ontsteking van de pezen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vea

ontsteking van de pezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 18:27

Ik heb hier een paard staan met een ontsteking aan haar pezen , het is allemaal vorige week zaterdag begonnen
toen ik zag dat ze mankte , ik heb eerst een paar dagen gewacht om te zien of het niet gewoon een slechte dag was.
Nu was dat niet het geval en heb ik dinsdagmorgen de dierenarts gebeld , die is dezelfde dag nog gekomen.
besluit: ontsteking aan de pezen.
Nu moet ze een maand rusten en moet ik nu een paar dagen nog gel aan haar pezen smeren.
Nu is mijn vraag , hoe komt ze daar nu eigenlijk aan? Het is een ontsteking dat het meest bij sportpaarden voorkomen en zij is
verre van een sportpaard...Het enigste wat we met haar doen is wat gaan buitenrijden...
En nu mijn 2de vraag , de dierenarts zei dat ik na die maand rust eerst stilletjes moest opbouwen maar ik heb eigenlijk
geen gedacht van wat ik nu eigenlijk mag doen na die rust en na het opbouwen...

Incaforever

Re: ontsteking van de pezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:53

Zijn het echt de pezen die zijn ontstoken? Is het in meerdere benen?
Als het de pezen zijn die ontstoken zijn komt dit meestal door overbelasting, maar dit is inderdaad onwaarschijnlijk als je er alleen maar mee buitenrijd. Of je moet flink door een zware bodem hebben gereden.
Als er een ontsteking in het been zit, kan het zijn door een wondje die is gaan ontsteken.
Verder zou ik na de maand rust gewoon rustig kleine stukjes gaan stappen. Eerst aan de hand, steeds een beetje langer. Maar hierover zou ik als ik jou was eerst wel even overleggen met de veearts.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en sterkte met je paardje!

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:51

Ik adviseer je om MSM als ondersteuning te geven.
Succes!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:49

Die gel kan je weg laten, 2 a 3 x per dag koelen, tenminste 10 minuten en dan er klei opsmeren.
Hoe heeft de arts dit geconstateerd? Door alleen te kijken, of ook te scannen? Wanneer hij alleen gekeken heeft vind ik het knap dat hij zo'n diagnose kan stellen.
Heeft hij gescand, laat dan na een maand een nieuwe scan maken, hier kan je op zien of de ontsteking over is, dan kan je gaan opbouwen, rustige aan, ik neem aan dat je nu gewoon mag stappen/wandelen? Anders kan je daar dan mee beginnen en na 'n poosje stukje draf mee pakken, liever 3 x 'n klein stuk, dan in eens een groot stuk, gewoon op het gemakje, pezen genezen namelijk heel langzaam, succes er mee Lachen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 09:43

MD-->BEH

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:30

vind een maand wel erg kort om alleen te stappen. meestal duurt het langer en idd is er gescand?

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 20:15

Ondertussen staat ze al 2 weken op rust ,nog 2 weken te gaan . Dan zijn mijn examens gedaan en kan ik beginnen met wat wandelingetjes...
De dierenarts heeft niet gescand , maar het is wel duidelijk te zien en te voelen , ze heeft het alleen aan haar rechter voorbeen en als je de pezen vergelijkt met een ander been , voel je toch wel enorm het verschil . Haar rechterbeen is echt dik en toen ook warm.. ik mocht er ook niet aan komen. Nu na die 2 weken is het al minder dik en mag ik er ook aan komen , manken doet ze nog wel...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:19

Letizia schreef:
Die gel kan je weg laten, 2 a 3 x per dag koelen, tenminste 10 minuten en dan er klei opsmeren.
Hoe heeft de arts dit geconstateerd? Door alleen te kijken, of ook te scannen? Wanneer hij alleen gekeken heeft vind ik het knap dat hij zo'n diagnose kan stellen.
Heeft hij gescand, laat dan na een maand een nieuwe scan maken, hier kan je op zien of de ontsteking over is, dan kan je gaan opbouwen, rustige aan, ik neem aan dat je nu gewoon mag stappen/wandelen? Anders kan je daar dan mee beginnen en na 'n poosje stukje draf mee pakken, liever 3 x 'n klein stuk, dan in eens een groot stuk, gewoon op het gemakje, pezen genezen namelijk heel langzaam, succes er mee Lachen

Dat vind ik wel heftig om te zeggen hoor. Op advies van DA moet ze gel smeren en jij zegt dat dat ook wel zonder kan? Heb jij het paard gezien? Ben je DA? Tja, beetje aparte reactie, vooral als het om een ontsteking gaat zou ik toch even oppassen met advies geven wat tegen dat van de DA in gaat.

Verder TS, succes! Beste kan je je da even bellen over hoe en wat, ivm opbouwen en omdat die heeft gezien hoe ernstig het was.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 20:49

Vea schreef:
Ondertussen staat ze al 2 weken op rust ,nog 2 weken te gaan . Dan zijn mijn examens gedaan en kan ik beginnen met wat wandelingetjes...
De dierenarts heeft niet gescand , maar het is wel duidelijk te zien en te voelen , ze heeft het alleen aan haar rechter voorbeen en als je de pezen vergelijkt met een ander been , voel je toch wel enorm het verschil . Haar rechterbeen is echt dik en toen ook warm.. ik mocht er ook niet aan komen. Nu na die 2 weken is het al minder dik en mag ik er ook aan komen , manken doet ze nog wel...

ik vind het raar dat er geen scan gemaakt is. zo kan de da nooit met zekerheid zeggen of het een peesontsteking is of een echte peesblessure, aangezien die aan de buitenkant de zelfde symptomen kunnen geven.
heeft de da een reden gegeven waarom hij niet gescand heeft? en zo niet, zou ik hem toch maar even bellen om te vragen hoe dat zit.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:36

RianneH schreef:
Letizia schreef:

Dat vind ik wel heftig om te zeggen hoor. Op advies van DA moet ze gel smeren en jij zegt dat dat ook wel zonder kan? Heb jij het paard gezien? Ben je DA? Tja, beetje aparte reactie, vooral als het om een ontsteking gaat zou ik toch even oppassen met advies geven wat tegen dat van de DA in gaat.

Ik zeg dit omdat gel gewoon totaal niks doet, trekt niet diep genoeg in en dat is wetenschappelijk bewezen, dus ik vind jou reactie ook heel apart!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:39

zou het meisje het advies van haar DA mogen opvolgen...
een bokker kan het dier al helemaal niet zien vanachter de pc.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:40

Tuurlijk joh, maar dan moet ze ook niet hier om advies vragen Rolleyes

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:44

ze vraagt hoe haar paardje er aan komt EN wat ze zoal mag doen na die rustperiode.
Ze vraagt niet of iemand het advies van haar DA wil herzien Knipoog

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:50

dolor schreef:
Vea schreef:

ik vind het raar dat er geen scan gemaakt is. zo kan de da nooit met zekerheid zeggen of het een peesontsteking is of een echte peesblessure, aangezien die aan de buitenkant de zelfde symptomen kunnen geven.
heeft de da een reden gegeven waarom hij niet gescand heeft? en zo niet, zou ik hem toch maar even bellen om te vragen hoe dat zit.

Mankt ze ook in stap? Dan is mijn advies (maar hee, wie ben ik) om toch een scan te laten maken, waar zit het eigenlijk precies?
@Cheveyo: als de topicstarter enigsinds kan na denken doet ze wat zij het beste acht, mijn paard heeft een zeer zware peesblessure gehad, is hier aan geopereerd en volledig afgekeurd, mede door klei en 3x daags 'n kwartier spoelen is het been enorm snel afgeslonken, verder door samenwerking van experts en m'n eigen inzicht heb ik haar zo ver dat ik er praktisch alles wer mee kan!
Maar waarom moet ik me eigen hier eigenlijk op verdedigen? Ik heb haar advies gegeven en het is aan haar om en mee te doen wat ze wilt!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 22:57

Niet zo aardig om over 'als ze enigszins kan nadenken' te beginnen. Van mij hoef je je niet te verdedigen hoor Lachen
Niemand is alwetend en vragen staat vrij.
Als je dier ziek is dan maak je je al zorgen genoeg als dan bokkers ook nog het advies van de DA in twijfel gaan trekken en zeggen dat ze zijn advies juist niet op moet gaan volgen dan is het voor haar helemaal ingewikkeld.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 08:14

Ik deel daar een andere mening over, dicussie gesloten nu?
Want je gaat volledig offtopic Knipoog

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 10:50

Natuurlijk twijfel ik niet aan mijn dierenarts , hij staat toch bekend als een goeie...Als het binnen 2 weken natuurlijk nog niet verbeterd is ga ik advies vragen aan een andere maar op dit moment ben ik nog tevreden over hem , het gaat ook beter met haar...en nee het is niet echt te zien in stap , ik had het eigenlijk pas door toen ik op haar zat en begon te draven...Nu is die ontsteking aan haar rechtervoorbeen aan haar metacarpus(pijpbeen).

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:09

Staat je paard op ijzers?

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 16:09

Alleen vanvoor

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 16:42

En aan welke pezen heeft je paard een ontsteking?
Edit: ik bedoel dus: aan welke benen?

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 17:02

aan haar rechtervoorbeen aan haar metacarpus(pijpbeen)

paardfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 09:46

een onsteking is iets anders dan een peesblessure.
een ontsteking kan door meerdere dingen ontstaan (bv een wondje, verstappen)
normala duurt het ontsteking 3 weken en zal je dan toch echt verbetering moetne zien.
Blijft het niet goed dan zou ik ook zeker aan een scan gaan denken

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-08 12:16

Ze staat nu al een dikke 2 weken op rust en ik zie toch al verbetering , ik ga ze zeker nog 2 weken laten rusten en mankt ze dan nog altijd of is de zwelling er nog ga ik zeker en vast nog eens bellen..Toch allemaal bedankt voor de reacties

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 12:47

Met een scan heb je meteen duidelijkheid inderdaad en kan je het behandelplan daarop afstemmen Lachen

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:38

paardfysio schreef:
een onsteking is iets anders dan een peesblessure.
een ontsteking kan door meerdere dingen ontstaan (bv een wondje, verstappen)
normala duurt het ontsteking 3 weken en zal je dan toch echt verbetering moetne zien.
Blijft het niet goed dan zou ik ook zeker aan een scan gaan denken

Mee eens, maar hoe kan je weten om wat het gaat als er geen scan is gemaakt?
Ik sta er ook versteld van vand e prijsverschillen hier in nederland wbt een echo, hier kost het iets van €26, niet iets om het voor te laten, maar elders kost het gerust €100 Scheve mond