Merrie geeft melk

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piewie

Merrie geeft melk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 08:45

Hey hallo,

Een paar weken geleden heb ik een mooie frieze merrie gekocht. Super schat van een paard.
Ze was ongelofelijk dik, maar daar begint al aardig wat verandering in te komen, ze had een jaar niets gedaan.
Ze is nu nog te dik, maar meer op haar flanken.
Ook is ze bij ons de eerste week hengstig geweest.

Maar afgelopen dinsdag was haar uier een beetje gezwollen. Niets aan gedaan, ga er vanuit dat ze niet drachtig is, maar............ Tong uitsteken
Gisteren, had ze hars aan haar tepels hangen!!!! Dus ik kijken en voelen, spuit ze zo ineens heel veel melk eruit, toen ik aan haar zat!!! Bloos

Wie o wie, weet wat dit kan zijn.
Ze is hengstig geweest, dus ik ga ervan uit dat ze niet drachtig is...
Kan ze misschien schijnzwanger zijn? Ik weet niet of dit bij paarden voor kan komen??!!
Qwa gedrag is ze niet anders, ook niet als ze hengstig is. Ze is niet een echte merrie, die dan haar keuren heeft.
Ik hoop dat iemand me hier duidelijkheid over kan geven, ik ga strax zowieso de DA even bellen voor advies.

ponyparadijs

Re: Merrie geeft melk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:50

Je DA bellen is het meest verstandige.

Maar ik heb jaren geleden een merrie gehad die vanaf de 9de maand dracht bijna regelmatig weer hengstig leek. En daar kwam dus ook gewoon een veulen uit. Dus er van uit gaan dat ze niet drachtig is omdat ze een keertje hengstig is geweest is niet helemaal correct.

Veel succes

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:53

Ik heb t ook gehad, mijn merrie gaf melk zodra je aan haar uier zat. Da gebeld, en het is vrij normaal voor merries die op jonge leeftijd al een veulen hebben gehad.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 08:56

Ik weet dat ze in het verleden 2 veulens gehad heeft, maar dat was met haar 5e en 6e!! Dus niet extreem jong. Ze is nu 9 bijna 10 jaar. Ik zal eens even kijken of ik een foto kan plaatsen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:57

En, wanneer komt de dierenarts? Misschien heb je wel 2 friezen gekocht.... Haha!

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:01

Een paar weken geleden kwam er bij mijn merrie kwam er ook melk uit haar uier en ze heeft nog nooit een veulen gehad en heeft ook niet bij een hengst gestaan. De da heeft er even naar gekeken, gelukkig was het geen ontsteking.

Ik denk dat ze zelf ook graag een schattig veulentje wil Haha!

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 09:06

Ik heb even wat foto's gepakt van het begin tot gister.

http://www.mijnalbum.nl/Album=ZNC4Z7MP

Ik heb zelf de foto's ook al terug gekeken, maar ja ik zie niets wat op een veulen kan wijzen, behalve de melk dan

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:07

naja, ik wilde alleen maar aangeven dat je niet perse een drachtige merrie hebt gekocht...

@Beckie: weet je wat een ontzettende ramp het kan zijn als je merrie drachtig blijkt terwijl jij er niets vanaf weet en dus ook 0,0 voorbereid hebt. Wij zijn toen echt verschikkelijk in de stress geschoten. Half november, de paarden konden al niet meer het land op, en het werd veel te koud voor een veulen. Plus dat ik de tijd en de kennis niet had het op te voeten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:07

Foto's zeggen niet zo veel, maar ik vind haar er ook niet hoogdrachtig uitzien...

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:08

Ik zou haar toch even laten opvoelen. Een fries laat meestal weinig tot niks van een dracht zien. Even op zeker spelen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 09:09

Vjestagirl schreef:
naja, ik wilde alleen maar aangeven dat je niet perse een drachtige merrie hebt gekocht...

@Beckie: weet je wat een ontzettende ramp het kan zijn als je merrie drachtig blijkt terwijl jij er niets vanaf weet en dus ook 0,0 voorbereid hebt. Wij zijn toen echt verschikkelijk in de stress geschoten. Half november, de paarden konden al niet meer het land op, en het werd veel te koud voor een veulen. Plus dat ik de tijd en de kennis niet had het op te voeten.

Ik weet het ook niet hoor, ik heb namelijk ook niet zoveel zin om een veulen erbij te krijgen.
Ben nu net op de goede weg met rijden....Ik heb er ook geen kennis van en heb geen zin, dat iik super in de stress moet zitten dadelijk.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 09:10

grrrr krijg de veearts niet te pakken, zodadelijk weer even een belletje doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:11

piewie schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik weet het ook niet hoor, ik heb namelijk ook niet zoveel zin om een veulen erbij te krijgen.
Ben nu net op de goede weg met rijden....Ik heb er ook geen kennis van en heb geen zin, dat iik super in de stress moet zitten dadelijk.

Dat gevoel had ik dus ook. Aan de ene kant 'Whoei, leuk een veulen'. Aan de andere kant wist ik toen al dat als dat zo was dat het een kruising zou zijn, en dat wil ik niet, ik wil het fjordenras zuiver houden... Gelukkig voor mij bleek het toen niet zo.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:11

Ik vind haar er ook niet drachtig uitzien, maar dat hoeft echt niets te zeggen. Misschien toch even een DA er naar laten kijken. Dan heb je duidelijkheid. En als het wat anders is kan het misschien verholpen worden.

Edit: Ik zie dat je al met een DA bezig bent, ik ben benieuwd wat hij zegt.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 09:16

DA heb ik zojuist gesproken, is gelukkig een goede vriendin van me. Ik moet het even in de gaten houden en vertrouw ik het niet helemaal, dan komt ze even langs en gaan we een scan maken. ze moet na het weekend gestopt zijn met melk geven!!!

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:19

Ja dat kan ik me goed voorstellen hoor.

Ik heb er ook over zitten denken of die van mij drachtig zou zijn. Ik heb haar namelijk pas sinds augustus 2007 en toen had ze best wel een buik. Ik iets minderen in voer en goed aan het werk zetten. Dus toen ze een paar weken geleden melk had heb ik wel even gedacht, oeps ze zou toch niet drachtig zijn (ik maar voer minderen e.d. Bloos ) zou wel erg sneu voor haar zijn. Oude eigenaresse gebeld en ze kon echt niet drachtig zijn! En als ze pas in mei melk geeft, en in augustus al dik was, zou ze nu moeten ontploffen en dat is niet zo Pling .

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:21

ik vind haar er ook niet drachtig uitzien, maar weet wel dat je niet uit kunt gaan van hengstigheid.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 09:22

Ik zit echt een beetje te piekeren. Leuk een veulen, maar aan de andere kant ook weer niet... voer minderen ben ik ook mee bezig, maar wat als ze wel drachtig is?? p.s. De vorige eigenaar weet het ook niet zeker. Das ook weer lekker of niet.

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:58

Kan me voorstellen dat je piekert. Ik zou het ook niet zo leuk vinden als mij merrie drachtig blijkt te zijn, ik heb er tenminste geen plek en tijd voor en je weet niet welke hengst het is geweest en aan de andere kant is overal wel weer een oplossing voor te vinden.

Ik hoop voor je dat de dierenarts snel een antwoord voor je heeft!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 13:18

Ik zou nog eventjes geen voer minderen...

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:33

waarom stopt die DA niet gewoon ff haar arm erin? Dat is toch makkelijker dan dat je nu een heel weekend moet wachten of ze stopt met melk geven?

SuperSonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:37

jemig nog een weekend wachten lijkt me wel echt poedersuiker, ik zou ook zeker nog eventjes geen voer minderen tot je het zeker weet.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 19:01

Voer ga ik niet mee minderen op dit moment, wil het eerst zeker weten, heb zo strax nog foto's gemaakt van de buik en uier. De buik is keihard ik ga ze er zo ff opzetten.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 19:05

http://www.mijnalbum.nl/Album=ZNC4Z7MP
Heb er weer foto's bijgeplaats van de uier van vanavond, je ziet dat daar druppels aan hangen.
Ook van de buik van vanavond. Ook is ze rond haar staart en op de billen erg los....

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:08

jou merrie ziet dr een stuk anders uit dan de merries bij ons op stal die op springen staan (friezenfokstal).
en daarbij.. ik denk dat als ze zo erg harst en melk spuit en ze is écht drachtig, dat het veulen dat niet wacht tot na het weekend..