uitgedroogde hoeven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rintjuh

uitgedroogde hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 17:25

hallo,

mijn pony heeft hele erge uitgedroogde hoeven.. en ik weet niet echt wat ik eraan moet doen want een paar mensen zeggen weer water erop doen en andere weer niet.. en die middeltjes helpen ook niet echt!! en er zit een enorme scheur in de hoef! wat moet ik eraan doen?

Groetjes, Marin

leviria

Re: uitgedroogde hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:26

ik kan maar 1 ding zeggen, laat haar in het water lopen,
niet even met een spons erover heen dat helpt niet,

echt een half uur minimaal in het water met de hoeven, en dat minimaal een week lang elke dag, dan zal het beter moeten gaan

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:28

Geen vet of olie gebruiken, wél veel water erop. Liefst lekker in een natte paddock of wei zetten de hele dag. Bij droog weer doe je een paar keer per dag de waterbak omkiepen, dan staan ze bij het drinken lekker in een plasje water.
Ik hoor vaak dat zaagsel ook slecht is, en teveel vocht uit de hoeven trekt.
Voor de scheur moet je uiteraard snel de hoefsmid bellen.
En voor sterke hoeven kun je biotine of kerabol bijvoeren.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:29

Staat je paard in de wei?
Deze week gaat het regelmatig regenen dus dan worden de hoeven nat.

rintjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 17:29

Up_to_Date schreef:
Staat je paard in de wei?
Deze week gaat het regelmatig regenen dus dan worden de hoeven nat.

ja hij staat in de wei

Thnx voor jullie tips ik zal eraan beginnen

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:30

Ik heb dit probleem nu ook. Het komt echt door het weer. de enige dag is het super warm en de grond van het land uitgedroogd en de dag erna is het land super nat. Er zit ook bij die van mij een scheur in de hoef. Ik vijl het deze week zelf nog een beetje bij om verder scheuren te voorkomen. dit doe ik omdat de dierenarts mee moet met de smid om mijn pony te verdoven en dat dus van te voren geregeld moet worden. Verder inderdaad veel in het water ermee:).

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:31

hoeven niet invetten, zorg dat hij door modder moet of door water moet lopen.. verder de kroonrand inzalven met laurierzalf, is gewoon bij de boerenbond te verkrijgen. en misschien biotine bijvoeren?
hou de scheur in de gaten, laat anders even de hoefsmid dr naar kijken

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:32

veel met water afspuiten, als het heeft geregend hoeft het niet, maar als het land dus niet nat is dan wel elke keer even afspuiten hoelang weet ik niet precies maar wel langer dan 5 minuten.
Mijn paard had (inmiddels heeft) ook scheuren en afgebrokelde hoeven etc. dit heb ik ook een tijdje gedaan en het hielp wel Knipoog Niet als het droog is alleen maar vet erop doen! altijd eerst water anders droogt het uit

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:38

moniekk schreef:
hoeven niet invetten, zorg dat hij door modder moet of door water moet lopen.. verder de kroonrand inzalven met laurierzalf, is gewoon bij de boerenbond te verkrijgen. en misschien biotine bijvoeren?
hou de scheur in de gaten, laat anders even de hoefsmid dr naar kijken

Biotine moet mijn paard het hele jaar en dat bevorderd alleen de hardheid en hoefgroei(en dat met die vacht) Het help niet tegen uitdroging:).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:28

VSW --> BEH.

FleurS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:40

Bij mijn paard helpt het het beste om rondom de drinkbak in de wei een modderpoeltje te maken door de drinkbak over te laten lopen. Dan staan de paarden met de voorvoeten in de modder als ze drinken. Werkt beter dan allerlei middeltjes is mijn ervaring

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:44

Rainmaker : http://paardendrogist.nl/index.asp?strP ... ctID=25414 , werkt perfect. Een van de weinige middeltjes die echt iets doen bij te droge hoeven.
Maar ook een vochtige ondergrond kan zijn werk goed doen.
Eerst de hoeven goed nat laten worden en dan dit eroverheen, houdt het vocht in de voet.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:18

ik heb het zelfde probleem met mijn jaarling, maar er is bij ons lastig aan water te komen, en kan dus niet elke dag een hele waterbak omgooien... voor hem vind ik het ook te ver om regelmatig naar het meer te gaan, ivm leeftijd, en dat is nog al een stukje. Zijn er dus ook nog andere dingen behalve water? Helpt het bijvoorbeeld als je de hoeven goed natmaakt en er dan vet o.i.d op smeert?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:38

Zie boven, natte hoeven en rainmaker eroverheen smeren!

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:23

blijft dat ook echt goed zitten? Ik ben namelijk nooit echt van de smeerseltjes en frutseltjes, en je betaald er redelijk voor zie ik,
en moet dat iedere dag?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:34

Het is heel zuinig in gebruik, wij doen al een ruim 2 jaar met 1 pot. Alle andere vetten e.d. doen weinog tot niets, sterker nog die kunnen averechts werken. Door een pure vetlaag op de hoef wordt deze helemaal afgesloten en dan komt er helemaal geen vocht meer in. Rainmaker werkt anders, is duurder, maar ook het enige middel wat zin heeft.
Anders moet je je pony bij droog weer een half uur ( minstens) per dag in flinke plas water parkeren, dat werkt ook. Maar waar haal je met droog weer een flinke plas water vandaan?!
Je kan ook de voetjes in een emmer water zetten, maar niet ieder paard vind dat een goed idee Clown . Niet alle voetjes tegelijk in 1 emmer hoor, maar iedere voet een half uurtje of allemaal tegelijk in 4 emmers Duivel

Succes ermee!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:38

ik zou er niets op smeren. nu gewoon lekker in de wei laten. de grond is nu lekker nat, dus dan kunnen de hoeven dat mooi opnemen. staat je paard op ijzers?

_Saida_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:48

Je kan de scheur stoppen door je hoefsmid een gaatje bovenin de scheur te laten branden.
Verder zou je de hoeven kunnen afspuiten met water, of in een emmer water zetten (minstens 10 min. per hoef) en daarna in smeren met vet.
Als je alleen insmeert met vet sluit het de hoeven af en neemt het helemaal geen vocht op.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:50

ikenindi schreef:
ik zou er niets op smeren. nu gewoon lekker in de wei laten. de grond is nu lekker nat, dus dan kunnen de hoeven dat mooi opnemen. staat je paard op ijzers?

Nee die van mij is een jaarling en staat dus niet op ijzers, mijn ander pony's hebben er nooit last van gehad. Ze staan zowieso dag en nacht buiten. Ik had wel eerder gezien dat zn voetjes wat droger waren, maar nu zitten de scheuren er in! Zowieso komt hoop ik binnekort de hoefsmit...
en een paar weken geleden heeft het bij ons een week flink geplenst! Maar blijkbaar mocht dat niet baten...

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:56

ook ik heb dit probleem, mijn verzorgpony heeft ook een scheur in haar hoef en het is ontzettend droog.
De eigenaresse heeft nu hoefolie gekocht en smeert dit er op, en de hoefsmid komt volgende week langs.

maar ik lees nu dat het eerst beter is om de hoeven nat te maken en dan in te vetten? of werkt hoefolie weer anders?
Ze staan in het land, dus dat scheelt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:57

het komt gewoon van de droogte. die van mij krijgt dan ook kleine scheurtjes.
@ _saida_: vet is juist slecht!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:59

regelmatig bekappen

hoeven gaan scheuren of brokkelen omdat ze de hoefwand te lang is

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:01

Arabesk: mijn verzorgpony (fjord x haflinger) is vorige week vrijdag net bekapt, maar ze heeft idd wel snel groeiende hoeven, maar zo snel lijkt me niet, of zie ik dat verkeerd?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:09

tamara16 schreef:
Arabesk: mijn verzorgpony (fjord x haflinger) is vorige week vrijdag net bekapt, maar ze heeft idd wel snel groeiende hoeven, maar zo snel lijkt me niet, of zie ik dat verkeerd?

de hoefwand groeit 9 mm per maand, da's bijna een cm

als je de hoef bekapt steekt een week later de hoefwand al weer enkele millimeters uit boven de zool, waardoor alle druk op de hoefwand komt te staan waar ie niet voor gemaakt is, --> scheuren en brokkelen

dáárom is frequent hoefonderhoud en beweging zo belangrijk

Onze paarden kunnen met zeer droge hoeven over het asfalt galopperen en nog geen flintertje springt er af. En dat is echt niet omdat ze zo gefokt zijn. Toen ze een winter in een loopstal moesten staan ging de hoefkwaliteit met de lichtsnelheid achteruit. Nu ze weer 24/7 buiten staan en veel bewegen hebben ze weer superhoeven.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 16:22

mijn vzpony staat nu ook veel buiten, vooral omdat het zulk mooi weer was, en de beweging krijgt ze ook wel.
maar volgende week komt de hoefsmid er even naar kijken, en dan horen we het verder wel.