Paarden op de manege af en toe erg slecht behandeld.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariis

Paarden op de manege af en toe erg slecht behandeld.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 17:53

Ik weet niet of ik het in een goed forum zet, maar dit is het enige wat er een beetje aan voldeed. Ik reed op een paard wat een ongeluk heeft gehad. Er is een ander paard achterop geknald & het paard waar hij achter op knalde mag een half jaar niet rijden. Nou is het zo dat dit paard erg slecht verzorgd wordt. Ik heb hem zaterdag gepoetst en zijn hoeven stinken ontzettend erg. Ik zou het liefst de eigenaar van de manege een draai om de oren geven, maar dat gaat natuurlijk niet. Wat zouden jullie doen? Ik kan er alleen op zaterdag heen.
Groetjes Mariska

sartje

Re: Paarden op de manege af en toe erg slecht behandeld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:55

Ik zou het door geven aan de eigenaarese en dat zij der meschien wat aan kan doen gr

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 17:58

Ik ben bang dat ze dan dadelijk dat paard ook niet meer door mij laat verzorgen.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:00

nou dan zijn ze wel erg gek sorry hoor maar het paard moet behandelt worden weer er gewoon eerlijk over en zeg het gewoon eerlijk dat moeten ze begrijpen en dan kunnen ze er gelijk wat aan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:01

Wat versta je onder slechte verzorging, Mariis?

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 18:03

Bedankt dat je het zo behandeld. Maar ik snap het niet, want het is toch nog niet zo moeilijk om even snel één keer per dag die hoeven uit te krabben of wel dan? Dat kan een hond nog wel. Dat is overdreven, maar een stalhulp zou dat wel gewoon moeten kunnen. Maar ik vind het helemaal niet erg om een paard een poetsbeurt te geven en zal dat aankomende zaterdag ook weer doen, omdat hij voor de rest niet wordt gepoetst. Alleen die hoeven uitkrabben is gewoon zo ontzettend belangrijk.

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 18:04

Hey suleilitha. Ik versta er onder dat ze er moeilijk over doen om even 5 minuten per dag een keer over dat beestje heen willen poetsen en even 5 minuten de hoeven uit willen krabben. Het is toch niet moeilijk om even 5 minuten die hoeven uit te krabben of wel dan?

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:06

ja daar ben ik je het ook wel met je mee eens maar het lijkt mij ook gewoon dat je het moet zegge tegen de stal eigenaaresse/eigenaar lopen er geen stageres bij jullie op de manege? want doen het meestal ook wel en die moeten het ook ruiken want je bent dan niet de enigste die het ruikt

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:07

Mariis schreef:
Bedankt dat je het zo behandeld. Maar ik snap het niet, want het is toch nog niet zo moeilijk om even snel één keer per dag die hoeven uit te krabben of wel dan? Dat kan een hond nog wel. Dat is overdreven, maar een stalhulp zou dat wel gewoon moeten kunnen. Maar ik vind het helemaal niet erg om een paard een poetsbeurt te geven en zal dat aankomende zaterdag ook weer doen, omdat hij voor de rest niet wordt gepoetst. Alleen die hoeven uitkrabben is gewoon zo ontzettend belangrijk.

Maar je zegt dat de hoeven stinken, bedoel je dan gewoon naar het vuil wat erin zit of heeft het paard echt rotstraal of zo?

Tis natuurlijk supererg voor dat paard in kwestie, helaas moeten manégepaarden geld opbrengen, en dat doet deze voor het moment niet. Ken genoeg plaatsen waar hij al lang 'vervangen' zou zijn als je begrijpt wat ik bedoel.

Mijn hart breekt ook als ik zulke taferelen zie, maar helaas kan je er weinig aan doen, tenzij je steentje bijdragen gelijk je nu al doet.

Kan iemand anders de verzorging door de week/op andere dagen niet van je overnemen?
Hang ergens een berichtje of zo met je tel nr (of schrijf het met krijt op de staldeur)? Kan de eigenaresse toch weinig tegen hebben als je het positief draait (zo van wij willen u echt helpen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:08

Jij bent er niet 24 uur per dag aanwezig, in je beginpost gaf je aan dat je er alleen maar op zaterdag aanwezig was. Ik vind het dus zwaar overdreven dat je over een slechte behandeling spreekt als je constateert dat het paard vieze hoeven had, die zijn bij geen enkel paard nog schoon na 24 uur, hoor. Gepoetst, gewassen en gekamd zegt niet dat het paard dan goed verzorgd is. Andersom is het geen garantie dat een paard wat een keer vies is, automatisch slecht verzorgd wordt.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:09

JoCo schreef:
Mariis schreef:

Maar je zegt dat de hoeven stinken, bedoel je dan gewoon naar het vuil wat erin zit of heeft het paard echt rotstraal of zo?

Tis natuurlijk supererg voor dat paard in kwestie, helaas moeten manégepaarden geld opbrengen, en dat doet deze voor het moment niet. Ken genoeg plaatsen waar hij al lang 'vervangen' zou zijn als je begrijpt wat ik bedoel.

Mijn hart breekt ook als ik zulke taferelen zie, maar helaas kan je er weinig aan doen, tenzij je steentje bijdragen gelijk je nu al doet.

Kan iemand anders de verzorging door de week/op andere dagen niet van je overnemen?
Hang ergens een berichtje of zo met je tel nr (of schrijf het met krijt op de staldeur)? Kan de eigenaresse toch weinig tegen hebben als je het positief draait (zo van wij willen u echt helpen).

Ik geef je helemaal gelijk

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 18:10

Hey. Ik vind het leuk dat je zo intensief hiermee bezig bent. Er zijn verschillende stalhulpen, maar 1 stalhulp had nog nooit paardgereden en dat paard wil nog weleens happen of vervelend doen dus die durft het niet. Maar er zijn zat mensen die ook andere paarden poetsen waar ze op rijden en ik snap niet dat ze dan niet even over een paard heen willen gaan met een borstel om iedereen een plezier te doen. Iedereen vind het leuk; de mensen die komen kijken, want die zien schone paarden. Het paard zelf heeft er niet echt door, maar heeft er ook baat bij. Ik ben inderdaad niet de enige die het ruikt, maar de mensen van de eigen paarden zijn zo arrogant dat ze het niet even willen doen.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:11

Ik geef je helemaal gelijk[/quote]

merci Knipoog !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:12

Ik snap niet wat de titel met de inhoud van het topic te maken heeft. Slecht behandelen is toch echt iets heel anders dan niet elke dag poetsen.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:12

Mariis schreef:
Hey. Ik vind het leuk dat je zo intensief hiermee bezig bent. Er zijn verschillende stalhulpen, maar 1 stalhulp had nog nooit paardgereden en dat paard wil nog weleens happen of vervelend doen dus die durft het niet. Maar er zijn zat mensen die ook andere paarden poetsen waar ze op rijden en ik snap niet dat ze dan niet even over een paard heen willen gaan met een borstel om iedereen een plezier te doen. Iedereen vind het leuk; de mensen die komen kijken, want die zien schone paarden. Het paard zelf heeft er niet echt door, maar heeft er ook baat bij. Ik ben inderdaad niet de enige die het ruikt, maar de mensen van de eigen paarden zijn zo arrogant dat ze het niet even willen doen.

Nou lekker dan maarja als ze je niet willen helpen kan jij er ook niks aan doen
ik heb ook stage gelopen op een manege en die paarden werden ook niet goed verzorgt er ging wel een borstel over heen maar de zweetplekken zag je zo nog zitte was best zielig

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:13

maar staat dat paard dan 24/7 op stal??
verder stinken hoeven snel door dat ze door hun eigen poepie lopen maar wat noem je stinken??

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:13

Mariis schreef:

Maar denk je dat het paard rotstraal heeft of zijn de hoeven gewoon vuil?
Als je het zo goed ruikt is het misschien wel rotstraal, en dat los je echt niet op met uitkrabben,
hoe goed je het ook bedoelt.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:15

suleilitha schreef:
Ik snap niet wat de titel met de inhoud van het topic te maken heeft. Slecht behandelen is toch echt iets heel anders dan niet elke dag poetsen.

Yep, groot gelijk. Mijn paard loopt in de winter/herfst ook buiten, is een wandelend moddervarken maar is heus niet slecht verzorgd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:15

Citaat:
Nou lekker dan maarja als ze je niet willen helpen kan jij er ook niks aan doen
ik heb ook stage gelopen op een manege en die paarden werden ook niet goed verzorgt er ging wel een borstel over heen maar de zweetplekken zag je zo nog zitte was best zielig

Dat noem je zielig??? Een paar zweetplekken?
Nogmaals, een goede verzorging staat of valt niet met constant poetsen.
Wat versta jij verder nog onder niet goed verzorgen, Sartje?
En ik heb nog nooit een paardenhoef in de handen gehad die lekker rook....

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 18:15

De hoeven stinken en hebben al iets waardoor de reuk van binnen komt. Ik weet zo even niet meer hoe het heet, maar het is wel degelijk erg. Ik zou inderdaad even kunnen kijken om iets om te hangen met mijn telefoonnummer dat ze mij kunnen benaderen als ze dat willen doen. Maar ik ben bang dat de eigenaresse van de manege het niet goed vind. Zij doet alles voor het geld en dat vind ik echt heel erg. Een paard moet er goed uitzien. Ik geloof trouwens dat dat vanbinnen hoefrot heet ofzoiets dergelijks. Ik hoop dat inderdaad iemand zich aanbiedt!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:17

Wanneer vaststaat dat dit paard slecht behandeld wordt, dus dat bijv. meerdere klanten van de manege dit vinden, kunnen jullie gezamenlijk je beklag doen.
Een manege zal zijn klanten graag willen behouden, met enkele mensen naar de eigenaar toestappen kan wel zorgen voor een beetje 'gezonde druk'.
Jullie kunnen zeggen dat jullie anders overwegen ergens anders naartoe te gaan, en alleen op een manege willen rijden waar men goed met z'n dieren omgaat. Dan gaan ze vast ineens een stuk harder lopen.
Wanneer er meer van dit soort dingen spelen zou ik sowieso opstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:17

Je weet niet hoe het heet maar je weet wel te vertellen dat het heel erg is? Ga eerst eens je licht opsteken, voor je dit soort verhalen hier neerzet. Verder lijkt het me wel slim, dat je de naam en de vestigingsplaats van de manege uit je profiel weghaalt, voor de eigenaresse er achter komt. Manegehouders zijn meestal niet zo blij met dit soort anti-reklame en besef wel dat het nieuws voor je het weet bij deze eigenaresse is, Bokt is groot.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-08 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:18

Mariis schreef:
De hoeven stinken en hebben al iets waardoor de reuk van binnen komt. Ik weet zo even niet meer hoe het heet, maar het is wel degelijk erg. Ik zou inderdaad even kunnen kijken om iets om te hangen met mijn telefoonnummer dat ze mij kunnen benaderen als ze dat willen doen. Maar ik ben bang dat de eigenaresse van de manege het niet goed vind. Zij doet alles voor het geld en dat vind ik echt heel erg. Een paard moet er goed uitzien. Ik geloof trouwens dat dat vanbinnen hoefrot heet ofzoiets dergelijks. Ik hoop dat inderdaad iemand zich aanbiedt!

Je moet de eigenaresse ook niet terecht wijzen (ook al wil je dat), je vraagt gewoon vriendelijk of je een papiertje op de staldeur mag hangen om de verzorging met iemand te delen. Want dat je vindt dat het paard genoeg aandacht verdient en dat je begrijpt dat zij dat niet kan owv zo veel paarden. Bovendien doe je het toch gratis, volgens mij gaat ze hier echt niets op tegen hebben hoor.

Als de hoeven naar rotstraal stinken, moet er een da bij komen. Loopt het paard gevoelig/kreupel?
Propere stal is essentieel dan!

Mariis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 18:19

Het paard heeft inderdaad een rotstraal. Een paar zweetplekken kan wel als ze maar even behandeld zijn met wat stro anders kan het paard snel ziek worden. Dus dat is ook wel belangrijk. Maar jij gaat toch ook elke dag in de douche? Dat hebben die paarden ook nodig! Ja, ik ben gewoon heel secuur bezig met paarden. Hun kunnen er tenslotte niets aandoen dat ze zo worden verzorgd.

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:20

Ninx schreef:
Wanneer vaststaat dat dit paard slecht behandeld wordt, dus dat bijv. meerdere klanten van de manege dit vinden, kunnen jullie gezamenlijk je beklag doen.
Een manege zal zijn klanten graag willen behouden, met enkele mensen naar de eigenaar toestappen kan wel zorgen voor een beetje 'gezonde druk'.
Jullie kunnen zeggen dat jullie anders overwegen ergens anders naartoe te gaan, en alleen op een manege willen rijden waar men goed met z'n dieren omgaat. Dan gaan ze vast ineens een stuk harder lopen.
Wanneer er meer van dit soort dingen spelen zou ik sowieso opstappen.

Ik begrijp je punt ninx maar pas op dat ze zich dan niet van 'het storende element - zijnde het paard - gaan ontdoen' met het 1 of andere flauwe excuus à la 'hij staat nu ergens rustig op wei'