Allergie: wie herkent deze symptomen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xjudithx

Allergie: wie herkent deze symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 10:30

Een van onze pony's heeft last van een heftige allergie.
De symptomen:
- heel veel slijm in zijn mond, de slierten hangen eruit
- jeuk aan zijn mond
- opgezette mondhoeken
- alleen in het zomerseizoen
Vorig jaar zomer had hij hier ook last van. Toen is de DA geweest. Deze dacht aan een allergie voor brokjes, dit bleek niet te kloppen. Toen dacht hij dat het voedsel blijft steken in zijn hals, dit klopt ook niet. Een paar dagen geleden is een andere DA geweest. Hij is er 100% zeker van dat het een allergie is. Maar waarvoor? We zijn er niet achter. Hij heeft nu een injectie Dexadreson gehad waardoor het minder is geworden.
Opties: een bepaalde plant in de wei (we hebben hem niet zien eten aan planten of bomen naast de wei, Jacobskruid staat er niet), een allergie voor Fenonolf (anti-jeuk, maar niet waarschijnlijk, want komt niet in de buurt van de mond), een reactie op de processierups (die zit in bomen op ons erf, maar deze grenzen niet direct aan de wei waar ze nu in staan). Wie heeft er nog meer ideeen?
Ook niet onbelangrijk: onze andere pony heeft er ook last van, maar in veel mindere mate.

In de winter krijgt de pony waar ik het over heb hooi, gras en brokken/wortels en af en toe een klein beetje gedroogd brood. Hij heeft dan geen klachten. Hij staat het hele jaar door 24/7 buiten.
In de zomer krijgt hij hetzelfde maar geen hooi.
De pony die het minder heeft krijgt in de winter hooi, gras en seniorenslobber. In de zomer hetzelfde, maar geen hooi.

Als iemand een idee heeft wat het kan zijn dan hoor ik het graag.

Valentinow

Re: Allergie: wie herkent deze symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:32

Hmm ik zat aan een allergische reactie van de pollen in de lucht te denken. Maar als er meer pony's last van hebben is het wel een beetje veel toeval. Kan de DA geen bloed trekken voor meer duidelijkheid oid?

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 10:41

Bedankt voor je reactie Valentinow. Zou hij bij een pollenallergie niet meer last van zijn neus hebben in plaats van zijn mond?
Bloed trekken is niet ter sprake gekomen tijdens het bezoek van de DA. Ik heb beloofd dat ik hem binnenkort bel om te vertellen hoe het gaat, ik zou er dan naar kunnen vragen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:46

wilde klaver en nog een paar planten veroorzaken dezelfde symptomen.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 10:47

Bedankt MadamX. Weet je waar ik hier informatie over kan vinden?

Valentinow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:51

xjudithx: Pollenallergie kan ook last vertonen in de mond. Maar meestal ook een beetje geirriteerde ogen..

Verder ken ik niet zo heel veel van allerlei allegrgische reacties. Maar het leek toch wat op een pollenreactie.
Nog veel beterschap aan je paardje, en hopelijk vind de DA het Lachen

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:46

Geirriteerde ogen heeft hij niet. Ik zal eens kijken naar een pollenallergie, al blijft het dan wel heel toevallig dat de andere pony het ook in lichte mate heeft.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 10:05

Is er nog iemand met ideeen hierover?
Of misschien iemand ervaring met reacties op de processierups?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 10:08

Als het iets terug komends is en een bepaalde vaste periode kan je er bijna zeker van zijn dat het een allergie is idd.
Maar waarvoor? Bloedafname en testen kan daar voor een groot deel duidelijkheid over geven, echter kan dit lang duren en bij een relatief onbekende allergie behoorlijk in de kosten lopen. Dus overleg met de DA Knipoog

Misschien kan je gaan uitzoeken welke grassen, kruiden, planten enz. groeien in jullie wei of rondom de stallen die winters niet aanwezig zijn en nu wel, nu dus wanneer de allergie op treerd. Het klinkt alsof het een allergie is na aanraking, dus waarschijnlijk eten van iets waardoor het zo heftig in de mond reageerd. Vertoont het paard verder luchtwegproblemen?

Ik zou er een goede da bijhalen die bloedonderzoek kan doen en evt. een voedingsdeskundige of iemand met verstand van kruiden of planten om je weiland eens goed te bekijken.

Ben bang dat dit nog wel een tijdje gaat duren voordat jullie erachter zijn wat het nou veroorzaakt..

Succes!

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 11:35

Inderdaad, als we er al achterkomen...
Maar we zoeken verder. Bedankt voor je tips.
Luchtwegproblemen heeft hij trouwens niet.

Donderdag komt de tandarts voor de andere pony. Hij heeft volgens mij ook veel verstand van voedsel. Ik zal eens vragen of hij een idee heeft.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:41

Ik dacht meteen aan de eikenprocessierups, gisteren nog een artikel over gelezen in de nieuwe Bit... (die denk ik nog niet in de winkel ligt, mijn vriendin staat er in, dus een nummer thuis gestuurd gekregen...)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:49

als de andere pony er ook last van heeft zit er toch iets in jullie gras vermoed ik.
al es geprobeerd om de dieren uit het gras te houden voor 3-4 weken en te kijken of de symptomen dan hetzelfde blijven?

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 11:49

Animal_ABC schreef:
Ik dacht meteen aan de eikenprocessierups, gisteren nog een artikel over gelezen in de nieuwe Bit... (die denk ik nog niet in de winkel ligt, mijn vriendin staat er in, dus een nummer thuis gestuurd gekregen...)

Echt waar? Weet je wanneer die in de winkel ligt? Of zou je het artikel kunnen inscannen voor mij?

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:51

Zal volgende week wel in de winkel liggen neem ik aan.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 11:51

ellepel schreef:
als de andere pony er ook last van heeft zit er toch iets in jullie gras vermoed ik.
al es geprobeerd om de dieren uit het gras te houden voor 3-4 weken en te kijken of de symptomen dan hetzelfde blijven?

Nee, dat hebben we nog niet geprobeerd. Ze staan 24/7 buiten en de enige mogelijkheid is op gras.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 11:52

Animal_ABC schreef:
Zal volgende week wel in de winkel liggen neem ik aan.

Okee, ik ben heel benieuwd, ik kan niet wachten. Volgende week ben ik in het buitenland, dus ik moet nog langer wachten.
Kwamen dezelfde symptomen in dat artikel voor?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:55

Artikel ging toch voornamelijk over blindheid veroorzaakt door die rups? Ik heb alleen even vlug de titel gelezen en hij ligt helaas nog thuis. Niets over te vinden op het internet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 11:57

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 11:58

RianneH schreef:
Artikel ging toch voornamelijk over blindheid veroorzaakt door die rups? Ik heb alleen even vlug de titel gelezen en hij ligt helaas nog thuis. Niets over te vinden op het internet?

Het meest duidelijke wat ik op internet heb gevonden is dit:

'Naast mensen kunnen dieren ook hinder ondervinden van de eikenprocessierups. Met name paarden lijken gevoelig voor de irriterende brandharen. ,,Paarden krijgen jeuk en geïrriteerde slijmvliezen van de rups. Door het toedienen van corticosteroïden wordt geprobeerd de allergische reactie de kop in te drukken”, zegt Schelto Jonker van dierenartsenpraktijk De Graafschap in Vorden.'

Dit past dus in het beeld van de klachten. Maar zo zijn er nog meer oorzaken te bedenken. Hoewel ik de processierups wel heel waarschijnlijk vind.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 11:59

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 12:05

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:10

Ik heb het artikel ook maar vluchtig bekeken, maar het was het eerste dat er in mijn hoofd sprong toen ik je topic las...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:15

even bij google intypen:

eikenprocessierups paard.

dan krijg je wel meer artikelen...staat nog wel het een en ander aan info

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 12:28

Zou fijn zijn als je nu eindelijk de reden zal vinden. Omdat je zelf ook al aangeeft dat jullie ddie rupsen hebben kan het best eens een goede reden zijn. Ik heb er geen ervaring mee Knipoog

Wel waarschuwen, sluit niets uit Knipoog Maar bel idd eens je DA met je bevindingen.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-08 13:02

ellepel schreef:
even bij google intypen:

eikenprocessierups paard.

dan krijg je wel meer artikelen...staat nog wel het een en ander aan info

Dank je. Ik heb tot nu toe alleen gezocht op processierups, zonder 'eiken' ervoor. Waarschijnlijk vind ik met eikenprocessierups meer.