Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
JoCo schreef:Mijn merrie is 12 jaar oud en ik heb lang moeten zoeken om een passend voedingsschema uit te werken.
Ze is namelijk heel hevig, kan zeer weining eiwit verdragen, en wordt snel mager.
Het is een recreatiepaard, waar 3x per week mee buiten 'gewandeld' wordt (waar de weg het toelaat, draven & galopperen we) en waar af en toe wat lichte dressuur mee gereden wordt.
Overdag staat ze half op paddock, en half in de wei (langer kan echt niet, dan krijgt ze eiwitbulten).
Haar voerschema is als volgt: 3x per dag krachtvoer (in totaal 2,5 kg v Pavo Nature's Best - waar ze het qua temperament super op doet), 2x per dag een flinke berg hooi, een 6-tal uurtjes per dag op wei, en 's nachts enkele pakken vers stro om te knabbelen.
Soms zie ik lichte aftekening van haar ribben (je ziet ze zo niet, maar bvb bij het inademen, ...) maar haar heupen of zo steken niet uit, flanken zijn ook zeker niet ingevallen. Voel je over haar buik, dan bemerk je de ribben wel maar niet overduidelijk.
Nu vraag ik mij af, mag ze nog steeds voller (en hoe dan?) of zou het zo ok zijn? Veel bespiering heeft dit paard niet owv recreatief rijden. Ze glanst heel mooi, en voelt zich prima in haar vel (dartelt regelmatig rond gelijk veulentje).
Bedankt voor de tips!
kimmie261 schreef:ik zou het stro voor de nacht vervangen voor hooi...stro is geen paardenvoer
kimmie261 schreef:ik zou het stro voor de nacht vervangen voor hooi...stro is geen paardenvoer
denk twee plakjes stro eruit voor twee plakjes hooi erin Sonja_vR schreef:kimmie261 schreef:ik zou het stro voor de nacht vervangen voor hooi...stro is geen paardenvoer
wat is dat nu voor onzin, stro is wel degelijk paardenvoer
alleen je moet wel het juiste stro hebben van goede kwaliteit en je moet het niet als hoofdbestanddeel van het rantsoen voeren .
maar in dit geval zou ik toch stro minderen en iets meer hooi gevendenk twee plakjes stro eruit voor twee plakjes hooi erin
Flew schreef:Edit: ah het is je zelf al gelukt. Ik vind je paard niet te dun hoor.
Niisj schreef:Ik vind je paardje zeker niet te dun !
Maar er moet toch ook niets meer af gaan ! Moest ze dus weer een beetje afvallen, zou je bij haar krachtvoermaaltijden een scheutje plantaardige olie kunnen bijgeven.
Plantaardige olie is rijk aan vetten maar heeft de goede eigenschap van energie te geven die langzaam vrij komt & waar je paard niet heftig van word. Bovendien bevat olie extra vitamientjes !
Je hebt verschillende soorten plantaardige olie. Bv: maisolie, zonnebloemolie, olijfolie, sojaolie, omega olie enzovoort ...
Omega olie is het meest geschikt voor de wat hetere paardjes omdat de omegazuren (die trouwens het best van allemaal in balans is) zorgen voor betere concentratie & dergelijke.
Je paard is dus beter op jou geconcentreerd tijdens het rijden & niet op bv: koeien die langs de weg staan als je op buitenrit gaat ...
Mijn paardje word ook snel mager & heeft ook behoorlijk wat temperament. Zij krijgt Omega olie van NAF bij & doet het hier heel goed op.
Kan je bestellen bij de paardendrogist.
http://www.paardendrogist.nl
Edit: foutje
ellepel schreef:ik houd wel van een vol paard, en naar mijn mening mag er wel een pietsje meer bij op haar rug....
dus doe nog wat extra hooi en dan komt dat er na een tijdje ook wel bij.
verder ziet ze er inderdaad goed uit hoor!!!!
xMariekee schreef:Ik zou eerder overgaan op onbeperkt hooi dan meer muesli of krachtvoer gaan geven.
In hooi zitten weinig eiwitten, dus daar zal ze niet echt last van krijgen.
Je kan het natuurlijk ook opbouwen om steeds wat langer de wei op te gaan,
een beetje eiwitbulten is niet erg en als je het rustig opbouwd went je paard er wel aan