Hoefschoen over ijzers?.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Hoefschoen over ijzers?.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 12:42

Mijn fijne maar oooww zo lompe paard slaat met regelmaat zijn ijzers eraf.

Nu vroeg ik me af of een hoefschoen een oplossing was en of er ook adressen in nederland zijn die die dingen leveren?.

Kitsolu

Re: Hoefschoen over ijzers?.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:55

ja, die zijn er ook in nederland Knipoog Ik zou voor de easyboots gaan. Deze blijven onder de kroonrand zodat ze niet schuren, ze hoeven niet ingelopen te worden en je kan er een gaither aanzetten zodat ze niet uitgetrapt kunnen worden. Je kan alle onderdelen, behalve de zool, vervangen. Kijk eens op www.dutchrider.nl daar zijn de easyboots en easyboot epics (met gaither) het goedkoopst.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:03

Hoefschoenen over ijzers .. het moet toch niet gekker worden. Misschien kun je onder die hoefschoen nog een ijzer laten spijkeren Pling

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 15:14

Hij is 1ste klas lomp hoe klein de tak ook is hij slaat hem eraf.

Kan ook geen oplossing bedenken en hem op stal houden is ook zielig Haha!. Zonder ijzers staan is GEEN oplossing ivm wedstrijden.

Weet jij het wel dan?.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:32

opala schreef:
Hoefschoenen over ijzers .. het moet toch niet gekker worden. Misschien kun je onder die hoefschoen nog een ijzer laten spijkeren Pling

Afbeelding

bestaat al!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:33

Prisca schreef:
Zonder ijzers staan is GEEN oplossing ivm wedstrijden.

Zonder ijzers wedstrijden rijden kan wel Lijst

Citaat:
Mariëlle & Oscar de la Renta

Beste Frans & Ilona,

Sinds 1 augustus 2005 loopt mijn dressuurpaard blootsvoets. Ik heb 12 augustus een cursus natuurlijk bekappen gevolgd bij Wout en houd nu zelf de hoeven bij. Hij loopt blootsvoets echt fantastisch! Hij is momenteel wel wat gevoelig op de steentjes, maar in de bak en ook op de wei loopt hij grandioos! Hij loopt Z2-dressuur (heeft genoeg punten om ZZ-licht te mogen starten). Sinds hij blootsvoets loopt, loopt hij lichtvoetiger. Zelfs mijn instructeur, die het eerst maar niks vond, is erg enthousiast! Tijdens de laatste les zei hij ineens dat hoefijzers logischerwijs helemaal niet goed kunnen zijn! Het is onvoorstelbaar, maar mijn paard heeft nu zo'n fijne draf gekregen dat we hem bijna in passage krijgen. Verder vind ik hem meewerkender, is hij losser in z'n lijf geworden en wat sneller in het achterbeen. Natuurlijk ook door de trainingen, maar het gaat nu ineens gewoon veel gemakkelijker!

Tot mijn grote verbazing kan ik ook als de wei nat is gewoon alles doen, ook galopwerk met changementen e.d. zonder dat hij uitglijdt! Ik durf volgend outdoorseizoen dus gewoon blootsvoets de proeven in!
Update februari 2008:

We zijn in de zomer van 2007 geselecteerd voor de Brabantse kampioenschappen. De foto is gemaakt op de Brabantse kampioenschappen. Inmiddels hebben we 33 winstpunten in het Z2 en in december 2007 hebben we ook onze eerste winstpunt in het ZZ-licht behaald.

Ik heb tot nu toe totaal geen problemen gehad op wat voor terrein dan ook. Afgelopen zomer was het een keer ontzettend nat en soppig, maar we hebben geen enkel slippertje gemaakt. Vorige zomer op groot concours in Oudenbosch was de grond kurkdroog, keihard en glad. Daar heb ik hem 1 keer een klein stukje voelen doorglijden, maar verder zonder problemen door kunnen rijden.

Wat mij trouwens opvalt is dat Oscar zich vroeger met ijzers veel moeilijker aanpaste aan een harde en / of onregelmatige bodem. Sinds hij zonder ijzers loopt, merk ik weinig aan hem op slechte bodems. Dat zal komen doordat hij nu optimaal de schokbrekende werking van zijn stralen kan benutten. Dit heeft natuurlijk een positieve werking op zijn gewrichten, bovendien kregen die gewrichten het tijdens het rijden met ijzers en stiften natuurlijk het flink te verduren. Al met al is hij er dus echt op vooruit gegaan! Het enige waar hij gevoelig op loopt is op de parkeerplaatsen waar vrij grote scherpe stukken puin gestort worden.

Met vriendelijke groet,

Hippo's Eternity
Gediplomeerd natuurgeneeskundige voor paarden
Mariëlle de Vries
http://www.hipposeternity.nl

conclusie: ook op gras kan je prima dressuur rijden zónder ijzers

Citaat:
Emma Hindle rijdt haar paarden blootsvoets op het hoogste niveau. Voor de hoeven is dit wat ons betreft geen echte prestatie maar we zijn toch heel blij dat er iemand op top-niveau is die dit doet. Hoe vaak krijgen wij niet het argument "Als het zo goed is voor de hoeven en de prestaties, waarom zien we dan nog geen dressuurpaarden zoals die van Anky op top-niveau blootsvoets door het leven gaan?" Ons antwoord is natte aap! Het is nou eenmaal zo dat er weinig mensen zijn die het aandurven om als een van de eersten een andere weg in te slaan.

Een stukje vertaald vanuit de Engelstalige website:
Zowel Diamond Hit en Wie Weltmeyer knalden tijdens de wedstrijd met een geweldige zekerheid. Het geheim achter deze kracht en het ritme van haar paarden is het feit dat ze geen hoefijzers dragen. "Het gevoel wat ik heb gekregen door op een paard op blote voeten te rijden, is ongelovelijk," vertelt Hindle. "Drie jaar geleden had Wally een probleem nadat hij was beslagen, daarom hebben we toen bekeken hoe hij zonder hoefijzers presteerde. Sindsdien hebben we de hoefijzers iedere winter drie maanden afgelaten en sloegen we ze er voor het wedstrijdseizoen weer onder. Dit jaar hebben we besloten om ze er onderuit te laten en dat is werkelijk een briljante keus geweest." Ze prijst haar hoefsmid Erwin Zimmermann voor de geweldige wijze waarop hij de hoeven van haar paarden trimt en zegt dat een paard het beste loopt zonder hoefijzers. "Net zoals iedereen dacht ik dat een paard hoefijzers nodig had, maar ze zijn er niet voor niets niet mee geboren, grapt ze."

De originele tekst van Emma Hindle kun je vinden op haar website http://www.brookhousestud.com Klik op de Engelse vlag, en ga daarna in het linkermenu naar "News". Het geciteerde stuk over de hoeven staat bij 9 mei 2005, in de derde alinea van beneden.

en internationaal niveau ook zelfs

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:03

Ja, hier op stal geldt een bijzondere regel: geen ijzers. Elke nieuwe klant die hier komt krijgt een voorstel; ijzers eraf, een jaar zonder ijzers. Als er in dat jaar, of na dat jaar blijkt dat de ijzers nodig zijn, dan krijgen ze alle kosten vergoed. Blijkt dat ijzerloos geen problemen veroorzaakt, mogen ze dit goede nieuws verder vertellen. We hebben hieromtrent NOOIT problemen gehad en dankzij deze aanpak al vele paarden van hun ijzers af geholpen. Enkele bij ons op stal lopen in de topsport (cros/springen/dressuur)

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 18:38

Pfff geen discussie over dat ik mijn ijzers eraf moet halen want dat ben ik onderhand wel moe. ZE GAAN ER NIET AF OMDAT IK DAN GEEN VOET OVERHOUD. En ik het rijden op wedstrijd GEEN oplossing vind.

Ik wil mijn paard het land op hebben MET ijzers dus zoek ik een goede oplossing. Als ik hem op stal hou ben ik een dierenbeul dus help dan mee een oplossing te vinden dat ik mijn ijzers kan houden zonder dat hij ze eraf slaat.

Kan me niet voorstellen dat deze oplossing er niet is?.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:41

springschoenen?? Lachen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 18:43

KiWiKo schreef:
springschoenen?? Lachen

Heeft hij al om gaat hier om de tak van het ijzers die is al vrij kort en nog krijgt hij hem eraf. Hij maakt zulke rare sprongen als hij los is.

Geen enkele schoen blijft goed om de bal van de voet zitten na een paar keer rennen in het zware zand schuiven ze omhoog.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:48

Denk dat je toch echt moet gaan nadenken over ijzerloos. Of bij verschillende smeden informeren.
Hoefschoen over ijzer, dat gaat natuurlijk niet. Bedenk maar eens hoe het er van binnen uit gaat zien en hoe de drukverdeling zal zijn. Die hoefschoenen zijn natuurlijk binnen notime doormidden en daar wordt je niet blij van.
Je paard geeft duidelijk aan geen behoefte te hebben aan ijzers, ik persoonlijk zou ze er dan zeker afhalen. Geen mogelijkheid om permanent over te gaan op hoefschoenen ipv ijzers? Hoeven slijten op het land niet zo snel. Weet alleen niet hoe hoefschoenen zich houden op gras..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:51

Ze wil haar paard niet van de ijzers af Lachen Lachen om wat voor een reden dan ook Lachen

haar proberen te overtuigen dat ze toch van de ijzers af moet, is niet aan de orde Lachen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 18:56

Die natuurlijke mensen hebben daar toch weinig boodschap aan.
Als ik hem op stal hou ben ik een dierenbeul en mijn paard niet waard.

Maar je voor beide een oplossing zoeken hebben ze geen boodschap aan want het moet ten koste van alles ijzerloos. Sorry ik snap die mensen echt niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:58

Ja heb het duidelijk gelezen (kon er moeilijk omheen) Knipoog

Tja, maar hoefschoenen over ijzers, dat werkt ook nooit.
Springschoenen helpen niet. Wat dan wel? IJzers hebben toch om een speciale reden een lange tak vanwege drukverdeling (gebruik geen ijzers, heb er dus weinig verstand van)? En zelfs een kortere tak werkt niet.
Misschien eens met een hoog aangeschreven hoefsmid bellen? Wie weet heeft hij/zij wel het beslag of tip die je wilt hebben..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:01

Prisca schreef:
ZE GAAN ER NIET AF OMDAT IK DAN GEEN VOET OVERHOUD.

juist ja, dus je hebt al eerder met hoefschoenen gereden (zónder ijzers) en bent toen tot de conclusie gekomen dat je zélfs met hoefschoenen geen voet meer overhoud? Denk 't niet hé? Je zou 't althans toch eens kunnen proberen? Ikzelf heb mijn haflinger ook een tijd op ijzers gehad. En haar hoeven brokkelde voor m'n ogen af. Nu heb ik haar al een hele tijd ijzerloos (ook geen hoefschoenen) en beetje bij beetje gaat 't beter met haar hoeven en kunnen ze er beter tegen.

Maar nouja, dat is verder iets wat je zelf moet weten hoor. Uhm.. ik weet niet of dat bij álle hoeven kan. Maar je kunt die uhm.. die dingen die uitsteken (hoe heten die?) toch ook gewoon naar binnen helemaal rond laten omslaan? dat je hoefijzer een rondje is? Moet je dat anders eens overleggen met je hoefsmid. Persoonlijk zou ik dus de ijzers er helemaal afhalen, maar dat is een keuze die je zelf maken moet Knipoog

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:02

Zijn scalpers misschien een optie?
Die zitten over de bal van de hoef en het ijzer heen.
Dan zou hij ze er in principe minder snel af moeten krijgen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:04

RianneH schreef:
Denk dat je toch echt moet gaan nadenken over ijzerloos. Of bij verschillende smeden informeren.
Hoefschoen over ijzer, dat gaat natuurlijk niet. Bedenk maar eens hoe het er van binnen uit gaat zien en hoe de drukverdeling zal zijn. Die hoefschoenen zijn natuurlijk binnen notime doormidden en daar wordt je niet blij van.
Je paard geeft duidelijk aan geen behoefte te hebben aan ijzers, ik persoonlijk zou ze er dan zeker afhalen. Geen mogelijkheid om permanent over te gaan op hoefschoenen ipv ijzers? Hoeven slijten op het land niet zo snel. Weet alleen niet hoe hoefschoenen zich houden op gras..

Waarom zou dat niet kunnen?. Ik ga er NIET mee rijden het is alleen voor weiland en losgooien??. Zijn jullie leesblind of zo?. Als het op een goede manier van gemaakt is waaruit ook de hoefschoen bestaat moet jet kunnen.

hahaha nou val ik van mijn stoel.... mijn paard denkt na en slaat dan met zijn achterbeen zijn ijzers eraf halen omdat hij dit niet wel....tjonge nog meer vage verhalen?.
Nee hij staat gewoon gek te doen bokken, steigeren enz.. waardoor hij regelmatig tot vaak zijn ijzer eraf tikt. Of hij nu even of hele dagen buiten staat hij doet dat ook.

Als loop ik van mijn stal naar de poetsplaats en dan naar de bak de stapmolen. In die korte stukken bleef er na 3 weken niets van mijn achterhoeven over. Dus vandaar ijzers.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:05

Mijn paard heeft het zelfde probleem!!
Ik gebruik de Easyboots heel fijn in gebruik en geen kappotte hoeven meer, mijn paard had geen hoeven meer over na het aftrappen van het ijzer.
Deze oplossing heeft de hoeven van mijn paard gered..over het ijzer heen in het weiland Haha!

enne..laat ze kletsen, ik weet wat je bedoeld..al mijn paarden staan blootvoets maar deze kan absoluut niet zonder

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:09

GERED? zo'n ijzer er onder dat vernield een paardenhoef al.. als je díe er nou eens onderuit haalt.. dan RED je je paardenhoef pas!!
en wat een onzin.. íeder paard kan zonder ijzers... daar ben ik van overtuigd. Ik dacht dat eerst ook, van mijn haflinger.. zonder ijzers... of zonder hoefschoenen.. dat is geen optie. Maar ik zwéer je.. haar hoeven zijn nu al beter aan 't worden en kunnen er beter tegen om op straat te rijden. Wat ze dus eerst écht niet aankonden.

@ ts: waarom haal je je ijzers er dan niet af en ga je met hoefschoenen RIJDEN?
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 27-05-08 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:10

maartje........... omdat ze dat niet wil Lachen Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:11

ja, dat snap ik. Maar ik snap niet wáarom ze dat niet wil.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:12

Maartje1990 schreef:
Prisca schreef:
ZE GAAN ER NIET AF OMDAT IK DAN GEEN VOET OVERHOUD.

juist ja, dus je hebt al eerder met hoefschoenen gereden (zónder ijzers) en bent toen tot de conclusie gekomen dat je zélfs met hoefschoenen geen voet meer overhoud? Denk 't niet hé? Je zou 't althans toch eens kunnen proberen? Ikzelf heb mijn haflinger ook een tijd op ijzers gehad. En haar hoeven brokkelde voor m'n ogen af. Nu heb ik haar al een hele tijd ijzerloos (ook geen hoefschoenen) en beetje bij beetje gaat 't beter met haar hoeven en kunnen ze er beter tegen.

Maar nouja, dat is verder iets wat je zelf moet weten hoor. Uhm.. ik weet niet of dat bij álle hoeven kan. Maar je kunt die uhm.. die dingen die uitsteken (hoe heten die?) toch ook gewoon naar binnen helemaal rond laten omslaan? dat je hoefijzer een rondje is? Moet je dat anders eens overleggen met je hoefsmid. Persoonlijk zou ik dus de ijzers er helemaal afhalen, maar dat is een keuze die je zelf maken moet Knipoog

GOED LEZEN zonder ijzers hield ik geen voet over. Ik heb die dingen nooit gekocht toen ik hem net had hebben we geprobeerd zonder ijzers maar was geen optie, Zijn voeten/hoorn is niet van dusdanig kwaliteit dat ze zonder kunnen. Door goed onderhoud en ijzers zijn ze nu prima.

Dat heet de tak van het ijzer. Ze zijn al minimaal meer kan er niet af puur omdat je dan de verdling niet goed krijgt. Heb het hier al met mijn smid over gehad. Hij kwam met het idee om of met tape te werken of iemand te vinden die hoefschoenen kan maken over een ijzer heen.

Ondanks alle verhalen zie ik springen en dressuur op gras met het weer in nederland NIET zitten zonder ijzers.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:13

Avelienvd schreef:
Zijn scalpers misschien een optie?
Die zitten over de bal van de hoef en het ijzer heen.
Dan zou hij ze er in principe minder snel af moeten krijgen.

Hoe zien die eruit?. Blijven die met gek doen ook geod zitten?.
Kijk mensen aan dit soort dingen heb ik wat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:16

Maartje1990 schreef:
ja, dat snap ik. Maar ik snap niet wáarom ze dat niet wil.

dat hoeft ze ook niet uit te leggen aan je Lachen Lachen

Zij wil dat niet, punt Haha!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:18

ja, ik lees goed hoor. En ik ben het niet met je eens. Ik dacht dat eerst ook hoor. Ik zag de hoeven van m'n haflinger écht vóor m'n ogen afbrokkelen... ik heb er toen ook een tijdje weer ijzers onder laten zetten. Maar aangezien ik hetzelfde dillemma had als jou (uitgetrapte ijzers) heb ik ze er tóch laten afhalen. En nu staat ze toch al minstens een halfjaar zonder ijzers. Rijd ik gewoon ook over de weg enzo. En ja, haar hoeven brokkelen nog wel een beetje af. Maar al stúkken minder. Moet je eigenlijk gewoon even volhouden toch tenminste een halfjaar tot een jaar. Dan zul je zien dat die hoef vanzelf wel sterker wordt.

En wat betreft dat je springen en dressuur op het gras zonder ijzers. Verwijs ik je naar wat arabesk al zei Knipoog

oh en ik rij weliswaar geen wedstrijden. Maar ik rijd ook regelmatig in een spekgladde wei. En toch blijft ze braaf op haar pootjes staan. En zelf crosst ze ook regelmatig door de wei en glijd ze ook niet uit oid Knipoog
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 27-05-08 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt