K heb een vraagje over hoever je kunt gaan met je paard, want wat ik meegemaakt heb vindt ik dus egt niet normaal.
Het zit zo; In een wei staat een groep paarden. Omdat de eigenaresse maar in haar eentje is, spant ze een touw en draven dr paardjes uit zich zelf (meestal) naar de goede stal. Dit mogen ze dus (bijna) altijd. Maar sinds kort is er een rooster dat iedereen 1 dag in de week de paarden binnen/buiten moet zetten. Nu moeten de paarden, die normaal uit zichzelf naar stal draven, aan de hand naar binnen. Ze wisten dat ze naar binnen mochten, dus ze draven en galoperen met zn allen op het inmiddels open hek af. Eigenaresse pakt het rustigste paard bij het halster en gaat aan de kant staan. Wij (nog niet volwassenen
) springen er als een gek voor om ze tegen te houden. eentje piept er tussen door. Die galopeerd naar stal. Wij de paarden die we gepakt hadden op stal gezet. Loopt de eigenaresse naar dat andere paard, doet zn halster af en begint hem ermee te slaan!!
Echt, ze hield niet meer op!! Het paard helemaal piepen en in een hoekje van de stal, acht zielig!! Als ze nog maar een oortje bewoog, kreeg hij een klap...Dan roept ze tegen een van de omstanders, die op het geschreeuw is afgekomen, pak de schep! Ik denk; Schep?? Ze gaat m daar tog niet mee slaan??? Gelukkig, degene komt terug met de voerSCHEP. DE eigenaresse schept het voer uit de voerbak dat het paard had gekregen (De paarden worden gevoerd voordat ze van de wei afkomen, zodat ze al bij het hek staan te wachten) Het paard bezweet in een hoekje, die was echt helemaal geflipt! Uiteindelijk stopte ze met slaan en schoppen en gooit de box met een klap dicht;"zo dat is ook weer gedaan." Dan wend ze zich naar ons toe; "'t is allemaal jullie schuld dat hij nu klappen krijgt! Ik werd helemaal ondersteboven gelopen, en ik zal je zeggen; dat doet pijn! (Jahoor, zij stond aan de kant met dat andere paard, wij zijn er met wat blauwe plekken vanaf gekomen, gelukkig maar) Ik had, achteraf gezien, zo dat halster uit r handen willen rukken en vanalles tegen haar willen schreeuwen, maar ja, dat is achteraf. Ik had moeite om tranen binnen te houden, vond het echt heel erg voor dat paard...
Maar nu denk ik ook; Mijn paard kan wel een schrikken of gek doen als hij naar de wei of uit de wei moet. Krijgt hij dan ook zo op zn donder?? Ik vertrouw haar echt niet meer...K krijg trouwens ook vaak onterechte kritiek; n paard in het andere stallenblok is verkouden omdat wij de deur opengelaten hebben. Jahoor; daar komen we niet eens!!Nou ja, sorry voor het lange verhaal, maar ik wil julliee mening hierover eens horen. (in mijn ogen vindt ik dat het paard gestraft werd voor iets dat hij normaal hoort te doen (naar zn stal lopen dus))
PS; ben hiet soow kwaad over; kan eigenlijk niet ophouden met zeggen wat ik er van vindt...
) en dan wordt tie in mekaar geslagen. Kan je je paard niet ergens anders stallen? Ik zou mijn pony daar ook liever niet laten staan... 
Maar naast dat slaan van de vorige keer, wordt hij maar minimaal verzorgd. Een oud manegepaard waar niet meer op gereden wordt wordt ook niet gepoetst, geknuffeld, gelongeerd of andere beweging (op die enkele uurtjes op de wei na dan) Ik heb hem enkele keren gepoetst. Echt letterlijk; bergen haren kwamen er vanaf! hij leek best opgelucht te zijn toen we klaar waren met ontharen. Toen ging ik zn hoeven uitkrabben... Echt, het was 1 klomp uitgeharde mest die je er bijna niet uitkreeg, je zag niet eens meer dat het een hoef was...