extreme angst voor de hoefmid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjam4

extreme angst voor de hoefmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 20:30

Het paard dat ik wil kopen, een shire, heeft volgens de huidige eigenar een trauma opgelopen bij de hoefsmid en kan alleen bekapt worden door 1 bepaalde mevrouw. Dus niet door een andere hoefsmid. Dit omdat hij dan volledig in paniek raakt en niet meer te hanteren is.
Hebben jullie hier ervaring mee en zijn er manieren om het paard meer vertrouwen te laten krijgen in een eventuele andere hoefsmid? Dit omdat ik 2 uur rijden bij haar vandaan woon!

EllyC

Re: extreme angst voor de hoefmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:33

Nog nooit van gehoord. Zijn meestal onzin verhalen.
Het kan best zo zijn dat je paard een geduldige smid nodig heeft maar wat zou dat trauma dan wel niet moeten zijn dat het paard met geduld niet meer door een hoefsmid te benaderen is.

In welke regio woon je?
Laatst bijgewerkt door EllyC op 26-05-08 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:34

Ik zou het gewoon proberen met je eigen hoefsmid als die rustig is, geduld heeft en het ziet zitten.
Wie weet kan hij/zij het vertrouwen van het paard ook winnen, dat scheelt je veel gereis!

Lukt dit echt niet zou je het misschien stukje bij beetje op kunnen bouwen door zelf ook veel aan de hoeven te zitten, benen op te tillen, op de ijzers te tikken etc...

Succes ermee!

mirjam4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 20:41

Ik woon op de grens Groningen/Friesland. Er wordt gezegd dat hij een keer door een hoefsmid is mishandeld maar meer details zijn er niet.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:45

mirjam4 schreef:
Ik woon op de grens Groningen/Friesland. Er wordt gezegd dat hij een keer door een hoefsmid is mishandeld maar meer details zijn er niet.

Helaas ik woon aan de ander kant van het land en kan je dus geen tips geven.
Voor sommige mensen is mishandeling al een keer een goede trap. Van een terechte op zijn plaatswijzing is een paard nog nooit slechter geworden.
Als hij gewoon bij jou voetjes geeft, zou ik me niet druk maken. Check wel of ie niet trapt, want dit excuus van hoefsmid wordt ook wel eens gebruikt bij trappende paarden.

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:55

mijn paard is ook doodsbenouwd voor de hoefsmid, ze gaat zelfs met praam nog stijgeren, ze begint steeds meer vertrouwen te krijgen in de hoefsmid maar ze vind het nogsteeds goed, terwijl ze altijd voetje geeft om uit te krabben, maar van de hoefsmid moet ze niks weten
suc6

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:47

Ik zou het gewoon proberen, desnoods met verschillende smeden...

Het paard dat ik rijd staat nu bijna 2 jaar op ijzers en het was nog nooit gelukt om er zonder verdoving nieuwe ijzers onder te krijgen, zelfs dan ging ze nog recht omhoog en het werd steeds erger ipv minder...
Uiteindelijk bijna 2 spuiten en praam erop en nog stond ze stijf van de spanning...

Afgelopen week heb ik haar voor het eerst door een hele andere smid laten doen.
Hij wist van het probleem af, was heel rustig, maar wel duidelijk en consequent, praatte veel tegen haar en beloonde als het goed ging.
In een uur had hij zonder verdoving en zonder praam alle 4 de ijzers er keurig netjes onder zitten zonder grote problemen!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:50

Super van je smid.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:07

jury schreef:
Super van je smid.

Ja, ben er ook erg blij mee!
Ik kon het getob eerlijk gezegd niet meer aanzien, het werd steeds erger, als 'ie aan kwam rijden met de auto raakte ze al in de stress...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:55

Gewoon een goede smid zoeken, en zelf veel tijd erin steken.
Veel oefen met oppakken van de voetjes, en beloon hem flink als ie het braaf doet. Laat ook je smid hem veel belonen. Dan kan iedere fatsoenlijke smid uit jouw omgeving hem ook bekappen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:29

Een Shire die een trauma opgelopen heeft, ik ging er als smid niet zomaar onderstaan.
Sowieso zou ik geen volwassen shire willen bekappen dat is heul zwaar werk.

Zelf heb ik ook een paard die een heel groot trauma heeft opgelopen bij de smid, we doen haar altijd onder verdoving, geen gedonder want waarom zou je als smid het risico lopen om gewond te raken.
Voor het paard is het ook een heel stuk makkelijker, geen stress en moeilijk gedoen aan de benen omdat ze het niet mee krijgen.
Oefenen klinkt heel erg leuk maar een echt getraumatiseerd paard laat niet zomaar benaderen laat staan bekappen, ik krab de hoeven van dit paard elke dag 2 maal zonder problemen maar mijn vertrouwt ze.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:20

Als het echt gevaarlijk wordt voor je smid moet je zeker actie ondernemen. In de vorm van een praam, of een verdoving. Er zijn inderdaad beestjes die niet zonder bekapt kunnen worden.

En voor mij is de smid ook nog altijd belangrijker dan de paarden..

Maar bij veel paarden valt het trauma wel mee, dat zit meer bij de eigenaar tussen de oren..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:23

Toch heb ik ook mijn vraagtekens bij een verdoving...

De merrie waar ik het hierboven over had is elke keer verdoofd en ze ging er dwars doorheen, werd alleen maar lastiger.
Zonder verdoving en met een rustige overtuigende hoefsmid bleek ze veel rustiger te zijn...

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:50

Ik heb/ had ook zo'n drama paard. 3 man sterk om het dier vast te houden, aan alle kanten vast gebonden, praam er op, verdoving er tegen aan en nog op zijn krent gaan zitten.
Ik heb van smid moeten wisselen en deze vond dit echt absurt (en terecht).
Paard staat nu gewoon los, zonder verdoving, zonder praam volledig ontspannen bij de smid. Wat blijkt het dier had geen trauma van de smid, wel wantrouwen. Het dier had vreselijk pijn in zijn rug en het beslaan maakte dit er niet beter op.
Door aanpassingen in de omgang, de voet wat minder ver optillen, op tijd een pauze en geen ijzers meer aan de achterkant is er niks aan het handje.

Oftewel een andere smid kan zeker wel wat bereiken. Dieren die echt gevaarlijk zijn, zijn er uiteindelijk maar weinig. Veelal speelt er iets anders mee.

Horses_4_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:08

je kunt eerst proberen bij je eigen hoefsmid en als dat niet lukt moet je toch bij die ene vrouw doen want je wil je eigen paard alleen het beste geven Bloos

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 21:17

Als jij een goede smid hebt, die rustig en doortastend is, zou ik het gewoon eens proberen. Ik zou je smid wel op de hoogte stellen, want ik kan me voorstellen dat hij niet direct zit te wachten op een shire die uit zijn plaat gaat.

Om nog even in te haken op een trauma die een paard op wel of niet op kan bouwen. Mijn smid heeft één en hetzelfde paard beslagen bij 2 verschillende eigenaren. Bij de eerste eigenaar was het paard doodbraaf, niets mee van doen gehad. Bij de tweede eigenaar werdt het paard bij elk bezoek vervelender. Uiteindelijk was het zover dat de eigenaar hem vasthield en dat het paard omhoog kwam. Vervolgens moesten ze naar de andere kant van het erf, "omdat het paard daar liever stond" ook daar kwam het dier omhoog. Vervolgens zijn ze drie keer van plaats veranderd, en de vierde keer heeft mijn smid dringend toch vriendelijk gevraagd of de eigenaar even weg wilde gaan. Hij heeft het paard op de gebruikelijke plaatst verder afgemaakt. één keer wilde hij omhoog komen, heeft een corrigerende tik gehad en het paard was vervolgens even braaf, zoals hij altijd al is geweest. Het is maar net hoe je er mee omgaat. Ik ben absoluut niet voor een flink pak slaag, maar een paard moet wel weten waar de grensen liggen.

Jalapeno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:19

Mischien kan die smid met de auto naar jou toe komen?
En je kan misschien opzoek gaan naar een smid die ervaring heeft met extreme bange of zenuwachtige paarden.

Groetjes Anna

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:53

sjakie schreef:
Door aanpassingen in de omgang, de voet wat minder ver optillen, op tijd een pauze en geen ijzers meer aan de achterkant is er niks aan het handje.

Oftewel een andere smid kan zeker wel wat bereiken. Dieren die echt gevaarlijk zijn, zijn er uiteindelijk maar weinig. Veelal speelt er iets anders mee.

Ik zie inderdaad veel bij smeden dat ze vooral de achterbenen te hoog en ook te ver opzij tillen. Protest en blessures zijn dan niet raar.
Kan ook komen omdat veel smeden vrij lang zijn en dan of voor het paard te hoog moeten optillen of zich moeten dubbelvouwen om eronder te passen.

tulp2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:56

je kunt rondbellen in je eigen omgeving of er een hoefsmid te vinden is die heel veel geduld hebt met paarden en voordat je het dier koopt, misschien een keer laten bekappen door een andere hoefsmid, zodat je zelf kunt zien hoe het paard reageert?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 23:16

Hebben wij ook, maar dan met een arabier. Wat wij gedaan hebben:

de dierenarts een uur van te voren laten komen en hem in laten spuiten met een verdovend middel, waar hij slaperig van werd en een hele goede, rustige geduldige hoefsmid zoeken. We hebben dit 4 jaar gedaan en nu kan hij zonder de verdoving en heeft bijna nergens meer last van.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:58

Ja daar heb ik ervaring mee.. een verzorgpaard van me word helemaal gek als iemand bij haar achterhoeven in de buurt komt. waarschijnlijk een trauma want ze is al 27 en heeft het nog steeds... de eigenaar van het paard gebruikt een praam... maar dat heb ik vandaag ook moeten doen bij haar... omdat haar hoeven weer eens moesten gebeuren.. maar dat vind ik zo zielig. en ps... haar lip was ook nog eens open gescheurd... maar als je een praam omdoet heb je wel kans dat ze niet meer "gek" word

chyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 22:35

Een goede smid zoeken met veel geduld!!

marleenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 23:49

Volgens mij moet je je paard gewoon wat lekkers voeren dan is je paard wel afgeleid.
Beetje vreemd....

Bregje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 16:32

Ik heb ook zoown typetje.. Nu is de mijne gewoon erg eenkennig,.
De eerste hoefsmid nam goed de tijd voor hem, beetje knuffele en praten enzo.. Dan is hij rustig en is er weinig aan de hand.. De tweede dacht hem ff snel uit stal te halen en die kreeg dus zn voeten nog niet opgetild.! Dat heb ik dus voor hem moeten doen, en achter vond hij zelfs te riskant.! Nu ben ik flink rond gaan bellen, en terecht gekomen bij nm huidige hoefsmid..
Al meteen een goed gevoel erbij, ze deed super rustig nam alle tijd, en dan is er niets meer aan de hand.. Ik denk dat veel hs dat er niet altijd voor over hebben, en dat het dan dus fout gaat.. Je kunt dus het beste een goede smid zoeken, die je van te voren vertelt dat het een moeilijker paard is en dat er wat tijd in zal gaan zitten.. Mocht het echt niet lukken, kun je altijd nog terug naar zn 'vaste' hoefsmid..
Iig succes ermee,..!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:10

Yep, ervaring. Onze Welsh Cob heeft zich iets in zijn kop gehaald over het verschijnsel smid (nergens op gebaseerd, echt geen trauma) en is er als de dood voor. Het gaat niet om het bekappen zelf, maar het blijkt om het geurtje te gaan dat een smid aan zich heeft hangen van het branden van de hoeven. We hebben voor hem nu iemand die niet werkt met warm beslag als tussen oplossing. De andere twee worden door een smid bekapt en het is de bedoeling dat die hem straks ook gaat doen, maar het kost een hoop tijd en gedoe om hem deze angst weer uit die kop te krijgen Tong uitsteken
Verdoven hebben we wel een keer gedaan uit noodzaak, maar het is niet iets waar wij een gewoonte van willen maken. Hij moet gewoon leren omgaan met hoefsmeden. Hij is een beetje een maffe, maar het zal best een keer goedkomen.