ze het wel uit de handel halen. Ik lus helemaal geen honing, maar als ik verkouden ben, verplicht ik mezelf Haha! 2dagen later ben ik er dan weer bovenop..

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 09:04

Veloz schreef:
Zo dat is ook niet mis! Bloos Maar je beschrijft niet echt wat er allemaal aan gedaan is, behalve het ijzer anders om de druk eraf te halen... Het is vanzelf vanaf de kroonrand weer aangegroeid? Ook al begint de scheur daar? Geen plaatjes e.d.? Het ziet er precies zo uit. Alleen niet zo'n lange scheur.

Inderdaad, behalve goed bijhouden en Huf-Vital (supplement voor hoeven) voeren niks aan gedaan, geen plaatjes erop, niet uitfresen.
Ze dachten eerst dat het een traumatische hoornwandscheur was, die er nooit vanzelf uit zou groeien als hij niet weggesneden werd tot op het leven, zodat er weer gezonde hoef terug kon groeien. Maar mijn hoefsmid en ik dachten dat het met de dracht te maken had, omdat Sugar ook zo'n hoeven had toen ik haar kocht, ook in beide voorhoeven, en toen had ze ook net een veulen gehad. Die scheuren zijn toen ook gewoon uit de hoeven gegroeid. Destijds dachten we dat de scheuren het gevolg waren van slechte (zeg maar geen) hoefverzorging, maar toen Sugar 6 weken drachtig was begon het weer...

Het klinkt nu net alsof ik helemaal niks gedaan heb om haar zo snel mogelijk beter te krijgen, dat is niet zo. Er zij veeartsen van 4 verschillende klinieken bij geweest, een osteopaat, 2 homeopaten, mij hoefsmid heeft advies gevraagd aan andere hoefsmeden, en het hele verhaal is met weefselmonsters opgestuurd naar een duitse universiteit die bezig was met een onderzoek over hoefproblemen.
Niemand kon een oorzaak vinden. Wel kende 1 veearts ook een merrie die hetzelfde probleem had tijdens de dracht, alleen dan niet zo erg. Ook de osteopaat en de homeopaten dachten dat het met de dracht te maken kon hebben. De rest van de veeartsen en hoefsmeden zei dat dat onmogelijk was, en de scheur nooit vanzelf dicht zou groeien als die niet uitgesneden werd. Ik heb heel vaak vreselijk getwijfeld over wat ik moest doen, en wie ik moest geloven, maar gelukkig heb ik een super hoefsmid, die helemaal overtuigd was dat we het juiste deden. Ik ben blij dat ik naar hem geluisterd heb Ja

Of het werkelijk met de dracht te maken had zal ik nooit zeker weten, en ik ga het ook niet uitproberen! Sugar krijgt gewoon nooit meer een baby!

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 18:23

De meeste mensen zeggen ook gewoon laten zitten en de hoeven soepel houden... De scheur is echt vertikaal naar beneden en op de kroonrand ook horizontaal, een soort kruisje dus... Ben bang dat we straks gewoon in de hoef kunnen kijken (als ie doorscheurt...) Maar er is dus kans dat het er gewoon uitgroeid?? Ja Ook al begint de scheur in de kroonrand. (waar de hoef dus begint met groeien???) Soepel houden is de enige oplossing, behalve het uitvrezen? Over uitvrezen heb ik nare verhalen gehoord, dat het dan alleen maar erger word Bloos
Hier een foto wat ik precies bedoel:

Afbeelding

He witte lijn is de scheur, vrij diep... met wat kleine scheurtjes er om heen
De rode lijn is waar een sneetje is gevijld, zodat het niet verder kan scheuren, maar ook daar loopt een klein scheurtje sinds kort.
Het blauwe gedeelte is ingevijld...

De foto is een willekeurig plaatje van google, maar dan snappen jullie wel precies hoe het zit.

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:30

Geen idee of het er zo uit kan groeien, dat zal aan de oorzaak liggen.
Ik denk dat een goede hoefsmid bij zo'n scheur heel belangrijk is, ik neem aan dat je vriendin die heeft. Als ze zijn mening niet vertrouwd gewoon een second opinion vragen bij een ander.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 09:39

MiekeB schreef:
Veloz schreef:

Inderdaad, behalve goed bijhouden en Huf-Vital (supplement voor hoeven) voeren niks aan gedaan, geen plaatjes erop, niet uitfresen.
Ze dachten eerst dat het een traumatische hoornwandscheur was, die er nooit vanzelf uit zou groeien als hij niet weggesneden werd tot op het leven, zodat er weer gezonde hoef terug kon groeien. Maar mijn hoefsmid en ik dachten dat het met de dracht te maken had, omdat Sugar ook zo'n hoeven had toen ik haar kocht, ook in beide voorhoeven, en toen had ze ook net een veulen gehad. Die scheuren zijn toen ook gewoon uit de hoeven gegroeid. Destijds dachten we dat de scheuren het gevolg waren van slechte (zeg maar geen) hoefverzorging, maar toen Sugar 6 weken drachtig was begon het weer...

Het klinkt nu net alsof ik helemaal niks gedaan heb om haar zo snel mogelijk beter te krijgen, dat is niet zo. Er zij veeartsen van 4 verschillende klinieken bij geweest, een osteopaat, 2 homeopaten, mij hoefsmid heeft advies gevraagd aan andere hoefsmeden, en het hele verhaal is met weefselmonsters opgestuurd naar een duitse universiteit die bezig was met een onderzoek over hoefproblemen.
Niemand kon een oorzaak vinden. Wel kende 1 veearts ook een merrie die hetzelfde probleem had tijdens de dracht, alleen dan niet zo erg. Ook de osteopaat en de homeopaten dachten dat het met de dracht te maken kon hebben. De rest van de veeartsen en hoefsmeden zei dat dat onmogelijk was, en de scheur nooit vanzelf dicht zou groeien als die niet uitgesneden werd. Ik heb heel vaak vreselijk getwijfeld over wat ik moest doen, en wie ik moest geloven, maar gelukkig heb ik een super hoefsmid, die helemaal overtuigd was dat we het juiste deden. Ik ben blij dat ik naar hem geluisterd heb Ja

Of het werkelijk met de dracht te maken had zal ik nooit zeker weten, en ik ga het ook niet uitproberen! Sugar krijgt gewoon nooit meer een baby!

jeetje zeg, ff je verhaal gevolgd....heftig hoor, ik hoop niet dat ik ooit zoiets ga meemaken met mijn paard!

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 21:13

De scheur moet eruit groeien, wij mensen grijpen veel te snel in en verpesten de natuurlijke genezing van de hoef. In de natuur komt dit ook goed. Een hoef splijt niet zomaar in tweeen.

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:57

Onzin, in de natuur was mijn paard nu dood!

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 17:29

die van mij heeft ook 2 scheurtjes verticaal over allebei haar voorhoeven. ik heb er pas foto's van gemaakt
linkerhoef
Afbeelding

rechterhoef
Afbeelding

moet ik me zorgen maken? het komt niet vanuit de kroonrand en over 2 weken moet de hoefsmid weer langs komen. (komt elke 8 weken) en kan ik hier nog gewoon mee blijven rijden? ze loopt niet kreupel.