Is dit normaal??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vinden jullie van deze manier van 'straffen'?

Normaal, zou ik ook doen
3 (2%)
het is haar paard, daar heb ik niets mee te maken
3 (2%)
Vindt het stom, zou het anders oplossen
7 (6%)
Zou haar echt wat kunnen doen, zoiets doe je toch niet????
92 (87%)

Totaal aantal stemmen: 105

ravado

Is dit normaal??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 15:08

Heey bokkers! Cool

K heb een vraagje over hoever je kunt gaan met je paard, want wat ik meegemaakt heb vindt ik dus egt niet normaal. Het zit zo; In een wei staat een groep paarden. Omdat de eigenaresse maar in haar eentje is, spant ze een touw en draven dr paardjes uit zich zelf (meestal) naar de goede stal. Dit mogen ze dus (bijna) altijd. Maar sinds kort is er een rooster dat iedereen 1 dag in de week de paarden binnen/buiten moet zetten. Nu moeten de paarden, die normaal uit zichzelf naar stal draven, aan de hand naar binnen. Ze wisten dat ze naar binnen mochten, dus ze draven en galoperen met zn allen op het inmiddels open hek af. Eigenaresse pakt het rustigste paard bij het halster en gaat aan de kant staan. Wij (nog niet volwassenen Clown ) springen er als een gek voor om ze tegen te houden. eentje piept er tussen door. Die galopeerd naar stal. Wij de paarden die we gepakt hadden op stal gezet. Loopt de eigenaresse naar dat andere paard, doet zn halster af en begint hem ermee te slaan!! Ziek Echt, ze hield niet meer op!! Het paard helemaal piepen en in een hoekje van de stal, acht zielig!! Als ze nog maar een oortje bewoog, kreeg hij een klap...Dan roept ze tegen een van de omstanders, die op het geschreeuw is afgekomen, pak de schep! Ik denk; Schep?? Ze gaat m daar tog niet mee slaan??? Gelukkig, degene komt terug met de voerSCHEP. DE eigenaresse schept het voer uit de voerbak dat het paard had gekregen (De paarden worden gevoerd voordat ze van de wei afkomen, zodat ze al bij het hek staan te wachten) Het paard bezweet in een hoekje, die was echt helemaal geflipt! Uiteindelijk stopte ze met slaan en schoppen en gooit de box met een klap dicht;"zo dat is ook weer gedaan." Dan wend ze zich naar ons toe; "'t is allemaal jullie schuld dat hij nu klappen krijgt! Ik werd helemaal ondersteboven gelopen, en ik zal je zeggen; dat doet pijn! (Jahoor, zij stond aan de kant met dat andere paard, wij zijn er met wat blauwe plekken vanaf gekomen, gelukkig maar) Ik had, achteraf gezien, zo dat halster uit r handen willen rukken en vanalles tegen haar willen schreeuwen, maar ja, dat is achteraf. Ik had moeite om tranen binnen te houden, vond het echt heel erg voor dat paard... Huilen Maar nu denk ik ook; Mijn paard kan wel een schrikken of gek doen als hij naar de wei of uit de wei moet. Krijgt hij dan ook zo op zn donder?? Ik vertrouw haar echt niet meer...K krijg trouwens ook vaak onterechte kritiek; n paard in het andere stallenblok is verkouden omdat wij de deur opengelaten hebben. Jahoor; daar komen we niet eens!!
Nou ja, sorry voor het lange verhaal, maar ik wil julliee mening hierover eens horen. (in mijn ogen vindt ik dat het paard gestraft werd voor iets dat hij normaal hoort te doen (naar zn stal lopen dus))

PS; ben hiet soow kwaad over; kan eigenlijk niet ophouden met zeggen wat ik er van vindt... Verdrietig

Carmen

Re: Is dit normaal??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:12

Jeetje, dat is echt niet normaal!

Ik heb er ook geen woorden voor! Bloos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:14

had ik niet bij moeten zijn, kijk dat je een paard een slag voor zn harses geeft ala, maar dit is zinloos geweld

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:19

idd maar goed dat ik er niet bij was want dat had ik dat mens toch een rotschop verkocht!!
maar je hebt je eigen paard daar ook staan begrijp ik?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:24

Dat doe je een paard toch niet aan? Dat arme beest weet toch ook niet beter? Normaal mag het toch ook en dan mag het niet meer (weet hij veel Verward ) en dan wordt tie in mekaar geslagen. Kan je je paard niet ergens anders stallen? Ik zou mijn pony daar ook liever niet laten staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:25

Ik denk niet dat ik mijn paard er nog lang liet staan.Jou paard kan idd de volgende zijn.
De mijne krijgen ook wel eens een tik als ze me omver lopen of ik pak ze beet en zet ze terug.Maar dit afransellen heeft echt geen zin.En als ik het begrijp heeft ze ook zijn voer nog afgepakt?
Zou het toch niet moeten horen dat mijn paard zo behandelt werd.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:29

Wat belachelijk Scheve mond
Kzou mijn paard daar niet meer willen hebben staan.
Wat dacht ze hier mee op te lossen? Denk dat ze nu alleen maar n probleem erbij heeft..
De paard durft straks zn stal niet meer in omdat hij daar enge ervaringen heeft..
Maar als dit echt precies zo gegaan is, dan vind ik het echt ziekelijk gedrag en is dat mens niet geschikt om paarden te houden Ziek

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:39

dit is echt niet normaal meer. heb jij geen mogelijkheid om je paard ergens anders te stallen? zelf zou ik mijn paard daar iig niet laten staan.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:42

was dat haar eigen paard of een pensionpaard?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:42

Zou mijn paard daar direct weghalen, als de eigenaar van de stallen geweldig en gestoord is hoef ik daar geen minuut langer te zijn. Wat een idioot wijf is dat zeg, wie zegt dat ze dat niet al gedaan heeft met jou of iemands anders paard? ik zou er niet gerust onder kunnen zijn. Dat mens is knetter gek.. echt knetter gek

Rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:50

Jeetje dit vind ik echt niet normaal meer, logisch dat dat paard er vandoor gaat met ophalen dat was hij gewend!

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 17:14

Paard is van haar. Hij heeft vroeger in de manegelessen gelopen. T is dus al een ouwetje. De kans is klein dat ze dit ook bij ons of iemand anders paardje doet, want zij is ook afhankelijk van ons en zo zouden haar klanten ook gelijk weer weg gaan. We kunnen ook niet 1,2,3 ergens anders heen.(iig niet ergens waar hij het beter zou hebben) Er is nog wel ergens een ouwe koeienstal die bijna in mekaar zakt, het dak lekt, geen bak, geen voer... (moet je dus allemaal zelf regelen) je kent het wel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:12

En wat zegt de eigenaar van de stal van deze aktie???

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:14

Verschrikkelijk!:O. Dat paardje wilt dadelijk neit eens meer zijn stal in. Ik zie hem daar al hulpeloos in een hoekje staan op zijn klappen wachten, shakend van angst... Ik had die vrouw iets aangedaan als ik dat zou zien.
Vind het alleen vreemd dat dat paard het toeliet. MIjn pony had haar die stal uitgejaagd! Net zoals hij met de smid enzo doet. Maar dan nog is het gewoon respectloos en zware dierenmishandeling(vind ik:))

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:19

Weet je wat ik vooral niet snap en boos om wordt: dat je erbij staat, toekijkt en niets doet!

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 18:23

@silvana; Ja ze hebben zn voer afgepakt. En hij kreeg maar 2x 1/2 kilo biks...(ziet er verder gezond uit qua gewicht)

Ben net nog naar de stallen geweest om de paardjes binnen te halen. Gelukkig liep hij rustig mee... Dromen Maar naast dat slaan van de vorige keer, wordt hij maar minimaal verzorgd. Een oud manegepaard waar niet meer op gereden wordt wordt ook niet gepoetst, geknuffeld, gelongeerd of andere beweging (op die enkele uurtjes op de wei na dan) Ik heb hem enkele keren gepoetst. Echt letterlijk; bergen haren kwamen er vanaf! hij leek best opgelucht te zijn toen we klaar waren met ontharen. Toen ging ik zn hoeven uitkrabben... Echt, het was 1 klomp uitgeharde mest die je er bijna niet uitkreeg, je zag niet eens meer dat het een hoef was... Verdrietig Heb m daarna nog tig keren moeten ontharen, jeetje die was echt lang niet meer gedaan.
Vraag me af of hij..
...zn ontworming krijgt (denk t wel, want stel je voor dat de fokmerries besmet raken! Dat is dan ook de enige reden waarom zij dat zou doen)
...naar de hoefsmid gaat (want zn hoeven zagen er niet uit)
...'s winters zn stal wel uitkomt.
...wel goed behandeld wordt

Allemaal twijfels...

PS; heeft iemand van jullie ook zoiets meegemaakt (mishandeling waar je bijstond e.d.)???

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 18:27

aslo schreef:
Weet je wat ik vooral niet snap en boos om wordt: dat je erbij staat, toekijkt en niets doet!

Ja, dat denk ik achteraf ook... Ik schaam me er ook voor dat ik het heb laten gebeuren. Maar wat kon ik doen??? Huilen Ik stond machteloos, ik was als verdoofd, ik had me nog nooit in zo'n situatie bevonden... Huilen Ik vindt dit dus eigenlijk een pijnlijke opmerking, want ik weet dat ik iets had moeten doen.. Maar wat had ik kunnen doen???? ALs jijzelf nog nooit in zo'n situatie heb gestaan, en niet weet wat jij dan zou kunnen doen, geef dan niet zulke opmerkingen.

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 18:28

roxxxiejjj schreef:
Verschrikkelijk!:O. Dat paardje wilt dadelijk neit eens meer zijn stal in. Ik zie hem daar al hulpeloos in een hoekje staan op zijn klappen wachten, shakend van angst... Ik had die vrouw iets aangedaan als ik dat zou zien.
Vind het alleen vreemd dat dat paard het toeliet. MIjn pony had haar die stal uitgejaagd! Net zoals hij met de smid enzo doet. Maar dan nog is het gewoon respectloos en zware dierenmishandeling(vind ik:))

Nee, het is al een oudje en kon eigenlijk weinig doen, jammer genoeg...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:29

Nogmaals dan maar...wat zegt de eigenaar van de stal ervan?? Of heeft niemand die ingelicht? En de eigenaar van het mishandelde paard?? Hoe reageerde deze persoon?

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 18:31

De eigenaresse van het paard is ook de eigenaresse van de stallen, jammer genoeg... Ze vindt dit waarschijnlijk normaal en geeft later omstanders de schuld...

Luxor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:38

Ga hiermee naar de dierenbescherming!
En.. tot mijn schaamte.. ik zou ook te perplext zijn geweest om iets te kunnen doen.. Echt, want dat verwacht je toch niet.... Dat iemand zo te keer gaat tegen een paard.
Denk maar zo: Je hebt het goed gemaakt door dat paard zijn broodnodige verzorging te geven. Arm dier.
Maar ondanks dat, het paard wordt verwaarloosd en mishandelt.
Het paard niet verzorgen, zijn eten afnemen en in elkaar slaan is pure mishandeling. Het paard deed enkel wat van hem verwacht werd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:41

Dan zou ik als de wiede weerga mijn paard verhuizen naar een andere stal. Wat KiWiKo al zei een terechte tik..prima..een paard door je eigen woede in elkaar meppen en dan ook nog eens in zijn vertrouwde stal...nee kan niet!
Had hij nu in zijn stal iets geflikt, dan is op dat moment een klap terecht.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:47

Helaas kom je zulke mensen overal tegen Gestoord

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:53

aslo schreef:

ik vind dit géén terechte opmerking. ieder mens reageert daar anders op, dus je kan niet iemand beschuldigen omdat die in zo'n moment "verstijft". en tja, achteraf neem je het jezelf meestal wel kwalijk dat je niets hebt gedaan. ik denk dat ik in zo'n zelfde situatie misschien ook niet had kunnen reageren.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:21

vivian_ve schreef:
aslo schreef:

ik vind dit géén terechte opmerking. ieder mens reageert daar anders op, dus je kan niet iemand beschuldigen omdat die in zo'n moment "verstijft". en tja, achteraf neem je het jezelf meestal wel kwalijk dat je niets hebt gedaan. ik denk dat ik in zo'n zelfde situatie misschien ook niet had kunnen reageren.

Sluit ik me helemaal bij aan, ondanks dat ik zelf wel het type ben dat een slaghout gaat halen, wat ik in dit geval zeker niet gelaten had Bloos