Hoefijzers.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aradis

Hoefijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:43

Ligt het aan mij, of is het tegenwoordig "Raar" om je paard op IJzers te zetten?
Als je iemand zegt dat je paard om IJzers staat krijg je direct "Waarom, dat kan ook wel zonder"
Hoe komt dat nou? 10 jaar terug was het niet meer dan normaal dat paarden die wedstrijden liepen of veel buiten komen op IJzers staan..
Waar ligt dit nou aan Vork ?

Myrano

Re: Hoefijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:47

Het gezondste is dat een paard op blote voeten loopt, zonder ijzers dus.
Maar niet alle paarden hebben een goede kwaliteit vd hoeven, en ook de bodem waarop je rijdt is bepalend voor het al dan niet laten beslaan van je paard.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:50

Eigenlijk kan elk paard zonder ijzers, of er moet wel iets heel raars aan de hand zijn. Voor veel mensen "hoort er er gewoon bij" dat je paard ijzers heeft, die worden dus zo vroeg mogelijk al rondom beslagen en lopen de rest van hun leven op ijzers. Dat 10 jaar geleden (bijna) iedereen met ijzers aan het hannesen was komt omdat er tegenwoordig veel meet kennis over is.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:51

Omdat er nu veel meer bekend is Knipoog

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 11:52

Ik ben het er niet mee eens dat elk paard zonder ijzers kan Vork Sommige hoeven slijten nou eenmaal toch sneller..

@ Arans: Zoals wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:54

er is nu vele meer over bekend wat voor schade het kan aanrichten aan de hoef Knipoog

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:54

Bij ons op stal is het juist andersom; rijd je veel buiten dan gaan er ijzers onder.. Mij is ook al vaak gevraagd of ik geen ijzers nodig heb. Niemand kijkt onder de hoeven van mijn paard, het ziet er prima uit dus ik zie niet in waarom ik er ijzers onder moet laten zetten. Ze loopt enkel wat moeilijk op kiezels, maar die vermijd ik gewoon een beetje. Logisch, ik vind het zelf ook niet lekker lopen.

Bij ons is het dus juist andersom op stal Knipoog

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:58

Marjo_x schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat elk paard zonder ijzers kan Vork Sommige hoeven slijten nou eenmaal toch sneller..

Misschien niet ÉLK paard, maar heel veel wel. Het ligt er aan wat je met je paard doet en soms is het om medische redenen dat er ijzers onder moeten (zo hebben wij er hier 2 van op stal staan). Maar over het algemeen is het eerder dat mensen ijzers onder hoeven laten zetten wanneer het niet nodig is, als dat je te laat bent en te horen krijgt 'had je maar ijzers moeten nemen'.

Zo hebben wij ook een paard op stal staan die sinds woensdag naar de kliniek is geweest. Al weken kreupel. Waarschijnlijk omdat hij op ijzers loopt en dit met de stand van zijn benen niet verstandig is geweest. Daarnaast heeft hij van zichzelf an keiharde hoeven. Het is nog niet zeker of dit écht de reden is dat hij al weken kreupel loopt, maar de ijzers gaan er zo snel mogelijk onderuit en dan maar eens zien wat er gebeurd. De kans is groot dat het hieraan heeft gelegen.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:59

Marjo_x schreef:

@ Arans: Zoals wat?

En die groeien ook wel weer aan, zodra ze te kort worden Knipoog

Denk ook dat het door het vele fokken wel 'foutjes' ontstaan, dat paarden minder tegen bepaalde dingen kunnen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:59

Ijzers worden inderdaad langzaamaan een beetje 'ouderwets', logisch ook, een methode van duizenden jaren oud mag wel eens worden verbeterd. Mensen lopen ook niet nog steeds op houten sandalen Knipoog
Blootvoets lopen is natuurlijk het beste, maar soms kan dat niet. En dankzij de onderzoeken van de afgelopen jaren zijn er nu veel nieuwe technieken met nieuwe materialen als kunststof en rubber, waardoor de hoeven bijvoorbeeld niet meer zo snel kapot gaan door nagelgaten, en waardoor de schokken van het asfalt beter worden opgevangen dan op ijzers..

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:00

Coconuts schreef:
Misschien niet ÉLK paard, maar heel veel wel. Het ligt er aan wat je met je paard doet en soms is het om medische redenen dat er ijzers onder moeten (zo hebben wij er hier 2 van op stal staan). Maar over het algemeen is het eerder dat mensen ijzers onder hoeven laten zetten wanneer het niet nodig is, als dat je te laat bent en te horen krijgt 'had je maar ijzers moeten nemen'.

Zo hebben wij ook een paard op stal staan die sinds woensdag naar de kliniek is geweest. Al weken kreupel. Waarschijnlijk omdat hij op ijzers loopt en dit met de stand van zijn benen niet verstandig is geweest. Daarnaast heeft hij van zichzelf an keiharde hoeven. Het is nog niet zeker of dit écht de reden is dat hij al weken kreupel loopt, maar de ijzers gaan er zo snel mogelijk onderuit en dan maar eens zien wat er gebeurd. De kans is groot dat het hieraan heeft gelegen.

Zou goed kunnen ja Ja Dan nog is het even wennen voor het paard. Altijd op ijzers en dan opeens blootvoets. Zal even duren voordat de hoef alles weer 'onder controle' heeft.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:01

Wat hoefijzers met de hoef doen Knipoog En waarom ijzerloos beter is voor het paard.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:09

Kennis op het gebied van de schadelijke gevolgen van ijzers is idd verbeterd.
Een simpel onderzoek bij de grote verzekeringsmaatschappijen leert ook: hoe meer paarden er beslagen werden, hoe meer paarden er bij de slacht werden aangeboden.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 12:09

Heb je dat onderzoek ergens MadamX .. wat dat vind ik wel een hele vreemde combinatie..

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:10

@ TS

kijk eens in het profiel van Arabesk, dan wordt je duidelijker waarom wij tegen hoefijzers zijn Knipoog

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 12:17

Aha Vork
Maarre.. Wie zijn "jullie" ?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:18

de personen die tegen hoefijzers zijn Knipoog

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:19

exactly Knipoog

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:20

Joonsel schreef:
Zou goed kunnen ja Ja Dan nog is het even wennen voor het paard. Altijd op ijzers en dan opeens blootvoets. Zal even duren voordat de hoef alles weer 'onder controle' heeft.

Dat is juist waarom ze denken dat het aan de ijzers ligt; hij ging kreupel lopen vlak nadat hij voor het eerst ijzers had Knipoog Juist omdat hij keiharde hoeven van zichzelf heeft, deed de vorige eigenaresse niet aan ijzers. Dus nu hij op ijzers staat omdat dit 'beter is door het buitenrijden' loopt hij nu waarschijnlijk kreupel.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 12:21

Maar er is nog niemand geweest hier die echt even heeft gezegd wat IJzers nu met hoeven doen waardoor ze zo slecht zijn Vork ?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:22

ja dat heb ik gezegd...dat staat in het profiel van Arabesk

quote uit haar profiel:

Citaat:
Schadelijke effecten van hoefijzers

• Gebrek aan slijtage, de hoef wordt langer dan in de natuur
• Hoogfrequete trillingen door het neerkomen van ijzers op harde ondergrond vernietigen haarvatenweefsel in de hoef
• Verminderd hoefmechanisme
• Vermindering van de natuurlijke schokabsorptie met zo’n 70 tot 80%. Een beslagen paard dat op straat stápt ondervindt driemaal de impactkrachten dat een onbeslagen paard ondervindt in draf. Dit speelt een rol bij artrose, verbening etc
• Beperking van beweeglijkheid van de zool, met als gevolg keuzingen van de zool.
• Nagels doorboren de hoornschoen, verstoren de isolerende functie en langs de nagelgaten kunnen bacterieën en schimmels de hoef binnendringen
• Groter gevaar op (zelf)verwonding bij aantrappen of klappen van andere paarden
• Gewicht van het ijzer verandert de vliedende kracht bij bewegingen
• Verstoorde afwikkeling van de voet bij beweging, wat leidt tot overbelasting en of verbening van hoefkraakbeen
• Versmalling van de hoef
• Veranderde grip op de ondergrond (hoefijzer is gladder, of juist stroever met kalkoeken)
• ‘Orthopedisch’ beslag met zooltjes, balken etc belemmeren de doorbloeding nog meer en veroorzaken nog grotere ongevoeligheid in de hoef en blokkeren zo de pijn. Dit geeft de indruk dat ‘orthopedisch’ beslag genezend werkt.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 12:23

Jaa .. Maar niemand van jullie zelf kan even een korte opsomming van feiten geven ?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:23

Omdat er tegenwoordig een stroming is ontstaan van "hup...terug naar de natuur"....
waar niks mis mee is, ware het niet, dat nieuwe stromingen altijd doorslaan en de realiteit uit het oog verliezen....
Kijk....een paardenvoet zonder ijzer, is in principe beter....

Alleen.....net zoals veel mensen niet nadenken en hun paard klakkeloos op ijzers zetten uit gewoonte....kunnen anderen zich niet voorstellen dat er wel degelijk omstandigheden zijn waarbij een ijzer wel nuttig is.

De realiteit is: kijken naar je paard...kijken naar je omstandigheden en daar je beleid (wel of geen ijzers) op aanpassen....

Maar dat is klaarblijkelijk erg raar voor sommige mensen....

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:25

zie bovenstaand bericht van mij Knipoog Waarom zouden ijzers nuttig zijn dan polly2??

Coconuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:25

_Skess_ schreef:
@ TS

kijk eens in het profiel van Arabesk, dan wordt je duidelijker waarom wij tegen hoefijzers zijn Knipoog

Het probleem is alleen, dat daar niet aangegeven wordt wanneer je er precies tegen bent.
Zijn jullie er ook tegen dat een paard, wegens medische redenen, ijzers krijgt (met één of ander matjes tussen de zool en het ijzer). Ik weet niet precies hoe het zit, maar omdat 2 paarden bij ons op stal dit hebben (de één heeft een zwak achterbeen door een ongeluk met een riek van een aantal jaar geleden en de ander heeft sowieso wat slechte benen, nu helemaal na een klap van een ander paard) vraag ik mij af of jullie hier dan ook tegen zijn.
Ik weet niet precies hoe het verhaal loopt, vandaar dus maar even 'wegens medische redenen' Knipoog

Verder ben ik niet specifiek voor of tegen. Ik wil het alleen liever niet hebben omdat ik het fijner vind voor mijn paard, zo zonder ijzers Lachen