Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sodeletuut schreef:@Abaresk: PB
@Apple: Ze gleed al op de stenen vanaf de eerste dagen er zitten niet van die gaten in voor stiften..
Sodeletuut schreef:Ik zal mijn hoefsmid eens vragen, maar het is ook vooral bij van die tegels, van die smallen, en die zijn ook wat gladder, op de gewone autoweg heeft ze dit niet. Maar het is vrij vervelend met scherpe bochten enzo.
Maar als je de ijzers eraf haalt, dan kan je zeker niet meer langere stukken over de verharde weg..
Yinari schreef:Wel hoor. Mijn pony's zijn allemaal ijzerloos, en ik kan langdurig over de harde weg. Geen enkel probleem maar de kwaliteit van de hoef moet goed zijn (of worden) en je moet er een beetje mee trainen.
Ik had voor de wagen wel hoefschoenen bij mijn merrie omdat ze erg slechte hoeven had en dat gewoon teveel was. Wat wil je, na bijna 20 jaar ijzers...
Waarom is hij op ijzers gegaan? Liep hij gevoelig zonder?
Sodeletuut schreef:abareskus jij galoppeerd wel over het asfalt.. want ik had een ander topic gemaakt daarover en heel veel doen dat absoluut niet.
en wat versta jij onder gezonde huisvesting
Arabesk schreef:Sodeletuut schreef:abareskus jij galoppeerd wel over het asfalt.. want ik had een ander topic gemaakt daarover en heel veel doen dat absoluut niet.
en wat versta jij onder gezonde huisvesting
Het liefst 24/7 buiten, in een paddock/weiland/HITactiefstal. Of anders een loopstal of inloopstal met verharde uitloop etc. Beweging en bewegingsvrijheid zijn dé kernwoorden voor gezonden hoeven en trouwens ook voor een gezond paard.
Het liefst ook harde ondergrond rond bijv. een drinkbak. Een paard dat altijd alleen maar op de weide staat kan je niet van verwachten dat ie zonder meer prima op asfalt loopt, de hoeven passen zich namelijk aan op de grond waarop ze staan.
Konikjes hebben andere hoefjes dan onze paarden bijv.
Welk kan je met regelmatig bekappen het gebrek aan slijtage op een weiland compenseren. En ondanks dat wij dagelijks op asfalt rijden moeten we evengoed nog bekappen