Afgestorven staart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Afgestorven staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 22:39

Hallo allemaal,

Hierbij mijn "verhaal" over een van onze paarden hier.

Gerina is een nu 20 jarige KWPN merrie. Werd voor de fokkerij gebruikt, maar is nu met pensioen.

Vorig jaar nadat Gerina was geinsemineerd was er een heel stuk van haar huis op de staartwortel los gegeraakt, ik kon het er zo afhalen.
Ik dacht dat ze ergens tussen had gezeten, maar onze "knecht" (ze helpt met de koeien) vertelde me dat het veulen dat gedaan had.
Ik was zelf aan het werk op het moment dat Gerina werd geïnsemineerd en weet dus niet precies wat er is gebeurd. Maar zelf denk ik dat haar staart tussen het deurtje van onze opvoelbox is gekomen.

Een hele tijd ging het verder wel behoorlijk goed met dr staart. Al kwam er wel langzaam een "rare" bult onder aan heer staartwortel, en groeide haar staart haren niet meer.

2,5 Maand geleden heeft de DA er nog even naar gekeken, omdat er opgedroogd pus boven zat, en het leek alsof het onderste deel los zat.
Zijn conclusie was dat het er vanzelf wel afzou vallen, en hij wou er niet te veel aan doen.
Het enige wat ik kon doen is de staart af en toe wassen met betadine zeep.

Zo ook vandaag. Het is hier behoorlijk warm, en er zaten steeds vliegen bij haar staart, dus ik dacht, ik ga d'r staart even wassen.
Zo gezegt zo gedaan. Vervolgens ben ik Gerina samen met Iris (Fantabulouss) die hier op vakantie is, gaan poetsen.
Op een gegeven moment zei iris; "iel, ik zie een larv"
Ik dacht dat die wel bij Gerina vandaan moest komen, en toen ik naar die bult bij d'r staartwortel keek, zag ik nog een larv zitten.
Ik heb vervolgens de DA gebeld, en die is vanavond langs geweest.

Hij heeft eerst de staart bekeken, en vond het beter te proberen die bult er af te halen.
Hij is er dus aan gaan draaien, wat mogenlijk was omdat het al wat los zat, en het onderste deel was al groot en deels afgestorven.
Op een gegeven moment werd het best wel vies, en hoorde je het bot kraken Misselijk
Het is de DA gelukt het er af te halen, en er zat gelijk daarboven nog een stuk huid op de staartwortel los, die heeft hij ook weg gehaald, omdat het toch zou afsterven, en hij bang was dat het verder naar boven zou trekken.

Het viel mij reuze mee hoe erg het bloedde.
Nu staat ze met dr staart in het verband, en moet ik het elke dag schoonmaken, en opnieuw verbinden.
Ook krijgt ze nu acht dagen lang antibiotica.

De DA was erg te spreken over Gerina haar gedrag. Aangezien ze het allemaal liet gebeuren met alleen een praam om.
Hij zei dat een ander paard hem zo wat dood getrapt zou hebben. Gestoord

Nu is het hopen dat het zo goed gaat, anders moet ze naar de kliniek, en moet de staart geamputeerd worden onder gehele narcose.
Maar ja, zoals jullie in het begin al konden lezen is ze ook de jongste niet meer, en is het maar de vraag of zo'n narcose wel goed is voor d'r. En of ze die zal overleven.

Duimen jullie met mij mee (en vooral met Gerina) dat het zo goed gaat, en ze niet naar de kliniek hoeft? Ach gut

Groetjes Jessy en Iris.......

RianneH

Re: Afgestorven staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:42

Ik duim met je mee! Zit je niet echt mee met de paardjes dit jaar zeg..

Klinkt als een fikse ontsteking in haar staart. Zal behoorlijk pijn hebben gedaan.
Succes!

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 22:43

ik duim zeker voor je mee Knipoog
heb je er geen foto van ben wel benieuwd hoe het eruit ziet Bloos sorry voor de nieuwschierigheid hoor.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 22:57

Die foto gaan we morgen maken. Vonden we een beetje raar, om de DA te laten wachten zodat wij een foto konden maken Knipoog

@ Rianne; Dank je, wil de laatste tijd idd niet erg.

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:04

pff meis, hoop dat ze idd niet naar de kliniek hoef en 't nou beter zal gaan met dr..
lijkt me ook niet echt prettig voor 't paardje zelf, maar misschien dat ze 't zelf niet meer gevoelt heeft dat de DA 't dr afgehaald heeft?

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:04

Nou zo maak ik ook nog is wat mee als ik op vakantie ben zeg...
't was echt een best vies gezicht toen die dierenarts dat ding eraf wrikte...vooral dat je het hoorde kraken vond ik best een beetje misselijkmakend.. Knipoog
En dan ligt ineens dat ding op de grond...en wil Jessy ook nog is weten wat erin zit... nou ..dat laat ik aan me voorbij gaan, daar hoef ik niet bij te zijn.... Haha!
't bloeden viel me wel mee, maar dat kwam geloof ik omdat door dat afsterven het bloedvat in de staart al wat minder werkt...

neverstop schreef:
pff meis, hoop dat ze idd niet naar de kliniek hoef en 't nou beter zal gaan met dr..
lijkt me ook niet echt prettig voor 't paardje zelf, maar misschien dat ze 't zelf niet meer gevoelt heeft dat de DA 't dr afgehaald heeft?

Ze voelde het wel degelijk, ze kromp ff ineen toen het er echt af ging ... maar ze gedroeg zich echt voorbeeldig!
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 25-06-08 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:09

aah gherm, dan heeft ze dr idd wel wat van gemerkt ja Boos!
iig hopen dat ze er nou geen last van heeft verder en 's mooi en goed kan genezen Lachen

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 23:12

Ja dat hopen wij ook Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:31

Heb nu even gelijk het gehele verhaal goed gelezen Saffier.
Is toch wel een behoorlijke tijd overheen gegaan zeg.

Hopen dat het goed geneest !
Succes !

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:34

He bah, werd er misselijk van.
Hopelijk dat het allemaal keurig geneest en dat ze er verder geen complicaties bij krijgt.
Echt een voorbeeldig beestje heb je, wees er maar super trots op Ja

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 19:42

Hierbij heb ik foto's....
De normale staan gewoon en de foto's waar je een sterke maag voor nodig hebt staan in link;

Het begin, het verband etc. eraf halen
Afbeelding
Afbeelding

Deze zit het gaas er nog omheen;
Afbeelding

Hier het "stompje";
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FRTB8UZJ.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IPHIAXNO.jpg

Hier ben ik de staart aan het wassen met betadine zeep
Afbeelding

de 30ml antibiotica;
Afbeelding
Afbeelding

En weer lekker naar buiten;
Afbeelding

En dan nog de foto's van het stukje dat er gister is afgehaald;
(Het is wel wat bloederiger dan normaal)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-W34SP8KA.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-JB3KM7RY.jpg
Het stuk rechts zat aan de rest van de staart vast

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PFIYWW4U.jpg
Het stuk waar je opkijkt zat aan de staart

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 19:43

Vanavond had ze het verband er al weer af.......
Dus gelijk maar weer schoongemaakt etc.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:47

wow, dat ziet er echt pijnlijk uit! wat goed van dr dat ze het allemaal zo braaf deed!
Hoeveel kans is er op genezing of amputatie? Het zou erg vervelend zijn als ze met haar leeftijd onder narcose moet, en vliegenjagen word ook moeilijk!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 19:50

Zo.. hebben jullie het stukje ook meegestuurd met de da voor onderzoek?
Of is het beverstig dat het door ontsteking gekomen is met als gevolg afsterving en maden?

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:02

ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar
maar jullie d8en volgens mij dat 't gekomen was doordat ze met dr staart tussen 't deurtje van de opvoelbox gekomen was..
misschien dat 't toch daardoor gekomen is, dat ie id gebroken is geweest en door de ontsteking 's losser is gegaan zeg maar..

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:08

maar dat stukje dat er afgehaald is, zaten daar nou maden in? of had dat er weer niets mee te maken? Clown succes ermee! en hopen dat het hiermee gedaan is! Ach gut

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:14

Wow dat ziet er behoorlijk heftig uit!!
Veel succes en laten we maar hopen dat het goed blijft.. Lachen Heel veel succes met alles..

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:19

Het ziet er best bloederig uit!
Ze laat alles precies wel goed toe.
Lijkt me toch best pijnlijke ervaring.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 20:28

iel had vanales verwacht maar niet zo Tong uitsteken het ziet er idd beroerd uit zeg maar maar wel super dat je het goed schoon en bij houd Knipoog

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 20:57

De Da kon niet zeggen hoeveel kans er was dat het goed zou gaan. We bekijken hoe het gaat genezen.

Ze doet het allemaal super braaf. Vanmiddag was ze wat draaierig dat we het weer in moesten pakken, maar toen Iris bij dr hoofd ging staan om dr rustig te houden bleef ze ook wel netjes staan.

Het stukje dat er af is, hebben we niet opgestuurd. Eigenlijk wou ik m zelf open snijden, maar dat durfde ik toch niet Bloos
In dat stukje zaten de maden, maar heb er maar eentje in zien zitten.

Gerina dr staart nog wat beter geknipt, want dat kan mijn DA toch echt niet. Hij had het helemaal scheef en met wat langere plukken geknipt Clown

Ze is wel heel vrolijk verder, en dr tempratuur is goed.

Het stukje is trouwens niet door de maden afgestorven, daar was het waarschijnlijk al een jaar mee bezig. Maar nu door het warme weer zijn er vliegen bij gaan zitten, met alle gevolgen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:12

Wat een verhaal zeg van je merrie, te hopen dat ze er verder geen last van krijgt

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:44

vind het heel goed van je dat je dat zo goed verzorgd.. (ben zelf ook wel gewend om eigen dieren te verzorgen .. onze hond heeft een bloedoor die ik iedere dag leegprik en verder verzorg) maar heb je wel moed geduld en een sterke maag voor nodig. heel veel sterkte ik duim mee dat het allemaal goed komt

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:30

Ooh bah, wat naar. Ik zie het echt helemaal voor me bij mijn eigen paardje. Blugh.. ik duim voor jullie mee en hopen maar dat het snel beter word Ach gut

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:40

complimenten voor de verzorging!!!volgens mij gaat dit wel genezen hoor!overgens zijn er al binnen 9 uur maden,dat gaat echt heel snel....ik heb een keer een schaap gehad met ook z'on staart,die was er alleen niet afgevallen.
Ik ben voor niet een dier bang,maar maden vind ik echt niets....
De maden van dat schaap heb ik dood gekregen met een vliegenspuitbus met pyretrum erin,daar kunnen ze echt niet tegen...
verder denk ik dat die haren van de staart wel weer groeien,alleen niet zo vol...succes verder met de verzorging!!!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 08:41

Dank jullie, voor de aardige reacties....

Ze weet nu elke middag het verband eraf te krijgen.
Had eergister schilderstape aan de bovenkant gedaan zodat het zou blijven zitten, had ze het er toch weer af.
Gistermiddag heb ik er van dat kleef verband om gedaan. Ben benieuwd of het nog zit.

Vanmiddag even bij de DA nog wat verband en zalf etc. halen. De zalf gaat ook wel erg hard namelijk.
Ook moet ik vanmiddag de stagaire laten zien hoe je het schoonmaakt, aangezien ik zondag naar NL ga voor 3 dagen.