Dierenarts wilt pony inslapen, ik wil een bloedtest om 150% zeker te zijn dat het terecht is. Dierenarts vind het onnodig en is overtuigd van zijn gelijk. Ik niet. Ik wil die bloedtest.
Bestaat er een second opinion? Kun je elk willekeurige dierenarts hiervoor aanspreken buiten je eigen dierenarts om? Moet je het medische verleden van de pony vertellen, of met een schone frisse kijk de nieuwe dierenarts laten uitzoeken hoe of wat? Meer tips/ideen?
Laatst bijgewerkt door Ania op 12-06-08 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Als het jouw pony is mag de da niets zonder jouw toestemming. Het is aan jou vrij om er een andere da bij te halen en een test te doen, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Ik zou er ook niet mee kunnen leven als ik mijn paard/pony in laat slapen en nooit zeker zal weten of het nu echt nodig was oid.
Over dat medisch verleden kan ik niks zeggen, want daar weet ik niks vanaf, weet niet hoe belangrijk dat evt is. Maar laat gewoon een da langskomen, alle gegevens kun je m toch vertellen als jullie op stal naar de pony aan t kijken zijn?
Inderdaad, daarbij heeft de dierenarts het al langer opgegeven met deze pony, terwijl ik van veel hoeken hoor dat het behandelbaar is.
Ook is hij gefocust op dat ene duidelijke "ziekte" dat ie zich niets aantrekt van alle andere symptomen. die komen allemaal daardoor volgens hem. Ik geloof er niks van en voel me erg ongehoord en vooral niet serieus genomen.
Laatst bijgewerkt door Ania op 12-06-08 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Second opinion... gewoon bellen en laten komen, dan uitleggen.
Ik heb al zo vaak een andere mening dan een DA gehad, wat overigens vaak bleek te kloppen. Ik weet ook niet waarom, maar ik luister altijd naar mijn gevoel icm logisch redeneren.
Mijn paard was 2 maanden geleden afgeschreven in NL, gewoon einde verhaal, niks aan te doen. Diverse andere klinieken gekontakteerd, en deze gaven een zeer goeie prognose mbt herstel. Hij is nu dus geopereerd in België, omdat ze daar medisch veel verder zijn.
Ik zou ook voor een second opinion gaan. Kijken wat daar uit komt. Ik snap niet waarom hij geen bloedtest wil doen, je betaald toch, so what? Als de second opinion gelijk krijgt, zou ik ook meteen switchen. Mag ik vragen naar de diagnose van de pony, waar de DA zo stellig op is?
Precies! Gewoon andere DA laten komen. Mij is ook een keer verteld dat ik mijn pony maar moest laten inslapen. Volgens de da was het een hopeloos geval en zou ze voor de rest van haar leven op zware pijnstillers moeten staan. Ik heb dit niet gedaan en ipv daarvan het advies van een boer uit de buurt gevolgd. Na een week was ze al voor een groot gedeelte opgeknapt en nu jaren later loopt ze nog steeds in de wei.
Mijn pony was ook opgegeven door de dierenarts (zware hoefbevangenheid)...ik ben met haar naar de kliniek van Greet de Jonge ( kost een paar centen maar dan krijg je ook wat..) in Haren gegaan voor een second opinion en ze heeft nog 6 jaar redelijk pijnloos geleefd en is uiteindelijk in mijn armen gestorven.... Een andere DA raadplegen! Altijd doen! Hier in duitsland is het zelfs heel normaal.
Veel sterkte ermee, goed dat je een 2nd opinion laat doen. Een van mijn paarden is al 3x opgegeven (hoewel ze niet gezegd hebben inslapen- daar kennen ze me te goed voor)
ook mijn paard zou al dood zijn als ik de DA had moeten geloven. daarna nog z gereden ....omdat het gewoon simpelweg maar spit was...ipv de akute ataxie die de DA er van maakte...klein verschilltje maar....
Ik heb geleerd altijd een second opinion te doen anders had mijn paard de rest van zijn leven als gezelschap op de wei gestaan.
Mijn paard stond in stal met zijn nek in een hele rare onnatuurlijke houding. Hij kon makkelijk gezegt niet meer normaal recht staan alleen opzij kijken. Eerst dachten we dat het gewoon verrekt was maar hij was niet meer recht te krijgen. Da gebeld die conludeerde na 10 min dat mijn paard zijn nekwerfels verschoven had hij kreeg een cocktail tegen de pijn en spierverslappers en als het na 2 dagen nog niet normaal was moest het handmatig terug geduwd worden. Ik moest uitgaan van het ergste. Na 2 dagen stond hij er gelukkig al een stuk beter uit maar ik kreeg wel te horen dat het levens gevaarlijk zou zijn nog op hem te rijden (hij was 4 en net een half jaar zadelmak) Als de werfel onder het rijden scheef zou schieten zouden we over de kop vliegen. Ik moest mijn paard weg doen als gezelfschapsdier en maar op de wei zetten. Hij moest minimaal nog 2 weken bij ons op stal blijven om er zeker van te zijn dat de werfel weer goed was.
Na een paar dagen liep hij weer normaal, ik deed hem los in de bak en ging te keer als een dolle, ik vond het dood eng bang dat mis zou gaan, op stal zeiden ze hij voelt dat zelf wel aan maak je niet druk. Na 2 weken zei mijn baas (stal eigenaar) als ik jou was zou ik hem helemaal niet weg brengen maar er weer op gaan zitten volgens mij is dat paard kern gezond (hij heeft een manege/handelstal en dus behoorlijk wat inzicht) Ik kon niks anders als met hem eens zijn en ben er voorzichtig weer op gekropen. Heb mijn paard zelf zijn gang laten gaan, zelf in draf laten gaan en na een paar keer een kwartiertje gereden te hebben ging hij zelf in galop. Ik vond het dood eng na wat de da had gezegt maar hij liep gewoon helemaal goed.
Uiteindelijk zijn we er nog steeds van overtuigt dat hij gewoon vast gelegen heeft in stal en zichzelf los gewurmd heeft iets anders kunnen we er niet van maken. Zonder foto;s etc zeiden ze in 10 min dat mijn paard niet meer bereden zou kunnen worden. Als ik had geluisterd was hij op zijn 4e dus al met pensioen gegaan. Een half jaar na het hele gebeuren liep mijn paard op L niveau en had ik mijn eerste B wedstrijd. Ik heb het paard inmiddels verkocht, is zo fit als een hoentje en loopt ook vrolijk zijn wedstrijdjes.
second opinion altijd doen als je twijfeld. zo heb ik al es 4 veeartsen en 2 klinieken losgelaten op een paard van me en alle 6 zeiden ze wat anders was er maar een die het uiteindelijk bij het juiste eind had wat betreft de diagnose.
zoals al vele malen gezegd, en je ook al zelf besloten is bij twijfel bij je zelf, altijd een andere DA erbij halen beter een keer extra nakijken en doen dan 1 keer te weinig
Ik zou het altijd eerst proberen, om er een te vinden die een second opinion wil geven. Voordat je inderdaad de verkeerde beslissing neemt! Ik zou het ook heel erg zeker willen weten, en gewoon een DA zoeken die het wél wil doen.
het lijkt mij dat een hoefsmid niet een goede diagnose kan stellen. Natuurlijk weten ze heel veel maar ik zou daar niet zo snel van uit gaan eerlijk gezegd.
Ik zou gewoon naar een andere goede bekende dierenarts gaan.
een smid kan natuurlijk best een hele goede kijk op de zaken hebben... wacht maandag nog even af wat dat brengt.... nou ben ik niet op de hoogte maar ik ga er vanuit dat je dus reguliere dierenarts hebt laten kijken? heb je al es gedacht aan iemand als erik laarakker?
natuurlijk heeft een smid kijk op zaken maar die heeft lang niet zoveel inzicht als een (goede) da lijkt mij. Daar heeft hij toch niet voor geleerd. Je moet natuurlijk als smid een hoop weten maar lijkt mij dat een da daar meer over weet.
ik zou ook voor een second opinion gaan. maar als hoefsmid en DA beiden iets anders zeggen vraag ik me toch wel af wat er aan de hand is hopelijk kan de andere DA meer duidelijkheid geven