Hierbij mijn "verhaal" over een van onze paarden hier.
Gerina is een nu 20 jarige KWPN merrie. Werd voor de fokkerij gebruikt, maar is nu met pensioen.
Vorig jaar nadat Gerina was geinsemineerd was er een heel stuk van haar huis op de staartwortel los gegeraakt, ik kon het er zo afhalen.
Ik dacht dat ze ergens tussen had gezeten, maar onze "knecht" (ze helpt met de koeien) vertelde me dat het veulen dat gedaan had.
Ik was zelf aan het werk op het moment dat Gerina werd geïnsemineerd en weet dus niet precies wat er is gebeurd. Maar zelf denk ik dat haar staart tussen het deurtje van onze opvoelbox is gekomen.
Een hele tijd ging het verder wel behoorlijk goed met dr staart. Al kwam er wel langzaam een "rare" bult onder aan heer staartwortel, en groeide haar staart haren niet meer.
2,5 Maand geleden heeft de DA er nog even naar gekeken, omdat er opgedroogd pus boven zat, en het leek alsof het onderste deel los zat.
Zijn conclusie was dat het er vanzelf wel afzou vallen, en hij wou er niet te veel aan doen.
Het enige wat ik kon doen is de staart af en toe wassen met betadine zeep.
Zo ook vandaag. Het is hier behoorlijk warm, en er zaten steeds vliegen bij haar staart, dus ik dacht, ik ga d'r staart even wassen.
Zo gezegt zo gedaan. Vervolgens ben ik Gerina samen met Iris (Fantabulouss) die hier op vakantie is, gaan poetsen.
Op een gegeven moment zei iris; "iel, ik zie een larv"
Ik dacht dat die wel bij Gerina vandaan moest komen, en toen ik naar die bult bij d'r staartwortel keek, zag ik nog een larv zitten.
Ik heb vervolgens de DA gebeld, en die is vanavond langs geweest.
Hij heeft eerst de staart bekeken, en vond het beter te proberen die bult er af te halen.
Hij is er dus aan gaan draaien, wat mogenlijk was omdat het al wat los zat, en het onderste deel was al groot en deels afgestorven.
Op een gegeven moment werd het best wel vies, en hoorde je het bot kraken

Het is de DA gelukt het er af te halen, en er zat gelijk daarboven nog een stuk huid op de staartwortel los, die heeft hij ook weg gehaald, omdat het toch zou afsterven, en hij bang was dat het verder naar boven zou trekken.
Het viel mij reuze mee hoe erg het bloedde.
Nu staat ze met dr staart in het verband, en moet ik het elke dag schoonmaken, en opnieuw verbinden.
Ook krijgt ze nu acht dagen lang antibiotica.
De DA was erg te spreken over Gerina haar gedrag. Aangezien ze het allemaal liet gebeuren met alleen een praam om.
Hij zei dat een ander paard hem zo wat dood getrapt zou hebben.

Nu is het hopen dat het zo goed gaat, anders moet ze naar de kliniek, en moet de staart geamputeerd worden onder gehele narcose.
Maar ja, zoals jullie in het begin al konden lezen is ze ook de jongste niet meer, en is het maar de vraag of zo'n narcose wel goed is voor d'r. En of ze die zal overleven.
Duimen jullie met mij mee (en vooral met Gerina) dat het zo goed gaat, en ze niet naar de kliniek hoeft?

Groetjes Jessy en Iris.......