Wat is beter hooi of kuil ??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is beter, hooi of kuil ??

Hooi
45 (73%)
Kuil
16 (26%)

Totaal aantal stemmen: 61

mek

Wat is beter hooi of kuil ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 10:17

Zoals de titel is..

Vul gauw de poll in en beschrijf waarom jij deze keuze heb gemaakt?

Bloos

Joto

Re: Wat is beter hooi of kuil ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:18

Beide, Hooi kunnen ze bijna onbeperkt eten. Kuil zit meer voedingswaarde in. En als je teveel voert ontploffen ze

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:20

Ik heb voor hooi gekozen.
Ik vind het niet per se beter, maar ik vind het wel een groot voordeel dat je paard dat onbeperkt kan hebben Lachen

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:20

Hooi!
Kuilgras vind ik echt koeienvoer.
Waar ik werkte kregen ze kuil, 8 van de 10 paarden waren aan de dunne.
Hooi is ook wat grover dan kuil is beter voor de vertering!
Paarden vinden kuilgras meestal wel heel lekker, maar of 't nou goed is?
Kuilgras is ook goedkoper dan hooi, daarom kiezen veel mensen voor kuilgras(veel pensionstallen).

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:27

in kuilgras zitten veel meer eiwitten en je kan het ook maar in beperkte mate geven (doordat er veel meer inzit)
ik denk dus dat hooi veel beter is omdat de paarden daar meer van mogen hebben en dus langer mee bezig kunnen zijn.

in de winter geef ik mijn paard wel eens een portie kuil (afwisseling)

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 11:05

Wij voeren alleen maar kuil:

Is niet stoffig, ook geschikt voor hoesterige paarden (wij hebben 1 hoesterige pony, die nooit meer hoest sinds ze kuil krijgt!)
Zitten meer voedingstoffen in.
Je kunt kleinere porties over de dag verdelen, dan kunnen ze gewoon lekker blijven knabbelen de dag door.
Onze paarden vinden het lekkerder dan hooi.
En het neemt niet zoveel plaats in beslag als pakjes hooi (in 1 baal kuil gaan iets van 14 pakjes hooi)

Er is veel verschil tussen koeienkuil en paardenkuil, dat van koeien komt van overbemest weiland, daar zit dus veel meer eiwit etc. in. Paardenkuil word vaak iets langer gedroogd voordat het in de baal komt en van minder bemest land gemaakt, dat is dus minder rijk aan eiwit etc. en raken ze ook niet van aan de diarree.

Nadeel: als je het plastic losmaakt van een baal, dan moet je het ook direct opvoeren anders krijg je broei en schimmel in de baal. Dus niet zo lang houdbaar zoals hooi en grote balen zijn niet geschikt als je maar 1 paard hebt.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:41

Zowel hooi als kuil kan goed of slecht zijn voor paarden, ligt gewoon aan kwaliteit en grassoorten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 13:02

Linda_E schreef:
Wij voeren alleen maar kuil:

Is niet stoffig, ook geschikt voor hoesterige paarden (wij hebben 1 hoesterige pony, die nooit meer hoest sinds ze kuil krijgt!)voor een dier met een stofallergie is mooie droge voordroog (paarden krijgen voordroog, kuil is koeienvoer Knipoog ) een mooie oplossing,
Zitten meer voedingstoffen in.in principe zit in hooi en voordroog de zelfde voedingsstoffen, maar voordroog heeft een ander broeiproces ondergaan waardoor het kwa eiwitten etc net even anders in elkaar zit, als je paard onbeperkt eiwit mag, is het prima, maar voor een best aantal paarden is voordroog te rijk/vet
Je kunt kleinere porties over de dag verdelen, dan kunnen ze gewoon lekker blijven knabbelen de dag door.met hooi is dit exact hetzelfde Lachen hier krijgen ze als ze niet vol op het land staan gewoon onbeperkt hooi= 2 maal daags de ruif vullen
alleen met voordroog zou ik dit niet kunnen doen, de helft van de paarden zou met een week uit de voegen barsten

Onze paarden vinden het lekkerder dan hooi.is zelfs onderzoek naar gedaan Ja paarden met keuze kiezen eerder voor voordroog , vinden ze idd lejkerder, maar lekkerder is niet altijd gezonder
En het neemt niet zoveel plaats in beslag als pakjes hooi (in 1 baal kuil gaan iets van 14 pakjes hooi)tis ook absoluut makkelijker kwa opslag, onbeschadigde pakken kunnen gewoon buiten staan, geen schuur, loods of hooizolder nodig, dat is wel ideaal, maar kwa hoevelheid in 1 pak, je kunt ook een pak hooi van 400 kilo er naast zetten, kwa afmetingen scheelt het niet bar veel
en de kilo's die je kwa voordroog moet voeren ivm de ruwe vezel ligt hoger dna dat je van hooi zou moeten voeren kwa kiloos

Er is veel verschil tussen koeienkuil en paardenkuil, dat van koeien komt van overbemest weiland, daar zit dus veel meer eiwit etc. in. Paardenkuil word vaak iets langer gedroogd voordat het in de baal komt en van minder bemest land gemaakt, dat is dus minder rijk aan eiwit etc. en raken ze ook niet van aan de diarree.een nog belangrijker verschil is dat koeienkuil veel eerder gemaaid word dan paarden voordroog,
koeien hebben vele malen meer eiwit nodig (melk of vleesproductie) dan paarden,

Nadeel: als je het plastic losmaakt van een baal, dan moet je het ook direct opvoeren anders krijg je broei en schimmel in de baal. Dus niet zo lang houdbaar zoals hooi en grote balen zijn niet geschikt als je maar 1 paard hebt.tis kwa verpakking idd alleen handig bij meerdere paarden, of je moet heel kleine verpakkingen hebben

even voor de duidelijkheid, met mijn opmerkingen wil ik je niet aanvallen of wat dan ook, maar gewoon even opmerkingen omdat ik dingen idd heel vaak hoor , terwijl ze niet direct zo hoeven te zijn
het ligt er gewoon heel erg wat de situatie is
als ik mijn paard voordroog zou voeren, moet ik dit beperkt doen waardoor ze vezels te kort zou komen, moet ik dus weer stro gaan bijvoeren ...
dus ik kies liever voor hooi, hier kan ik haar de hele dag mee bezig houden, zonder dta ik bang hoef te zijn voor spekvorming en andere ongewenste effecten

een dier met een stof allergie, daar zou ik wel weer sneller voor (hele droge) voordroog kiezen, is kwa gemak en voeding net fijner dan geweekt hooi bijvoorbeeld
of een dier wat een hogere eiwit behoefte heeft, daar zou ik ok nog wel voordroog voor kiezen
maar mijn voorkeur gaat naar hooi tenzij anders noodzakelijk is

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:31

Aangezien het spijsverteringstelsel van het paard er op is gemaakt om gedurende 15 á 16 uur per dag zeer ruw voedsel tot zich te nemen is het imo het beste om dat zo veel moeilijk proberen zo te houden.
Daarom heb ik ook voor hooi gekozen. Het is iha een stuk stengeliger (ligt er natuurlijk ook aan hoe lang het was voordat het gehooid werd) en minder voedingsstoffen, waardoor je meer kan geven en je paard dus langer bezig is met dezelfde aantal voedingsstoffen dan met kuil.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:37

Als ik dit zo lees durf ik mijn paard geen gras meer te geven Tong uitsteken
Te nat en weinig structuur... Gelukkig kunnen zijn darmen het aan Knipoog

Of hooi of voordroog beter is is niet zo te zeggen. Dat hangt nl van heel veel factoren af... Oa: mate van bemesting, soort gras, maaitijd, droogtijd, enz.
Soms kan hooi beter zijn, soms voordroog. Ik zeg expres geen kuil omdat dat koeienvoer is en we het hier over paardenvoer hebben.

Dat van de meer eiwit is een vooroordeel. Dat was vroegah Haha! Koeienkuil bevat wel meer eiwit/stikstof/melkzuur omdat dat bijna altijd van bemest land afkomt. Koeien hebben nl meer eiwitten nodig. En koeienkuil is meestal van engels raaigras gemaakt. Een snelgoeiend gras met relatief weinig structuur. Plus dat het vaak natter verpakt wordt dan 'kuil' voor paarden.

Paardenkuil is bijna altijd droger (langer op het land te drogen gelegen) en lang niet altijd zoveel bemest als het kuil voor koeien. Máár, dat hangt wel af vanwaar het vandaan komt natuurlijk en hoe lang het heeft kunnen drogen. Dus vraag na van wat voor land het voordroog afkomt Knipoog En welke snede natuurlijk, want net als bij hooi verschilt de voedingswaarde in het voordroog ook per seizoen.

Per kg droge stof zal de voedingswaarde bij voordroog en hooi (als het afkomstig is van soortgelijk land, snede enz) elkaar niet heel veel schelen. Máár, omdat voordroog meer vocht bevat (soms maar een heel klein percentage) moet je naar verhouding ietsje meer ervan voeren om je paard evenveel voedingswaarde aan te bieden. Hoe natter het kuil/voordroog, hoe meer je ervan zou moeten geven.

Bij ons op stal hebben we vaak hooi + voordroog van hetzelfde land en dezelfde snede. Een deel kuilt hij in en 1 a 2 dagen later maakt hij van de rest hooi. Het voordroog ziet er, eenmaal opengesneden, dan praktisch eender uit als het hooi en bevat ook dezelfde voedingswaarde.

Momenteel hebben wij behoorlijk vers voordroog, maar de ene baal is wat vochtiger gebleven dan de andere. Het hooi dat ernaast ligt is dus van hetzelfde land. Ik meng het, maar dat wat uit het pak komt blijkt veel lekkerder. Het pak dat van de week open lag had zelfs wat spinazieachtige stukken ertussen (alles is sowieso nog prachtig groen mèt gele paardenbloemen Cool ) en de paarden vinden dat nattige spinaziespul gewoon het lekkerst... Nagelbijten / Gniffelen Het ruikt trouwens ook heerlijk, helemaal niet zuur, eerder zoet.

Waarom sommige paarden niet tegen voordroog kunnen heeft te maken met de conservering. Hooi wordt geconserveerd doordat het uitgedroogd wordt, kuil doordat het zuurstofdicht wordt verpakt en bacteriën de eiwitten omzetten in (melk)zuur (stikstofverbindingen). Bij de nattere verpakkingen zal dus ook meer melkzuur aanwezig zijn en dat kunnen niet alle paarden goed verteren. Probeer dus zo droog mogelijk voordroog te krijgen, of meng het met wat droog hooi of stro (tevens meer structuur).

Marijeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:39

Wij voeren altijd 2x per dag een beste pluk kuil..
Kuil geven we puur omdat er meer voedingswaarden inzitten.

Er zijn sommige paarden die hooi krijgen, maar dit is omdat er enkele paarden dikke benen of gallen of TE dik worden van het kuil..

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:15

Djilan schreef:
Als ik dit zo lees durf ik mijn paard geen gras meer te geven Tong uitsteken
Te nat en weinig structuur... Gelukkig kunnen zijn darmen het aan Knipoog

Of hooi of voordroog beter is is niet zo te zeggen. Dat hangt nl van heel veel factoren af... Oa: mate van bemesting, soort gras, maaitijd, droogtijd, enz.
Soms kan hooi beter zijn, soms voordroog. Ik zeg expres geen kuil omdat dat koeienvoer is en we het hier over paardenvoer hebben.

Dat van de meer eiwit is een vooroordeel. Dat was vroegah Haha! Koeienkuil bevat wel meer eiwit/stikstof/melkzuur omdat dat bijna altijd van bemest land afkomt. Koeien hebben nl meer eiwitten nodig. En koeienkuil is meestal van engels raaigras gemaakt. Een snelgoeiend gras met relatief weinig structuur. Plus dat het vaak natter verpakt wordt dan 'kuil' voor paarden.

Paardenkuil is bijna altijd droger (langer op het land te drogen gelegen) en lang niet altijd zoveel bemest als het kuil voor koeien. Máár, dat hangt wel af vanwaar het vandaan komt natuurlijk en hoe lang het heeft kunnen drogen. Dus vraag na van wat voor land het voordroog afkomt Knipoog En welke snede natuurlijk, want net als bij hooi verschilt de voedingswaarde in het voordroog ook per seizoen.

Per kg droge stof zal de voedingswaarde bij voordroog en hooi (als het afkomstig is van soortgelijk land, snede enz) elkaar niet heel veel schelen. Máár, omdat voordroog meer vocht bevat (soms maar een heel klein percentage) moet je naar verhouding ietsje meer ervan voeren om je paard evenveel voedingswaarde aan te bieden. Hoe natter het kuil/voordroog, hoe meer je ervan zou moeten geven.

Bij ons op stal hebben we vaak hooi + voordroog van hetzelfde land en dezelfde snede. Een deel kuilt hij in en 1 a 2 dagen later maakt hij van de rest hooi. Het voordroog ziet er, eenmaal opengesneden, dan praktisch eender uit als het hooi en bevat ook dezelfde voedingswaarde.

Momenteel hebben wij behoorlijk vers voordroog, maar de ene baal is wat vochtiger gebleven dan de andere. Het hooi dat ernaast ligt is dus van hetzelfde land. Ik meng het, maar dat wat uit het pak komt blijkt veel lekkerder. Het pak dat van de week open lag had zelfs wat spinazieachtige stukken ertussen (alles is sowieso nog prachtig groen mèt gele paardenbloemen Cool ) en de paarden vinden dat nattige spinaziespul gewoon het lekkerst... Nagelbijten / Gniffelen Het ruikt trouwens ook heerlijk, helemaal niet zuur, eerder zoet.

Waarom sommige paarden niet tegen voordroog kunnen heeft te maken met de conservering. Hooi wordt geconserveerd doordat het uitgedroogd wordt, kuil doordat het zuurstofdicht wordt verpakt en bacteriën de eiwitten omzetten in (melk)zuur (stikstofverbindingen). Bij de nattere verpakkingen zal dus ook meer melkzuur aanwezig zijn en dat kunnen niet alle paarden goed verteren. Probeer dus zo droog mogelijk voordroog te krijgen, of meng het met wat droog hooi of stro (tevens meer structuur).

Ja, zoals ik al zei: Zowel hooi als kuil kan goed of slecht zijn voor paarden, ligt gewoon aan kwaliteit en grassoorten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:17

Mij is gisteren verteld dat hooi beter is omdat dat de darmen stimuleert, en dat komt doordat het ruw is.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 17:18

ik vind nat hooi het beste!
maar mijn paard eet in de winter kuil, er is geen hooi op onze stal.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 06:19

Sodeletuut schreef:
........en dat komt doordat het ruw is.

Leuk sprookje!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 08:28

Wij geven enkel hooi, ik heb ook het idee dat kuil nu pas "aan het opkomen is" in België (maar misschien vergis ik me wel Tong uitsteken ) Het is een beetje uit gewoonte, en ook omdat je dat onbeperkt kan geven, en ze er (naar het schijnt) minder snel dik van worden dan kuil.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:06

Djilan schreef:

Voor zover ik heb geleerd is het zo dat hoe natter de kuil, hoe meer voedingstoffen er in zitten dus dat je juist MINDER moet voeren.
Als wij eens een baal kuil hebben die ietsje natter is dan zijn ze zomaar aan de dunne, te veel eiwitten etc. word er dan gezegd....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:14

Hoe natter het kuil, hoe korter het te drogen heeft gelegen, hoe minder voedingsstoffen per kg. Per kg droge stof kan er wel meer in zitten dan in hooi, maar hoe natter het is, hoe minder het per kg wordt. Dat komt omdat het vocht wat er nog inzit ook gewicht met zich meebrengt. Maar je voert dan dus ook vocht, niet meer voedingsstoffen..

En hoe nat het is staat los van hoeveel eiwit het bevat. Dat wordt nl bepaald door de mate van bemesting, jaargetijde ed. Een verse baal hooi van zwaar bemest weiland zal nl ook veel eiwit bevatten (lucerne, ok is geen gras, is ook droog en bevat ook meer eiwit dan het meeste hooi). Dus nat = eiwitrijk gaat niet op..

Dat in de praktijk vaak het nattere kuil voor koeien gemaakt wordt en dús van zwaarder bemest land afkomt betekent niet meteen dat àl het nattere kuil/voordroog per definitie eiwitrijk(er) is dan hooi.

En dat aan de dunne gaan is niet van het eiwit, maar het feit dat paarden niet gemaakt zijn om melkzuren te verteren. Het komt dus door het conserveringsproces.
Heb je een natte(re) baal die ook nog eens zurig ruikt zul je inderdaad eerder zien dat paarden aan de dunne gaan. maar dus niet alle paarden. De een kan er beter tegen dan de andere.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:16

Het lijkt nu trouwens alsof ik zwaar pro voordroog ben, maar dat is niet zo. Ik vind dat voordroog en hooi beiden voor en nadelen hebben. Alleen heb ik het idee dat mensen vaak bij voordroog aan het echte koeienkuil denken en dat is tegenwoordig allang niet meer zo. Ja, bij de koeienboeren, maar niet meer dat wat voor de paardenhouder gemaakt wordt.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:23

Hooi!
in alle kuil zowel nat als voordroog (nat meer dan voordroog) zitten boterzuren. een paard kan geen boterzuren verteren. voor een koe is het heel goed maar voor de spijsvertering van het paard niet.

ik voer dus echt alleen maar hooi, wel goed hooi want dat is dan natuurlijk wel weer belangrijk Knipoog anders kun je meer fout doen dan bij voordroog..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:31

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:33

alles wat vochtig word verpakt gaan bacterieen in zitten en die scheiden zuur uit..wel minder in voordroog maar het zit er wel in..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:06

Ja, maar je hebt melkzuur en boterzuur. Boterzuur is dus niet goed.
Melkzuur is ook moeilijk voor paarden verteerbaar, maar wel makkelijker dan boterzuur.

Maar goed, het blijft opletten met wat je koopt. Da't vind ik nl wel een groot nadeel van voordroog, je ziet niet wat je koopt... Scheve mond Gelukkig komt het bij ons van eigen land en weet ik precies wat er groeit, hoe lang het heeft liggen drogen, enz. Dat scheelt aanzienlijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:02

Ik voer voordroog(echt tegen hooi aan). Ik bleef met kleine baaltjes hooi sjouwen. M'n pony's vinden het lekkerder en doen het er super op.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:51

Ik weet niet wat precies beter is, maar wij voeren hooi omdat we maar 3 paarden hebben en voordroog schimmelt hiervoor te snel.