kentekenen van pijn

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

kentekenen van pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 18:02

Hallo,

Wat zijn nou typische kentekenen van een paard dat pijn heeft?

Mijn pony van 17/18 jaar heeft vanalles: artrose aan alle benen, rug en nek voor zover bekend, ze heeft bronchites en is gevoelig voor hoefbevangenheid.
Nu vind ik haar de laatste tijd erg sloom, ze eet wel maar heeft veel vaker pauzes, ze zweet heel vaak en veel en ademt dan ook zwaar.
Al deze dingen heeft met haar kwalen te maken, de dierenarts komt er geregeld bij zo ook twee weken geleden weer.
Hij kan weinig meer voor haar betekenen.
Voor de artrose zou ik pijnstilling kunnen geven maar de dierenarts vind dat ik niet te vroeg moet beginnen, wel mag ze af en toe een zakje buut hebben op haar slechte dagen.
Het is gewoon heel moeilijk, met extreem weer heeft ze gewoon veel last. te warm of te koud of te nat is niet goed voor haar.

Noem eens wat dingen op die er echt op duiden dat een paard pijn heeft.

CM_

Re: kentekenen van pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:04

De ogen, die weerspiegelen hoe een paard zich voelt.
Zijn ze dof en leeg... dan zul je een moeilijke beslissing moeten maken. Zijn ze helder en vol.. dan zou ik er alles aan doen de laatste tijd nog dragelijk te maken, reiki kan zo'n pony veel goed doen. En idd pijnstilling , al dan niet ondersteunt met kruiden.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:09

Ik denk dat als een paard zich anders gedraagt dan normaal dat je dan al iets kan zeggen van pijn of ongemak. Mijn pony is bijvoorbeeld altijd vrolijk, kijkt met gespitste oortjes de wereld in en is met rijden vlot. Als ik haar met hangende oortjes op de spuitplaats zie staan of met rijden niet vooruit te branden is dan is dit voor mijn pony denk ik een uiting van ongemak/pijn.

Zoals jij het beschrijft klinkt het wel alsof jouw paardje ook last heeft. Veel zweten is nooit goed (getuigt voor mij voor spanning in het lichaam) en zwaar ademen is ook niet normaal en getuigt meestal van ongemak helemaal in combinatie met veel zweten. Daarnaast vind je je pony sloom en eet ze niet zoals altijd.. en als paarden een ander eetpatroon krijgen zegt dat vaak ook veel!

Kijk inderdaad in de ogen.. en neem een beslissing Ja

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 18:29

Dit is zo confronterend en hard.
Ik zal mijn da weer eens bellen en hem eens vragen naar pijnstilling.
Soms heb ik het idee dat ze het moeilijk heeft maar soms heeft ze ook momenten dat ze ronddraaft en heel vrolijk lijkt te zijn, dit is nooit lang dat ze draaft of galopeerd.
Ze is nog steeds blij als ik kom, maar ik persoonlijk vind het nog te goed gaan om haar in te laten slapen.
Tja en wat zeggen haar ogen, geen idee.
Bij mijn vorige pony ging er echt een knop om toen de tijd daar was en heb ik alleminuut de da gebeld om er een punt achter te zetten, maar dat gevoel heb ik bij haar nog niet.
Maar ik wil me niet gaan vastklammen aan een bepaald gevoel dat ik niet kan omschrijven.
Vandaar dit toppic.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 18:37

Ik sluit me aan bij Crossmonster!
Mijn pony was mager, oud en voor de buitenstaander zielig, maar zijn ogen stonden vol levenslust!
Zijn laatste dag was dat helemaal weg, er waren alleen nog een stel trieste, doffe ogen over...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 09:50

Bij mijn vorige pony zeiden mensen, dat merk je snel zat als die niet meer eet.
Ik kan je vertellen dat mijn pony tot de laatste minuut gegeten heeft als een tijger.
Ze at nog gewoon haar portie op, maar kon op haar laatste dag niet meer lopen en lag alleen nog maar.
Ze was 35 jaar en op.
Daarbij plaste ze heel veel donkere urine dus haar nieren waren ook heen.
Aangezien dit niet levenswaardig meer was heb ik toen de beslissing ook meteen gemaakt en dezelfde dag is de dierenarts gekomen en is ze ingeslapen.
Maar deze pony gaat wel achteruit en veranderd in haar doen en laten maar ik vind het nog te vroeg om haar in te slapen.
Ik kan duidelijk niet thuis brengen of ze flinke pijn heeft of dat het wel gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 09:55

Ik kijk ook naar de twinkel in de ogen.
Is die weg dan maak ik me zorgen.
Is die niet weg durf ik nog wel aan te kijken.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 11:23

jesito schreef:
Maar deze pony gaat wel achteruit en veranderd in haar doen en laten maar ik vind het nog te vroeg om haar in te slapen.

Wanneer is het te vroeg om je paard in te laten slapen als het pijn heeft? Je hebt het er nu over dat je de DA gaat informeren over pijnstilling?
Wil je dan je paard bij je houden door het onder de pijnstillers te zetten? Hoe moeilijk het ook is, het welzijn van je paard staat ten alle tijden bovenaan!! Ik heb mijn merrie (7 jaar oud) 4 weken geleden in moeten laten slapen, ze had ook artrose en ze had ook pijn ik kon haar alleen maar bij me houden door haar onder de pijnstillers te zetten, ik heb daar niet voor gekozen want ik zou dat egoistisch hebben gevonden van me zelf. Hou voor je zelf niet de schijn hoog door ze vol te proppen met pijnstillers en wees eerlijk tegenover je paard, ik weet hoe moeilijk het is! Sterkte.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 07:59

http://kasparonda.hyves.nl/album/222469 ... 46/0/poedersuiker/

Dit zijn recente foto's maar zoals jullie zien kijkt ze nog tamelijk vrolijk, ze mag nu weer af en toe een paar uurtjes op de wei.
Ze veranderd wel en ik moet zeker waken dat ik niet mijn grenzen ga verleggen, tot hoelang ik doorga met haar.
Er staan trouwens meer foto's op.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 08:57

Ik kan niet de foto's bekijken omdat we geen vriendjes zijn zeg maar.
Ik wil je alleen zeggen luister naar je paard....
Ruim 6 maanden geleden heb ik mn merrie in laten slapen, ook ookzaak artrose. Helaas kon ze ook niet verder door het leven zonder pijnstillers, ze had geen zin meer om te rennen en te spelen. Ze was pas 15 dus daar had ze nog zin in moeten hebben zeg maar....
Pas op dat jou liefde geen egoisme word......
Hoe moeilijk ook, heeft je topper geen zin meer ( dit zie je echt als je zelf maar eerlijk en open naar haar kijkt) laat haar dan met trots naar de groenelanden gaan!Ze zal toch wel bij je zijn, geloof me! Ik zal mn merrie nooit vergeten en kan met zekerheid zeggen dat ze nooit TE veel pijn geleden heeft. Ga als je blieft niet rommelen met medicatie, dit is hard gezegd uitstel van executie......
Veel sterkte, geniet nog van haar en wees eerlijk....
xxxxx Tanja

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 09:49

Als je op foto's klikt moet je de foto's kunnen zien.
Bedankt voor je raad en ik moet er idd voor waken dat ik niet te lang door ga en jaren zal dit waarschijnlijk niet meer gaan duren, maar het is zo moeilijk.

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:53

ik weet het meid, het is ook heel zwaar.....
en geen van de 2 opties is makkelijk en lijkt goed te zijn...
wees eerlijk, mocht je hulp willen of er over praten dan kan je me altijd een mail sturen...
ik heb alles over mijn merrie op papier gezet.. misschien heb je er iets aan om dat te lezen......
en idd ik kan de foto's nu wel zien, toch kan ik je verder niet vertellen of ze straalt ja of te nee.... Ik ken haar niet en weet niet hoe ze altijd uit haar oogjes kijkt....

succes, kus tanja

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:00

Jammer dat paarden niet kunnen praten..

Ik zit ook met een rot geval. Bij mijn paard is het legamentje wat tussen zijn sesambeentjes zit is 'weg' en zijn sesambeentjes zijn al beschadigd. Mijn paard zou heel veel pijn moeten hebben en het vooruitzicht is erg somber. Maar hij geeft helemaal nog niet aan niet meer te willen lopen, ik moet hem meestal tegen houden als hij naar buiten gaat...

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 12:05

Ik ga met tanjazaffira mee, pas op dat je liefde voor je paard inderdaad geen egoisme wordt. Ik heb mijn merrie 4 weken geleden ook moeten laten gaan, maar ik heb haar uit liefde laten gaan omdat ik niet wilde dat ze moest lijden. Artrose is een pijnlijke aandoening, vergeet dat niet... wat je ook beslist, sterkte het is ook gewoon VRESELIJK moeilijk om te beslissen over het leven van je beste maatje. Mocht je vragen hebben, ook ik stel mijn priveberichtenbox beschrikbaar voor je!!

tanjazaffira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:13

Dan ook jij als nog sterkte Dreeke!!
Ze is nu een half jaar weg en er gaat geen dag voorbij dat ze niet in mn gedachten is geweest......en iedere dag is het gemis er nog steeds.....

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 13:15

Rimpels boven de neusvleugels. Dit heeft mijn merrie op het moment ook want ze is kreupel. Normaal gesproken heeft ze dit niet.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:48

Mijn paard heeft ook rimpels bij de neus als hij pijn heeft...
Ik zie dit alsof hij dan zijn kaken op elkaar klemt...
Mijn ervaring is dat een paard een stille lijder is, en pas echt aangeeft dat er sprake is van pijn als dit ook echt pijnlijk is!!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 14:52

ja de neusvleugels optrekken tot rimpeltjes is een van de eerste tekenen.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:00

Mijn merrie gaf ook als teken van pijn grote neusgaten en op eieren lopen terwijl ze onder een dubbele dosis pijnstilling stond.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 18:01

bedankt voor jullie lieve reacties, ik hou jullie op de hoogte.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:40

Je eigen gevoel volgen is echt het allerbeste en niet wat anderen vinden van je paardje op grond van wat zij zien!

Mijn oude merrie is ook erg mager en heeft artrose, dus ze ziet er in de ogen van anderen slecht uit. Ik krijg er nu ook veel vragen en opmerkingen over. Maar zij eet, drinkt en mest goed, is heel levendig, is heel blij in de wei, rolt graag en komt nog snel overeind, kroelt met haar vriendinnetje in de wei, en slaapt heel veel en doet heel lang over haar eten. Om maar eens een paar kenmerken te noemen.
Voor een buitenstaande lijkt ze misschien 'op' maar ik weet en merk dat ze nog gewoon heel blij is en tevreden. Dus jijzelf kunt dit het beste aanvoelen en inschatten.

Wat betreft pijnstilling: ik vind het persoonlijk onzon om daarmee te wachten, zeker met de symptomen die jij nu beschrijft. Je paard heeft toch wel pijn(lijke momenten), dat kost erg veel energie, dus waarom zou je niet helpen door de pijn te verlichten? Je kunt altijd dan beoordelen hoe je het effect daarvan vindt! Stel dat ze een heel eind opknapt, dan is dat toch heerlijk voor haar?! Daar ga je dan toch niet mee wachten? Laat je ook hierin leiden door je eigen gevoel en wat goed is voor je paard, niet alleen door wat je DA vindt. Bovendien zijn DA's hierin onderling ook erg verschillend ...

Sterkte!

marleenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:42

je merkt ook aan een paard dat hij pijn heeft als je op zijn rug drukt.
dan krimpt tie in een...........
ahhhh

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 22:01

simodi schreef:
Je eigen gevoel volgen is echt het allerbeste en niet wat anderen vinden van je paardje op grond van wat zij zien!

Mijn oude merrie is ook erg mager en heeft artrose, dus ze ziet er in de ogen van anderen slecht uit. Ik krijg er nu ook veel vragen en opmerkingen over. Maar zij eet, drinkt en mest goed, is heel levendig, is heel blij in de wei, rolt graag en komt nog snel overeind, kroelt met haar vriendinnetje in de wei, en slaapt heel veel en doet heel lang over haar eten. Om maar eens een paar kenmerken te noemen.
Voor een buitenstaande lijkt ze misschien 'op' maar ik weet en merk dat ze nog gewoon heel blij is en tevreden. Dus jijzelf kunt dit het beste aanvoelen en inschatten.

Wat betreft pijnstilling: ik vind het persoonlijk onzon om daarmee te wachten, zeker met de symptomen die jij nu beschrijft. Je paard heeft toch wel pijn(lijke momenten), dat kost erg veel energie, dus waarom zou je niet helpen door de pijn te verlichten? Je kunt altijd dan beoordelen hoe je het effect daarvan vindt! Stel dat ze een heel eind opknapt, dan is dat toch heerlijk voor haar?! Daar ga je dan toch niet mee wachten? Laat je ook hierin leiden door je eigen gevoel en wat goed is voor je paard, niet alleen door wat je DA vindt. Bovendien zijn DA's hierin onderling ook erg verschillend ...

Sterkte!

Het is ook idd waar wat jij zegt, bij ons staat een oudje van 33 jaar hartstikke versleten en broodmager en een tumor in zijn keel.
Ondanks dat huppelt die nog vrolijk rond, welliswaar wat langzamer allemaal maar toch.
Ik had het er net nog over met de staleigenaresse en zij vond het ook nog niet de tijd om haar in te slapen dit is ook mijn mening.
Vandaag was ze weer aan het crossen door de wei, ze heeft goede en minder goede dagen.
Ik ga maar lekker van haar genieten nu het nog kan en zet dit onderwerp weer eens opzij.
De staleigenaresse heeft gezegd dat als ik het niet zou zien zij dat tegen me zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 07:12

Die laatste zin heb ik ook tegen mijn vriendin gezegt.
Mocht ik niet inzien dat het bij Kawa echt fout is of zij me dan niet wakker wil schudden... Dit omdat zij Kawa wel heel goed kent, dus ook wel ziet wanneer hij het leven nog wel waardevol ziet. Maar ook omdat ze toch ook weer de afstand heeft die ik door liefde voor hem misschien verlies.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 08:08

runningkawa schreef:
Die laatste zin heb ik ook tegen mijn vriendin gezegt.
Mocht ik niet inzien dat het bij Kawa echt fout is of zij me dan niet wakker wil schudden... Dit omdat zij Kawa wel heel goed kent, dus ook wel ziet wanneer hij het leven nog wel waardevol ziet. Maar ook omdat ze toch ook weer de afstand heeft die ik door liefde voor hem misschien verlies.

idd, zij gaat het uiteindelijk niet beslissen maar tikt mij wel even aan als ik door wil draven en het niet in zou willen zien.
Soms durven mensen dat niet omdat dat natuurlijk erg hard is maar van haar weet ik dat het dan terrecht is.