Peesblessure?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

Peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 08:08

Hallo,

Aangezien Kashmir nog nooit in zijn leven echt kreupel geweest is bij mij wilde ik toch dit topic openen..
Ik was 2 weken geleden 10 dagen met Kas op vakantie waarbij hij de 3de dag kreupel is geraakt.

We reden over de duinen en zetten een redelijk galopje in waar hij ineens halverwege heel raar ging galloperen.. meteen gestopt en afgestapt.. arm dier liep stokkreupel..
Hij stond stil met zijn linker voorbeen imhoog getild.
Ik onder zijn hoef gekeken, zat een flinke denneappel geplet in zijn straal en redelijk vast.
Na die eruit gehaald te hebben kon ie wel weer beetje lopen, maar nog echt goed kreupel.
Kas afgezadeld, peesbeschermers af en zo naar huis gelopen.
Was nergens zwelling te zien en leek uit schouder te komen, hij had daar ook wel wat spierpijn.

Na 2 dagen (2x per dag 10min afspuiten vanaf schouder) kreeg hij een beetje verdikking achter op zijn pees..
Weer 2 dagen later was zijn knie iets gezwollen.
Afspuiten rest van de vakantie mee doorgegaan en we gingen naar huis met alleen een verdikking op zijn pees.
Hij liep eind van de vakantie al wel iets beter, maar niet 100%.

Nu na een week thuis te zijn is zijn been inmiddels dik van knie tot kogel (niet superdik, maar zit wel vocht in)
Hij loopt echter in stap 100% en alleen in draf beetje onregelmatig.

Heb er nog geen DA bij laten komen omdat er dus wel vooruitgang in zat.

Nu weet ik zelf niks van peesblessures, maar denk zelf dat ie dus een peesblessure heeft..
Kan zoiets toch erger zijn dan ikzelf misschien denk?
Of nu hij wel steeds beter wordt gaat het vanzelf weer over? (al is zijn been dikker geworden?)

Wie heeft hier ervaringen mee?
Alvast bedankt.

Groetjes Ans en Kashmir

piewie

Re: Peesblessure?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:20

Tja ik weet het antwoord op je vraag niet, omdat ik hetzelf nog nooit meegemaakt heb. Maar ik weet wel, dat als mijn paard iets met zijn benen heeft en ook een verdikking, dat ik voor de zekerheid een DA laat komen. Er kan misschien ook wel een klein scheurtje zitten of iets dergelijks... Niet dat ik je bang wil maken hoor, maar een DA kan je zeggen wat het is en hoe het verholpen kan worden en wat je het beste voor training kan gaan doen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 08:25

Bedankt voor je reactie.
Ja ik haal ook altijd wel vrij snel een DA erbij hoor, maar omdat het dus steeds beter met em ging had ik zoiets van ok ik kijk het nog even aan! Clown
Alleen snap ik dus de verdikking niet terwijl hij wel beter gaat lopen Huilen van het lachen

Nu las ik hier en daar wat op bokt over peesblessures die varriëren van iets kleins tot ernstig...
Ik zal even zien wat Kas van de week doet, als het eind van de week nog niet ok is haal ik er een DA bij, maja die zeggen bij verdikking ook vaak 2x daags 10 afspuiten met koud water Ach gut

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:43

idd zo snel mogelijk een da erbij. als het wel een peesblessure is, wil je daar absoluut niet te lang mee doorlopen, want dan maak je het alleen maar erger.

een peesblessure kan idd heel ernstig zijn. het probleem is ook dat de symptomen heel erg verschillen. het ene paard loopt vanaf dag 1 stokkreupel terwijl het andere paard geen pas verkeerd zet. daarbij zie je het dus alleen aan een wat dikkere pees. lessy bijvoorbeeld liep alleen licht onregelmatig, maar omdat zijn pees dik was, heb ik de da gebeld, echo laten maken en daar kwam dus een peesblessure uit, dat is nu een jaar geleden en we zijn nog steeds aan het stappen.
en doordat sommige paarden alleen in het begin kreupel of onregelmatig lopen en daarna niet meer, wordt er dus toch weer te snel opgebouwd en gaat het weer mis.

ik wil je niet bang maken, want je paard kan natuurlijk ook iets anders hebben, maar het is wel iets om rekening mee te houden. zeker omdat er toch een verdikking op zijn pees zit.

er is trouwens een hk topic over peesblessures. ondertussen al weer deel 2. in die twee topics staat ook erg veel info.
dit is het huidige topic: [HK] Peesblessures 2: Het enige topic waar je niet bij wilt horen
in de openingspost wordt ook nog verwezen naar het eerste topic.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:46

Op de manege waar ik stond hebben we ook een paard gehad met een flinke peesblessure en die kreeg eerst 2 weken boxrust en 2x dgs 10min. afspoelen. na die 2 weken mochten we 3x perdag 10 min. stappen op het harde. en goed afspuiten. toch adviseer ik je even advies in te winnen bij een DA, want het kan ook overgaan in een verwoekering en dat wil je ook niet hebben.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:50

en voor ieder paard en iedere peesblessure is er een andere behandeling. wij kunnen hier wel onze behandel methodes neerzetten, maar waarschijnlijk werken die weer niet voor jouw paard. als hij idd dan een peesblessure heeft.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 08:58

Bedankt voor jullie reacties..
Ik weet dus niet of het een peesblessure is of een verrekking oid.. maar hoe komt een DA hier achter dan?
Dan zou er dus een echo gemaakt moeten worden?

Eerst leek het uit zijn schouder te komen.. toen werd zijn pees iets dik en later zijn knie..
Zelf had ik het idee dat ie zich door die denneappel te snel heeft moeten corrigeren en daardoor iets verrekt heeft.

Ik zal toch eens een DA bellen voor zijn/haar mening..

Maar omdat hij dus al beter ging lopen en niet alleen zijn pees, maar van knie tot kogel iets verdikt is leek het beter te gaan..

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:02

da zal waarschijnlijk eerst kijken hoe hij loopt op het harde op de volte, rechtuit en misschien ook nog op een zachte bodem. als hij dan niet ziet waar het vandaan komt, heb je kans dat ze gaan verdoven. dus dan gaan ze delen van het been verdoven. onderaan beginnen en dan steeds verder omhoog totdat hij opeens goed loopt. dan zit de pijnlijke plek dus op de plaats waar de verdoving het laatst is ingespoten. vandaar uit kijkt de da dus of het zijn pees is, zo ja, dan wordt er idd een echo gemaakt. zo nee, dan misschien foto's of wat anders. dat weet ik niet, want daar heb ik gelukkig geen ervaring mee. bij lessy is er ook nooit uitgedoofd omdat het overduidelijk zijn pees was. omdat dat bij jouw paard niet zeker is, zal hij waarschijnlijk uit gaan doven. of misschien eerst een echo van de pees en als het daar niet aanligt, dan uit gaan doven. dat is even afwachten.

maar idd, gewoon de da even bellen en even vertellen hoe of wat en dan zal hij wel zeggen of hij vindt dat hij langs moet komen of dat je nog een week ofzo af moet wachten.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:08

Inderdaad maar snel een DA erbij laten komen. Die van mij had ook ineens een verdikking op de pees en liep er in stap ook 100% zuiver op en in de draf licht gevoelig (dus nog niet eens kreupel). Heb vorige week een scan laten maken en hij heeft dus mooi een scheur in z'n pees. Peesblessures zijn nare blessures en het vergt veel tijd en geduld om het te laten genezen. Zou er in jouw geval wel even goed naar laten kijken en een scan laten maken. Als de pees dik wordt, zit het meestal niet echt goed.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 09:19

dolor: bedankt voor je uitgebreide(re) uitleg!

bedankt verder voor de reacties!

Ik heb net de DA gesproken en ook die vond dat bij beter lopen de zwelling al weg had moeten zijn..
Van de week komt er iemand langs! weet nog niet precies wanneer want ze is ziek helaas..
Als hij wel minder ging lopen moest ik andere DA bellen.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:20

Bij vermoeden van peesblessure altijd een dierenarts laten komen! De kreupelheid kan na een paar dagen al weg zijn maar de beschadiging zit er nog.
Je kunt zelf even voelen , til zijn been op net of je de hoef uit krabt en knijp dan bij de verdikking in de pees. Grote kans dat ie daar op reageerd als het een peesblessure is. Maar nogmaals bij twijfel altijd een dierenarts laten komen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 09:24

kimmie1: Dat knijpen heb ik gedaan en ook wel redelijk hard op meerdere plaatsen, maar krijg daar geen reactie op van Kas..
Zwelling zit ook niet op 1 plek maar aan de buitenkant van de knie zo naar beneden tot zijn kogel..

Hopelijk kan de DA als die langskomt me vertellen waar het nu precies zit, vind het echt vreemd..

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:28

Ans schreef:
kimmie1: Dat knijpen heb ik gedaan en ook wel redelijk hard op meerdere plaatsen, maar krijg daar geen reactie op van Kas..
Zwelling zit ook niet op 1 plek maar aan de buitenkant van de knie zo naar beneden tot zijn kogel..

Hopelijk kan de DA als die langskomt me vertellen waar het nu precies zit, vind het echt vreemd..

Dat hoeft dus ook niet want die van mij reageerde daar ook niet op maar z'n pees had mooi wel een scheur. Ik zou er niet te lang mee wachten. Mocht je DA geen tijd hebben, kun je misschien nog beter direct naar een kliniek gaan waar ze hem kunnen scannen. Als je een peesblessure verwaarloosd, kan het voor altijd een zwakke plek blijven.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:32

Als je denkt dat het een pees kan zijn, is het toch beter naar de kliniek zelf te gaan. De DA daar kan gewoon een scan maken en dan weet je het zeker. Als de DA naar je toe komt, blijft het afwachten en gissen. (Meestaal zal de DA zo zo zeggen dat je 2 weken aan moet kijken).

Vilgert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:39

Ans,

Je kunt gemakkelijk zelf testen of het een peesblessure is. Je moet het paard dan op de volte longeren in hele mulle zand met het geblesseerde been aan de buitenkant. Je ziet dan meteen binnen een paar rondjes als hij dan kreupelt dat het hoogst waarschijnlijk een peesblessure is. Uiteraard niet langer dan een paar rondjes aan de longe, want anders vererger je het alleen maar.
Als hij alleen op harde bodem kreupelt en niet op zachte, dan is er wat anders aan de hand en is het niks met de pezen.
Uiteraard toch altijd de dierenarts laten komen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 09:44

Bedankt..

Michelle99: Daar zat ik dus ook mee.. kan wel DA naar mij laten komen, maar meestal wordt er gezegd ach iets verrekt.. 2 weken aankijken waarbij 2x per dag afgespoten moet worden.
Dan zou ik dus vervoer moeten regelen en naar kliniek toe Verdrietig

Vilgert: Hij kreupelt zowel op zachte als harde bodem.. eerst leek het echter uit het schouder te komen tot de zwellingen ontstonden..
Hij loopt op rechte lijn ook kreupel, alleen in draf.. stap loopt ie goed,..

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 09:59

een verdikking op de pees hoef niet altijd een peesblessure of peesschuur te zijn.

Eén van mijn paarden had zijn voet verstuikt waarbij de pees ook goed dik stond. Ik dacht ook onmiddelijk aan een peesblessure DA is gekomen en hij had geen peesblessure maar een verstuikte kogel met een vochtophoping in het pijpbeen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 10:07

elsie1: ik weet ook echt niet of het zijn pees wel is.. zit nl vocht van zijn knie tot zijn kogel.
Wat heeft de DA precies bij jouw paard gedaan om te constateren dat het een verstuikte kogel was?

Ik heb het idee dat mijn paard iets overbelast of verrekt heeft.. maar aangezien ik wat topics over peesblessure had gelezen kreeg ik wel een beetje de kriebels Huilen van het lachen

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:08

mijn hengst heeft een soort bult op zijn pees ter groote van een ei.
hij staat nu bij de kliniek (ja we eten vanavond soep met ballen Bloos zielig mannetje!) en daar word meteen gekeken naar zijn pees,
hij is alleen voor geen meter kreupel, dus dat vind ik wel enigzins vreemd...

zutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:18

Ik vraag me af of het wel een peesblessure is, want als zn knie en kogel ook dik is... en je had peesbeschermers om, wat natuurlijk niet 100% helpt maar toch..en dan nog dat verhaal van die denneappel, dat maakt het verhaal nog vreemder. Ik zou er iig de DA bijroepen. Afwachten heb je nu al gedaan zonder resultaat, het wordt niet beter.onze pony heeft zo ooit zichzelf geschopt met heel hard rennen in de wei en had toen geen peesbeschermers om. DA bijgeweest: afspuiten, zoveel mogelijk koelhouden (met gel enzo) en rust..nou t ging maar nie over.. toen meer dan een half jaar gewoon op stal laten staan en niks mee gedaan (een stal van 8 bij 4) en toen weer s eruitgepakt. Toen wast weer goed, ze bleef er altijd gevoelig op maar is niet meer echt kreupel geweest. Jury zette dr wel ooit de ring uit als ze weer een paar passen onregelmatig was, op het begin toen we dr opgepakt hadden. Maar dat was naderhand ook over, we deden ook express bandages om de voorbenen en dat hielp toen. Dus als het een peesblessure is, gaat die met heel veel rust wel over.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:21

Het kan inderdaad ergens zijn dan je denkt.
Ik heb met mij merrie in Oktober buitengereden en ik kwam ineens kreupel terug, geen idee wat er gebeurd is.
Nu 8 maanden later mag ik weer op gaan bouwen en binnenkort mag ik alles weer met haar.
Pb maar even voor het hele verhaal.

Mijn advies, ga naar de dierenarts en laat het onderzoeken.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 10:25

zutje: Het is idd heel vreemd gegaan allemaal.. Hij viel niet/struikelde niet, maar ineens in galop voelde ik dat de galop anders werd..
Tot stilstand gekomen stond ie echt met z'n pootje omhoog van auw auw... Hoef opgetild en met moeite de denneappel eruit moeten pulken..
Aangezien Kas altijd hele gevoelige hoeven heeft gehad dacht ik meteen dat nadat ie in de denneappel was gaan staan hij zichzelf na pijnscheut moest corrigeren en dit ergens ingeschoten is.
Aangezien ik de eerste dagen niks zag ben ik van zijn schouder naar beneden af gaan spuiten..
Hij liep wel met de dag beter, na 2 dagen iets verdikking op de pees en weer 2 dagen later dikke knie..
Nu 2 weken later loopt ie in stap 100% en in draf niet helemaal lekker.. alleen is zijn been wel dikker als week ervoor van knie tot aan kogel, kogel is niet dik.. buitenkant knie wel..

Huidige DA is helaas ziek.. als ze beter is komt ze langs deze week! (tenzij het ineens erger wordt dan bel ik andere DA)

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:28

Ans schreef:
elsie1: ik weet ook echt niet of het zijn pees wel is.. zit nl vocht van zijn knie tot zijn kogel.
Wat heeft de DA precies bij jouw paard gedaan om te constateren dat het een verstuikte kogel was?

Ik heb het idee dat mijn paard iets overbelast of verrekt heeft.. maar aangezien ik wat topics over peesblessure had gelezen kreeg ik wel een beetje de kriebels Huilen van het lachen

Aan de hand van mijn verhaal te doen wat er was gebeurd. DA geloofde niet dat het zijn pees was maar had voor de zekerheid toch een echo genomen omdat ik erop stond voor het te doen. Hij deed verder onderzoek door wat te knijpen en te bewegen met het kogelgewricht en zo kijken waar het paard op reageerde en hij reageerd totaal niet op pijn in de pezen maar wel in de kogel.
Hij had in de galop over een stok gestruikeld en niet eens erg gewoon verder gereden en ja sanderdaags een dik been van kogel tot knie. Hij heeft een echo genomen en bleek niets te zijn aan de pezen maar dus in de kogel.
Na een aantal maanden mochten te paarden op de weide en dan door het weg en weer geren had hij terug datzelfde been verstuikt weer een dikke kogel met vochtophoping deze keer niet zo heel erg dik maar dit keer is er wel verbening op de kogel gekomen en de vochtophoping is er nog steeds na nu bijna twee maanden weer.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:30

ik ken ook een paard een volbloed die wanneer ze een heel klien wondje heeft dat er onmiddelijk vochtophoping is. Een grotere wond dat staat het ganse been dik.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 11:14

Kashmir staat ook gewoon nog keihard te stampvoeten met zijn linkerbeen als ie voer krijgt en als ie naar de andere paarden wil omdat het te lang duurt.
Hij "lijkt" er dus niet heel erg last van te hebben Huilen van het lachen
Maja Kas is dan ook een paard wat niet snel aangeeft last te hebben.. kan toch wel een groot nadeel zijn hoor Huilen van het lachen