Paard kopen met Rug Probleem(pje)*Advies gevraagd*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Paard kopen met Rug Probleem(pje)*Advies gevraagd*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 20:44

Dilemma ten top jullie kennen het vast wel...
Maar daar is een uitweg voor...
Waar andere mensen tekort schieten en niks begrijpen van de problemen van paarden mensen...
Bied Bokt de uitkomst...
Ik hoop ook bij mijn dilemma...

Ik ga Donderdag bij een paardje kijken...
Een KWPN Merrie van 1.63
Leeftijd: 11 Jaar
Dit wordt mijn 2e paard.
Het is een erg leuk dier. Enig nadeel is dat ze een lichte holling in haar rug heeft waardoor de overgang van haar rug- naar haar lendewervels wat stijf kan worden als ze niet regelmatig wordt bereden.
Ze heeft foto’s laten maken en die laten geen bijzonderheden zien.
Met een goede training en verzorging (waaronder af en toe een massage en wat oefeningen) en een goed passend zadel ondervind je geen problemen.
En mocht je die wel een keer krijgen, dan hoef je geen dierenarts te laten komen (althans als het haar rug betreft). Ik heb haar vorig jaar een week stil gezet en toen weer in twee weken langzaam opgebouwd en een zadeldrukmeting laten doen bij Kliniek Bodegraven en Van Rijs en toen bleek dat het zadel in het midden geen druk gaf en juist op haar schoft en op haar overgang rug- naar lendewervel juist heel veel druk.
Aangezien dat laatste punt haar zwakke plek is, kun je je voorstellen dat ze pijn in haar rug had. Aangezien ik hier nu op bedacht ben, zal het niet nog eens gebeuren. Feit is wel dat je hierop bedachtzaam moet zijn en steeds checken hoe het zadel ligt.

Aldus de eigenaresse...

Nu mijn vraag;

Is dit een reden om het paard niet te kopen? Ik loop nu al aardig wat jaartjes mee in de sport. Maar als ik het zo hoor is het allemaal niks ernstigs.
Zowiezo wil ik het paard laten keuren voordat ik haar koop dit ivm verzekering.
Dan kan ik natuurlijk ook naar haar rug laten kijken.
Donderdag ochtend ga ik bij dit paardje kijken...
Misschien hebben jullie nog tips, opmerkingen of vragen die ik zou kunnen stellen?
Of zelf ervaring met een paard met dit probleem?

Alvast Bedankt!

Joltsje

Re: Paard kopen met Rug Probleem(pje)*Advies gevraagd*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:49

oei erg lastig.

mijn eerste idee is.. doe het niet. je hebt haar nu nog niet.. en dus nog geen band met dit paard.

misschien is het met een goed zadel, goede verzorging en massage op te lossen.. maar wil je dat.

straks koop je het paard en moet er elke maand een fysiotherapeut komen.. kost een berg geld..

mijn vraag dus.. waarom wil je dit paardje.. omdat het goedkoper is.. of omdat je het een leuk paard vind?

ben bang dat dit een geval is van.. goedkoop is duurkoop

cind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:50

foto's gemaakt van de rug ???? de hele ruggegraat kun je niet op foto's laten zien , enkel de bovenste toppen zijn zichtbaar op röntchen , omdat het te dik is voor de apparatuur , dus je weet enkel via de foto's dat de topjes van de wervels in orde zijn , maar niet hoe de rest van de wervel eruit ziet ....
ik zou zelf het paard niet kopen ...

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 20:53

Ik vind het een erg leuk paard!
En aangezien de eigenaresse er al meer als 5jr zonder (veel) problemen op rijd.
Heb ik zoiets van dan moet dat mij toch ook lukken...
En ik kan natuurlijk een soort van contractje met haar sluiten dat als ze binnen nu en 5jr iets aan die rug krijgt zij verantwoordelijk is voor de kosten of iets in die zin...

Of na Donderdag ook nog een x gaan kijken (dat zowiezo) maar dan met fysio erbij

joopiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:58

Als ik in jou schoenen zou staan zou ik het niet doen.
Je koopt in feite toch een paard met een "gebrek"ook al heeft ze er nu nauwelijks last van.
Wat gebeurt er als ze ouder wordt, misschien wordt het erger o.i.d.

Je kunt proberen een contract op te stellen, maar anderzijds; jij koopt het paard, en je neemt dus het gebrek en naar mijn inziens ook de verantwoording voor dit paard erbij.
Natuurlijk kan je ontzettend veel plezier hebben van dit paard, en kan het meevallen.
maar stel nou dat het wel problematisch wordt, dan zit jij ermee.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 21:04

Ook Waar...
Moeilijk Moeilijk
Zoals ik al zij Dillemma...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:07

Ik zou het niet doen.

Er zijn zo veel leuke paarden waar je de klik mee kunt hebben, en waar je een geweldig band mee op kan bouwen, maar die niets mankeren.

Ik zou echt het risico niet nemen

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 21:49

Het is wikken en wegen he...
Het is wel waar dat het een gebrek blijft natuurlijk.
Zij het niet dat ik ook niet de hoofdprijs te besteden heb voor een ander paard...
De eigenaresse is opzoek naar een goed huis dat betekent voor haar meer dan het geld.

Maar misschien is het inderdaad beter om dan maar rond de 3000 euro uit te geven voor een wel 100% gezond paard.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:09

mag ik vragen wat de prijs indicatie ongeveer is?

je moet je gevoel achterna gaan natuurlijk.. maar bedenk goed.. dat als je paard wel last krijgt.. je er wel altijd voor het paardje moet zijn. en dat als je het kwijt wilt.. je er moeilijk vanaf komt

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:33

Ik ben ook geneigd niet doen te adviseren. Er zijn zoveel leuke paarden op de wereld, dus als je er één gaat uitzoeken kies er dan één die helemaal gezond is.

Je weet nooit hoe het leven loopt, misschien is er een periode waarin je toch onverwachts minder tijd voor je paard hebt (je wordt ziek, gaat op vakantie, wordt zwanger en zo kan ik nog wel even doorgaan), dan is het prettig dat je je paard gewoon vakantie kan geven, zonder meteen in de stress te zitten over de rug.

Bovendien wordt me uit het verhaal niet helemaal duidelijk of het zadel nu aangepast is en wél voldoet en of je dat erbij zou krijgen? Als dat zadel net veranderd is, kan je niet beoordelen of dat de problemen op de lange termijn verhelpt. Bovendien weet je niet zeker wat 'af en toe een paar oefeningen en massage' precies inhoudt, wat voor de één af en toe en een kleine moeite is, kan voor de ander behoorlijk belastend zijn. En misschien rijd jij net anders dan de vorige eigenaar (meer, of ronder, of juist minder en minder rond) wat ook 'nieuwe' problemen aan het licht kan brengen.

Tot slot zeggen rontgenfoto's inderdaad niet zoveel. Er kunnen ook erg veel dingen mis zijn die op de foto niet te zien zijn en die kunnen toch voor grote problemen zorgen...

Verder ga ik geheel mee met Jolentinus.

Maar, eerlijk is eerlijk, zeker weten doe je het niet. Misschien heeft ze bij jou nooit problemen en is het helemaal wat je zoekt. Hoe dan ook, ik zou het in ieder geval niet aandurven...

Heel veel succes met je beslissing!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:30

Ik denk dat een 100% gezond paard in combinatie met lief, leuk en ook nog aardig kunnen lopen, zoeken is naar een naald in een hooiberg.
Als dit paard je aanstaat en de dierenarts/fysiotherapeut geeft groen licht en de prijs is ook nog goed, dan zou ik ervoor gaan als ik jou was.

Ook een 100% gezond paard (bestaan die eigenlijk?) kan zich bijv. verstappen tijdens het rijden en een peesblessure krijgen.
Risico's zijn er altijd en garantie krijg je helaas niet.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 09:32

reina schreef:
Bovendien wordt me uit het verhaal niet helemaal duidelijk of het zadel nu aangepast is en wél voldoet en of je dat erbij zou krijgen? Als dat zadel net veranderd is, kan je niet beoordelen of dat de problemen op de lange termijn verhelpt. Bovendien weet je niet zeker wat 'af en toe een paar oefeningen en massage' precies inhoudt, wat voor de één af en toe en een kleine moeite is, kan voor de ander behoorlijk belastend zijn. En misschien rijd jij net anders dan de vorige eigenaar (meer, of ronder, of juist minder en minder rond) wat ook 'nieuwe' problemen aan het licht kan brengen.

Ze heeft haar zadel aangepast. Het is een euroriding luxor dressuur zadel. (iemand ervaring mee?)
Wat die oefeningen en massage inhouden weet ik inderdaad dat niet. Dit min of meer de reden dat ik donderdag toch ga kijken en even met eigen ogen zien hoe of wat.
Koop een ander leuk paard is een veel gehoorde opmerking.
Maar ik heb op dit moment niet het allergrootste budget voor een ander paard.
En als dit paard de afgelopen jaren bij de oude eigenaresse weinig problemen op heeft geleverd denk ik ook van waarom bij mij wel? Het kan altijd natuurlijk.
Wat de prijs betreft daar hebben we het niet over gehad. Zoals ik al zij het gaat haar meer om het goede huis.
Stel ik zou haar krijgen omdat ik haar een goed huis en 24/7 weide gang en aandacht kan bieden.
Dan wordt het verhaal natuurlijk weer anders.
Ik ga er zeer zeker niet (veel) geld op toe leggen.
Ik heb toch maar besloten om donderdag even een kijkje te nemen. En het verhaal van de vrouw aan te horen.
Daarna kan ik altijd nog zien.
Ik hou jullie zowiezo op de hoogte!

En alvast bedankt voor de lieve en leuke adviezen!

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:26

Kijken kan nooit kwaad. Bovendien is het ook fijn om het verhaal 'live' te horen. Is toch een stuk beter te beoordelen dan via mail. Heel veel succes en laat je ons weten wat het geworden is?

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 13:24

Ik hou jullie zeker op de hoogte!
En ik zal donderdag goed vragen wat nou het precieze probleem is...

Marijeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:36

Op mn stagebedrijf hebben ze ook een paard gehad met holle rug..
Beest heeft nooit ergens last van gehad. Werd zelfs kampioen 3 jarigen vrijspringen..
Het paard is bij een particulier terecht gekomen, aangepast zadel is erop gekomen en het paard loopt nu M1.

Paardje532

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:46

Zou je twee videos op Bokt kunnen plaatsen:
1. eigenaresse op dit paard, stap, draf, galop
2. jou op dit paard, idem dito

Zien is veel makkelijker dan over praten. Ja

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:58

Pff...
Dat wordt moeilijk...
Ik kan donderdag wel wat filmen met mijn digitale camera...
Maar dat is geen top kwaliteit natuurlijk...

Vandaag ook weer wat rot's mee gemaakt. Vrouw bij ons op stal heeft nieuw paard gekocht om dat de ander moet worden afgemaakt (is in en in kreupel).
Koopt ze nu een paard die toch op een been afgekeurd is. En die blijkt nu dus niet goed te lopen...
Niet erg slim allemaal natuurlijk....
Maar dan wordt je wel weer even geconfronteerd met het een paard kopen met een gebrek.
Ik ben ondertussen zelf ook verder aan het speuren naar andere paarden.
Maar ik kan jullie vertellen het is moeilijk voor weinig geld een goed paard te vinden.
Er zit altijd wel weer een addertje onder het gras...*zucht*

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:17

wat is je bestedingsbudget???

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:19

Je schrijft dat het paard een wat holle rug heeft en een holle rug is nu eenmaal een zwakke rug.
Nee, ik zou er niet aan beginnen.

maar wat je budget betreft; je bent toch minimaal 250-350 euro per maand kwijt aan je paard. Als je dit bedrag nu eens doorspaart tot oktober, dan is je budget al weer duidelijk hoger en dan zijn de paarden een stuk goedkoper (omdat ze op stal moeten en omdat de merries dan de veulens kwijt zijn). Als je dan een leuk paard kunt kopen, ben je die 4 maanden wachten zo vergeten.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:22

Ik zou wel bij het paard gaan kijken, en het laten keuren. Als je na een paar keer kijken echt het gevoel hebt ja dat is het paard, en zelfs met die rug wil ik het proberen, dan moet je dat lekker doen.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:30

En toch moet je je realiseren dat dit paard kan nu in aanschaf wel goedkoper zijn, maar in onderhoud duurder door zijn gebrek. Dan schiet je met je geld winst op dit moment niets op..

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 18:07

jolentinus schreef:
wat is je bestedingsbudget???

Maximaal 3000 euro. Jammer dat je in deze categorie juist de probleem paarden of de paarden met een mankement treft.
Ook wel weer logisch natuurlijk. Maar je moet met een kritische blik blijven kijken.
Ik heb 7jaar geleden voor het laatst een paard gekocht in een "hogere" prijsklasse.
En er is een hoop veranderd!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:09

hmm...,.

bij ons in de buurt (noorden van friesland) zijn wel gezonde paarden voor die prijs te vinden.

een handelaar in de buurt heeft vaak paarden in die prijsklasse.
verder zijn er veel 3 jarigen die je wel kan kopen voor het geld.
maar dan moeten ze nog beleerd wordne,

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 18:53

Ik wil wel graag een paard die al ingereden is. Wil hem zelf wel beleren maar hij moet de basis wel onder knie hebben zeg maar.
Friesland is wel erg ver weg voor mij...(Zuid-Holland)
Het is vaak zo dat in dat soort regio's er betere en leukere paarden worden aangeboden omdat er meer vraag naar is.
Ik heb ook een topic geopend in "paarden verzorging, wei etc) onder de noemer " waar opletten bij een paard kopen"
Misschien kunnen jullie daar ook wat advies geven...

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:07

Wat voor een paard zoek je dan, binnen die prijsklasse. Een recreatiepaard of sport gericht en welke discipline.