Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Ik zou voor de easyboots gaan. Deze blijven onder de kroonrand zodat ze niet schuren, ze hoeven niet ingelopen te worden en je kan er een gaither aanzetten zodat ze niet uitgetrapt kunnen worden. Je kan alle onderdelen, behalve de zool, vervangen. Kijk eens op www.dutchrider.nl daar zijn de easyboots en easyboot epics (met gaither) het goedkoopst.
. Zonder ijzers staan is GEEN oplossing ivm wedstrijden. opala schreef:Hoefschoenen over ijzers .. het moet toch niet gekker worden. Misschien kun je onder die hoefschoen nog een ijzer laten spijkeren

Prisca schreef:Zonder ijzers staan is GEEN oplossing ivm wedstrijden.

Citaat:Mariëlle & Oscar de la Renta
Beste Frans & Ilona,
Sinds 1 augustus 2005 loopt mijn dressuurpaard blootsvoets. Ik heb 12 augustus een cursus natuurlijk bekappen gevolgd bij Wout en houd nu zelf de hoeven bij. Hij loopt blootsvoets echt fantastisch! Hij is momenteel wel wat gevoelig op de steentjes, maar in de bak en ook op de wei loopt hij grandioos! Hij loopt Z2-dressuur (heeft genoeg punten om ZZ-licht te mogen starten). Sinds hij blootsvoets loopt, loopt hij lichtvoetiger. Zelfs mijn instructeur, die het eerst maar niks vond, is erg enthousiast! Tijdens de laatste les zei hij ineens dat hoefijzers logischerwijs helemaal niet goed kunnen zijn! Het is onvoorstelbaar, maar mijn paard heeft nu zo'n fijne draf gekregen dat we hem bijna in passage krijgen. Verder vind ik hem meewerkender, is hij losser in z'n lijf geworden en wat sneller in het achterbeen. Natuurlijk ook door de trainingen, maar het gaat nu ineens gewoon veel gemakkelijker!
Tot mijn grote verbazing kan ik ook als de wei nat is gewoon alles doen, ook galopwerk met changementen e.d. zonder dat hij uitglijdt! Ik durf volgend outdoorseizoen dus gewoon blootsvoets de proeven in!
Update februari 2008:
We zijn in de zomer van 2007 geselecteerd voor de Brabantse kampioenschappen. De foto is gemaakt op de Brabantse kampioenschappen. Inmiddels hebben we 33 winstpunten in het Z2 en in december 2007 hebben we ook onze eerste winstpunt in het ZZ-licht behaald.
Ik heb tot nu toe totaal geen problemen gehad op wat voor terrein dan ook. Afgelopen zomer was het een keer ontzettend nat en soppig, maar we hebben geen enkel slippertje gemaakt. Vorige zomer op groot concours in Oudenbosch was de grond kurkdroog, keihard en glad. Daar heb ik hem 1 keer een klein stukje voelen doorglijden, maar verder zonder problemen door kunnen rijden.
Wat mij trouwens opvalt is dat Oscar zich vroeger met ijzers veel moeilijker aanpaste aan een harde en / of onregelmatige bodem. Sinds hij zonder ijzers loopt, merk ik weinig aan hem op slechte bodems. Dat zal komen doordat hij nu optimaal de schokbrekende werking van zijn stralen kan benutten. Dit heeft natuurlijk een positieve werking op zijn gewrichten, bovendien kregen die gewrichten het tijdens het rijden met ijzers en stiften natuurlijk het flink te verduren. Al met al is hij er dus echt op vooruit gegaan! Het enige waar hij gevoelig op loopt is op de parkeerplaatsen waar vrij grote scherpe stukken puin gestort worden.
Met vriendelijke groet,
Hippo's Eternity
Gediplomeerd natuurgeneeskundige voor paarden
Mariëlle de Vries
http://www.hipposeternity.nl
Citaat:Emma Hindle rijdt haar paarden blootsvoets op het hoogste niveau. Voor de hoeven is dit wat ons betreft geen echte prestatie maar we zijn toch heel blij dat er iemand op top-niveau is die dit doet. Hoe vaak krijgen wij niet het argument "Als het zo goed is voor de hoeven en de prestaties, waarom zien we dan nog geen dressuurpaarden zoals die van Anky op top-niveau blootsvoets door het leven gaan?" Ons antwoord is natte aap! Het is nou eenmaal zo dat er weinig mensen zijn die het aandurven om als een van de eersten een andere weg in te slaan.
Een stukje vertaald vanuit de Engelstalige website:
Zowel Diamond Hit en Wie Weltmeyer knalden tijdens de wedstrijd met een geweldige zekerheid. Het geheim achter deze kracht en het ritme van haar paarden is het feit dat ze geen hoefijzers dragen. "Het gevoel wat ik heb gekregen door op een paard op blote voeten te rijden, is ongelovelijk," vertelt Hindle. "Drie jaar geleden had Wally een probleem nadat hij was beslagen, daarom hebben we toen bekeken hoe hij zonder hoefijzers presteerde. Sindsdien hebben we de hoefijzers iedere winter drie maanden afgelaten en sloegen we ze er voor het wedstrijdseizoen weer onder. Dit jaar hebben we besloten om ze er onderuit te laten en dat is werkelijk een briljante keus geweest." Ze prijst haar hoefsmid Erwin Zimmermann voor de geweldige wijze waarop hij de hoeven van haar paarden trimt en zegt dat een paard het beste loopt zonder hoefijzers. "Net zoals iedereen dacht ik dat een paard hoefijzers nodig had, maar ze zijn er niet voor niets niet mee geboren, grapt ze."
De originele tekst van Emma Hindle kun je vinden op haar website http://www.brookhousestud.com Klik op de Engelse vlag, en ga daarna in het linkermenu naar "News". Het geciteerde stuk over de hoeven staat bij 9 mei 2005, in de derde alinea van beneden.
KiWiKo schreef:springschoenen??
om wat voor een reden dan ook
Prisca schreef:ZE GAAN ER NIET AF OMDAT IK DAN GEEN VOET OVERHOUD.
RianneH schreef:Denk dat je toch echt moet gaan nadenken over ijzerloos. Of bij verschillende smeden informeren.
Hoefschoen over ijzer, dat gaat natuurlijk niet. Bedenk maar eens hoe het er van binnen uit gaat zien en hoe de drukverdeling zal zijn. Die hoefschoenen zijn natuurlijk binnen notime doormidden en daar wordt je niet blij van.
Je paard geeft duidelijk aan geen behoefte te hebben aan ijzers, ik persoonlijk zou ze er dan zeker afhalen. Geen mogelijkheid om permanent over te gaan op hoefschoenen ipv ijzers? Hoeven slijten op het land niet zo snel. Weet alleen niet hoe hoefschoenen zich houden op gras..

Maartje1990 schreef:Prisca schreef:ZE GAAN ER NIET AF OMDAT IK DAN GEEN VOET OVERHOUD.
juist ja, dus je hebt al eerder met hoefschoenen gereden (zónder ijzers) en bent toen tot de conclusie gekomen dat je zélfs met hoefschoenen geen voet meer overhoud? Denk 't niet hé? Je zou 't althans toch eens kunnen proberen? Ikzelf heb mijn haflinger ook een tijd op ijzers gehad. En haar hoeven brokkelde voor m'n ogen af. Nu heb ik haar al een hele tijd ijzerloos (ook geen hoefschoenen) en beetje bij beetje gaat 't beter met haar hoeven en kunnen ze er beter tegen.
Maar nouja, dat is verder iets wat je zelf moet weten hoor. Uhm.. ik weet niet of dat bij álle hoeven kan. Maar je kunt die uhm.. die dingen die uitsteken (hoe heten die?) toch ook gewoon naar binnen helemaal rond laten omslaan? dat je hoefijzer een rondje is? Moet je dat anders eens overleggen met je hoefsmid. Persoonlijk zou ik dus de ijzers er helemaal afhalen, maar dat is een keuze die je zelf maken moet
Avelienvd schreef:Zijn scalpers misschien een optie?
Die zitten over de bal van de hoef en het ijzer heen.
Dan zou hij ze er in principe minder snel af moeten krijgen.
Maartje1990 schreef:ja, dat snap ik. Maar ik snap niet wáarom ze dat niet wil.