Veloz schreef:Zo dat is ook niet mis!

Maar je beschrijft niet echt wat er allemaal aan gedaan is, behalve het ijzer anders om de druk eraf te halen... Het is vanzelf vanaf de kroonrand weer aangegroeid? Ook al begint de scheur daar? Geen plaatjes e.d.? Het ziet er precies zo uit. Alleen niet zo'n lange scheur.
Inderdaad, behalve goed bijhouden en Huf-Vital (supplement voor hoeven) voeren niks aan gedaan, geen plaatjes erop, niet uitfresen.
Ze dachten eerst dat het een traumatische hoornwandscheur was, die er nooit vanzelf uit zou groeien als hij niet weggesneden werd tot op het leven, zodat er weer gezonde hoef terug kon groeien. Maar mijn hoefsmid en ik dachten dat het met de dracht te maken had, omdat Sugar ook zo'n hoeven had toen ik haar kocht, ook in beide voorhoeven, en toen had ze ook net een veulen gehad. Die scheuren zijn toen ook gewoon uit de hoeven gegroeid. Destijds dachten we dat de scheuren het gevolg waren van slechte (zeg maar geen) hoefverzorging, maar toen Sugar 6 weken drachtig was begon het weer...
Het klinkt nu net alsof ik helemaal niks gedaan heb om haar zo snel mogelijk beter te krijgen, dat is niet zo. Er zij veeartsen van 4 verschillende klinieken bij geweest, een osteopaat, 2 homeopaten, mij hoefsmid heeft advies gevraagd aan andere hoefsmeden, en het hele verhaal is met weefselmonsters opgestuurd naar een duitse universiteit die bezig was met een onderzoek over hoefproblemen.
Niemand kon een oorzaak vinden. Wel kende 1 veearts ook een merrie die hetzelfde probleem had tijdens de dracht, alleen dan niet zo erg. Ook de osteopaat en de homeopaten dachten dat het met de dracht te maken kon hebben. De rest van de veeartsen en hoefsmeden zei dat dat onmogelijk was, en de scheur nooit vanzelf dicht zou groeien als die niet uitgesneden werd. Ik heb heel vaak vreselijk getwijfeld over wat ik moest doen, en wie ik moest geloven, maar gelukkig heb ik een super hoefsmid, die helemaal overtuigd was dat we het juiste deden. Ik ben blij dat ik naar hem geluisterd heb
Of het werkelijk met de dracht te maken had zal ik nooit zeker weten, en ik ga het ook niet uitproberen! Sugar krijgt gewoon nooit meer een baby!