Ontwormen met kruiden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barquera

Ontwormen met kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 15:12

Heeft iemand al ervaring met de ontwormingskruiden van Verm-X?

Ik heb daar 2 maanden geleden een pot besteld voor meer dan 80 Euro maar ik heb nog steeds niets ontvangen.... En op mijn mails en telefoontjes reageren ze niet...

Ik ben toen maar zelf op zoek gegaan en waar ik hele goede ervaringen mee heb, is boerenwormkruid.
Ik heb mijn paarden zo'n 4 dagen lang 1 schepje per dag gegeven en het werkt fantastisch!!!
Zelfs mijn lieve Barquero, die helemaal vermagerd was door de wormen, die resistent waren voor de chemische middelen, is nu weer OK!

Over een dag of tien gaat het boerenwormkruid bloeien, vooral langs kanalen.
Als je Googlet kun je afbeeldingen vinden. Het kruid drogen en dan kun je het gebruiken. Haha!

VASKO

Re: Ontwormen met kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 15:50

Ohhw dat klinkt mooi:)

Ik heb zelf ook een paard die nu is besmet met wormen..
terwijl ik hem om de 2maanden een wormen keur geef en ook verschillende.
waar kan je dat spul wat jij gebruikt halen/vinden?

Barquera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 16:44

De eerste keer heb ik het gekocht in een natuurwinkel in Oostende. Ze verkopen het daar als thee i.g.v. darmproblemen.

Je schijnt het in het wild te kunnen vinden langs de kanalen. Vraag anders een kruidenexpert bij jou in de buurt.

Ik ga het zelf ook de eerste keer plukken, ik neem dan meteen wat planten met wortels en al mee en zet die in de wei.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:50

ik gebruik het, en mijn paard heeft noggeen wormen gehad. ik doe wel ook regelmatig een worm-ei-telling door de dierenarts zodat ik als het nodig is gericht kan ontwormen. tot nu toe niet nodig geweest Lachen

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 19:59

Bij ons op stal worden de paarden ontwormd met Verm-X.
Toevallig hebben 4 van de 6 paarden net een mestonderzoek achter de rug, waarvan 3 wormvrij zijn en 1-tje (de mijne) heeft een kleine hoeveelheid bloedwormen (de rest wel gewoon prima).
Daar gaat deze week dus een spuit in en dan doen we over een tijdje opnieuw mestonderzoek om te kijken hoe het ervoor staat.

Ik ben in ieder geval tevreden. We ontwormen nu al een jaar op deze manier en het blijkt toch prima te werken Lachen

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:06

droog je alleen de bloemetjes van de Boerenwormkruid of de gehele plant ?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:19

AndreaB schreef:
Bij ons op stal worden de paarden ontwormd met Verm-X.
Toevallig hebben 4 van de 6 paarden net een mestonderzoek achter de rug, waarvan 3 wormvrij zijn en 1-tje (de mijne) heeft een kleine hoeveelheid bloedwormen (de rest wel gewoon prima).
Daar gaat deze week dus een spuit in en dan doen we over een tijdje opnieuw mestonderzoek om te kijken hoe het ervoor staat.

Ik ben in ieder geval tevreden. We ontwormen nu al een jaar op deze manier en het blijkt toch prima te werken Lachen

En die paarden lopen allemaal samen of om en om op hetzelfde stuk? Dan heeft het totaal geen zin om er één te ontwormen want die anderen kunnen het ook hebben ondanks het mestonderzoek negatief is. Er zijn verschillende stadiums bij de wormen en niet in elk stadium worden eieren in de mest uitgescheden. Dus de anderen kunnen ook positief zijn. Je kan dan beter alle paarden tegelijk ontwormen. Anders besmetten ze elkaar zo weer.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:22

De anderen zijn ook getest (op 2 na) en die hadden niets.
Maakt het dan ook nog iets uit??

Maar ik zal het even overleggen Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 20:41

zolang je regelmatig worm-ei-telling laat doen maakt dat niet uit, want als ze besmet zijn dan zal dat volgende keer wel blijken en kunnen ze er dan tegen worden ontwormd.

let wel: elk paard heeft wormen. het zou niet goed zijn als een paard helemaal geen worrmen had. dan klopt er iets niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 21:55

Door dan juist regelmatig te ontwormen zorg je ervoor dat ze beperkt blijven en geen schade aanrichten,. Een mestonderzoek zegt niets. Kan negatief zijn terwijl het paard een fikse besmetting heeft. Lintworm is helemaal niet in de mest te vinden en de grootste oorzaak van koliek.
Verder heeft ontwormen alleen zin als alle paarden tegelijk worden ontwormt.

goeie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 00:34

hoi ,

kan het kwaad wormenspuit en dat kruid te gebruiken?
of om en om?
ik kan er namelijk niet veel of eigenlijk niets over terug vinden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 07:51

kan geen kwaad, maar om nu maar lukraak wat te geven lijkt mij niet verstandig eerlijk gezegd...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:18

Ik ben ook wel erg nieuwgierig hiernaar omdat mijn merrie zo min mogelijk wormenkuren mag hebben.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:37

goeie schreef:
hoi ,

kan het kwaad wormenspuit en dat kruid te gebruiken?
of om en om?
ik kan er namelijk niet veel of eigenlijk niets over terug vinden.

Ik zou het niet allebei tegelijk gebruiken; om en om kan wel.

Barquera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 10:53

Ik laat het drogen en geef de gehele plant.
Boeren gebruikten dit ook vóór de komst van de chemische wormenspuiten.

Die helpen vaak niet meer! Ik gebruikte de duurste, Equest Plus Tape, die 4 maanden zou moeten werken.

Bij onze paarden werkte het echter geheel niet omdat de wormen resistent geworden zijn tegen die chemische middelen....

Maar ik adviseer iedereen om toch ook een kruidenwinkel of kruidenexpert voor de eerste keer in de arm te nemen.

Ik geef per paard een maatschepje van zo'n 10 gram per dag.

Je moet er zeker niet zomaar een hoop van geven want er zitten alpha tujonen in boerenwormkruid.
Als je het in kleine hoeveelheden geeft, zo'n 10 gram per dag dus, kan het geen kwaad. Ik doe er ook wat bollen knoflook bij.
Je kunt het 't beste geven bij wassende maan.

Als je zelf boerenwormkruid gaat telen in je tuintje of op ke balkon, dan hoef je én geen chemische middelen meer te gebruiken én je hoeft geen dure potten meer bij Verm-X te bestellen die dan nog niet eens geleverd worden....

Boerenwormkruid zit n.l. ook in Verm-X
Je hebt je eigen gratis ontwormingsmiddel!

Ik heb de mest van Barquero vorige week bij de DA laten onderzoeken en hij is geheel wormvrij!!!

Zo, nu wil ik wel graag wat advies van jullie: hoe kan ik ervoor zorgen dat Verm-X mij mijn geld terugbetaalt?
Ik heb vele malen gemaild met die Klaas Seuth en hij belooft van alles: geld terugstorten én een gratis pot Verm-X bood hij aan, maar hij doet al twee maanden lang niks...
En nu reageert hij niet meer op mijn e-mails en voicemailberichten.

Wat kan ik nog doen?

groetjes,
B

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 14:14

weinig ben ik bang...

waar haal jij boerenwormkruidzaad dan? daar ben ik dan wel weer benieuwd naar.

en in verm-x zit wel meer dat alleen boerenwormkruid toch?

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 21:04

Ik heb net naar de vermX gekeken en volgens mij zit daar nu juist niet boerenwormkruid in. Ben er wel in geinteresseerd. Zou om en om willen ontwormen, met natuurlijke en chemische middelen. Heb het nog niet kunnen vinden bij mij in de buurt (de plant dan) maar blijf rondkijken en anders ook maar als gedroogd kruid kopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 23:31

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!

NIET ontwormen met kruidenpasta's en andere sjit.

Laat een wormentelling doen http://www.wormbestrijding.nl en volg hun advies op. Dan hoef je veel minder te ontwormen. Maar ontworm alsjeblieft alleen met chemische pasta's op aanraden van de VA en ga niet lopen klooien met 'natuurlijke' rommel.

Natuurlijke middelen zoals kruiden bestaan al net zo lang als de wormen. Hoe langer een middel bestaat, hoe groter de kans dat de wormen er al lang resistentie tegen hebben ontwikkeld. Het ligt voor de hand dat de wormen al lang geleden resistent zijn geraakt tegen alle kruiden die door paarden van nature worden gegeten.

Enkele bekende merken natuurlijke middelen zijn Verm-x en Vermocure.

Veel natuurlijke middelen worden dan ook "wormwerend" of "wormenverjagend" of iets dergelijks genoemd, wat simpelweg betekent dat het niet alle wormen doodt. Maar het feit dat niet alle wormen worden gedood betekent dus dat de wormen resistent zijn voor het middel. Officieel wordt al van resistentie gesproken wanneer na toepassing van een middel 5% of meer van de wormen nog in leven is. Nu lijkt 5% niet veel, maar deze 5% zorgt wel voor de nakomelingen die daarna ook tegen het middel kunnen. In de praktijk blijkt dat een middel dat minder dan 95% van de wormen doodt dan ook geen praktische waarde meer heeft bij de bestrijding. Wat na behandeling overblijft is een stam wormen die weer iets sterker is geworden dan voorheen.

Als het middel "wormenverjagend" wordt genoemd, bedenk dan even welke wormen zich na de kuur zullen voortplanten. Juist ja, de wormen die zich niet hebben laten verjagen. En die krijgen nakomelingen die ook weer... we laten het als oefening voor de lezer over om te beredeneren wat het resultaat is na een aantal van deze kuren...

Het tweede probleem met natuurlijke middelen is dat er nagenoeg niets bekend is over de schadelijke effecten op langere termijn. Natuurlijk is niet altijd onschadelijk; er bestaan genoeg kruiden die voor paarden giftig zijn. Waar bij reguliere middelen alle bijwerkingen moeten worden onderzocht kunnen kruidenrecepten zonder die verplichte onderzoeken aan de man worden gebracht. En natuurlijke middelen die zo krachtig zijn dat ze parasieten bestrijden kun je allesbehalve onschuldig noemen.

Helaas voldoen natuurlijke middelen dus aan geen van de eisen waaraan een goed ontwormmiddel moet voldoen.

Wanneer een mestonderzoek aangeeft dat er geen besmetting is hoef je uiteraard niet te ontwormen, noch met een regulier middel, noch met een natuurlijk middel. Geeft een mestonderzoek aan dat er wel een besmetting is dan kun je beter een middel gebruiken dat krachtig werkt en zoveel mogelijk wormen doodt.

Klinkt misschien raar uit de mond van een voorstander van natuurlijk bekappen, maar toch is het zo.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 00:03

Goed dit te horen en ik ga met bovenstaande volledig mee.

Wormen en ontwormen, daar zit een hele techniek achter. Ga ook alsjeblieft niet knoeien met kruidenmiddeltjes waarvan je idd de gevolgen niet weet, want je stopt het wel in je paard!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 00:10

Super uitgelegd Arabesk Afgod , helemaal mee eens!!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 00:43

je kunt het ook kopen bij Bio-Ron, hij kan je er ook heel veel over vertellen als je vragen hebt.
Je vind hem op internet als je die naam intypt.

wat ik zo weet is dat de wormen er alleen uit komen en ze niet gedood worden, de mest moet je dus goed verwijderen.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 13:35

Wilawander schreef:
Door dan juist regelmatig te ontwormen zorg je ervoor dat ze beperkt blijven en geen schade aanrichten,. Een mestonderzoek zegt niets. Kan negatief zijn terwijl het paard een fikse besmetting heeft. Lintworm is helemaal niet in de mest te vinden en de grootste oorzaak van koliek.

Ff een correctie, Mestonderzoek zegt JUIST heel veel. In de mest zitten namelijk de eitjes van de wormen. en dan wel van alle wormen soorten. Bij mestonderzoek, kijk je dus of er eitjes in de mest zitten, en daarmee bepaal je of het dier volwassen wormen heeft. Daar de meeste medicijnen tegen volwassen wormen werkt, is dat dus de ideale manier om te zorgen dat ze wormvrij blijven.
Immers, Je geeft dan alleen medicijnen als je door het mestonderzoek weet dat je paard wormen heeft, en als het ontwormen dus ook echt effect heeft.
Over wanneer je ontwormt, het hoeft niet perse precies gelijk voor alle paarden tegelijk. Wel moeten ze allemaal ontwormt worden, 1 besmet paard zal steeds de andere ook besmetten. Maar dat hoeft niet op precies hetzelfde moment. Doordat het ene paard gevoeliger is dan het andere, zal het ene paard vaker moeten worden ontwormt dan de andere.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:03

Airborn schreef:
Wilawander schreef:

Ff een correctie, Mestonderzoek zegt JUIST heel veel. In de mest zitten namelijk de eitjes van de wormen. en dan wel van alle wormen soorten. Bij mestonderzoek, kijk je dus of er eitjes in de mest zitten, en daarmee bepaal je of het dier volwassen wormen heeft. Daar de meeste medicijnen tegen volwassen wormen werkt, is dat dus de ideale manier om te zorgen dat ze wormvrij blijven.
Immers, Je geeft dan alleen medicijnen als je door het mestonderzoek weet dat je paard wormen heeft, en als het ontwormen dus ook echt effect heeft.
Over wanneer je ontwormt, het hoeft niet perse precies gelijk voor alle paarden tegelijk. Wel moeten ze allemaal ontwormt worden, 1 besmet paard zal steeds de andere ook besmetten. Maar dat hoeft niet op precies hetzelfde moment. Doordat het ene paard gevoeliger is dan het andere, zal het ene paard vaker moeten worden ontwormt dan de andere.

Dat klopt dus juist niet en dat is de fout die veel mensen maken. Niet op elk moment worden eitjes in de mest aangetroffen terwijl er wel een besmetting is. het enige onderzoek die zekerheid geeft is een bloedonderzoek. Lintwormen eieren worden al helemaal niet aangetroffen in de mest. Dus wordt er dan vaak niet ontwormt daar het onderzoek immers negatief was, maar maanden later komt er dan een fikse wormbesemtting boven. En vaak kolieken die dan zonder oorzaak zijn daar men niet aan wormen denkt daar het onderzoek ja negatief was. Niks is minder waar. Vaak is de oorzaak dan wormen. Wat dan aan het licht komt daar er een bloedonderzoek wordt gedaan omdat er geen oorzaak is.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 14:06

Wilawander schreef:
Airborn schreef:

Dat klopt dus juist niet en dat is de fout die veel mensen maken. Niet op elk moment worden eitjes in de mest aangetroffen terwijl er wel een besmetting is. het enige onderzoek die zekerheid geeft is een bloedonderzoek. Lintwormen eieren worden al helemaal niet aangetroffen in de mest. Dus wordt er dan vaak niet ontwormt daar het onderzoek immers negatief was, maar maanden later komt er dan een fikse wormbesemtting boven. En vaak kolieken die dan zonder oorzaak zijn daar men niet aan wormen denkt daar het onderzoek ja negatief was. Niks is minder waar. Vaak is de oorzaak dan wormen. Wat dan aan het licht komt daar er een bloedonderzoek wordt gedaan omdat er geen oorzaak is.

tja, het spijt me, maar ik heb net op uni geleert wat ik net had getypt. En aangezien ik diergeneeskunde doe, en ons vak over parasieten als wormen ging, mag ik toch hopen dat we het goede hebben geleert...
Ik weet dat je alleen eitjes hebt als er volwassen wormen zijn, maar aangezien de meeste medicijnen toch alleen de volwassen dieren aanpakken is dat geen probleem.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-08 17:55

lintwormen zijn niet zo schadelijk voor een paard