straalbeen ?! wel kopen of niet

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

joyna

straalbeen ?! wel kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 06:05

ik wil er een tweede paard bij kopen om mee te gaan dressuuren maar het paard heeft een straalbeen
2á3. kan dit paard nog fanatiek dressuur gereden worden (hoeft niet perse mee op wedstrijd). de eigenaar zegt dat hij er geen last van heeft ik goed loopt (heb hem zelf ook zien lopen) maar hij is nog niet gereden kan het zijn dat als ik hem ingerijden hij er veel last van gaat krijgen ? met het los springen loopt hij niet kreupel .gewoon kopen of toch maar een ander paard zoeken .

c_alsemgeest

Re: straalbeen ?! wel kopen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 06:10

Elk paard heeft een straalbeen Knipoog

Maar een 2tje op de keuring hoefd niet veel te betekenen... het ligt er vooral aan wat de afwijking aan het straalbeen precies is.
Met een 3 op de keuring zou ik het denk ik al niet doen. Maar ik ben altijd heel kritisch qua cijfering op de keuring Tong uitsteken

joyna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 07:48

toen ik vroeg er naar vroeg zie de eigenaar alleen dat hij een röntgenologische bemerking (straalbeen 2á3) heeft dus ik weet verder ook niet wat ie heeft ? wat kan het allemaal zijn ?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:51

Dit houdt in dat het paard een verhoogd risico op kreupelheid heeft.
Je moet zelf weten wat je daarmee doet.
Het paard KAN dus eerder kreupel daaraan worden dan een "gezond" paard maar het hoeft niet.
Het is dus een risico en je besluit zelf of je dat wilt nemen. Ik persoonlijk doe het niet, je hebt al genoeg ellende met een paard wat helemaal gezond is, waarom je dan nog meer risico op de hals halen.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:53

Ik zou hem nogmaals laten keuren, bij een andere dierenarts, dan kunnen ze je gelijk vertellen wat het precies is en doen ze ook een klinische keuring!

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:43

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:46

Zijn er al eerder foto's gemaakt van het straalbeen. Zo ja, even vergelijken. Als er niet veel veranderd is en het paard is ouder dan tien, hoef je je niet zoveel zorgen te maken. Dan is de kans niet zo groot dat ie er ooit last van gaat krijgen.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:53

Als ze ouder zijn dan tien kunnen ze er geen last van krijgen??? Als ze een 2 a 3 tje hebben op het straalbeen wil dat zeggen dat er kleine kanaaltjes zichtbaar zijn in het straalbeen bot.
Het kan dat een paard daar nooit last van kan krijgen, maar de kanalen kunnen ook verder groeien en dat kan met een tijd van drie maanden ineens er heel anders uitzien. Ik zou opnieuw foto's laten maken en met de veearts bespreken wat je met het paard wil gaan doen. Hij zal je een goed advies kunnen geven.
Succes

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 08:54

Dat zeg ik niet, Alabaster, even wat beter lezen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:04

Hm ja zo jong nog en dan al een bemerking op het straalbeen...
Ik zou het zelf nooit doen.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:05

Het paard waar je interesse in hebt staat al wel heel erg lang te koop, zou dus extra nagaan of het paard verder wel helemaal gezond is......

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:05

Persoonlijk zou ik het paard bij een 3tje laten staan. Je hebt een verhoogd risico en je krijgt het paard niet in de verzekering.
Als je echt helemaal weg bent van het dier zou ik een nieuwe keuring laten doen door een andere dierenarts. Dan heb je zekerheid. Zou wel goede afspraken met de verkoper maken.
Succes!

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:07

Hmmm, ik denk dat ik het niet zou doen. Als ze zwaarder in het werk komen vraag je ook meer van het beenwerk en ja, als er dan al een zwakke plek in zit.. Het wordt nl nooit beter. De benen gaan alleen maar achteruit. Verder weet ik niet of je hem wil verzekeren maar die kunnen ook wel eens moeilijk doen over zo'n bemerking op het rapport.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:08

weetergeen schreef:
Het paard waar je interesse in hebt staat al wel heel erg lang te koop, zou dus extra nagaan of het paard verder wel helemaal gezond is......

Kan me er iets bij voorstellen. je wordt namelijk al doodgegooid met gezonde paarden dus laat staan als ie een bemerking heeft. Die raak je aan de straatstenen niet kwijt... ja handelaren en/of maneges.

joyna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 09:15

hij is pas 3 en nog niet gereden er zijn al eerder foto`s van gemaakt maar er is niet veel verandert krijgt weer het zelfde 2á3 .
ik wil er dan dressuur mee gaan rijden hij hoeft niet mee op wedstrijd maar ik wil er wel een paar keer per week fanatiek mee gaan rijden (2á3 keer ) en voor de rest lekker mee naar buiten gaan
denken jullie dat dat haal daar is ? het paard staat nog niet zo lang te koop 2 weken ongeveer .
hat paard is voor de rest wel gezond .
kan hem 2 maanden op proef mee krijgen om te kijken maar dan weet ik nog niet veel hoe het gaat als hij wordt gereden. want ik kan hem dan ook niet gaan rijden

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:18

[quote="c_alsemgeest"]Elk paard heeft een straalbeen Knipoog

De mijne heeft er vier!!! Haha!

wat zegt je arts er van?..
Ik weet er niet veel over maar een drietje klinkt imo ook niet veelbeloevend, sterkte!

Replay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:29

Als het bij zo'n jong paard al een "bijna" 3tje is, zou ik het idd ook niet doen. Er kan nog heel veel gebeuren en hij heeft nog niets gepresteerd.

Ik heb zelf mijn paard pas verkocht wat aan beide kanten 3tjes had, de man was er helemaal gek van, dus dat maakte hem niets uit.

Ik had dat paard met 3 jaar laten keuren, toen had hij 2 x 1 op de straalbenen, na 2 jaar kon ik hem verkopen en had hij 2 x 3, ging toen helaas niet door.

Na 4 jaar waren het gelukkig nog steeds 3 tjes, dus het was niet erger geworden, en dat wordt het waarschijnlijk ook niet want ik heb er echt alles mee gedaan, elk weekend springwedstrijd en heel veel crossen in de zomer.

Dat was dus geluk hebben, ikzelf zou het niet zo snel doen hoor, dus denk er maar even goed over na en ga nog bij meer paarden kijken die wel goed zijn.

Succes ermee

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:34

Ik zou er niet aan beginnen. Voor een jong paard is dit een slechte start. Hij moet nog beginnen met het werk. Straks heb je er veel energie, geld en, niet te vergeten, liefde ingestoken en is hij ongeneeslijk kreupel.
Niet doen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:42

Tja, als ie pas 3 is en dan een drietje op het straalbeen is het wel een risico.... Maar het kan evengoed zo zijn dat ie nooit last krijgt (niemand die dat weet). Wat versta je onder intensief trainen? Ik denk dan aan sub-top, dat vind ik pas intensief. Als het paard je echt aanstaat en je kunt 'm heel goedkoop krijgen (dat zou m.i. een voorwaarde zijn), kun je het proberen. Maar niemand kan in de toekomst kijken.... Poetin koste een vermogen, had waarschijnlijk superbenen en werd hoefbevangen.... kortom risico loop je met alles.

joyna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 09:51

de dierenarts zei dat hij voor 40 % meer kans heeft om ongeneeselijk kreupel te worden .
zou je wel met z`n hengst kunnen gaan dekken want er zitten wel goeden papieren bij
of heb je dan veel kans om het genetisch door te geven of kan dat niet ?

Michaela38

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:00

Ik heb een ruin die ook een drietje heeft. Hij heeft aangepast beslag (hoef is opgevuld met kit) en loopt nu weer super. Ik zorg ervoor dat ik hem niet overvraag, en spring nauwelijks meer. Ook probeer ik hem zo recht mogelijkte houden. Ik heb x-rays van zijn vorige eigenaar laten vergelijken door de veearts met de foto's van tijdens onze aankoopkeuring en de veearts gaf te kennen dat ik daar recreatief mee kon rijden. En recreatief betekent bij mij gewoon 4 a 5 keer week minstens een uur rijden (dressuur, ritten). Natuurlijk houdt het een risico in, maar ik zou 'm voor geen goud willen missen!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:04

Ik snap het even niet, je wil een paard kopen en je wil hem voor de dek gebruiken? Een goedgekeurde hengst (ongeacht welk stamboek) moet toch aan allerlei rontgenologische eisen voldoen? Of is dit er een voor marktplaats van 150 per dekking?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:04

Jong paard met 2-3 zou ik echt niet aan beginnen, en fokken al helemaal niet, dan leg je het genetisch vast ook nog. Want slechte straalbeentjes zijn wel erfelijk.
Kijk a.u.b. even verder om je heen, er zijn zoveel goede paarden te koop........................

joyna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 10:14

capraibex70 schreef:
Ik snap het even niet, je wil een paard kopen en je wil hem voor de dek gebruiken? Een goedgekeurde hengst (ongeacht welk stamboek) moet toch aan allerlei rontgenologische eisen voldoen? Of is dit er een voor marktplaats van 150 per dekking?

dan hoef je nog niet zo aanvallendt te doen daarom vraag ik toch ook of dat kan .
dat betekendt toch niet gelijk of ik er mee ga dekken.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 10:23

Lekker laten staan,er zijn genoeg leuke paarden zonder bemerking op het keuringsrapport!
Ik weet niet of je het paard ook wilt verzekeren,maar dan krijg je een uitsluiting op kreupelheid van dat been!
Denk er maar eens goed over na,als jij 2 a 3 keer per week fanatiek wil rijden met dit paard,krijg je vanzelf ook drang het eens op wedstrijd uit te brengen!
Nu is het paard nog niet belast en heeft al een bemerking,wat gaat er gebeuren als je het paard eenmaal gaat belasten!
Nogmaals wat meerdere al zeggen,kijk rustig even verder er zijn genoeg leuke paarden!
Sterkte met je beslissing!