ijzers na 2 mnd er weer af?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

ijzers na 2 mnd er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 23:47

Mijn pony heeft nu 2 maanden ijzers. Alleen ze glijd aldoor uit op de stenen en tijdens het springen en rijden op gras, en dat vind ik niet handig.
Dus ik wil eigenlijk graag de ijzers er weer af hebben.
Hoelang duurt het dan voordat ik weer over de weg kan rijden zonder dat het gevoelig voor haar is enzo?

Arabesk

Re: ijzers na 2 mnd er weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:54

hangt er vanaf. Sommige paarden die van de ijzers komen lopen zó weg, geen enkel punt. Andere lopen ietwat gevoelig.

Als overgang kan je hoefschoenen gebruiken als je paard moeite heeft met harde ondergrond.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:56

Als ze begint te glijden op stenen dan is dat een teken dat ze nieuwe ijzers moet hebben. Als je gaat springen op gras kun je stiften indraaien om te voorkomen dat ze gaat glijden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 23:57

@Abaresk: PB
@Apple: Ze gleed al op de stenen vanaf de eerste dag Nagelbijten / Gniffelen en er zitten niet van die gaten in voor stiften..

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:58

mijn paard heeft ook ijzers en buiten geen last ervan. nu wel want ze moet weer nieuwe. maar als de ijzers goed zijn glijd ze niet.
Voor op het gras zou je ijzers kunnen nemen met stiftgaten en dan kalkoenen erin draaien

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:58

Dan is het zaak om als je gaat springen en rijden op gras de volgende keer te vragen om gaten, anders is het vragen om problemen.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:59

Sodeletuut schreef:
@Abaresk: PB
@Apple: Ze gleed al op de stenen vanaf de eerste dag Nagelbijten / Gniffelen en er zitten niet van die gaten in voor stiften..

dan heb je vast standaard ijzers. heb ik ook. sportijzers hebben wel stiftgaten.
Dat ze vanaf de 1e dag glijd is misschien ook wat gewenning eerst? wat zegt je hoefsmid?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:00

Ook bij standaard ijzers kun je vragen of de hoefsmid er gaten in boort Lachen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 00:02

Ik zal mijn hoefsmid eens vragen, maar het is ook vooral bij van die tegels, van die smallen, en die zijn ook wat gladder, op de gewone autoweg heeft ze dit niet. Maar het is vrij vervelend met scherpe bochten enzo.
Maar als je de ijzers eraf haalt, dan kan je zeker niet meer langere stukken over de verharde weg..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:05

Sodeletuut schreef:
Ik zal mijn hoefsmid eens vragen, maar het is ook vooral bij van die tegels, van die smallen, en die zijn ook wat gladder, op de gewone autoweg heeft ze dit niet. Maar het is vrij vervelend met scherpe bochten enzo.
Maar als je de ijzers eraf haalt, dan kan je zeker niet meer langere stukken over de verharde weg..

Waarom niet Cool

Kom een keer op onze paardjes rijden, lekker galopperen over het asfalt Pling en nog geen flintertje vliegt eraf.

Natuurlijk gaat daar wel wat aan vooraf: gezonde huisvesting, veel beweging, goede voeding en regelmatig bekappen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:06

Wel hoor Ja. Mijn pony's zijn allemaal ijzerloos, en ik kan langdurig over de harde weg. Geen enkel probleem maar de kwaliteit van de hoef moet goed zijn (of worden) en je moet er een beetje mee trainen.

Ik had voor de wagen wel hoefschoenen bij mijn merrie omdat ze erg slechte hoeven had en dat gewoon teveel was. Wat wil je, na bijna 20 jaar ijzers Lachen...

Waarom is hij op ijzers gegaan? Liep hij gevoelig zonder?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 00:06

abaresk Haha!us jij galoppeerd wel over het asfalt.. want ik had een ander topic gemaakt daarover en heel veel doen dat absoluut niet.
en wat versta jij onder gezonde huisvesting Clown

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-08 00:08

Yinari schreef:
Wel hoor Ja. Mijn pony's zijn allemaal ijzerloos, en ik kan langdurig over de harde weg. Geen enkel probleem maar de kwaliteit van de hoef moet goed zijn (of worden) en je moet er een beetje mee trainen.

Ik had voor de wagen wel hoefschoenen bij mijn merrie omdat ze erg slechte hoeven had en dat gewoon teveel was. Wat wil je, na bijna 20 jaar ijzers Lachen...

Waarom is hij op ijzers gegaan? Liep hij gevoelig zonder?

Tja eigenlijk ook een beetje onwetendheid van mij..
De hoeven sleten schuin af en ik hoorde aldoor een extra tikje als we over het asfalt liepen (beetje vaag, weet ik..)
En nu ze ijzers heeft, heeft ze dat niet meer.
maar ik hoor nu zooveel slechts over ijzers..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:08

Gezonde huisvesting is bewegingsvrijheid, het paard moet de hele dag een beetje in beweging zijn. Een niet te natte bodem, liefst met verharde delen. Veel ruwvoer, weinig krachtvoer, etc,etc...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:09

Sodeletuut schreef:
abaresk Haha!us jij galoppeerd wel over het asfalt.. want ik had een ander topic gemaakt daarover en heel veel doen dat absoluut niet.

Het liefst 24/7 buiten, in een paddock/weiland/HITactiefstal. Of anders een loopstal of inloopstal met verharde uitloop etc. Beweging en bewegingsvrijheid zijn dé kernwoorden voor gezonden hoeven en trouwens ook voor een gezond paard.

Het liefst ook harde ondergrond rond bijv. een drinkbak. Een paard dat altijd alleen maar op de weide staat kan je niet van verwachten dat ie zonder meer prima op asfalt loopt, de hoeven passen zich namelijk aan op de grond waarop ze staan.

Konikjes hebben andere hoefjes dan onze paarden bijv.

Welk kan je met regelmatig bekappen het gebrek aan slijtage op een weiland compenseren. En ondanks dat wij dagelijks op asfalt rijden moeten we evengoed nog bekappen Ziek

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:11

Das geen probleem hoor. Misschien niet meteen maar ik rijd ritten van ruim 2 uur over het wegdek, blootvoets, stap en draf. Galop niet vanwege de pezen Knipoog Kiezels, stenen of asfalt nergens last van.
Nog nooit een probleem gehad, maar bouw het wel op als ze van ijzers af komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:12

persoonlijk vind ik zwaar duinzand veel belastender voor de pezen en spieren dan galop over een vlakke harde ondergrond

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:15

Ook zeker Knipoog Hier hebben we helaas geen duinen. Kan niet eens van een bosje genieten Boos!
Maar mijn paarden staan niet vollop in training, dus een galopje over het hard vind ik toch iets te veel van het goede. Als ze al eens erop springen is het geen ramp, maar ben liever iets te voorzichtig dan dat we terug moeten lopen..

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 00:32

volgens mij kun je ze er zo wel weer afhalen.
je zit er alleen met de gaten waar de ijzers vast hebben gezeten. soms gaat dat scheuren.

verder gewoon kijken hoe hij reageerd op de harde ondergrond. reed je voorheen ook zonder ijzers?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:36

Arabesk schreef:
Sodeletuut schreef:

Het liefst 24/7 buiten, in een paddock/weiland/HITactiefstal. Of anders een loopstal of inloopstal met verharde uitloop etc. Beweging en bewegingsvrijheid zijn dé kernwoorden voor gezonden hoeven en trouwens ook voor een gezond paard.

Het liefst ook harde ondergrond rond bijv. een drinkbak. Een paard dat altijd alleen maar op de weide staat kan je niet van verwachten dat ie zonder meer prima op asfalt loopt, de hoeven passen zich namelijk aan op de grond waarop ze staan.

Konikjes hebben andere hoefjes dan onze paarden bijv.

Welk kan je met regelmatig bekappen het gebrek aan slijtage op een weiland compenseren. En ondanks dat wij dagelijks op asfalt rijden moeten we evengoed nog bekappen Ziek

Mijn pony's staan ook bijna 24/7 buiten, met harde stukken in het weiland. Veel ruwvoer dus, en krijgen minder krachtvoer.
Hun hoeven zijn perfect, hard etc. Brokkelen niet en scheuren niet, en ze lopen bijna elke dag op de weg, nooit geen gevoeligheid oid.
En idd, ze moeten zelfs nu nog bijgekapt worden. Kun je na gaan hoe sterk die hoeven zijn. Nee, voor mij geen ijzers.

Wat betreft het topic, ja je kunt ze er gewoon weer afhalen, maar houd er rekening mee dat het kan dat je pony gevoeliger loopt.
Maar dat verschilt heel erg per pony.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 10:42

Mijn pony staat 24/7 buiten, alleen er zijn geen harde ondergronden in de wei. Is dat heel erg? Want het is niet mijn wei, dus ik kan er ook niet veel aan veranderen.
Maar ik kan, als de ijzers eraf zijn, wel elke dag bijvoorbeeld na het rijden, aan de hand een stukje over de weg gaan stappen en dat dan steeds wat opbouwen. Is dat een idee?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:45

Ja dat kan prima, stukken over de weg stappen is goed voor de hoeven en pezen.
Zijn er geen betonplaten of verharde stukken bij drinkbakken of waar gevoerd word?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-08 10:47

Nee, er staat in de wei gewoon een grote badkuip met water, maar dat staat niet op het verharde. en waar ze gevoerd word, dan is het 2 stappen over beton en dan is het weer zacht..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:50

Dat is minder. Is het er 's winters geen enorme modderpoel dan?
Bij mij liggen er voor het hek en bij voer/drink plaats betonplaten (wel de ruwere variant) anders heb ik 's winters een modderbad. Nagelbijten / Gniffelen

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 10:54

Mijn pony staat ook zonder ijzers.
Mevrouw wil beslist niet in de berm lopen, ook al is het fietspad 1 band breed dan nog moet ze perse daarover.
Ook galopperen we wel over de weg. Haar hoeven is nooit wat mee, en de hoefsmid hoeft er maar heel weinig af te halen. Ook al hebben we een aantal maanden niet buiten gereden.

Het ligt echt aan het paard of deze last heeft als deze weer ''kaal'' loopt. iedere paard is verschillend en je zou dat gewoon moeten uitproberen.