Wat zijn dit voor plekjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xoxsannexox

Wat zijn dit voor plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 18:06

Hallo,

Sinds een aantal dagen heeft mijn pony vreemde plekjes op haar lichaam. Hebben jullie een idee wat het zou kunnen zijn? Morgen gaan we in ieder geval de veearts bellen om te kijken wat het is en wat we eraan kunnen doen. Ik denk niet dat die plekken op haar lichaam door het zadel komen, aangezien deze nog geen 2 weken is opgevuld en nagekeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Allemaal kleine zwarte vlekjes

Afbeelding

Afbeelding

knolle_krack

Re: Wat zijn dit voor plekjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:08

Als ik dit zo zie lijkt het op schimmel, ik zou wel ingrijpen omdat het besmettelijk is.

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 18:08

Ja, we bellen morgen ook de veearts Lachen

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:09

Op het lijg lijkt meer op ringworm alhoewel ik daar aan twijfel iets van schurft of schimmel is goed mogelijk

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:10

heeft je pony er jeuk aan?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:12

Dit heb ik vandaag ook bij mijn paard gezien, helaas.......
Schimmel volgens de dierenarts..

Dus: paard een injectie gekregen en een middel om alle plekjes mee schoon te deppen en ik aan het werk om alle borstels, halsters, zadeldekjes te desinfecteren.

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:17

schimmel.. mijn pony en nog een paar van stal hadden dit ook

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:19

he innepin dat is dan lekker weer he, ik was nog bij hem op bezoek geweest, ik was nl op je manege ivm carrousel, hij vondt mij erg lief, zei hij, en had het daar naar zijn zin leuk he zo,n gesprek. ps het heerdt ook he schimmel altijd deze tijd kan het lekker groeien, amon had ook wat plekjes ik maak dan een mengsel van immavarol en water, doe dat in een flesje en als ik maar 1 plekje ziet gelijk smeren geblazen, dat doe je dan met een kwastje opbrengen. doeii.

bouierenaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:22

Zoiets had mijn pony vorig jaar ook maar dan was het geen schimmel en toen had hij het alleen op zijn hoofd en vooral zwarte open plekjes en kleine bultjes
Heb er toen Imaverol (zoiets heet het geloof ik) op gesmeerd dat hielp wel alleen het duurde wel lang tot het echt over was

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:24

Dat is schimmel. Dat betekent dus alles ontsmetten : dekje, zadel, hoofdstel, halster + touw, borstels, dekens etc. Echt heel vervelend !! Je kunt het behandelen met Imaverol.

Schimmel kun je trouwens herkennen als je zulke kale, grijzige plekjes krijgt en als er aan de haren op die plekken schilfertjes zitten (haren die je eruit haalt).
Laatst bijgewerkt door Maxielover op 02-06-08 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:25

hennyvanamon schreef:
he innepin dat is dan lekker weer he, ik was nog bij hem op bezoek geweest, ik was nl op je manege ivm carrousel, hij vondt mij erg lief, zei hij, en had het daar naar zijn zin leuk he zo,n gesprek. ps het heerdt ook he schimmel altijd deze tijd kan het lekker groeien, amon had ook wat plekjes ik maak dan een mengsel van immavarol en water, doe dat in een flesje en als ik maar 1 plekje ziet gelijk smeren geblazen, dat doe je dan met een kwastje opbrengen. doeii.

Ha hennyvanamon, ben ik je misgelopen!
Ja, toen zag Indy er nog netjes uit. Nu heeft ze allemaal kale plekken op haar mooie hoofdje.
Nou ja, we zijn er snel bij en nu maar hopen dat er weer snel haar gaat groeien!

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 18:32

Iemand heeft er net naar gekeken en die zei inderdaad ook imaverol. Zouden jullie dan alsnog de dierenarts laten komen?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:36

Welnee, gewoon wassen met Imaverol, niet iedere dag en je kan het ook in een plantenspuit klaarmaken en over haar heen sprayen. Gaat het over dan hoef je geen DA te laten komen, als het niet overgaat, kan het altijd nog.

Weet je hoe vaak je haar moet behandelen?

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 18:37

0m de 3/4 dagen toch?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:38

lijkt ook wel een beetje op regenschurft, in iedergeval toen onze jaarlinger het had, leek het hier (vooral die plekken bij het hoofd) heel erg op.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:39

Ik vind het er niet echt uitzien als schimmel.

Van de eiwitten in het gras of van de rui kunnen ze ook zulke plekken krijgen.

Voor de zekerheid zou ik idd wel wassen met imaverol,en om de dag spullen wassen met halemid !
Dus dekje,singel, alle borstels, en ook je hoofdstel met een beetje water plus imaverol afsponzen (samen met zadelzeep)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:40

Ik deed het altijd om de 3 dagen (heb op een manege gewerkt en daar had er af en toe een nieuw paard last van). Verdunnen met water en met een spons de plekken inwrijven, of dus in een plantenspuit. Je kunt haar de 1e keer ook even helemaal wassen met de imaverol, gewoon voor de zekerheid.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:41

als ze geen jeuk heeft zouden die plekjes op haar flanken ook nog gewoon bijt/schop plekken kunnen zijn van andere paarden.
op haar hoofd vind ik het idd meer op rainrot dan op schimmel lijken; bij beide helpt imaverol trouwens

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:42

Cross, bij mijn paard (die erg gevoelig was voor eiwit) waren het vooral bultjes die na een tijdje kaal werden (het dopje van het bultjes ging eraf).

knolle_krack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 18:43

Equidea schreef:
lijkt ook wel een beetje op regenschurft, in iedergeval toen onze jaarlinger het had, leek het hier (vooral die plekken bij het hoofd) heel erg op.

het is geen regenschurft denk ik dat zijn veel grovere plekken, en ik zou idd de vee arts ook niet laten komen gewoon alles goed reinigen en wassen/schoonamken met imavrol! hoe het ook heet hahah..

Xx

xoxsannexox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 19:06

Oké! Morgen dus naar de paardenwinkel. Mijn moeder wilt wel dat dierenarts komt en mijn pa niet haha..

Het is alleen wel de bedoeling dat ik over 3 weken met mijn pony naar Drenthe ga (daar komt ze tussen allemaal pony's te staan) zou dat wel kunnen? Mijn shet heeft op dit moment nog nergens last van (gelukkig).

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:07

mijn lijkt het ook schimmel. ingrijpen dus!

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:12

Ik heb even gekeken, maar ik heb ook Imaverol gekregen van de dierenarts. Om de 3 à 4 dagen mee schoonmaken, beginnen met schone delen, daarna de aangetaste plekjes.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:27

Het lijkt op schimmel, maar toch denk ik dat het geen schimmel is. Ben benieuwd wat de da er van zegt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:06

ik denk eczeem Knipoog

vergelijk foto 5
Afbeelding

es met mijn foto:

Afbeelding

zie je dat het bijna hetzelfde is?
meer foto's staan hier:
ellepel @ [MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

( haha ik zie nu dat ze zelfs dezelfde bles en kleur hebben terwijl het wel 2 verschillende paarden zijn)

de mijne krijgt het vanwege zijn zomereczeem, en ook door de vliegjes die dan veel op zijn hoofd zitten.
ik behandel het met eczeemcreme, er zijn er heel veel,ik gebruik sweet itch,maar de huidolie van leovet is ook heel goed.

maar omdat er in dit topic al verschillende dingen geroepen word lijkt het me toch verstandig om wel die veearts er bij te halen Knipoog

als je ouders dat nou perse niet willen kun je preventief wassen met imaverol