zwelling op de kogel incl foto's

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mirriejj

zwelling op de kogel incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:09

sinds een kleine 2 weken heeft spinner ineens op beide voorbenen vochtbulten, ze zijn zacht en vol met vocht, ook zijn ze niet pijnlijk en spinner loopt er niet kreupel door.
Echter nu 2 weken later zit er totaal geen verandering in. Spinner loopt enkel in de wei, en ik spuit de benen elke dag af en doe er coolinggel op.
Pap vindt het onzin de DA te bellen omdat spinner geen pijn eraan heeft, dus heb de DA maar gemaild, en zonodig komt hij zeker kijken op mijn eigen kosten, misschien is het niks, maar ik wil het risico toch niet lopen.

Maar heeft iemand dit eerder gehad en weet wat dit is?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

CM_

Re: zwelling op de kogel incl foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:10

Dat zijn ioderdaad wel hele grote gallen ineens..

Normaal komen ze langzaam op, en gaan ze nooit meer weg.

Maar plots opkomende gallen vind ik erg vreemd, ze zijn ook erg groot.

Staat ie op eiwitrijk gras?
Dan kan het wel komen door eiwitoverschot, dan zou ik m zeker gaan korten in het gras om te voorkomen dat ie hoefbevangen raakt.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:11

lijkt me toch even verstandig de dierenarts even te bellen.
is het been ook warm dan ?

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:12

Ik moest ook aan eiwitbultjes denken, maar ze zijn wel erg groot en het is ook wel maf dat hij het zo plotseling gekregen heeft..
Is er iets met zijn voeding veranderd? Andere wei, meer gras, etc? Vooral kort gras waarbij ze dus telkens de puntjes opeten waar dus de meeste eiwitten in zitten kunnen hier de oorzaak van zijn.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 18:13

Nee het been is ook niet warm, er is niks te merken aan haar, behalve dan de bulten.

Wat zijn gallen precies crossmonster?
Ze staat in in gras wat niet bemest is of wat, eiwitarm. Gras op de foto's is een klein weitje wat ze sinds gister kaal mogen eten.

Is het niet mogelijk een peesblessure? dit vertelde iemand mij namelijk vanmorgen
Ze is donderdag pas weer bekapt. Maar we hebben 3 weken terug wel ietsjes meer dan normaal gereden.
Laatst bijgewerkt door mirriejj op 22-06-08 18:16, in het totaal 2 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:13

Het lijkt mij dat deze vochtbulten erg groot en te snel opgekomen zijn om onschuldige gallen te zijn.
Zelf zou ik hier een dierenarts bij halen. Misschien voor niets, maar beter 1x te vaak als te weinig. Bovendien kan ik me voorstellen dat je zelf ook steeds blijft twijfelen, als je het niet doet.

Is er iets gebeurd 2 weken geleden? Is hij anders bekapt/beslagen? Heb je zwaar gereden?

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:43

Mijn paard heeft dit ook maar aan de achterbenenen niet de voorbenen. Ik denk dezelfde grootte.
Ze heeft dit al sinds ik haar kocht in september. Ze heeft er geen last van.
In jouw geval weet ik het niet

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:47

IK heb een vriendin en die haar pony heeft spat .

haar pony kreeg ook vochtbulten en dat kwam omdat de vocht in het gras van de weide door de hoeven naar binnen trok.
Ik weet niet of de spat er iets mee te maken had ?? maar je kan denk ik beter de DA laten komen om het te vragen!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:48

misschien een teek gehad? Ken er meer die heel heftig op teken reageren

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 20:49

Een gal kan opeens opkomen door een verzwikking. Heb hetzelfde een maandje geleden met Stef gehad. Precies op dezelfde plek, alleen wat kleinere bult aan de binnenkant van het been. En de achterkant van het been is glad, ze zitten laat maar zeggen echt net boven de kogel waar de sesambotjes ook zitten.

Eerst liep hij er in draf licht onregelmatig mee, toen drie weken gekoeld, gestapt, DA er bij die dacht aan een verstapping en nu loopt hij weer goed (eigenlijk beter dan ooit er voor... maar dat zal wel door de vakantie komen). Door het koelen met groene leem is de bult wel iets geslonken. De bulten zijn ook nooit warm geweest (sowieso is het been niet warm geweest) en hij heeft er altijd gewoon op gestaan etc.

Hier staat wat info: http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=144

Als je het niet vertrouwd wel de DA er bij halen!

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:54

Ik ben me ervan bewust dat dit een hele late reactie was, maar deze dikke benen kunnen ook worden veroorzaakt door te zwaar werk.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:14

Wanneer je deze foto's naar je DA mailt Pling
Het is vreemd dat het aan beide voorbenen voorkomt en de zwelling zo plaatselijk gelokaliseerd is.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 12:49

Dit lijkt op de blessure die mijn vorige paard had, ontstoke peesschede en scheur in diepe buigpees.
Laat de DA wel even een echo maken als ik jou was.. je mag mij pben vor meer info eventueel ook fotos die ik heb van het been van mijn paard zijn namelijk precies hetzelfde

Mijn topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=772636 inclusief fotos

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:44

Een peesblessure lijkt me gewoon niet logisch, aan beide benen tegelijk.

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:53

Kendra schreef:
Een peesblessure lijkt me gewoon niet logisch, aan beide benen tegelijk.

Tsja je weet niet he!? misschien is ze wel gevallen,

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 14:57

Idd zoals pinkybubble zegt, het kan altijd.

ik heb een week nadat ik dit topic opende contact gehad met de dierenkliniek en hun zeiden dat het waarschijnlijk gallen zijn. Heb afgesproken dat spinner stil kwam te staan en 2 x per dag koelen en 10 min stappen en dit opbouwen. Mocht het erger worden of hij ging slecht lopen moet ik direct contact opnemen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:01

@Mirriejj: dit heeft bij Stef goed geholpen, na drie weken stappen ben ik hem weer gaan oppakken en hij loopt weer super!

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 15:02

Ik rijd spinner nu sowieso niet meer omdat ik geen passend zadel heb Lachen

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:04

mirriejj schreef:
Idd zoals pinkybubble zegt, het kan altijd.

ik heb een week nadat ik dit topic opende contact gehad met de dierenkliniek en hun zeiden dat het waarschijnlijk gallen zijn. Heb afgesproken dat spinner stil kwam te staan en 2 x per dag koelen en 10 min stappen en dit opbouwen. Mocht het erger worden of hij ging slecht lopen moet ik direct contact opnemen.

Oke, zorg er wel voor dat je minimaal 10 min per been afspuit met stromend water naar beneden, pas na 10 min gaat het water pas koelen namelijk, veel mensen vergeten dat en stoppen al na een paar minten.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 15:06

Dat doe ik inderdaad Lachen zwelling wordt wel niet minder, dus we nemen aan dat het toch gallen zijn. Scan wordt sowieso nog gemaakt als ik dalijk weer wil beginnen met rijden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:07

Geen paniek!! Dit zijn duidelijk gallen. Hier word het paard niet kreupel van. Met het zeer warme vochtige weer van afgelopen dagen kunnen ze plots opkomen. Je zou je paard eventueel in de klei kunnen zetten, dat wil nog wel eens helpen, maar je hoeft je er weinig zorgen over te maken. Wil je keuringen gaan lopen word het een ander verhaal.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 15:11

Nee hoor, ze loopt alleen lekker in de wei, en wordt dalijk weer recreatief bereden. Voor de verkoop is ook geen probleem, aangezien ze niet meer hier weggaat Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:58

PinkyBubble schreef:
Dit lijkt op de blessure die mijn vorige paard had, ontstoke peesschede en scheur in diepe buigpees.
Laat de DA wel even een echo maken als ik jou was.. je mag mij pben vor meer info eventueel ook fotos die ik heb van het been van mijn paard zijn namelijk precies hetzelfde

Mijn topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=772636 inclusief fotos

Daar lijkt het zeker heel sprekend op. Doe het nou maar niet af met gallen.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:01

Dit had mijn paard ook. Dachten ook aan gal maar uiteindelijk bleek het wel een peesblessure aan de kogel te zijn dus het kan altijd. Hij liep er trouwens ook gewoon goed op. Zelf vind ik koelen met ijszakjes handig. In een washandje doen en met een bandage er om binden. Half uurtje laten zitten en klaar.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 16:25

opala schreef:
PinkyBubble schreef:

Daar lijkt het zeker heel sprekend op. Doe het nou maar niet af met gallen.

Dit doe ik ook niet Lachen zoals je een stukje terug had kunnen lezen staat er ook dat ik het als een blessure behandel.